REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

CSR – a co to takiego

CSR – a co to takiego
CSR – a co to takiego

REKLAMA

REKLAMA

Od jakiegoś czasu obserwujemy olbrzymie zainteresowanie tematyką CSR. Jak się jednak okazuje, samo pojęcie nie jest zbyt dobrze znane, a co za tym idzie, często mylnie rozumiane także przez osoby zajmujące się marketingiem.

Co to jest CSR?

CSR, czyli Corporate Social Responsibility (Społeczna Odpowiedzialność Biznesu), to współczesna filozofia biznesu, która zakłada, że firma bierze całkowitą odpowiedzialność za wpływ, jaki jej działalność ma na klientów, pracowników i otaczające ją środowisko (także naturalne). Celem tej koncepcji jest wpisanie się w ideę zrównoważonego rozwoju gospodarczego, poprzez znalezienie równowagi pomiędzy wydajnością i zyskownością przedsiębiorstwa a pożytkiem społecznym. Firma, deklarująca zaangażowanie w CSR, słucha swojego otoczenia, ale też wyciąga wnioski z tego, co usłyszy. W ten sposób, mówi się, że zyskuje „ludzką twarz”.

REKLAMA

REKLAMA

W tym miejscu należy wykluczyć kwestie finansowe. CSR-em nie będzie na pewno działanie nastawione na zysk. Oczywiście zyski ze Społecznej Odpowiedzialności są i będą wartością dodaną, którą możemy uzyskać dzięki niej, jednak nie mogą stać się priorytetem firmy. To właśnie odróżnia CSR od Public Relations. Wszelkie zachowania, mające na celu „sprzedaż” firmy pod pojęciem bardzo szlachetnego określenia, jakim jest Corporate Social Responsibility, mijają się z celem.

Żeby więc nie rozminąć się zasadniczo z ideą, należy spojrzeć na nią w kontekście długofalowym. Z takiej perspektywy możemy dostrzec liczne korzyści, które wynikają z zastosowania koncepcji w swojej firmie.

Porównaj: Jak wykorzystać innowację w biznesie - firma obuwnicza

REKLAMA

Przede wszystkim trzeba wiedzieć, że odpowiedzialna społecznie firma skupia wokół siebie lojalnych klientów i pracowników, którzy w znacznie większym stopniu zaufali jej działaniom. Otwarta polityka firmy, a także jej „ekologiczne” aspekty budzą zaufanie i budują pozytywną reputację firmy. Przy okazji możemy zyskać również przychylność lokalnej społeczności i władz, zwłaszcza jeżeli nasza firma będzie w stosunku do nich bezkonfliktowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaangażowanie społeczne

Stosując politykę zaangażowania społecznego, mając po swojej stronie oddanych klientów i pracowników, łatwiej będzie nam znaleźć inwestora czy otrzymać pożyczkę. Partnerzy oraz banki chętniej współpracują z firmami, które posiadają pozytywny wizerunek w swoim otoczeniu. To zresztą nie jedyny aspekt związany z finansami – poprzez dobre opinie o naszej firmie, krążące w otoczeniu, możemy pozyskać najlepszych specjalistów do pracy. Osoby, które posiadają wysokie kwalifikacje, znacznie częściej interesują się atrakcyjnymi na rynku pracy przedsiębiorstwami. Dobrzy pracownicy sami szukają do nas drogi.

Do profitów należy dołączyć również nieustanne podnoszenie poziomu kultury organizacyjnej w firmie. Kiedy wprowadzamy zasady przejrzystości i otwartości w naszej organizacji, możemy być pewni, że rozwój obejmie także standardy etyczne panujące w firmie, a co za tym idzie, także i sam poziom pracy.

Lista narzędzi, którymi możemy osiągnąć wszystkie wyżej wymienione korzyści jest bardzo długa i zależy w głównej mierze od samego managmentu i jego pomysłu na wprowadzanie CSR w organizacji. Najczęściej jednak stosuje się kilka określonych „chwytów”, które, w przypadku wielu firm, odniosły zamierzony efekt. Wśród nich można znaleźć niezwykle modną w tym czasie tematykę związaną z ekologią. Firma przyjazna środowisku, to firma ekologiczna, która nie wytwarza dodatkowych ton śmieci, nie zatruwa środowiska i która w znacznej mierze minimalizuje zużycie energii. Żeby pokazać, że jesteśmy taką właśnie firmą, często stosuje się tzw. eko-znakowanie, czyli umieszczanie informacji o ekologiczności produktu czy firmy na opakowaniu bądź materiałach promocyjnych. 

Kampanie społeczne

Kolejnym dość szeroko stosowanym zabiegiem są wszelkiego rodzaju kampanie społeczne oraz konsultacje społeczne. Za ich pośrednictwem, organizacja może w pewien sposób kształtować postawy wybranych odbiorców, a następnie, zwiększać wiedzę na temat danego produktu. W tym celu wykorzystuje się mass media, ponieważ to za ich pośrednictwem możliwe jest dotarcie do największego grona potencjalnych przyszłych klientów.

Polecamy serwis Samochód

Programy etyczne dla pracowników

Trzecim, a zarazem kluczowym sposobem wprowadzenia CSR w firmie jest zastosowanie wszelkiego rodzaju programów etycznych dla pracowników. W zasadzie od tego punktu należałoby zacząć, gdyż uświadomienie pracowników i skupienie ich wokół jednej wspólnej idei jest najważniejszym zabiegiem, pozwalającym zwiększyć wartość firmy. To właśnie pracownicy są pierwszym ogniwem, z którym kontaktują się nasi klienci i otoczenie, to oni budują w głównej mierze wyobrażenie o firmie na zewnątrz. Dlatego więc to właśnie od nich powinny zacząć się zmiany.

Wdrożenie Społecznej Odpowiedzialności Biznesu w swojej firmie nie musi być kosztowne. Nakłady pieniężne, które związane są z ideą CSR są wprost proporcjonalne do zaangażowania i umięjętności kadry zarządzającej organizacji. Jeżeli mamy do czynienia ze świadomym kierownictwem, które w dodatku skrupulatnie stosować będzie wszystkie narzędzia CSR, możemy być pewni, że filozofia zostanie odpowiednio wprowadzona do organizacji i przyniesie zamierzone efekty w przyszłości.

Autor: Wfirma.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

REKLAMA

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

REKLAMA

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA