REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najem lokali użytkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka M.  Kalisz
Aplikantka radcowska w kancelarii e|n|w|c.
Przedsiębiorca nie może się powołać na regulacje chroniące konsumentów, w szczególności na tzw. niedozwolone klauzule umowne.
Przedsiębiorca nie może się powołać na regulacje chroniące konsumentów, w szczególności na tzw. niedozwolone klauzule umowne.

REKLAMA

REKLAMA

Centra handlowe, cieszące się dużą popularnością i przyciągające rzesze klientów są wymarzonym miejscem prowadzenia działalności usługowej i handlowej. Funkcjonowanie centrów handlowych podlega na wynajmowaniu lokali użytkowych większej liczbie przedsiębiorców. Najemcy centrów handlowych dzielą się na dwie grupy. Pierwsza z nich to tzw. najemcy kluczowi (anchor tenants) dysponujący znaną wśród konsumentów marką, zwykle duzi przedsiębiorcy. Druga grupa to małej lub średniej wielkości przedsiębiorcy.

Równość wg prawa- nierówność ekonomiczna

Zasada swobody umów pozwala obu stronom na ułożenie stosunku najmu w dogodny sposób. Powszechnie obowiązuje przepisy gwarantują obu stronom równą pozycję, jednakże w rzeczywistości przewaga ekonomiczna centrum handlowego powoduje, że przedsiębiorca ma niewielkie pole do negocjacji warunków umowy.
Wobec braku regulacji dotyczących najmu lokali komercyjnych, umowy najmu powierzchni w centrum handlowym są zwykle konstruowane w oparciu o klauzule zaczerpnięte z kodeksu cywilnego, źródła norm ogólnych dla stosunków cywilnych, w tym najmu, uzupełnione o postanowienia zaczerpnięte z wzorców wypracowanych w innych krajach. 

REKLAMA

Cechy charakterystyczne umów w centrach handlowych

REKLAMA

Punktem wyjściowym, z prawnego punktu widzenia, znaczenie ma tutaj uregulowana w Kodeksie cywilnym umowa najmu (art. 659 i n.). Polega ona na tym, iż wynajmujący zobowiązuje się do dania najemcy rzeczy do używania na pewien czas, a najemca zobowiązuje się do płacenia wynajmującemu czynszu.
Charakterystycznym cechą umowy najmu w centrum handlowym jest długi okres jej trwania. Umowy najmu lokali w centrach handlowych zawierane na wyłącznie na czas określony. Standardowy okres najmu wynosi zwykle przy tym, od pięciu do dziesięciu lat. Granice czasową umowy najmu na czas określony od 1 stycznia 2009 r. jest 30 lat, co stanowi znaczne wydłużenie umowy najmu zawieranej na czas określony.

Umowa najmu lokalu w centrum handlowym zawiera postanowienie dotyczące przedmiotu działalności najemcy. Z reguły umowa bardzo precyzyjnie określa rodzaj towarów, które mogą być sprzedawane lub rodzaj świadczonych usług przez najemcę w lokalu. W tym przypadku, jakakolwiek zmiana lub rozszerzenie przedmiotu działalności bez zgody wynajmującego stanowi naruszenie jednego z podstawowych postanowień umowy oraz uprawnia wynajmującego do jej rozwiązania. 

Zobacz więcej: Porównaj serwis dotyczący najmu nieruchomości

Wysokość czynszu

REKLAMA

Stawki czynszu najmu w centrum handlowym ustalane są z reguły w EUR. Najemcy płacą, wiec równowartość w PLN określonej kwoty w EUR. Kursem wymiany jest najczęściej średni kurs EUR / PLN ogłaszany przez Narodowy Bank Polski obwiązujący w dniu wskazanym w umowie np. w dniu wystawienia lub dniu poprzedzający wystawienie faktury. Najemcę obciążają także dodatkowe koszty tzw. opłaty eksploatacyjne, związane z posiadaniem, utrzymaniem i użytkowaniem budynku jak np. sprzątanie, utrzymanie trawników, obsługa parkingu itp. Wynajmujący często stosują praktykę obciążania najemców nieuzasadnionymi kosztami związanymi z centrum handlowym, np. dotyczące renowacji lub przebudowy budynku. Czynsz oraz opłaty eksploatacyjne podlegają indeksacji wraz ze wzrostem inflacji. Praktyką jest umożliwienie najemcy weryfikacji rozliczenia opłat eksploatacyjnych poprzez wgląd audytorów najemcy do konkretnych faktur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotnym elementem umowy jest termin rozpoczęcia działalności. Wynajmujący z reguły, ma zagwarantowane w umowie, iż nawet w przypadku kilkumiesięcznego opóźnienia otwarcia centrum, nie wiąże się to dla niego z żadnymi konsekwencjami finansowymi. Jednakże, nie podjęcie działalności przez najemcę w ustalonym dniu stanowi poważne naruszenie obowiązków oraz wiąże się zazwyczaj z wysokimi karami umownymi.

Uwaga na zabezpieczenia wierzytelności

Centrum handlowe żąda zabezpieczenia dla wywiązywania się z obowiązków finansowych najemcy; W praktyce polega to na, zobowiązaniu się najemcy w umowie najmu do dostarczenia wynajmującemu gwarancji bankowej, kaucji lub gwarancji spółki macierzystej. Zwykle, wysokość zabezpieczenia odpowiada równowartości sumie płatności z tytułu czynszu i opłat eksploatacyjnych. Zabezpieczenie wystawione jest z reguły na cały okres najmu oraz ulega wydłużeniu o dodatkowy okres po ustaniu stosunku najmu. Coraz częściej wynajmujący żądają zabezpieczenia w postaci oświadczenia najemcy o poddaniu się dobrowolnej egzekucji w trybie art. 777 kodeksu postępowania cywilnego. 

Zobacz: Jak rozliczać VAT w przypadku samochodów firmowych

Przedsiębiorcy nie korzystają ze szczególnej ochrony

Przedsiębiorca nie może się powołać na regulacje chroniące konsumentów, w szczególności na tzw. niedozwolone klauzule umowne (art.358(1) i n. kodeksu cywilnego). Jako podmiot profesjonalny w przypadku zaakceptowania niekorzystnych warunków umowy ma znikome szanse na unieważnienie krzywdzącej dla niego umowy. Tym samym, brak wiedzy o liczbie potencjalnych klientów jak i przyszłych obrotach powinien determinować słabszą stronę umowy o zadbanie o detale najmu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA