REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przestrzeganie przepisów BHP w pracy - raport

Subskrybuj nas na Youtube
przestrzeganie przepisów BHP
przestrzeganie przepisów BHP
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Najpoważniejszymi zagrożeniami dla osób których charakter pracy wiąże się z potencjalnym ryzykiem są: wypadek samochodowy (22 procent), praca na wysokości (18 procent) oraz niebezpieczne maszyny (11 procent). Podwyższone niebezpieczeństwo występuje w sektorach: transportowym, logistycznym i budowlanym. Badania pokazują także, iż aby uniknąć wypadku w pracy, bezwzględnie należy przestrzegać wysokich standardów BHP. Czy przedsiębiorcy dbają o poziom BHP w swoich firmach?

Dbałość o przestrzeganie standardów BHP w miejscu pracy zależy w równiej mierze od pracodawców jak i od pracowników. Wypadki oraz rażące naruszenia przepisów zdarzają się najczęściej w dużych przedsiębiorstwach branży produkcyjnej. Z deklaracji respondentów, przebadanych przez Koalicję Bezpieczni w Pracy wynika jednak, iż to właśnie większe firmy dbają bardziej o przestrzeganie przepisów BHP  niż przedsiębiorstwa małe lub mikro.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Ryzyko istnieje wszędzie. Zależy ono w dużej mierze od wdrożenia odpowiednich procedur przez pracodawców oraz od ich respektowania przez pracowników. Jak podaje literatura i najnowsze badania, w 70-90 procentach zdarzeń przyczyną wypadku jest człowiek. Wniosek zatem jest oczywisty, iż  same przepisy nie wystarczą, dopiero ich bezwzględne  poszanowanie i przestrzeganie, zarówno przez pracowników jak i pracodawców, przyczyni się do zmniejszenia ilości wypadków w miejscu pracy – powiedziała Ewa Gawrysiak, Menedżer ds. klientów końcowych na Europę Wschodnią i Azję Centralną w TenCate Protective Fabrics.

Szkolenia BHP dla pracowników

REKLAMA

Według badań Koalicji stosunkowo najmniej potencjalnie i realnie niebezpiecznych zdarzeń miało miejsce w branży usługowej, najczęściej w mniejszych zakładach pracy (do 50 zatrudnionych). Mimo wielu zagrożeń, osoby pracujące w większości czują się bezpiecznie, a swój zakres wiedzy z zakresu procedur bezpieczeństwa i BHP oceniają dobrze. Statystyki jednak wskazują, że przestrzeganie standardów BHP w zakładach pracy nie jest zadowalające. Sektor dużych przedsiębiorstw to „czarny punkt” na mapie bezpieczeństwa. Być może dlatego to właśnie one najbardziej dbają o odpowiednią organizację szkoleń i profilaktykę w zakresie BHP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W badaniach zwraca uwagę także „przymykanie oka” przez pracowników na naruszanie procedur bezpieczeństwa przez firmy – ze względu na asymetryczną relację ze zwierzchnikami, zatrudnieni nie przejawiają chęci do zgłaszania przypadków łamania procedur BHP przez pracodawców.

Obowiązki pracodawcy w zakresie BHP podczas zimy

Ważna jest odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych. Niestety w Polsce nadal pokutuje mit donosicielstwa, a przecież pamiętajmy, że rażące naruszenie zasad bezpieczeństwa zawsze prowadzi do wypadku. Ważne jest, aby reagować wcześniej, informować o nieprawidłowościach swoich kolegów i przełożonych. W Lafarge prowadzimy działania prewencyjne, raportujemy niebezpieczne zdarzenia, analizujemy i usuwamy ich przyczyny. – powiedział Leszek Srebrniak, Dyrektor ds. Bezpieczeństwa w Lafarge.

W coraz większej liczbie firm, szczególnie dużych realizowane są działania profilaktyczne, prowadzące do zmniejszenia lub całkowitej eliminacji wypadków przy pracy oraz ciągłego podnoszenia standardów BHP. Ideę tę realizują także członkowie Koalicji Bezpieczni w Pracy.

Obowiązek przeprowadzenia szkolenia BHP

Pełne wyniki raportu z badania  „Bezpieczeństwo pracy w Polsce 2014” oraz porady ekspertów dotyczące bezpieczeństwa dostępne są w serwisie: www.bezpieczniwpracy.pl.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA