REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składka zdrowotna 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Redakcja serwisu Biznes
Składka zdrowotna 2015 r. / fot. Fotolia
Składka zdrowotna 2015 r. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wysokość składek na ubezpieczenia społeczne uzależniona jest od wysokości minimalnego wynagrodzenia na dany rok. W 2014 r. składka na ubezpieczenia zdrowotne wynosiła 9% podstawy wymiaru, czyli 270,40zł. Jaka będzie wysokość składki zdrowotnej w 2015 r.?

Podstawa wymiaru składek

REKLAMA

Wysokość minimalnego wynagrodzenia w danym roku stanowi podstawę do obliczenia wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne. W 2014 r. płaca minimalna wzrosła z 1600 zł do 1680 zł, co spowodowało również wzrost wysokości składki. Zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. 2008 r., nr 164, poz. 1027) podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą oraz osób z nimi współpracujących stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa niż 75% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w IV kwartale poprzedniego roku, w sektorze przedsiębiorstw. Wobec tego, w roku 2014 r. GUS ogłosił, iż wskazana kwota za IV kwartał 2013 r. to 4005,97 zł, zatem 75%  od tej kwoty to 3004,48 zł. Zgodnie z art. 79 wskazanej ustawy, wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne to 9% podstawy wymiaru. Wobec tego w 2014 r. była to kwota 270,40 zł miesięcznie.

Redakcja poleca: Obowiązki pracodawcy na przełomie roku – PDF

Dodatkowo ustawodawca przyznał przedsiębiorcom możliwość odliczenia części składki na ubezpieczenie zdrowotne od podatku. Niestety nie może być to cała kwota ubezpieczenia, a jedynie 7,75% podstawy wymiaru. Oznacza to, że podatnik mógł odliczyć 232,85 zł.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Składki ZUS 2015 r.

Opłacanie składki na ubezpieczenie zdrowotne

REKLAMA

Składka na ubezpieczenie zdrowotne opłacana jest miesięcznie. Oznacza to, ze wszystkie podmioty zobowiązane do jej opłacania, powinny bez uprzedniego wezwania opłacić składkę zdrowotną. Co ważne, jest ona również niepodzielna. Zasada niepodzielności ma szczególne znaczenie dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Podstawę do obliczenia wysokości składki zdrowotnej stanowi bowiem kwota zadeklarowana przez przedsiębiorcę, wobec czego będzie on zobowiązany odprowadzać składkę za pełny miesiąc nawet, jeżeli podlega ubezpieczeniu jedynie przez kilka dni w miesiącu (np. rozpoczął działalność w połowie miesiąca). Inaczej przedstawia się sytuacja osób ubezpieczonych, dla których wysokość składki uzależniona jest od osiąganego przez nie dochodu.

Podstawą wymiaru składki osoby ubezpieczonej jest osiągany przez nią przychód w danym miesiącu. Jednakże ubezpieczony osiąga przychód tylko przez część miesiąca, wówczas wysokość jego składki zdrowotnej będzie odpowiednio niższa niż w przypadku, gdyby osiągał przychód za pełny miesiąc.

Wysokość składki w 2015 r.

Wysokość składki zdrowotnej uzależniona jest od obowiązującego minimalnego wynagrodzenia w danym roku. Prognozowana płaca minimalna w 2015 r. wyniesie 1750 zł.Kwestia ustalenia minimalnego wynagrodzenia zostanie skierowana do komisji trójstronnej przez rząd do 15 czerwca 2014 r. Dopiero wówczas będzie możliwe ustalenie wysokości stawki zdrowotnej na 2015 r.

Minimalne wynagrodzenie w 2015 roku

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA