REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najem lokali użytkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka M.  Kalisz
Aplikantka radcowska w kancelarii e|n|w|c.
Przedsiębiorca nie może się powołać na regulacje chroniące konsumentów, w szczególności na tzw. niedozwolone klauzule umowne.
Przedsiębiorca nie może się powołać na regulacje chroniące konsumentów, w szczególności na tzw. niedozwolone klauzule umowne.

REKLAMA

REKLAMA

Centra handlowe, cieszące się dużą popularnością i przyciągające rzesze klientów są wymarzonym miejscem prowadzenia działalności usługowej i handlowej. Funkcjonowanie centrów handlowych podlega na wynajmowaniu lokali użytkowych większej liczbie przedsiębiorców. Najemcy centrów handlowych dzielą się na dwie grupy. Pierwsza z nich to tzw. najemcy kluczowi (anchor tenants) dysponujący znaną wśród konsumentów marką, zwykle duzi przedsiębiorcy. Druga grupa to małej lub średniej wielkości przedsiębiorcy.

Równość wg prawa- nierówność ekonomiczna

Zasada swobody umów pozwala obu stronom na ułożenie stosunku najmu w dogodny sposób. Powszechnie obowiązuje przepisy gwarantują obu stronom równą pozycję, jednakże w rzeczywistości przewaga ekonomiczna centrum handlowego powoduje, że przedsiębiorca ma niewielkie pole do negocjacji warunków umowy.
Wobec braku regulacji dotyczących najmu lokali komercyjnych, umowy najmu powierzchni w centrum handlowym są zwykle konstruowane w oparciu o klauzule zaczerpnięte z kodeksu cywilnego, źródła norm ogólnych dla stosunków cywilnych, w tym najmu, uzupełnione o postanowienia zaczerpnięte z wzorców wypracowanych w innych krajach. 

REKLAMA

REKLAMA

Cechy charakterystyczne umów w centrach handlowych

Punktem wyjściowym, z prawnego punktu widzenia, znaczenie ma tutaj uregulowana w Kodeksie cywilnym umowa najmu (art. 659 i n.). Polega ona na tym, iż wynajmujący zobowiązuje się do dania najemcy rzeczy do używania na pewien czas, a najemca zobowiązuje się do płacenia wynajmującemu czynszu.
Charakterystycznym cechą umowy najmu w centrum handlowym jest długi okres jej trwania. Umowy najmu lokali w centrach handlowych zawierane na wyłącznie na czas określony. Standardowy okres najmu wynosi zwykle przy tym, od pięciu do dziesięciu lat. Granice czasową umowy najmu na czas określony od 1 stycznia 2009 r. jest 30 lat, co stanowi znaczne wydłużenie umowy najmu zawieranej na czas określony.

Umowa najmu lokalu w centrum handlowym zawiera postanowienie dotyczące przedmiotu działalności najemcy. Z reguły umowa bardzo precyzyjnie określa rodzaj towarów, które mogą być sprzedawane lub rodzaj świadczonych usług przez najemcę w lokalu. W tym przypadku, jakakolwiek zmiana lub rozszerzenie przedmiotu działalności bez zgody wynajmującego stanowi naruszenie jednego z podstawowych postanowień umowy oraz uprawnia wynajmującego do jej rozwiązania. 

Zobacz więcej: Porównaj serwis dotyczący najmu nieruchomości

REKLAMA

Wysokość czynszu

Stawki czynszu najmu w centrum handlowym ustalane są z reguły w EUR. Najemcy płacą, wiec równowartość w PLN określonej kwoty w EUR. Kursem wymiany jest najczęściej średni kurs EUR / PLN ogłaszany przez Narodowy Bank Polski obwiązujący w dniu wskazanym w umowie np. w dniu wystawienia lub dniu poprzedzający wystawienie faktury. Najemcę obciążają także dodatkowe koszty tzw. opłaty eksploatacyjne, związane z posiadaniem, utrzymaniem i użytkowaniem budynku jak np. sprzątanie, utrzymanie trawników, obsługa parkingu itp. Wynajmujący często stosują praktykę obciążania najemców nieuzasadnionymi kosztami związanymi z centrum handlowym, np. dotyczące renowacji lub przebudowy budynku. Czynsz oraz opłaty eksploatacyjne podlegają indeksacji wraz ze wzrostem inflacji. Praktyką jest umożliwienie najemcy weryfikacji rozliczenia opłat eksploatacyjnych poprzez wgląd audytorów najemcy do konkretnych faktur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotnym elementem umowy jest termin rozpoczęcia działalności. Wynajmujący z reguły, ma zagwarantowane w umowie, iż nawet w przypadku kilkumiesięcznego opóźnienia otwarcia centrum, nie wiąże się to dla niego z żadnymi konsekwencjami finansowymi. Jednakże, nie podjęcie działalności przez najemcę w ustalonym dniu stanowi poważne naruszenie obowiązków oraz wiąże się zazwyczaj z wysokimi karami umownymi.

Uwaga na zabezpieczenia wierzytelności

Centrum handlowe żąda zabezpieczenia dla wywiązywania się z obowiązków finansowych najemcy; W praktyce polega to na, zobowiązaniu się najemcy w umowie najmu do dostarczenia wynajmującemu gwarancji bankowej, kaucji lub gwarancji spółki macierzystej. Zwykle, wysokość zabezpieczenia odpowiada równowartości sumie płatności z tytułu czynszu i opłat eksploatacyjnych. Zabezpieczenie wystawione jest z reguły na cały okres najmu oraz ulega wydłużeniu o dodatkowy okres po ustaniu stosunku najmu. Coraz częściej wynajmujący żądają zabezpieczenia w postaci oświadczenia najemcy o poddaniu się dobrowolnej egzekucji w trybie art. 777 kodeksu postępowania cywilnego. 

Zobacz: Jak rozliczać VAT w przypadku samochodów firmowych

Przedsiębiorcy nie korzystają ze szczególnej ochrony

Przedsiębiorca nie może się powołać na regulacje chroniące konsumentów, w szczególności na tzw. niedozwolone klauzule umowne (art.358(1) i n. kodeksu cywilnego). Jako podmiot profesjonalny w przypadku zaakceptowania niekorzystnych warunków umowy ma znikome szanse na unieważnienie krzywdzącej dla niego umowy. Tym samym, brak wiedzy o liczbie potencjalnych klientów jak i przyszłych obrotach powinien determinować słabszą stronę umowy o zadbanie o detale najmu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA