REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób ewidencjonować czas pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Redakcja serwisu Biznes
ewidencja czasu pracy
ewidencja czasu pracy
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ewidencjonowanie czasu pracy jest obowiązkiem każdego pracodawcy zatrudnionych pracowników. Dzięki ewidencji możliwe jest rozliczenie czasu pracy pracownika w danym tygodniu, miesięcy jak i okresie rozliczeniowym. W jaki sposób ewidencjonować czas pracy?

Ewidencja czasu pracy musi być przeprowadzana bez względu na to w jaki sposób zatrudnieni są pracownicy. Na każdym pracodawcy spoczywa obowiązek w stosunku do zatrudnianych pracowników tworzenia i wypełniania ewidencji czasu pracy. Ewidencja ta jest bowiem podstawą rozliczenia czasu pracy pracownika w okresie rozliczeniowym. Co więcej na podstawie ewidencji czasu pracy wyliczane jest przysługujące pracownikowi wynagrodzenie.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy dotyczy wszystkich pracowników, również tych, którzy zarządzają w imieniu pracodawcy zakładem pracy. Jednak w stosunku do tego rodzaju pracowników pracodawca posiada pewne ułatwienie, gdyż nie ma obowiązku ewidencjonowania godzin pracy w poszczególnych dniach pracy. Ewidencja dla pracownika zarządzającego zakładem w imieniu pracodawcy jest prowadzona dla przyjętego okresu rozliczeniowego.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Co musi zawierać ewidencja czasu pracy?

Ewidencja czasu pracy musi obejmować następujące informacje o pracy w poszczególnych dobach roboczych, z rozdzieleniem jej na pracę w niedzielę i święta, pracy w porze nocnej, w godzinach nadliczbowych, pracy w dni wolne od pracy wynikające z zasady przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, urlopy, zwolnienia od pracy oraz inne usprawiedliwione i nieusprawiedliwione nieobecności w pracy oraz dyżury.

REKLAMA

Co więcej w ewidencji czasu pracy należy oznaczyć inne niż praca okoliczności, takie jak np. urlopy, zwolnienia lekarskie, czy urlopy macierzyńskie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ewidencja musi być przejrzysta i zawierać wyjaśnienia symboli w niej zawieranych. Oznacza to, że wpisanie do ewidencji czasu pracy urlopu na żądanie poprzez skrót UŻ musi być wyjaśnione i nie budzić wątpliwości interpretacyjnych. Jasność jest wymagana przede wszystkim w celu uniknięcia nieporozumień w przypadku kontroli powiatowego inspektora pracy.

Sporządzenie rozkładu czasu pracy przez pracodawcę

Czas pracy w podróży służbowej

Gdy pracownik odbywa podróż służbową, fakt ten również musi zostać ujęty w ewidencji czasu pracy. W takim przypadku w ewidencji muszą znaleźć się informacje dotyczące długości trwania czasu pracy w takiej podróży. Nie wystarczającym będzie zaznaczenie jedynie, że dany czas pracy był wykonywany w podróży służbowej.

Konsekwencje oszustw w ewidencji czasu pracy

W przypadku, gdy nieprawidłowości dostrzeżone przez inspektora dotyczą jedynie technicznych braków w ewidencji czasu pracy, inspektor pracy może zastosować wyłącznie wniosek o prawidłowe prowadzenie ewidencji.

Jednak, gdy naruszenia polegają na nieprowadzeniu ewidencji inspektor może stwierdzić takie wykroczenie i ukarać pracodawcę mandatem do 2 tysięcy złotych oraz wystąpić jako oskarżyciel publiczny przed sądem, gdzie grozi pracodawcy kara w wysokości do 30 tysięcy złotych.

Fałszowanie ewidencji czasu pracy może skończyć się wnioskiem inspektora złożonym prokuratorowi w sprawie podejrzenia popełnienia przestępstwa fałszerstwa.

Wymiar czasu pracy w 2015 r.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA