REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

CSR – a co to takiego

Subskrybuj nas na Youtube
CSR – a co to takiego
CSR – a co to takiego

REKLAMA

REKLAMA

Od jakiegoś czasu obserwujemy olbrzymie zainteresowanie tematyką CSR. Jak się jednak okazuje, samo pojęcie nie jest zbyt dobrze znane, a co za tym idzie, często mylnie rozumiane także przez osoby zajmujące się marketingiem.

Co to jest CSR?

CSR, czyli Corporate Social Responsibility (Społeczna Odpowiedzialność Biznesu), to współczesna filozofia biznesu, która zakłada, że firma bierze całkowitą odpowiedzialność za wpływ, jaki jej działalność ma na klientów, pracowników i otaczające ją środowisko (także naturalne). Celem tej koncepcji jest wpisanie się w ideę zrównoważonego rozwoju gospodarczego, poprzez znalezienie równowagi pomiędzy wydajnością i zyskownością przedsiębiorstwa a pożytkiem społecznym. Firma, deklarująca zaangażowanie w CSR, słucha swojego otoczenia, ale też wyciąga wnioski z tego, co usłyszy. W ten sposób, mówi się, że zyskuje „ludzką twarz”.

REKLAMA

REKLAMA

W tym miejscu należy wykluczyć kwestie finansowe. CSR-em nie będzie na pewno działanie nastawione na zysk. Oczywiście zyski ze Społecznej Odpowiedzialności są i będą wartością dodaną, którą możemy uzyskać dzięki niej, jednak nie mogą stać się priorytetem firmy. To właśnie odróżnia CSR od Public Relations. Wszelkie zachowania, mające na celu „sprzedaż” firmy pod pojęciem bardzo szlachetnego określenia, jakim jest Corporate Social Responsibility, mijają się z celem.

Żeby więc nie rozminąć się zasadniczo z ideą, należy spojrzeć na nią w kontekście długofalowym. Z takiej perspektywy możemy dostrzec liczne korzyści, które wynikają z zastosowania koncepcji w swojej firmie.

Porównaj: Jak wykorzystać innowację w biznesie - firma obuwnicza

Przede wszystkim trzeba wiedzieć, że odpowiedzialna społecznie firma skupia wokół siebie lojalnych klientów i pracowników, którzy w znacznie większym stopniu zaufali jej działaniom. Otwarta polityka firmy, a także jej „ekologiczne” aspekty budzą zaufanie i budują pozytywną reputację firmy. Przy okazji możemy zyskać również przychylność lokalnej społeczności i władz, zwłaszcza jeżeli nasza firma będzie w stosunku do nich bezkonfliktowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaangażowanie społeczne

REKLAMA

Stosując politykę zaangażowania społecznego, mając po swojej stronie oddanych klientów i pracowników, łatwiej będzie nam znaleźć inwestora czy otrzymać pożyczkę. Partnerzy oraz banki chętniej współpracują z firmami, które posiadają pozytywny wizerunek w swoim otoczeniu. To zresztą nie jedyny aspekt związany z finansami – poprzez dobre opinie o naszej firmie, krążące w otoczeniu, możemy pozyskać najlepszych specjalistów do pracy. Osoby, które posiadają wysokie kwalifikacje, znacznie częściej interesują się atrakcyjnymi na rynku pracy przedsiębiorstwami. Dobrzy pracownicy sami szukają do nas drogi.

Do profitów należy dołączyć również nieustanne podnoszenie poziomu kultury organizacyjnej w firmie. Kiedy wprowadzamy zasady przejrzystości i otwartości w naszej organizacji, możemy być pewni, że rozwój obejmie także standardy etyczne panujące w firmie, a co za tym idzie, także i sam poziom pracy.

Lista narzędzi, którymi możemy osiągnąć wszystkie wyżej wymienione korzyści jest bardzo długa i zależy w głównej mierze od samego managmentu i jego pomysłu na wprowadzanie CSR w organizacji. Najczęściej jednak stosuje się kilka określonych „chwytów”, które, w przypadku wielu firm, odniosły zamierzony efekt. Wśród nich można znaleźć niezwykle modną w tym czasie tematykę związaną z ekologią. Firma przyjazna środowisku, to firma ekologiczna, która nie wytwarza dodatkowych ton śmieci, nie zatruwa środowiska i która w znacznej mierze minimalizuje zużycie energii. Żeby pokazać, że jesteśmy taką właśnie firmą, często stosuje się tzw. eko-znakowanie, czyli umieszczanie informacji o ekologiczności produktu czy firmy na opakowaniu bądź materiałach promocyjnych. 

Kampanie społeczne

Kolejnym dość szeroko stosowanym zabiegiem są wszelkiego rodzaju kampanie społeczne oraz konsultacje społeczne. Za ich pośrednictwem, organizacja może w pewien sposób kształtować postawy wybranych odbiorców, a następnie, zwiększać wiedzę na temat danego produktu. W tym celu wykorzystuje się mass media, ponieważ to za ich pośrednictwem możliwe jest dotarcie do największego grona potencjalnych przyszłych klientów.

Polecamy serwis Samochód

Programy etyczne dla pracowników

Trzecim, a zarazem kluczowym sposobem wprowadzenia CSR w firmie jest zastosowanie wszelkiego rodzaju programów etycznych dla pracowników. W zasadzie od tego punktu należałoby zacząć, gdyż uświadomienie pracowników i skupienie ich wokół jednej wspólnej idei jest najważniejszym zabiegiem, pozwalającym zwiększyć wartość firmy. To właśnie pracownicy są pierwszym ogniwem, z którym kontaktują się nasi klienci i otoczenie, to oni budują w głównej mierze wyobrażenie o firmie na zewnątrz. Dlatego więc to właśnie od nich powinny zacząć się zmiany.

Wdrożenie Społecznej Odpowiedzialności Biznesu w swojej firmie nie musi być kosztowne. Nakłady pieniężne, które związane są z ideą CSR są wprost proporcjonalne do zaangażowania i umięjętności kadry zarządzającej organizacji. Jeżeli mamy do czynienia ze świadomym kierownictwem, które w dodatku skrupulatnie stosować będzie wszystkie narzędzia CSR, możemy być pewni, że filozofia zostanie odpowiednio wprowadzona do organizacji i przyniesie zamierzone efekty w przyszłości.

Autor: Wfirma.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA