REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób ewidencjonować czas pracy?

Redakcja serwisu Biznes
ewidencja czasu pracy
ewidencja czasu pracy
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ewidencjonowanie czasu pracy jest obowiązkiem każdego pracodawcy zatrudnionych pracowników. Dzięki ewidencji możliwe jest rozliczenie czasu pracy pracownika w danym tygodniu, miesięcy jak i okresie rozliczeniowym. W jaki sposób ewidencjonować czas pracy?

Ewidencja czasu pracy musi być przeprowadzana bez względu na to w jaki sposób zatrudnieni są pracownicy. Na każdym pracodawcy spoczywa obowiązek w stosunku do zatrudnianych pracowników tworzenia i wypełniania ewidencji czasu pracy. Ewidencja ta jest bowiem podstawą rozliczenia czasu pracy pracownika w okresie rozliczeniowym. Co więcej na podstawie ewidencji czasu pracy wyliczane jest przysługujące pracownikowi wynagrodzenie.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy dotyczy wszystkich pracowników, również tych, którzy zarządzają w imieniu pracodawcy zakładem pracy. Jednak w stosunku do tego rodzaju pracowników pracodawca posiada pewne ułatwienie, gdyż nie ma obowiązku ewidencjonowania godzin pracy w poszczególnych dniach pracy. Ewidencja dla pracownika zarządzającego zakładem w imieniu pracodawcy jest prowadzona dla przyjętego okresu rozliczeniowego.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Co musi zawierać ewidencja czasu pracy?

Ewidencja czasu pracy musi obejmować następujące informacje o pracy w poszczególnych dobach roboczych, z rozdzieleniem jej na pracę w niedzielę i święta, pracy w porze nocnej, w godzinach nadliczbowych, pracy w dni wolne od pracy wynikające z zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, urlopy, zwolnienia od pracy oraz inne usprawiedliwione i nieusprawiedliwione nieobecności w pracy oraz dyżury.

REKLAMA

Co więcej w ewidencji czasu pracy należy oznaczyć inne niż praca okoliczności, takie jak np. urlopy, zwolnienia lekarskie, czy urlopy macierzyńskie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ewidencja musi być przejrzysta i zawierać wyjaśnienia symboli w niej zawieranych. Oznacza to, że wpisanie do ewidencji czasu pracy urlopu na żądanie poprzez skrót UŻ musi być wyjaśnione i nie budzić wątpliwości interpretacyjnych. Jasność jest wymagana przede wszystkim w celu uniknięcia nieporozumień w przypadku kontroli powiatowego inspektora pracy.

Sporządzenie rozkładu czasu pracy przez pracodawcę

Czas pracy w podróży służbowej

Gdy pracownik odbywa podróż służbową, fakt ten również musi zostać ujęty w ewidencji czasu pracy. W takim przypadku w ewidencji muszą znaleźć się informacje dotyczące długości trwania czasu pracy w takiej podróży. Nie wystarczającym będzie zaznaczenie jedynie, że dany czas pracy był wykonywany w podróży służbowej.

Konsekwencje oszustw w ewidencji czasu pracy

W przypadku, gdy nieprawidłowości dostrzeżone przez inspektora dotyczą jedynie technicznych braków w ewidencji czasu pracy, inspektor pracy może zastosować wyłącznie wniosek o prawidłowe prowadzenie ewidencji.

Jednak, gdy naruszenia polegają na nieprowadzeniu ewidencji inspektor może stwierdzić takie wykroczenie i ukarać pracodawcę mandatem do 2 tysięcy złotych oraz wystąpić jako oskarżyciel publiczny przed sądem, gdzie grozi pracodawcy kara w wysokości do 30 tysięcy złotych.

Fałszowanie ewidencji czasu pracy może skończyć się wnioskiem inspektora złożonym prokuratorowi w sprawie podejrzenia popełnienia przestępstwa fałszerstwa.

Wymiar czasu pracy w 2015 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

REKLAMA

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA