REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest przewodzenie na wysokim poziomie?

Subskrybuj nas na Youtube
Wiele organizacji funkcjonuje w taki sposób, że menedżerowie są zmuszeni do oceniania i szeregowania pracowników zgodnie z cudowną matematyczną prawidłowością.
Wiele organizacji funkcjonuje w taki sposób, że menedżerowie są zmuszeni do oceniania i szeregowania pracowników zgodnie z cudowną matematyczną prawidłowością.

REKLAMA

REKLAMA

W świecie biznesu konieczność rozwoju ludzi odnosi się zarówno do pracowników, jak i do klientów. Słowem, dobro i rozwój osobisty tych, którym przewodzimy, są równie ważne – jeśli nie ważniejsze – jak cele, do których dążymy.

Przewodzenie na wysokim poziomie oznacza, że rozwój osób, którym przewodzimy, jest dla nas tak samo ważny, jak wydajność pracy i planowane wyniki. Dotyczy to w równym stopniu uczniów w szkole, młodych sportowców w drużynie, parafian w kościele, najbliższej rodziny w domu, a także bezpośrednich podwładnych w biurze.

REKLAMA

W konsekwencji przywództwo wyższego stopnia definiujemy jako proces osiągania satysfakcjonujących wyników poprzez działanie pełne szacunku, uczciwości i troski o dobro wszystkich zaangażowanych osób.

REKLAMA

Przywództwo w najlepszym wydaniu to charakteryzujące się wzajemnym zaufaniem i szacunkiem partnerstwo pomiędzy dwojgiem łudzi, którzy razem pracują, aby osiągnąć wspólny cel. W takim przypadku zarówno lider, jak i pracownik mają możliwość wywierania wpływu na siebie nawzajem. Obie strony odgrywają równie ważną rolę w podejmowaniu decyzji o bieżących sprawach. Innymi słowy, takie przywództwo to „my”, a nie „ja”.

Wiele organizacji funkcjonuje w taki sposób, że menedżerowie są zmuszeni do oceniania i szeregowania pracowników zgodnie z cudowną matematyczną prawidłowością. Weźmy pewną kobietę, która mówi: „Żałuję, że nie mam ośmiu pracowników. Dwóch z nich jest naprawdę wyjątkowych. Niestety, mój zespół liczy tylko siedem osób i mogę wyróżnić tylko jednego z nich. Gdybym miała osiem osób – mogłabym wyróżnić obu”. 

Porównaj: Konsekwencja główna zaleta menedżera

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W innych firmach robi się jeszcze gorsze rzeczy niż ocenianie zgodnie z rozkładem normalnym. Zmusza się menedżerów do tworzenia rankingu pracowników. W obu przypadkach najgorszym możliwym scenariuszem dla menedżera jest grupa wydajnych pracowników. Jak ich zaszeregować? To naprawdę przykra sprawa. W większości organizacji od menedżerów wymaga się ocenienia tylko kilku osób wysoko, kilku osób nisko, a reszcie pracowników przyklejenia metki „średnio”. Nawet jeśli w danej firmie system ocen nie opiera się na krzywej rozkładu normalnego, menedżerowie boją się oceniać wysoko wszystkich pracowników, ponieważ wtedy oni sami mogliby być ocenieni nisko. Oskarżono by ich, że są „zbyt mało wymagający” lub „miękcy”. W konsekwencji krzywa rozkładu normalnego ma się dobrze na całym świecie.

Absurdalność tego zjawiska uderza menedżerów, gdy pyta się ich: „Ilu z was zatrudnia przegranych, tak żeby zajęli niskie pozycje?”. Zwykle wszyscy reagują śmiechem, bo wiedzą, że zatrudniają albo zwycięzców – osoby z odpowiednim doświadczeniem w danym zakresie, albo potencjalnych zwycięzców – osoby, które przy odpowiednim nadzorze i konsultacjach mogą stać się zwycięzcami.

Polecamy serwis Szkolenia

Żeby ludzie stawali się zwycięzcami, nie mogą martwić się o to które zajmą miejsce na koniec roku. Przywódcy na wysokim poziomie zdejmują z pracowników ten ciężar. Dają im szansę i pomagają im odnieść sukces w zakresie w jakim się z nimi umówili. Każdy może przecież zdobyć piątkę.

Pewnego dnia, wszędzie, każdy będzie mógł powiedzieć, że zna kogoś, kto przewodzi na wysokim poziomie.

Artykuł jest fragmentem książki Jak zwyciężać w pracy. Przywództwo wyższego stopnia w praktyce. Ken Blanchard, Garry Ridge. Wydawnictwo PWN.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mobbing w pracy: jak rozpoznać i chronić się przed nim?

Poznaj definicję, przyczyny i formy mobbingu oraz praktyczne sposoby ochrony przed nim – wszystkie wskazówki prosto z rozmowy z ekspertką Katarzyną Bednarczykówą, autorką książki "Masz się łasić".

Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Badania Uniwersytetu Stanford: Polscy programiści odnoszą największe korzyści z AI [KOMENTARZ]

Polska błyszczy wśród europejskich krajów pod względem produktywności programistów korzystających z AI. Jednak niska adopcja technologii i wysoki poziom poprawek stawiają pytania o jakość i przyszłość. O tym, jak interpretować wyniki badań ze Stanford opowiedział członek zespołu badawczego.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

REKLAMA

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

REKLAMA

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA