REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczać VAT w przypadku samochodów "z kratką"?

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Podatnicy, którzy użytkują samochody nabyte przed 1 stycznia 2001 r., mogli – i dziś znowu mogą – mieć prawo do uznawania ich za ciężarowe tylko na podstawie wpisu w dowodzie rejestracyjnym.
Podatnicy, którzy użytkują samochody nabyte przed 1 stycznia 2001 r., mogli – i dziś znowu mogą – mieć prawo do uznawania ich za ciężarowe tylko na podstawie wpisu w dowodzie rejestracyjnym.

REKLAMA

REKLAMA

Jestem małym przedsiębiorcą i podatnikiem VAT. W mojej firmie mam dwa auta tzw. z kratką. Mój pierwszy samochód kupiłem na firmę w styczniu 2005 roku, a drugie auto zakupiłem w marcu 2005 r. Zgodnie z przepisami, po zakupie samochodów, mogłem odliczać VAT od zakupionych samochodów, a po zmianie przepisów w sierpniu 2005 r. utraciłem prawo do odliczenia. Nie mogłem również odliczać VAT od zużytego do tych aut paliwa, w związku z tym zaliczyłem nie odliczony VAT w koszty działalności. Ostatnio słyszałem, że został wydany wyrok, który daje mi możliwość odliczenia tego VATu, którego wcześniej nie mogłem odliczyć, czy to prawda i w jaki sposób mogę to rozliczyć?

Tak, to prawda ostatnio pojawiła się możliwość odzyskania nieodliczonego VAT, ale nie dotyczy to wszystkich podatników VAT, którzy posiadają samochody w swoich firmach. Ale po kolei.

REKLAMA

Korzystny wyrok ETS

Wspomniał Pan o wydanym wyroku, jak sądzę chodzi tutaj o wyrok ETS (sygn. C-414/07) z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie Magoora Sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Krakowie

ETS w tym wyroku stwierdził, że polskie przepisy ograniczające prawo do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu samochodów oraz paliwa są niezgodne z prawem wspólnotowym.

REKLAMA

Jednak, że już wcześniej polskie sądy wykazywały takie stanowisko jak ETS w powyższym wyroku np. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 4 kwietnia 2007 r. (I SA/Wr 1852/06) oraz z 11 kwietnia 2008 r. (I SA/Wr 1892/07) czy też wyrok z 22 sierpnia 2008 r. (I SA/Wr 111/08).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba jednak pamiętać, że do 30 kwietnia 2004 r. obowiązywał przepis zgodnie z którym, żeby móc odliczać VAT, należało mieć samochód z homologacją producenta lub importera wymaganą dla samochodów innych niż osobowe.

Nie wystarczyło więc samo zamontowanie kratki i zmiana wpisu w dowodzie rejestracyjnym, tak wynika z § 10 ust. 3 rozporządzenia ministra finansów z 22 marca 2002 r., Dz. U. nr 27, poz. 268 ze zm. Taki wymóg został wprowadzony trzy lata wcześniej, tj. 1 stycznia 2001 r.

Tak więc tylko ci podatnicy, którzy użytkują samochody nabyte przed 1 stycznia 2001 r., mogli – i dziś znowu mogą – mieć prawo do uznawania ich za ciężarowe tylko na podstawie wpisu w dowodzie rejestracyjnym. Chciałbym przypomnieć, że wydziały komunikacji dokonywały takiego wpisu po przedstawieniu zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów o przeróbce auta na ciężarowy, czyli o zamontowaniu kratki.

Zobacz serwis: Samochód i majątek

Pozostali podatnicy, którzy chcieliby dziś odliczać VAT zawarty w cenie auta i paliwa, muszą mieć świadectwo homologacji, z którego będzie wynikać, że auto nie jest osobowe

Potwierdza to również komunikat Ministerstwa Finansów z dnia 22 grudnia 2008 r. wydany po orzeczeniu wyroku ETS. Z pisma Ministerstwa Finansów można wnioskować, że będzie ono próbowało eliminować skutki błędnego podciągnięcia przepisów poprzez stawianie podatnikom dodatkowych wymogów formalno-technicznych. W związku z tym, przed podjęciem kroków w celu odliczenia wcześniej nieodliczonego VAT, przedsiębiorca powinien upewnić się czy zakupy paliwa są odpowiednio udokumentowane. Trzeba przede wszystkim pamiętać, że faktury dokumentujące nabycie paliwa do samochodu muszą obok tradycyjnych wymagań formalnych, tj. NIP, nazwa sprzedawcy i nabywcy, data wystawienia faktury itp., powinny również zawierać jego numer rejestracyjny.

Korekta VAT

Wydaje się, że wyrok ETS jest jednoznaczny, wbrew jednak temu, co w swoim oświadczeniu stwierdza minister finansów, aby przedsiębiorca mógł odzyskać VAT, powinien sporządzić stosowne korekty.

REKLAMA

Aby odzyskać nieodliczony VAT, przepisy nie przewidują tutaj szczególnego trybu. Przedsiębiorca może więc realizować swoje prawa na zasadach ogólnych. Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia VAT należnego o naliczony w odpowiednim terminie, to może sporządzić korektę deklaracji, nie później niż w ciągu pięciu lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Skoro przedsiębiorca nabył pojazdy w 2005 r., to prawo do obniżenia nieodliczonego podatku z 2005 r., będzie mu przysługiwało do końca bieżącego roku, czyli 2009 r. Znaczy to, iż w celu odzyskania nieodliczonego podatku należy złożyć deklaracje korygujące i wystąpić z nioskami o stwierdzenie nadpłaty.

Jeżeli przedsiębiorca zaliczył do kosztów nieodliczony wcześniej VAT, musi mieć na uwadze treść art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a, ustawy o PIT, zgodnie, z którym kosztem uzyskania przychodów jest podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami o VAT nie przysługuje prawo do odliczenia. Ponadto zgodnie z treścią art. 14 ust. 2 pkt. 7d ustawy o PIT, przychodem w przypadku obniżenia lub zwrotu VAT jest podatek naliczony w tej części, w której uprzednio został zaliczony do kosztów.

Przedsiębiorca powinien również pamiętać, że zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy o PIT, nie zalicza się do przychodów zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Z powyższych przepisów wynika, że w momencie otrzymania zwrotu nadpłaconego VAT przedsiębiorca powinien rozpoznać przychód w odpowiedniej wysokości

Taką argumentację potwierdzają również organy podatkowe w podobnych przypadkach np. Interpretacja Izby skarbowej w Warszawie z dnia czerwca 2006 r., sygn. 1401/PD-4230-Z-58/06/KK, Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 29 lipca 2005 r., sygn. 1472/ROP1/423-200-185/05/AJ oraz Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z 22 sierpnia 2007 r., sygn. 1473/966/KDO/423/72/07/BC.

Zobacz: Czy przedsiębiorca może odprowadzać składki od podatku dochodowego kwartalnie?

Czy korekta będzie opłacalna?

Przedsiębiorca przed dokonaniem korekty powinien zwrócić uwagę na jej faktyczny efekt finansowy. Jeżeli przedsiębiorca nie odliczył VAT naliczonego w kwocie np. 200 zł, to jego zobowiązanie w VAT było większe o 200 zł. Jednocześnie poprzez zaliczenie VAT do kosztów jego zobowiązanie w podatku dochodowym zmniejszyło się o 28 zł, zakładając, że podatnik nie stosował skali progresywnej i nie znalazł się w wyższym progu.

Korekta wtedy, spowoduje zmniejszenie zobowiązania w VAT o 200 zł oraz zwiększenie zobowiązania w podatku dochodowym o 28 zł, zakładając, że przedsiębiorca nie stosuje skali progresywnej oraz nie uwzględniając ewentualnych odsetek od zaległości.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz nie uwzględniając nakładu pracy niezbędnej do wykonania korekt oraz kwestii związanych z kosztem pieniądza w czasie, sporządzenie korekty oznacza dla przedsiębiorcy zmniejszenie obciążeń podatkowych o kilkadziesiąt % nieodliczonego podatku.

Dlatego, jeżeli przedsiębiorca nie odliczył podatku od samochodów oraz paliwa do tych samochodów i będzie nadal zdecydowany na jego odzyskanie powinien krok po kroku przeprowadzić następujące czynności.

1. Ustalić, czy wykorzystuje w działalności gospodarczej samochody, od których w efekcie zmian przepisów, utracił prawo do odliczenia VAT naliczonego.

2. Skompletować faktury, które dokumentują zakup paliwa do tych samochodów.

3. Ustalić kwoty VAT, którego nie odliczył (przedsiębiorca może skorzystać z pewnego ułatwienia w swoich wyliczeniach, a mianowicie chodzi tutaj o wzór deklaracji VAT-7, która obowiązywała do sierpnia 2005 r., znajduje się w niej rubryka – kwota podatku naliczonego od paliw, która nie podlega odliczeniu).

4. Dokonać stosownych korekt deklaracji VAT-7.

5. Wystąpić do urzędu skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty za poszczególne okresy.

Zobacz: Jak wysokie są podatki dla firm w Polsce?

Waldemar Żuchowski

Ekspert podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA