REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczać VAT w przypadku samochodów "z kratką"?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Podatnicy, którzy użytkują samochody nabyte przed 1 stycznia 2001 r., mogli – i dziś znowu mogą – mieć prawo do uznawania ich za ciężarowe tylko na podstawie wpisu w dowodzie rejestracyjnym.
Podatnicy, którzy użytkują samochody nabyte przed 1 stycznia 2001 r., mogli – i dziś znowu mogą – mieć prawo do uznawania ich za ciężarowe tylko na podstawie wpisu w dowodzie rejestracyjnym.

REKLAMA

REKLAMA

Jestem małym przedsiębiorcą i podatnikiem VAT. W mojej firmie mam dwa auta tzw. z kratką. Mój pierwszy samochód kupiłem na firmę w styczniu 2005 roku, a drugie auto zakupiłem w marcu 2005 r. Zgodnie z przepisami, po zakupie samochodów, mogłem odliczać VAT od zakupionych samochodów, a po zmianie przepisów w sierpniu 2005 r. utraciłem prawo do odliczenia. Nie mogłem również odliczać VAT od zużytego do tych aut paliwa, w związku z tym zaliczyłem nie odliczony VAT w koszty działalności. Ostatnio słyszałem, że został wydany wyrok, który daje mi możliwość odliczenia tego VATu, którego wcześniej nie mogłem odliczyć, czy to prawda i w jaki sposób mogę to rozliczyć?

Tak, to prawda ostatnio pojawiła się możliwość odzyskania nieodliczonego VAT, ale nie dotyczy to wszystkich podatników VAT, którzy posiadają samochody w swoich firmach. Ale po kolei.

REKLAMA

Korzystny wyrok ETS

Wspomniał Pan o wydanym wyroku, jak sądzę chodzi tutaj o wyrok ETS (sygn. C-414/07) z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie Magoora Sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Krakowie

ETS w tym wyroku stwierdził, że polskie przepisy ograniczające prawo do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu samochodów oraz paliwa są niezgodne z prawem wspólnotowym.

REKLAMA

Jednak, że już wcześniej polskie sądy wykazywały takie stanowisko jak ETS w powyższym wyroku np. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 4 kwietnia 2007 r. (I SA/Wr 1852/06) oraz z 11 kwietnia 2008 r. (I SA/Wr 1892/07) czy też wyrok z 22 sierpnia 2008 r. (I SA/Wr 111/08).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba jednak pamiętać, że do 30 kwietnia 2004 r. obowiązywał przepis zgodnie z którym, żeby móc odliczać VAT, należało mieć samochód z homologacją producenta lub importera wymaganą dla samochodów innych niż osobowe.

Nie wystarczyło więc samo zamontowanie kratki i zmiana wpisu w dowodzie rejestracyjnym, tak wynika z § 10 ust. 3 rozporządzenia ministra finansów z 22 marca 2002 r., Dz. U. nr 27, poz. 268 ze zm. Taki wymóg został wprowadzony trzy lata wcześniej, tj. 1 stycznia 2001 r.

Tak więc tylko ci podatnicy, którzy użytkują samochody nabyte przed 1 stycznia 2001 r., mogli – i dziś znowu mogą – mieć prawo do uznawania ich za ciężarowe tylko na podstawie wpisu w dowodzie rejestracyjnym. Chciałbym przypomnieć, że wydziały komunikacji dokonywały takiego wpisu po przedstawieniu zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów o przeróbce auta na ciężarowy, czyli o zamontowaniu kratki.

Zobacz serwis: Samochód i majątek

Pozostali podatnicy, którzy chcieliby dziś odliczać VAT zawarty w cenie auta i paliwa, muszą mieć świadectwo homologacji, z którego będzie wynikać, że auto nie jest osobowe

Potwierdza to również komunikat Ministerstwa Finansów z dnia 22 grudnia 2008 r. wydany po orzeczeniu wyroku ETS. Z pisma Ministerstwa Finansów można wnioskować, że będzie ono próbowało eliminować skutki błędnego podciągnięcia przepisów poprzez stawianie podatnikom dodatkowych wymogów formalno-technicznych. W związku z tym, przed podjęciem kroków w celu odliczenia wcześniej nieodliczonego VAT, przedsiębiorca powinien upewnić się czy zakupy paliwa są odpowiednio udokumentowane. Trzeba przede wszystkim pamiętać, że faktury dokumentujące nabycie paliwa do samochodu muszą obok tradycyjnych wymagań formalnych, tj. NIP, nazwa sprzedawcy i nabywcy, data wystawienia faktury itp., powinny również zawierać jego numer rejestracyjny.

Korekta VAT

Wydaje się, że wyrok ETS jest jednoznaczny, wbrew jednak temu, co w swoim oświadczeniu stwierdza minister finansów, aby przedsiębiorca mógł odzyskać VAT, powinien sporządzić stosowne korekty.

REKLAMA

Aby odzyskać nieodliczony VAT, przepisy nie przewidują tutaj szczególnego trybu. Przedsiębiorca może więc realizować swoje prawa na zasadach ogólnych. Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia VAT należnego o naliczony w odpowiednim terminie, to może sporządzić korektę deklaracji, nie później niż w ciągu pięciu lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Skoro przedsiębiorca nabył pojazdy w 2005 r., to prawo do obniżenia nieodliczonego podatku z 2005 r., będzie mu przysługiwało do końca bieżącego roku, czyli 2009 r. Znaczy to, iż w celu odzyskania nieodliczonego podatku należy złożyć deklaracje korygujące i wystąpić z nioskami o stwierdzenie nadpłaty.

Jeżeli przedsiębiorca zaliczył do kosztów nieodliczony wcześniej VAT, musi mieć na uwadze treść art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a, ustawy o PIT, zgodnie, z którym kosztem uzyskania przychodów jest podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami o VAT nie przysługuje prawo do odliczenia. Ponadto zgodnie z treścią art. 14 ust. 2 pkt. 7d ustawy o PIT, przychodem w przypadku obniżenia lub zwrotu VAT jest podatek naliczony w tej części, w której uprzednio został zaliczony do kosztów.

Przedsiębiorca powinien również pamiętać, że zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy o PIT, nie zalicza się do przychodów zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Z powyższych przepisów wynika, że w momencie otrzymania zwrotu nadpłaconego VAT przedsiębiorca powinien rozpoznać przychód w odpowiedniej wysokości

Taką argumentację potwierdzają również organy podatkowe w podobnych przypadkach np. Interpretacja Izby skarbowej w Warszawie z dnia czerwca 2006 r., sygn. 1401/PD-4230-Z-58/06/KK, Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 29 lipca 2005 r., sygn. 1472/ROP1/423-200-185/05/AJ oraz Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z 22 sierpnia 2007 r., sygn. 1473/966/KDO/423/72/07/BC.

Zobacz: Czy przedsiębiorca może odprowadzać składki od podatku dochodowego kwartalnie?

Czy korekta będzie opłacalna?

Przedsiębiorca przed dokonaniem korekty powinien zwrócić uwagę na jej faktyczny efekt finansowy. Jeżeli przedsiębiorca nie odliczył VAT naliczonego w kwocie np. 200 zł, to jego zobowiązanie w VAT było większe o 200 zł. Jednocześnie poprzez zaliczenie VAT do kosztów jego zobowiązanie w podatku dochodowym zmniejszyło się o 28 zł, zakładając, że podatnik nie stosował skali progresywnej i nie znalazł się w wyższym progu.

Korekta wtedy, spowoduje zmniejszenie zobowiązania w VAT o 200 zł oraz zwiększenie zobowiązania w podatku dochodowym o 28 zł, zakładając, że przedsiębiorca nie stosuje skali progresywnej oraz nie uwzględniając ewentualnych odsetek od zaległości.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz nie uwzględniając nakładu pracy niezbędnej do wykonania korekt oraz kwestii związanych z kosztem pieniądza w czasie, sporządzenie korekty oznacza dla przedsiębiorcy zmniejszenie obciążeń podatkowych o kilkadziesiąt % nieodliczonego podatku.

Dlatego, jeżeli przedsiębiorca nie odliczył podatku od samochodów oraz paliwa do tych samochodów i będzie nadal zdecydowany na jego odzyskanie powinien krok po kroku przeprowadzić następujące czynności.

1. Ustalić, czy wykorzystuje w działalności gospodarczej samochody, od których w efekcie zmian przepisów, utracił prawo do odliczenia VAT naliczonego.

2. Skompletować faktury, które dokumentują zakup paliwa do tych samochodów.

3. Ustalić kwoty VAT, którego nie odliczył (przedsiębiorca może skorzystać z pewnego ułatwienia w swoich wyliczeniach, a mianowicie chodzi tutaj o wzór deklaracji VAT-7, która obowiązywała do sierpnia 2005 r., znajduje się w niej rubryka – kwota podatku naliczonego od paliw, która nie podlega odliczeniu).

4. Dokonać stosownych korekt deklaracji VAT-7.

5. Wystąpić do urzędu skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty za poszczególne okresy.

Zobacz: Jak wysokie są podatki dla firm w Polsce?

Waldemar Żuchowski

Ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA