REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skonto w transakcjach krajowych i zagranicznych

Skonto w transakcjach krajowych i zagranicznych /Fot. Fotolia
Skonto w transakcjach krajowych i zagranicznych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Skonto jest rodzajem rabatu – procentowym obniżeniem ceny związanym z warunkami płatności za dostawę towarów lub wykonanie usługi. Jest przyznawane w związku z zapłatą dokonaną we wcześniejszym, wskazanym przez sprzedawcę terminie. Choć jest to popularna forma zachęcania nabywców do szybszej zapłaty za dostarczone towary lub wykonane usługi, to jej stosowanie nie jest pozbawione wątpliwości związanych z rozliczeniem VAT.

Rabat z tytułu wcześniejszej zapłaty (skonto) ma charakter warunkowy. Jest przyznawany przez sprzedawcę dopiero z chwilą ziszczenia się warunku, czyli w momencie dokonania wcześniejszej zapłaty przez nabywcę. Do udzielenia skonta dochodzi zatem w momencie spełnienia umownych warunków związanych z dokonaniem zapłaty w określonym terminie.

REKLAMA

1. W jaki sposób należy udokumentować udzielenie skonta

Sposób udokumentowania i rozliczenia skonta zależy od tego, czy na moment wystawienia faktury pierwotnej nabywca dokonał zapłaty uprawniającej do otrzymania tego rabatu.

Skonta nie należy uwzględniać w fakturze pierwotnej stwierdzającej dostawę towarów lub wykonanie usługi, jeśli na moment jej wystawienia nie wiadomo jeszcze, czy nabywca dokona zapłaty w terminie uprawniającym do uzyskania tego rabatu. Uwzględnienie skonta w cenie jednostkowej towaru (usługi) jest zasadne tylko w przypadku, gdy nabywca płaci (spełnia warunki do skonta) już w momencie zakupu towaru (usługi) lub przed wystawieniem faktury. Wówczas skonto należy uwzględnić już na etapie wystawiania faktury pierwotnej, na co wskazuje także art. 106e ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Jeżeli jednak przebieg transakcji jest tego typu, że:

  • najpierw następuje dostawa towarów lub wykonanie usługi potwierdzone fakturą, a następnie
  • na podstawie otrzymanej faktury nabywca dokonuje zapłaty w terminie uprawniającym do otrzymania skonta,

wówczas sprzedawca jest zobowiązany wystawić fakturę korygującą potwierdzającą udzielenie obniżki ceny w formie skonta (art. 106j ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 29a ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy na moment wystawienia faktury pierwotnej nabywca nie dokonał jeszcze zapłaty uprawniającej do otrzymania skonta, nie jest natomiast prawidłowe wystawianie:

  • najpierw faktury "z góry" uwzględniającej skonto zmniejszające cenę sprzedaży (i w rezultacie podstawę opodatkowania), a
  • następnie dopiero faktury korygującej zwiększającej tę cenę, jeśli okaże się, że nabywca - pomimo wcześniejszego ustnego lub pisemnego zobowiązania się do zapłaty w określonym terminie - nie spełni tego warunku.

Nie jest prawidłowe wystawienie faktury "z góry" uwzględniającej skonto zmniejszające cenę sprzedaży, gdy podatnik nie zapłacił przed wystawieniem faktury.

Zobacz: Prawo dla firm

REKLAMA

Prawo do pomniejszenia podstawy opodatkowania o udzielone skonto zapewnia bowiem dopiero faktyczna zapłata we wcześniejszym terminie, a nie zobowiązanie się kontrahenta do jej dokonania. Stanowisko to potwierdzają również organy podatkowe, czego przykładem mogą być interpretacje indywidualne Dyrektora IS w Poznaniu z 16 czerwca 2016 r. (sygn. ILPP1/4512-1-311/16-2/HW), Dyrektora IS w Warszawie z 28 września 2016 r. (sygn. IPPP1/4512-600/16-2/AS), Dyrektora IS w Poznaniu z 9 lutego 2017 r. (sygn. 3063-ILPP1-3.4512.171.2016.2.KB) oraz Dyrektora KIS z 9 maja 2017 r. (sygn. 0115-KDIT1-1.4012.36.2017.1.MN). W ostatnim piśmie czytamy:

(...) faktura pierwotna wystawiona w momencie dostawy przed spełnieniem przez nabywcę warunków uprawniających do skonta, powinna dokumentować całą wartość sprzedaży z ewentualnym zamieszczeniem uwagi o warunkach udzielanego skonta.

Natomiast po otrzymaniu zapłaty we wcześniejszym lub umówionym terminie płatności, przez co ziszczą się warunki uprawniające do rabatu, Wnioskodawca powinien wystawić fakturę korygującą, zmniejszającą podstawę opodatkowania o wartość udzielonego skonta, stosownie do art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy.

Sprzedawca nie wykazuje więc skonta w fakturze pierwotnej, jeżeli w momencie jej wystawienia nabywca nie dokonał jeszcze zapłaty w terminie umożliwiającym nabycie prawa do skonta. Obniżenie podstawy opodatkowania następuje zgodnie z fakturą korygującą wystawioną w związku z otrzymaną zapłatą skutkującą udzieleniem skonta.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Skonto w transakcjach krajowych i zagranicznych

W artykule omówiono również w jaki sposób rozliczyć skonto w transakcjach krajowych i zagranicznych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA