Czym różni się łańcuch logistyczny od sieci logistycznej?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Łańcuch logistyczny jako baza działań logistycznych w firmie to taki łańcuch magazynowo-transportowy, który stanowi technologiczne połączenie punktów magazynowych i przeładunkowych drogami przewozu towarów oraz organizacyjne i finansowe skoordynowanie operacji, procesów zamówień i polityki zapasów wszystkich ogniw tego łańcucha. Ze względu na to, że funkcjonowanie łańcucha logistycznego uwarunkowane jest jego przestrzennym rozmieszczeniem, przez pojęcie łańcuch dostaw należy rozumieć przepływ produktów logistycznych w ramach ściśle określonej konfiguracji sieci logistycznej.
REKLAMA
Coraz częściej w teorii i praktyce zwraca się uwagę na potrzebę tworzenia sieci gospodarczych, których szczególnym przypadkiem są sieci logistyczne. Firmy-ogniwa łańcucha logistycznego mogą przecież tworzyć takie sieci w ramach ich wspomnianej konfiguracji. Sieci logistyczne mają strukturę poziomą, a przez relacje z dostawcami, dystrybutorami i klientami firma-partner logistyczny, może włączyć się do rozgałęzionej sieci nowych kooperantów, nawet wtedy gdy nie jest ogniwem łańcucha logistycznego.
Przeczytaj również: Jak zaliczyć do kosztów wstępną opłatę leasingową?
REKLAMA
Oprócz sieci poziomych, zwanych również horyzontalnymi, wyróżniamy także regionalne, kapitałowe i samopromujące. Według interesującej teorii B. Hedberga, w sieć można przekształcić organizację już istniejącą, np. kooperujące ze sobą ogniwa łańcucha logistycznego. Niezbędne jest w tym przypadku stworzenie tzw. organizacji wyobrażonej (Imaginary Organization) wykorzystującej wyobraźnię, alianse, technologie informatyczne, celem podjęcia działalności ponad fizycznymi granicami, co pozwala na odkrycie nowych zasobów i rozwój biznesu.
Kluczową rolę w tworzeniu takich sieci odgrywa integrator sieci, zwany Imaginary Organization Liderem, który wyznacza ścieżki modelowania nowej organizacji, a w niej ważniejszych kompetencji do rekonstrukcji i rozszerzenia działalności firm. W konsekwencji lider tworzy mapę strategiczną, na podstawie której powstanie organizacja, doskonalona dzięki profesjonalizmowi partnerów i współpracy z innymi członkami sieci. Należy podkreślić, że oprócz stabilnej organizacji sieciowej istnieje dynamiczna organizacja sieciowa, a do jej podstawowych elementów B. Hedberg zalicza:
1) bazę klientów,
2) lidera i jego kompetencje,
3) bazę partnerów sieciowych,
4) system dostaw (zaopatrzenie),
5) system produkcji, kontrolę jakości,
6) system komunikacji,
7) system rozliczeń finansowych.
Konfiguracja dynamicznej organizacji sieciowej ma kształt pajęczyny, która powstaje w trakcie angażowania kolejnych uczestników sieci, nazywanych węzłami albo aktorami sieci. Przykładem takiej sieci, według B. Hedberga, może być sieć sklepów lub niezależnych agencji przewozowych np. Rosenbluth International czy Texas Travel Enterprise. Choć agencje takie mają zasięg regionalny, to globalny system komunikacji umożliwia im działalność wspólną, prowadzoną w skali światowej.
Polecamy serwis Leasing
Łańcuch logistyczny jest to zatem ogół działań oraz warunków działania logistyki realizowanej przez jedną firmę lub instytucję. Sieć logistyczna to połączenie łańcuchów kilku firm i instytucji w jeden system łączący dostawców, producentów, pośredników i klientów.
Ważne jest zatem to rozróżnienie choćby w treści ogłoszenia o pracę – bo inne obowiązki ma specjalista ds. zarządzania łańcuchem dostaw (głównie wewnątrz firmy), a inne obowiązki ma specjalista ds. sieci dostaw (głównie poza firmą).
Autor: Elżbieta Gołembska. Artykuł jest fragmentem książki Kompendium wiedzy o logistyce Wydawnictwo Naukowe PWN
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.