REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie godzinowe a płaca minimalna

Joanna Pysiewicz-Jężak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Uzależnienie wysokości pensji pracownika od liczby przepracowanych godzin nie zwalnia pracodawcy z wypłaty co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Wynagrodzenie, które otrzymuje pracow-nik za wykonaną pracę, ustalane jest w umowie o pracę i zależy od woli stron stosunku pracy. Należy jednak pamiętać, że wysokość wynagrodzenia pracownika zatrudnionego w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy nie może być niższa od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę (art. 6 ust. 1 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę - zwanej dalej ustawą). Wynagrodzenie to w 2009 r. wynosi 1276 zł.

REKLAMA

REKLAMA

Ustalanie minimalnego wynagrodzenia za pracę

Pojęcie minimalnego wynagrodzenie za pracę może wydawać się tożsame z wynagrodzeniem zasadniczym. Jednak tak nie jest. Minimalne wynagrodzenie za pracę to nie tylko wynagrodzenie zasadnicze otrzymywane przez pracownika. Do obliczenia wysokości wynagrodzenia pracownika przyjmuje się przysługujące pracownikowi składniki wynagrodzenia i inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy, zaliczone według zasad statystyki zatrudnienia i wynagrodzeń określonych przez Główny Urząd Statystyczny do wynagrodzeń osobowych.

Do wynagrodzeń osobowych zalicza się w szczególności:

REKLAMA

• wynagrodzenia zasadnicze w formie czasowej, akordowej, prowizyjnej i innej,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• dodatki za staż pracy oraz inne dodatki (dodatkowe wynagrodzenia) za szczególne właściwości pracy, szczególne kwalifikacje lub warunki pracy,

• premie i nagrody regulaminowe i uznaniowe,

• dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych,

• wynagrodzenia dodatkowe za pracę wykonywane w ramach obowiązującego wymiaru czasu pracy, lecz niewynikające z zakresu czynności,

• wynagrodzenia za czynności przewidziane do wykonania poza normalnymi godzinami pracy w zakładzie lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę (np. dyżury, pełnienie pogotowia domowego),

• wynagrodzenia za czas niewykonywania pracy wypłacane ze środków pracodawców (wynagrodzenia za urlopy wypoczynkowe i dla poratowania zdrowia, za czas niezdolności do pracy wskutek choroby, przestoju niezawinionego przez pracownika i inne),

• ekwiwalenty pieniężne za niewykorzystany urlop wypoczynkowy,

• uposażenia posłów i senatorów wraz z uposażeniem dodatkowym,

w świadczenia o charakterze deputatowym (wartość świadczeń w części nieopłaconej przez pracownika) lub ich ekwiwalenty pieniężne (np. deputaty węglowe, energetyczne, środki spożywcze), a także ekwiwalenty za umundurowanie, jeśli obowiązek jego noszenia wynika z obowiązujących ustaw,

• świadczenia odszkodowawcze (np. w związku ze skróceniem okresu wypowiedzenia).

Przy obliczaniu wysokości wynagrodzenia pracownika służącego do określenia, czy pracownik otrzyma należne mu wynagrodzenie minimalne, nie uwzględnia się:

• nagrody jubileuszowej,

• odprawy pieniężnej przysługującej pracownikowi w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy,

• wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych,

• wynagrodzeń z tytułu rozporządzania przez pracowników prawami autorskimi do utworów stworzonych w ramach stosunku pracy.

Wyrównywanie do wynagrodzenia minimalnego

W przypadku gdy w danym miesiącu, z uwagi na terminy wypłat niektórych składników wynagrodzenia lub rozkład czasu pracy, wynagrodzenie pracownika jest niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia, następuje uzupełnienie wynagrodzenia do tej wysokości w postaci wyrównania (art. 7 ustawy). Wyrównanie wypłaca się za okres każdego miesiąca łącznie z wypłatą wynagrodzenia.

WaŻne!

Zasada otrzymywania co najmniej pensji minimalnej nie dotyczy jednak pracownika w okresie jego pierwszego roku pracy. W takim przypadku wysokość wynagrodzenia nie może być niższa niż 80% wysokości minimalnego wynagro- dzenia.

Pracownikom wynagradzanym na podstawie godzinowych stawek wynagrodzenia wyrównanie wypłaca się za każdą godzinę pracy. Wyrównanie stanowi różnicę między wysokością wynagrodzenia godzinowego, wynikającą z podzielenia wysokości minimalnego wynagrodzenia przez liczbę godzin pracy przypadającą do przepracowania przez pracownika w danym miesiącu w ramach pełnego wymiaru czasu pracy, a wysokością wynagrodzenia pracownika w danym miesiącu przeliczoną na godzinę pracy.

Przykład

Stawka osobistego zaszeregowania pracownika wynikająca z umowy o pracę wynosi 7 zł za godzinę. W marcu w ramach pełnego wymiaru czasu pracy pracownik przepracował 176 godzin, a ponadto 10 godzin nadliczbowych. Otrzymał następujące wynagrodzenie:

• zasadnicze: 176 godz. x 7 zł = 1232 zł,

• za godziny nadliczbowe: 10 x 7 zł = 70 zł,

• 50% dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych: 35 zł.

Łączna wysokość wynagrodzenia wynosi 1337 zł.

Mimo że wysokość wynagrodzenia przysługującego pracownikowi za marzec jest wyższa od ustawowego minimum, pracodawca jest zobowiązany wypłacić mu wyrównanie w wysokości 46,5 zł. Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe nie uwzględnia się przy ustalaniu wynagrodzenia pozwalającego stwierdzić, czy pracownik otrzymał wynagrodzenie minimalne.

Wyrównanie stanowi różnicę między wynagrodzeniem godzinowym, wynikającym z podzielenia wysokości minimalnego wynagrodzenia przez liczbę godzin pracy przypadającą do przepracowania przez pracownika w danym miesiącu w ramach pełnego wymiaru czasu pracy, a wynagrodzeniem za przepracowaną w danym miesiącu liczbę godzin przeliczonym na godzinę pracy.

Stawka pracownika wynikająca z minimalnego wynagrodzenia za pracę:

1276 zł : 176 godz. = 7,25 zł,

Stawka wynikająca z wynagrodzenia pracownika: 1232 zł : 176 godzin=7 zł,

różnica między stawkami: 7,25 zł - 7 zł = 0,25 zł,

wyrównanie: 0,25 zł x 186 godz. = 46,5 zł.

Przykład

W kwietniu pracownik, o którym mowa w poprzednim przykładzie, ma do przepracowania 168 godzin. Wynagrodzenie zasadnicze pracownika wyniesie 1176 zł, otrzyma on również nagrodę regulaminową w wysokości 200 zł, co daje razem kwotę 1376 zł. Z uwagi na fakt, że nagrody regulaminowe uwzględnia się przy ustalaniu, czy wysokość płacy osiągnie pułap wynagrodzenia minimalnego, pracownikowi nie należy się wyrównanie, mimo że jego wynagrodzenie zasadnicze jest niższe od płacy minimalnej.

WaŻne!

Nawet jeżeli w umowie o pracę pracownik ma podaną niższą kwotę niż kwota minimalnego wynagrodzenia i pracodawca nie zmienił mu w tym zakresie umowy, to od 1 stycznia 2009 r. jego wynagrodzenie nie może być niższe od 1276 zł. Aby uniknąć w przyszłości konieczności zmian umów o pracę w kwestii kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, należy zapisać w nich, że pracownik będzie otrzymywał wynagrodzenie w wysokości minimalnego wynagrodzenia bez podawania kwoty.

Joanna Pysiewicz-Jężak

Podstawa prawna:

• art. 6 ust. 1 ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (DzU nr 200, poz. 1679 ze zm.).

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Co dzieje się z jednoosobową firmą po śmierci właściciela? Zarząd sukcesyjny w praktyce

Śmierć właściciela jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG) rodzi pytania o dalszy los firmy. Kto będzie nią zarządzał? Czy przedsiębiorstwo może nadal funkcjonować? Kto ostatecznie przejmie biznes? Jednym z rozwiązań, które pozwalają ograniczyć ryzyko paraliżu działalności w tym okresie, jest zarząd sukcesyjny.

Wniosek tylko do 30 listopada, potem ulga za ten rok przepada. Można zaoszczędzić nawet 1926 zł

Przedsiębiorcy, którzy jeszcze w tym roku chcieliby skorzystać z wakacji składkowych, powinni najpóźniej do końca listopada 2026 r. złożyć wniosek w ZUS. Wniosek o udzielenie tej ulgi należy bowiem złożyć w miesiącu poprzedzającym miesiąc, którego dotyczy zwolnienie z opłacania składek.

Forum Win-Win: ukraiński rynek kusi polskie firmy. Co wciąż utrudnia współpracę?

Handel, przemysł obronny i rynek pracy – na tych polach polscy i ukraińscy przedsiębiorcy szukali w piątek w Warszawie wspólnych interesów. Na Forum Win-Win mówiono o szansach, ale też o barierach, które spowalniają współpracę.

Studia dziecka kosztem firmy. Kiedy skarbówka powie „tak”

Matka prowadzi biuro rachunkowe i płaci czesne za studia syna na kierunku finanse i rachunkowość, a syn na podstawie umowy zlecenia księguje w jej firmie faktury. Dyrektor KIS uznał, że takie czesne może być kosztem. Pokrewieństwo nie przekreśla kosztu, ale też go nie uzasadnia.

REKLAMA

Drony, odbudowa i wspólny rynek. Ukraina szuka w Warszawie polskich partnerów

Ukraiński minister gospodarki, dyplomaci i szefowie polskich organizacji biznesowych mają się spotkać w piątek w Warszawie na Forum Win-Win. Na stole: odbudowa, drony, przemysł obronny i inwestycje. Sprawdź, co to może oznaczać dla twojej firmy.

Firmy walczą o pracowników. Takie stawki oferuje dziś branża logistyczna

W logistyce i magazynowaniu o wysokości wynagrodzenia decydują nie tylko doświadczenie i kwalifikacje, ale także lokalizacja. Z najnowszego raportu Gi Group wynika, że różnice płacowe między miastami są bardzo wyraźne.

Co dzieje się z polskimi salonami fryzjerskimi i kosmetycznymi? Najnowsze dane nie napawają optymizmem

Polskie salony fryzjerskie i kosmetyczne coraz częściej mają trudności z terminowym opłacaniem rachunków. Dane Krajowego Rejestru Długów pokazują, że mimo spadku liczby dłużników przybywa zaległych płatności.

Jak obniżyć koszt energii w firmie bez inwestycji? 5 decyzji zakupowych, które wpływają na koszty

Wysoki rachunek za energię nie zawsze oznacza wysokie zużycie energii. Dwie firmy o podobnym profilu działalności i porównywalnym zużyciu mogą płacić różne stawki za jej zakup. O kosztach coraz częściej decyduje nie tylko ilość pobieranej energii, ale również sposób jej zakupu. Obniżanie kosztów energii nie zawsze musi więc zaczynać się od wymiany maszyn, montażu fotowoltaiki czy modernizacji budynku. Znaczenie mają również decyzje podejmowane podczas samego zakupu energii: wybór modelu cenowego, moment zawarcia kontraktu, sposób zabezpieczania ceny czy dopasowanie oferty do rzeczywistego profilu zużycia.

REKLAMA

RPP nie ruszyła stóp, ale projekcja NBP zmienia wszystko. Jedna liczba w 2027 r. zaskoczy firmy bardziej niż koszt kredytu

Rada Polityki Pieniężnej znów utrzymała stopy procentowe na poziomie 3,75%, ale prawdziwa bomba kryje się w nowej projekcji inflacyjnej NBP. Choć właściciele firm nerwowo wyczekują tańszego finansowania, twarde wyliczenia pokazują, że zmiana stóp o ćwierć punktu to dla budżetu drobiazg w porównaniu z tym, co dzieje się obecnie w cennikach dostawców. Sprawdzamy, co naprawdę zdecyduje o płynności małych i średnich przedsiębiorstw w 2027 roku.

Mam innowacyjny projekt. Jak uzyskać dofinansowanie z PARP? Nowy nabór Ścieżka SMART B+R

Mam innowacyjny projekt, ale potrzebuję wsparcia finansowego. Jak uzyskać dofinansowanie z PARP? Do 29 grudnia 2026 r. można składać wnioski w ramach naboru "Ścieżka SMART B+R". Pula środków do wykorzystania w nowym naborze to aż 500 mln zł.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA