REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powrót do biura. Jak przygotować na to pracowników?

91 proc. respondentów, którzy podczas pandemii pracowali w trybie hybrydowym, spodziewa się całkowitego powrotu do biur jeszcze w tym roku.
91 proc. respondentów, którzy podczas pandemii pracowali w trybie hybrydowym, spodziewa się całkowitego powrotu do biur jeszcze w tym roku.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W czasie pandemii Covid-19 w domach zaczęło pracować 36,5 proc. pracowników. Co zrobić, by powrót do firmowych biurek odbył się sprawnie i nie spowodował niepotrzebnych napięć na linii pracodawca – pracownik?

Powrót do biura to stres

Według danych Eurofound (Europejskiej Fundacji na Rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy) w czasie pandemii Covid-19 w domach zaczęło pracować 36,5 proc. pracowników. Eksperci rynku pracy i praktycy biznesu zauważają, że choć praca zdalna zostanie z nami na dłużej, to jednak nie brakuje firm, które przygotowują się do powrotu do biur. Choć wielu pracowników zdaje się tego właśnie oczekiwać, nie mniejsza jest grupa tych, którzy są pełni związanych z tym obaw. Co zrobić, by powrót do firmowych biurek odbył się sprawnie i nie spowodował niepotrzebnych napięć na linii pracodawca – pracownik?

REKLAMA

REKLAMA

Powrót do biur oznacza stres dla 44 proc. pracujących zdalnie – czytamy w badaniu przeprowadzonym na 250 polskich przedsiębiorstwach przez firmę Dailyfruits. Przez ponad rok przyzwyczaili się do pracy w domu, dodatkowo obawiają się uciążliwych dojazdów do biura. Niewielki odsetek badanych wskazało na strach przed zakażeniem Covid-19 w miejscu pracy. Powodów stresu, a nawet lęku przed powrotem do pracy w biurze może być jednak więcej i mogą zależeć od wielu czynników, np. tego, jak wyglądały relacje w zespole i z przełożonymi w czasie pandemii. Czy mimo pracy zdalnej udało się utrzymać wzajemne zaufanie? Czy realizacja zadań i projektów szła sprawnie? Warto zbadać, który czynnik jest w firmie najistotniejszy. Prosta, ale profesjonalnie opracowana ankieta może dać podpowiedź, jakie działania organizacji pomogą zniwelować stres i lęki pracowników. Wiedza pozwoli z kolei na odpowiedni dobór narzędzi i ułatwi podejmowanie decyzji.

- Niewątpliwie w komunikacji z pracownikami należy mocno podkreślać korzyści płynące z pracy w biurze. Można wprowadzać dodatkowe elementy zachęt, jednak nie należy też z tym przesadzać – to powinien być naturalny proces. Dostępne już wcześniej benefity można uzupełnić innymi, np. związanymi ze zdrowiem, ruchem, tym czego nam brakowało w pandemii. To może być pomocne w okresie przejściowym i ułatwić docelowy powrót do w pełni biurowego (hybrydowego) modelu pracy – mówi Tomasz Owczarek, psycholog, wykładowca programów Executive MBA Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów.

Czym jest „fresh start”?

Powrót do pracy w biurze może stać się też okazją do udoskonalenia tego, co wcześnie przeszkadzało w najbardziej efektywnym wykorzystaniu wspólnej przestrzeni i spędzanego czasu. Oczywiście trudno nam będzie wyeliminować uciążliwości związane z dojazdami do pracy, ale możemy pracować np. nad formą i efektywnością spotkań, nad hałasem, konfliktami czy trudnymi relacjami, które wielu pracowników uważa za główne wady pracy biurowej.

REKLAMA

- Ten „nowy początek”, „fresh start” może stać się okazją do wprowadzenia zmian i rozwiązań, na które wcześniej (przed pandemią) nie było czasu, lub które uważaliśmy za naturalne i niemożliwe do zmiany. Po doświadczeniach pandemii i pracy zdalnej być może trochę lepiej wiemy, jakie elementy wpływają na naszą osobistą czy zespołową efektywność pracy. Warto spróbować teraz wykorzystać te doświadczenia. Wiedząc, co pomagało osiągać efektywność pracy zdalnej, można starać się chociaż część z tych praktyk zaimplementować we wspólnej pracy po powrocie do biura. Dotyczyć to może organizacji zebrań, koordynacji współpracy, przyczyn rozpraszania czy większej autonomii ze strony menedżerów – dodaje Tomasz Owczarek z GFKM.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownik zdecyduje sam

W badaniu Dailyfruits co drugi ankietowany stwierdził, że pracownicy powinni sami zdecydować o terminie powrotu do pracy w biurze. Niedawno firma Apple ogłosiła plany powrotu do biur jesienią - początkowo w trybie hybrydowym, 3-dni w biurze, 2 dni na home office. Spowodowało to spore oburzenie części zatrudnionych i wystosowanie petycji określającej to rozwiązanie, jako ignorujące pracowników i ich potrzeby, bo… część z nich nie chce powrotu do biura w żadnym zakresie. To zjawisko nie dotyczy oczywiście tylko technologicznego giganta, ale większości firm, które w czasie pandemii przełączyły się w tryb pracy zdalnej.

- Nie ma prostej odpowiedzi na pytanie co powinni robić kierujący organizacjami. Należy uwzględnić opinie pracowników, rozważać ich obawy i oczekiwania. Z drugiej strony musi o tym również decydować strategia organizacji i wnioski płynące z doświadczeń z ostatnich kilkunastu miesięcy - czy praca zdalna była efektywna, czy sprzyjała współpracy, integracji, jak wpłynęła na wskaźniki - nie tylko ekonomiczne, ale również na samopoczucie, emocje pracowników czy satysfakcję klientów. Ostatecznie każda organizacja rozwija swój własny model współpracy wewnętrznej – dodaje Tomasz Owczarek z GFKM.

Hybrydowy okres przejściowy

91 proc. respondentów, którzy podczas pandemii pracowali w trybie hybrydowym, spodziewa się całkowitego powrotu do biur jeszcze w tym roku. W przypadku pracujących wyłącznie w formule home office 42 proc. przewiduje powrót do pracy stacjonarnej dopiero w przyszłym roku. Praca zdalna niewątpliwie dużo nas nauczyła. Pokazała, że na różne sposoby możemy oszczędzić czas, bez konieczności dojazdów, z możliwością wykorzystania technologii na niespotykana skalę. To jest lekcja, która na pewno z nami zostanie.

W porównaniu do przedłużającej się o kolejne miesiące pracy z domu, do czego spora część firm była zmuszona w okresie ostatnich kilkunastu miesięcy, praca hybrydowa ma tę zaletę, że w pracownikach nie zakorzenia się poczucie izolacji. W niektórych organizacjach powrót do biura zajmie więcej czasu, w innych mniej, jednak okres przejściowy, hybrydowy (choć dla części organizacji pewnie będzie to już docelowy model), oczywiście, w zależności od rozwoju sytuacji pandemicznej, może zwyczajnie pomóc w dopasowaniu się do ponownej zmiany sytuacji.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

REKLAMA

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

REKLAMA

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA