REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczać VAT w przypadku samochodów "z kratką"?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Podatnicy, którzy użytkują samochody nabyte przed 1 stycznia 2001 r., mogli – i dziś znowu mogą – mieć prawo do uznawania ich za ciężarowe tylko na podstawie wpisu w dowodzie rejestracyjnym.
Podatnicy, którzy użytkują samochody nabyte przed 1 stycznia 2001 r., mogli – i dziś znowu mogą – mieć prawo do uznawania ich za ciężarowe tylko na podstawie wpisu w dowodzie rejestracyjnym.

REKLAMA

REKLAMA

Jestem małym przedsiębiorcą i podatnikiem VAT. W mojej firmie mam dwa auta tzw. z kratką. Mój pierwszy samochód kupiłem na firmę w styczniu 2005 roku, a drugie auto zakupiłem w marcu 2005 r. Zgodnie z przepisami, po zakupie samochodów, mogłem odliczać VAT od zakupionych samochodów, a po zmianie przepisów w sierpniu 2005 r. utraciłem prawo do odliczenia. Nie mogłem również odliczać VAT od zużytego do tych aut paliwa, w związku z tym zaliczyłem nie odliczony VAT w koszty działalności. Ostatnio słyszałem, że został wydany wyrok, który daje mi możliwość odliczenia tego VATu, którego wcześniej nie mogłem odliczyć, czy to prawda i w jaki sposób mogę to rozliczyć?

Tak, to prawda ostatnio pojawiła się możliwość odzyskania nieodliczonego VAT, ale nie dotyczy to wszystkich podatników VAT, którzy posiadają samochody w swoich firmach. Ale po kolei.

REKLAMA

Korzystny wyrok ETS

Wspomniał Pan o wydanym wyroku, jak sądzę chodzi tutaj o wyrok ETS (sygn. C-414/07) z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie Magoora Sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Krakowie

ETS w tym wyroku stwierdził, że polskie przepisy ograniczające prawo do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu samochodów oraz paliwa są niezgodne z prawem wspólnotowym.

REKLAMA

Jednak, że już wcześniej polskie sądy wykazywały takie stanowisko jak ETS w powyższym wyroku np. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 4 kwietnia 2007 r. (I SA/Wr 1852/06) oraz z 11 kwietnia 2008 r. (I SA/Wr 1892/07) czy też wyrok z 22 sierpnia 2008 r. (I SA/Wr 111/08).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba jednak pamiętać, że do 30 kwietnia 2004 r. obowiązywał przepis zgodnie z którym, żeby móc odliczać VAT, należało mieć samochód z homologacją producenta lub importera wymaganą dla samochodów innych niż osobowe.

Nie wystarczyło więc samo zamontowanie kratki i zmiana wpisu w dowodzie rejestracyjnym, tak wynika z § 10 ust. 3 rozporządzenia ministra finansów z 22 marca 2002 r., Dz. U. nr 27, poz. 268 ze zm. Taki wymóg został wprowadzony trzy lata wcześniej, tj. 1 stycznia 2001 r.

Tak więc tylko ci podatnicy, którzy użytkują samochody nabyte przed 1 stycznia 2001 r., mogli – i dziś znowu mogą – mieć prawo do uznawania ich za ciężarowe tylko na podstawie wpisu w dowodzie rejestracyjnym. Chciałbym przypomnieć, że wydziały komunikacji dokonywały takiego wpisu po przedstawieniu zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów o przeróbce auta na ciężarowy, czyli o zamontowaniu kratki.

Zobacz serwis: Samochód i majątek

Pozostali podatnicy, którzy chcieliby dziś odliczać VAT zawarty w cenie auta i paliwa, muszą mieć świadectwo homologacji, z którego będzie wynikać, że auto nie jest osobowe

Potwierdza to również komunikat Ministerstwa Finansów z dnia 22 grudnia 2008 r. wydany po orzeczeniu wyroku ETS. Z pisma Ministerstwa Finansów można wnioskować, że będzie ono próbowało eliminować skutki błędnego podciągnięcia przepisów poprzez stawianie podatnikom dodatkowych wymogów formalno-technicznych. W związku z tym, przed podjęciem kroków w celu odliczenia wcześniej nieodliczonego VAT, przedsiębiorca powinien upewnić się czy zakupy paliwa są odpowiednio udokumentowane. Trzeba przede wszystkim pamiętać, że faktury dokumentujące nabycie paliwa do samochodu muszą obok tradycyjnych wymagań formalnych, tj. NIP, nazwa sprzedawcy i nabywcy, data wystawienia faktury itp., powinny również zawierać jego numer rejestracyjny.

Korekta VAT

Wydaje się, że wyrok ETS jest jednoznaczny, wbrew jednak temu, co w swoim oświadczeniu stwierdza minister finansów, aby przedsiębiorca mógł odzyskać VAT, powinien sporządzić stosowne korekty.

REKLAMA

Aby odzyskać nieodliczony VAT, przepisy nie przewidują tutaj szczególnego trybu. Przedsiębiorca może więc realizować swoje prawa na zasadach ogólnych. Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia VAT należnego o naliczony w odpowiednim terminie, to może sporządzić korektę deklaracji, nie później niż w ciągu pięciu lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Skoro przedsiębiorca nabył pojazdy w 2005 r., to prawo do obniżenia nieodliczonego podatku z 2005 r., będzie mu przysługiwało do końca bieżącego roku, czyli 2009 r. Znaczy to, iż w celu odzyskania nieodliczonego podatku należy złożyć deklaracje korygujące i wystąpić z nioskami o stwierdzenie nadpłaty.

Jeżeli przedsiębiorca zaliczył do kosztów nieodliczony wcześniej VAT, musi mieć na uwadze treść art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a, ustawy o PIT, zgodnie, z którym kosztem uzyskania przychodów jest podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami o VAT nie przysługuje prawo do odliczenia. Ponadto zgodnie z treścią art. 14 ust. 2 pkt. 7d ustawy o PIT, przychodem w przypadku obniżenia lub zwrotu VAT jest podatek naliczony w tej części, w której uprzednio został zaliczony do kosztów.

Przedsiębiorca powinien również pamiętać, że zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy o PIT, nie zalicza się do przychodów zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Z powyższych przepisów wynika, że w momencie otrzymania zwrotu nadpłaconego VAT przedsiębiorca powinien rozpoznać przychód w odpowiedniej wysokości

Taką argumentację potwierdzają również organy podatkowe w podobnych przypadkach np. Interpretacja Izby skarbowej w Warszawie z dnia czerwca 2006 r., sygn. 1401/PD-4230-Z-58/06/KK, Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 29 lipca 2005 r., sygn. 1472/ROP1/423-200-185/05/AJ oraz Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z 22 sierpnia 2007 r., sygn. 1473/966/KDO/423/72/07/BC.

Zobacz: Czy przedsiębiorca może odprowadzać składki od podatku dochodowego kwartalnie?

Czy korekta będzie opłacalna?

Przedsiębiorca przed dokonaniem korekty powinien zwrócić uwagę na jej faktyczny efekt finansowy. Jeżeli przedsiębiorca nie odliczył VAT naliczonego w kwocie np. 200 zł, to jego zobowiązanie w VAT było większe o 200 zł. Jednocześnie poprzez zaliczenie VAT do kosztów jego zobowiązanie w podatku dochodowym zmniejszyło się o 28 zł, zakładając, że podatnik nie stosował skali progresywnej i nie znalazł się w wyższym progu.

Korekta wtedy, spowoduje zmniejszenie zobowiązania w VAT o 200 zł oraz zwiększenie zobowiązania w podatku dochodowym o 28 zł, zakładając, że przedsiębiorca nie stosuje skali progresywnej oraz nie uwzględniając ewentualnych odsetek od zaległości.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz nie uwzględniając nakładu pracy niezbędnej do wykonania korekt oraz kwestii związanych z kosztem pieniądza w czasie, sporządzenie korekty oznacza dla przedsiębiorcy zmniejszenie obciążeń podatkowych o kilkadziesiąt % nieodliczonego podatku.

Dlatego, jeżeli przedsiębiorca nie odliczył podatku od samochodów oraz paliwa do tych samochodów i będzie nadal zdecydowany na jego odzyskanie powinien krok po kroku przeprowadzić następujące czynności.

1. Ustalić, czy wykorzystuje w działalności gospodarczej samochody, od których w efekcie zmian przepisów, utracił prawo do odliczenia VAT naliczonego.

2. Skompletować faktury, które dokumentują zakup paliwa do tych samochodów.

3. Ustalić kwoty VAT, którego nie odliczył (przedsiębiorca może skorzystać z pewnego ułatwienia w swoich wyliczeniach, a mianowicie chodzi tutaj o wzór deklaracji VAT-7, która obowiązywała do sierpnia 2005 r., znajduje się w niej rubryka – kwota podatku naliczonego od paliw, która nie podlega odliczeniu).

4. Dokonać stosownych korekt deklaracji VAT-7.

5. Wystąpić do urzędu skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty za poszczególne okresy.

Zobacz: Jak wysokie są podatki dla firm w Polsce?

Waldemar Żuchowski

Ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

REKLAMA

Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

REKLAMA