REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najem lokali użytkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka M.  Kalisz
Aplikantka radcowska w kancelarii e|n|w|c.
Przedsiębiorca nie może się powołać na regulacje chroniące konsumentów, w szczególności na tzw. niedozwolone klauzule umowne.
Przedsiębiorca nie może się powołać na regulacje chroniące konsumentów, w szczególności na tzw. niedozwolone klauzule umowne.

REKLAMA

REKLAMA

Centra handlowe, cieszące się dużą popularnością i przyciągające rzesze klientów są wymarzonym miejscem prowadzenia działalności usługowej i handlowej. Funkcjonowanie centrów handlowych podlega na wynajmowaniu lokali użytkowych większej liczbie przedsiębiorców. Najemcy centrów handlowych dzielą się na dwie grupy. Pierwsza z nich to tzw. najemcy kluczowi (anchor tenants) dysponujący znaną wśród konsumentów marką, zwykle duzi przedsiębiorcy. Druga grupa to małej lub średniej wielkości przedsiębiorcy.

Równość wg prawa- nierówność ekonomiczna

Zasada swobody umów pozwala obu stronom na ułożenie stosunku najmu w dogodny sposób. Powszechnie obowiązuje przepisy gwarantują obu stronom równą pozycję, jednakże w rzeczywistości przewaga ekonomiczna centrum handlowego powoduje, że przedsiębiorca ma niewielkie pole do negocjacji warunków umowy.
Wobec braku regulacji dotyczących najmu lokali komercyjnych, umowy najmu powierzchni w centrum handlowym są zwykle konstruowane w oparciu o klauzule zaczerpnięte z kodeksu cywilnego, źródła norm ogólnych dla stosunków cywilnych, w tym najmu, uzupełnione o postanowienia zaczerpnięte z wzorców wypracowanych w innych krajach. 

REKLAMA

Cechy charakterystyczne umów w centrach handlowych

REKLAMA

Punktem wyjściowym, z prawnego punktu widzenia, znaczenie ma tutaj uregulowana w Kodeksie cywilnym umowa najmu (art. 659 i n.). Polega ona na tym, iż wynajmujący zobowiązuje się do dania najemcy rzeczy do używania na pewien czas, a najemca zobowiązuje się do płacenia wynajmującemu czynszu.
Charakterystycznym cechą umowy najmu w centrum handlowym jest długi okres jej trwania. Umowy najmu lokali w centrach handlowych zawierane na wyłącznie na czas określony. Standardowy okres najmu wynosi zwykle przy tym, od pięciu do dziesięciu lat. Granice czasową umowy najmu na czas określony od 1 stycznia 2009 r. jest 30 lat, co stanowi znaczne wydłużenie umowy najmu zawieranej na czas określony.

Umowa najmu lokalu w centrum handlowym zawiera postanowienie dotyczące przedmiotu działalności najemcy. Z reguły umowa bardzo precyzyjnie określa rodzaj towarów, które mogą być sprzedawane lub rodzaj świadczonych usług przez najemcę w lokalu. W tym przypadku, jakakolwiek zmiana lub rozszerzenie przedmiotu działalności bez zgody wynajmującego stanowi naruszenie jednego z podstawowych postanowień umowy oraz uprawnia wynajmującego do jej rozwiązania. 

Zobacz więcej: Porównaj serwis dotyczący najmu nieruchomości

Wysokość czynszu

REKLAMA

Stawki czynszu najmu w centrum handlowym ustalane są z reguły w EUR. Najemcy płacą, wiec równowartość w PLN określonej kwoty w EUR. Kursem wymiany jest najczęściej średni kurs EUR / PLN ogłaszany przez Narodowy Bank Polski obwiązujący w dniu wskazanym w umowie np. w dniu wystawienia lub dniu poprzedzający wystawienie faktury. Najemcę obciążają także dodatkowe koszty tzw. opłaty eksploatacyjne, związane z posiadaniem, utrzymaniem i użytkowaniem budynku jak np. sprzątanie, utrzymanie trawników, obsługa parkingu itp. Wynajmujący często stosują praktykę obciążania najemców nieuzasadnionymi kosztami związanymi z centrum handlowym, np. dotyczące renowacji lub przebudowy budynku. Czynsz oraz opłaty eksploatacyjne podlegają indeksacji wraz ze wzrostem inflacji. Praktyką jest umożliwienie najemcy weryfikacji rozliczenia opłat eksploatacyjnych poprzez wgląd audytorów najemcy do konkretnych faktur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotnym elementem umowy jest termin rozpoczęcia działalności. Wynajmujący z reguły, ma zagwarantowane w umowie, iż nawet w przypadku kilkumiesięcznego opóźnienia otwarcia centrum, nie wiąże się to dla niego z żadnymi konsekwencjami finansowymi. Jednakże, nie podjęcie działalności przez najemcę w ustalonym dniu stanowi poważne naruszenie obowiązków oraz wiąże się zazwyczaj z wysokimi karami umownymi.

Uwaga na zabezpieczenia wierzytelności

Centrum handlowe żąda zabezpieczenia dla wywiązywania się z obowiązków finansowych najemcy; W praktyce polega to na, zobowiązaniu się najemcy w umowie najmu do dostarczenia wynajmującemu gwarancji bankowej, kaucji lub gwarancji spółki macierzystej. Zwykle, wysokość zabezpieczenia odpowiada równowartości sumie płatności z tytułu czynszu i opłat eksploatacyjnych. Zabezpieczenie wystawione jest z reguły na cały okres najmu oraz ulega wydłużeniu o dodatkowy okres po ustaniu stosunku najmu. Coraz częściej wynajmujący żądają zabezpieczenia w postaci oświadczenia najemcy o poddaniu się dobrowolnej egzekucji w trybie art. 777 kodeksu postępowania cywilnego. 

Zobacz: Jak rozliczać VAT w przypadku samochodów firmowych

Przedsiębiorcy nie korzystają ze szczególnej ochrony

Przedsiębiorca nie może się powołać na regulacje chroniące konsumentów, w szczególności na tzw. niedozwolone klauzule umowne (art.358(1) i n. kodeksu cywilnego). Jako podmiot profesjonalny w przypadku zaakceptowania niekorzystnych warunków umowy ma znikome szanse na unieważnienie krzywdzącej dla niego umowy. Tym samym, brak wiedzy o liczbie potencjalnych klientów jak i przyszłych obrotach powinien determinować słabszą stronę umowy o zadbanie o detale najmu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA