REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagradzanie pracowników w firmie - niektóre patologie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Wynagrodzenie pracowników
Wynagrodzenie pracowników
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W poprzednim artykule starałem się zwrócić uwagę na duże znaczenie prawidłowego określenia poziomu i struktury wynagrodzenia oraz jego indywidualnego zróżnicowania, na motywację pracowników firmy do pracy, w tym lojalności wobec pracodawcy. Tutaj kilka słów o patologiach. Jeśli pracodawca się ich nie ustrzeże, na nic wszystkie wcześniejsze starania o stworzenie oczekiwanego systemu płac i motywacyjną funkcję wynagrodzenia.

REKLAMA

Nie powinniśmy chyba podejmować się stopniowania tych patologii. Wszystkie one są niepożądane i równie skutecznie szkodzą firmie. Na pewno w różnych firmach mogą występować z innym nasileniem. Najlepiej starajmy się eliminować tego typu przypadki, a ewentualne cele, jakie dzięki temu chcieliśmy osiągnąć, osiągajmy innymi metodami.

REKLAMA

A) Niepłacenie wynagrodzenia na czas. W firmach małych i średnich, niestety, zjawisko wcale nie tak rzadkie. Przyczyny bywają różne i z całą pewnością zła wola szefa firmy nie jest jedną z najczęściej występujących. Natomiast złe zarządzanie płynnością finansową firmy, to już jeden z najczęstszych powodów. Do tego dochodzi jeszcze przyjmowanie niewłaściwych priorytetów płatniczych w warunkach niedoboru gotówki. Nie zawsze zobowiązania wobec dostawców są ważniejsze od tych wobec pracowników. Nigdy zobowiązania wobec budżetu nie będą ważniejsze od zobowiązań z tytułu wynagrodzeń. Chyba, że chodzi o wynagrodzenie zarządu. W tym przypadku, rzeczywiście, zobowiązania wobec budżetu, mogą mieć priorytet.

REKLAMA

Zobowiązania budżetowe można przesunąć w czasie wysyłając stosowną korespondencję i płacąc ustawowe odsetki za zwłokę w ich realizacji. To zawsze da się zrobić. Jednak największym błędem jest przyjmowanie, w takich wypadkach, złej hierarchii płacenia opóźnionego wynagrodzenia. Bezwzględnie, w pierwszej kolejności, wynagrodzenie powinni otrzymywać pracownicy, dopiero potem kadra kierownicza, a na samym końcu zarząd firmy.

B) Trudna do uzasadnienia rozpiętość  wynagrodzeń.  Zdarza się, że szef firmy, a niejednokrotnie, też jej właściciel, ma miesięczne wynagrodzenie zdecydowanie wyższe niż zatrudniony na umowę o pracę jego zastępca. Albo zatrudniony na jednym z wielu stanowisk w firmie członek rodziny właściciela lub inna bliska mu osoba, zarabia więcej niż można by się spodziewać, gdyby na tym stanowisku zatrudniono kogoś innego, pozbawionego koneksji. Takie przypadki mają miejsce. To bardzo duży błąd i tak naprawdę, prawdopodobnie nieuświadomione, działanie na szkodę firmy. Łatwo zrozumieć właściciela dobrze prosperującego przedsiębiorstwa, że chce zdyskontować sukces, szczególnie, jeśli ma poczucie, że uczciwie opłaca podwładnych. Albo, że chce wspierać finansowo zatrudnionego w firmie swojego syna czy siostrzenicę, albo kolegę ze studiów. Jednak w takim przypadku trzeba dla tych decyzji znaleźć inny sposób realizacji. Nieuzasadnione pracą różnicowanie wynagrodzeń nie jest wskazane. Wskazane i rekomendowane jest zachowywanie w firmie względnie stałych proporcji pomiędzy pracą i płacą na wszystkich stanowiskach i szczeblach organizacyjnych. Tylko dodatkowa i odpowiednio kwalifikowana praca uzasadnia wyższe wynagrodzenie.

Zobacz: Wynagradzanie pracowników w firmie - poziom i struktura płacy, indywidualne zróżnicowanie wynagrodzeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

C) Utajnianie lub brak zasad wyznaczania płac. Zdania na temat tego czy płace pracowników powinny być jawne czy też nie, są różne i chyba nie uda się tutaj tego rozstrzygnąć. Osobiście uważam, że sama kwota wynagrodzenia, może być sprawą niejawną. Może to nawet korzystne, że nie wiem, że kolega siedzący przy sąsiednim biurku, albo obsługujący taką samą maszynę jak ja, zarabia miesięcznie o kilka czy kilkanaście procent więcej. Ale już poziomy i struktura płac oraz przyjmowane w tym względzie zasady, powinny być przez pracodawcę jasno określone np. w regulaminie wynagradzania i znane wszystkim pracownikom. 

D) Faworyzowanie pracowników przyjmowanych do pacy. Sytuacja jaką znamy prawie wszyscy, per analogiam, na przykład jako klienci banków czy sieci telefonicznych. Oferta dla nowego klienta jest bardzo atrakcyjna i nieosiągalna dla klientów dotychczasowych. Niestety bywa też tak w naszych zakładach pracy. Brak waloryzacji wynagrodzeń doprowadza do sytuacji, kiedy rynkowym warunkiem zatrudnienia nowego pracownika jest zaoferowanie mu wynagrodzenia zbliżonego do tego jakie mają na tych stanowiskach pracownicy z większym stażem, a niekiedy i z większymi kwalifikacjami, ponieważ inaczej nie zdecydują się na pracę w tej firmie. Ktoś latami dochodził do wynagrodzenia 4200 pln/mies. Ktoś inny dostaje tę kwotę przy podpisaniu umowy i nie sposób tego uzasadnić inaczej niż warunkami rynku pracy. Taka sytuacja to najczęściej skutek długotrwałych zaniedbań w stworzonym systemie wynagradzania. To znak, że już najwyższy czas, żeby system reformować, a jego wadliwa konstrukcja, to już nie jest tylko domniemanie, teraz mamy dowód. Ze wszystkich wskazanych tutaj patologii, usunięcie tej, wydaje mi się, wymaga najwięcej pracy.

E) Wycofywanie się z wcześniej przyznanych przywilejów. Bywa, że przełożony zachęca pracownika w taki oto sposób: "jak popracujesz u mnie dobrze do lata, to możesz liczyć na podwyżkę". Albo szef, zadowolony z rozwiązania jakiegoś problemu przez pracownika, lub w celu zmobilizowania go do znalezienia skutecznego sposobu rozwiązania problemu, obiecuje "pamiętać" o tym przy najbliższej wypłacie. Niestety, często jednak nie pamięta albo wyobrażenia tego jak taka "pamięć" powinna wyglądać, u pracownika i u jego szefa, są całkowicie różne. Chyba nie muszę rozpisywać się jak negatywne skutki może przynosić taka sytuacja firmie w przyszłości. Jeśli tak się zdarza, trzeba: po pierwsze, starać się, jak najszybciej, naprawić popełnione błędy; a po drugie, w przyszłości, raczej o tym nie mówić, a co najwyżej informować docenionego pracownika już po podjęciu decyzji o nagrodzie.

Zobacz: Funkcje kierownicze w zarządzaniu - kontrolowanie, etapy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA