REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin na przygotowanie papierowych formularzy o zarobkach pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
formularze o zarobkach pracowników
formularze o zarobkach pracowników

REKLAMA

REKLAMA

Tylko miesiąc mają małe firmy, zatrudniające nie więcej niż 5 osób, na przesłanie do urzędu skarbowego papierowych formularzy o przychodach uzyskanych przez pracowników. Ci, którzy zrobią to drogą elektroniczną, będą mieli o miesiąc więcej na dostarczenie tych informacji fiskusowi.

Ministerstwo Finansów zmieniło zasady komunikowania się firm z organami skarbowymi. Od początku tego roku głównym kanałem przekazywania formularzy dotyczących podatków ma być internet. Od tej reguły są jednak wyjątki, jako że małe firmy nadal mogą posługiwać się formularzami papierowymi.

REKLAMA

REKLAMA

Formularze tylko elektronicznie

Od stycznia 2015 r. firmy mają obowiązek przesyłania droga elektroniczną – i z użyciem kwalifikowanego podpisu elektronicznego - formularzy PIT-4R, PIT-8AR, PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1 oraz IFT-3, a także rocznego obliczenia podatku PIT-40, zeznania CIT-8 oraz informacji IFT-2. To oznacza, że dokumenty o tych numerach, mimo że odnoszące się do dochodów uzyskanych w roku 2014, przedsiębiorcy będą musieli przesyłać drogą elektroniczną.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

To rozwiązanie ma stanowić ułatwienie dla przedsiębiorców. I tak bowiem większość firm dane dotyczące podatków oraz inne informacje, wymagane przez fiskusa, gromadzi w programach księgowych. Obecnie więc, zamiast drukować wypełnione elektronicznie formularze, firmy będą mogły przesyłać je za pośrednictwem sieci.

REKLAMA

Głównym problemem dla części przedsiębiorców może być konieczność posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Ci, którzy jeszcze go nie mają a spełniają wymagania narzucone przez fiskusa, powinni jak najszybciej w taki podpis się zaopatrzyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie należności może potrącić pracodawca z wynagrodzenia?

Mali mogą zostać przy papierze

Obowiązek przesyłania danych drogą elektroniczną nie dotyczy tylko małych firm, zatrudniających nie więcej niż 5 osób. Te podmioty nadal będą mogły przesyłać do urzędów skarbowych formularze w wersji papierowej. Jednak powinny przyspieszyć prace nad sporządzeniem tych dokumentów, bo druki PIT 8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1 oraz PIT-40 będą musiały trafić do urzędu skarbowego do końca stycznia. Nie ulega zmianie termin, w jakim te dokumenty należy przekazać podatnikowi, nadal trzeba będzie to zrobić do końca lutego.

Zapewne część małych przedsiębiorców wolałaby również komunikować się z fiskusem drogą elektroniczną, choćby ze względu na fakt, że formularze przesłane tym kanałem można składać do końca lutego. Ale obecnie warunkiem skorzystania z komunikacji przez internet jest posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Co, którzy go nie mają i z różnych powodów mieć nie mogą czy nie chcą, muszą więc używać papieru.

Wprawdzie w przyszłości pojawi się możliwość, aby małe firmy, zatrudniające nie więcej niż 5 osób, komunikowały się z organami skarbowymi, potwierdzając formularze tzw. danymi autoryzacyjnymi (takimi, jakich obecnie używa się przy składaniu prywatnych PIT-ów drogą elektroniczną), ale na razie systemy resortu finansów nie dają takiej możliwości.

Co należy zaliczyć do składników wynagrodzenia?

Biura rachunkowe tylko drogą elektroniczną

Spieszyć się nie muszą ci przedsiębiorcy, którzy prowadzenie swoich spraw księgowych i rachunkowych zlecili biurom księgowym. One bowiem mają obowiązek komunikować się wyłącznie drogą elektroniczną. To oznacza, że na przygotowanie potrzebnych formularzy mają czas do końca lutego.

Minimalne wynagrodzenie w 2015 roku

Marek Siudaj, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA