REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgłoszenie i likwidacja szkody - najczęstsze pytania

zgłoszenie i likwidacja szkody
zgłoszenie i likwidacja szkody

REKLAMA

REKLAMA

Likwidując szkodę pytamy ubezpieczycieli przede wszystkim o obowiązujące nas terminy, samochód zastępczy i wymagane dokumenty. Jakie są najczęstsze pytania dotyczące zgłoszenia i likwidacji szkody?

Pytanie 1: Jakie terminy mnie obowiązują, gdy zgłaszam szkodę?

REKLAMA

Terminy różnią się w zależności od ubezpieczenia, w ramach którego likwidowana będzie szkoda. Np. w przypadku obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (OC) nie jest wskazany konkretny czas na zgłoszenie szkody. W ustawie opisującej zasady funkcjonowania tego ubezpieczenia mówi się jedynie o konieczności niezwłocznego powiadomienia zakładu ubezpieczeń o zdarzeniu. Jednocześnie, zgodnie z zasadami kodeksu cywilnego, roszczenia z umowy ubezpieczenia przedawniają się po upływie 3 lat, więc tego terminu nie należy przekroczyć.

REKLAMA

Natomiast terminy na zgłoszenie szkody w ubezpieczeniach dobrowolnych, a więc autocasco (AC) czy mieszkaniowych, są określone w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU) każdego towarzystwa (nawet w ciągu 24 godzin od powzięcia informacji o szkodzie). – Na przykład w Gothaer o szkodach osobowych w ramach polisy NNW powinniśmy zostać powiadomieni w ciągu 14 dni po wypadku. Jednocześnie może się okazać, że inny ubezpieczyciel wymaga składania wniosku najpóźniej już po 5 czy 7 dniach – zauważa Magdalena Szczepańska.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na nasz Newsletter!

Pytanie 2: Czy i na jakich zasadach otrzymam pojazd zastępczy?

W przypadku ubezpieczeń AC możliwość otrzymania auta zastępczego uzależniona jest od tego, czy taka opcja została przez klienta wykupiona przy zawieraniu umowy. Z kolei w przypadku obowiązkowych polis OC, sprawa samochodu zastępczego jest każdorazowo analizowana przez ubezpieczyciela pod kątem  celowości  i  zasadności  skorzystania  przez  poszkodowanego  z  pojazdu  zastępczego. Brane są  pod uwagę brane m.in. takie kryteria, jak to: czy klient dysponuje innym pojazdem, częstotliwość  korzystania  z  pojazdu  itd. Jeśli  spełnione są kryteria  zasadności i celowości, wówczas  ubezpieczyciel refunduje  poniesiony  koszt  za  uzasadniony  okres  wynajmu  pojazdu  zastępczego. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak założyć własną firmę?

Pytanie 3: Jakie dokumenty potrzebne są do zgłoszenia szkody?

Do każdego rodzaju ubezpieczenia dedykowane są osobne formularze, które można wypełnić na stronie internetowej towarzystwa ubezpieczeniowego lub dzwoniąc na infolinię. Do wypełnionego kwestionariusza należy dołączyć dokumenty, które pozwolą zidentyfikować właściciela polisy oraz zakres szkody. W zależności od rodzaju zdarzenia mogą to być m.in. skany lub kserokopie dowodu osobistego właściciela mienia (np. samochodu czy mieszkania), dowodu rejestracyjnego, posiadanej polisy, spis poniesionych strat, zgłoszenie sprawy na policji, numer rachunku bankowego do wypłaty odszkodowania, a także dokumentacja medyczna czy wypełnione na miejscu wypadku „Oświadczenie o zdarzeniu drogowym” wraz z numerem telefonu do sprawcy który pomoże w ustaleniu przebiegu zdarzenia. Warto także pamiętać, że ubezpieczyciel może poprosić o inne dokumenty w zależności od rodzaju lub specyfiki szkody.

Jak założyć działalność gospodarczą?


Pytanie 4: Kto powinien zgłosić szkodę i kto może to zrobić?

Posiadacz polisy nie jest jedyną osobą, która może zgłosić szkodę ubezpieczycielowi. Może to zrobić każda osoba, która posiada dane dotyczące zgłaszanego zdarzenia, a więc m.in. nr polisy, w ramach której szkoda będzie likwidowana. Oczywiście wyłączne prawo do otrzymania rekompensaty ma poszkodowany w wyniku ubezpieczonego zdarzenia lub osoba pisemnie przez niego upoważniona.

Jak uzyskać środki na własną działalność gospodarczą?

Pytanie 5: Czy potrzebne jest potwierdzenie zgłoszenia na policji?

W sytuacji kiedy prawdopodobną przyczyną szkody jest popełnienie przestępstwa (kradzież z włamaniem, dewastacja, podpalenie itp.), w procesie jej likwidacji będzie potrzebne potwierdzenie, że zdarzenie zostało zgłoszone na policję. W związku z tym przedstawiciel ubezpieczyciela poprosi o dokument który potwierdzi ten fakt – może to być potwierdzenie zgłoszenia, informacja o wszczęciu dochodzenia, postanowienie o jego zakończeniu lub inny dokument wydany przez policję lub prokuraturę.

Niższe koszty założenia firmy od 2015 r.

Źródło: Gothaer TU S.A.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA