REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na okulary dla pracowników - rozliczenie podatkowe i składkowe oraz ewidencja rachunkowa

Subskrybuj nas na Youtube
Wydatki na okulary dla pracowników - rozliczenie podatkowe i składkowe oraz ewidencja rachunkowa /fot. Fotolia
Wydatki na okulary dla pracowników - rozliczenie podatkowe i składkowe oraz ewidencja rachunkowa /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy często finansują pracownikom zakup okularów korygujących wzrok. Najczęściej realizują w ten sposób obowiązek wynikający z przepisów prawa pracy. Rzadziej zakupy okularów korekcyjnych finansują dobrowolnie. W związku z takimi działaniami pracodawców pojawiają się pytania o możliwość zwolnienia z PIT przychodu osiąganego z tego tytułu przez pracowników, możliwość zaliczania wydatków poniesionych przez pracodawców na zakup okularów do kosztów uzyskania przychodów, a także rozliczanie VAT.

Pracodawca ma obowiązek zapewnienia okularów korekcyjnych pracownikom użytkującym w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy (§ 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe). Robi to na podstawie orzeczenia lekarskiego o konieczności używania okularów korekcyjnych przez pracownika. Orzeczenie to jest wystawiane w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, w wyniku badań wstępnych, okresowych lub kontrolnych (dalej: badania profilaktyczne), na które pracownika kieruje pracodawca.

REKLAMA

REKLAMA

To pracodawca określa sposób zaopatrzenia pracownika w okulary korekcyjne. Może to zrobić poprzez:

● wydanie pracownikowi zaleconych okularów korygujących wzrok,

● pozostawienie w gestii pracownika zakupu zaleconych okularów i dokonanie na jego rzecz zwrotu poniesionych na ten cel wydatków.

REKLAMA

1. Rozliczenie podatku dochodowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1.1. Przychód pracownika

Pracownik, któremu pracodawca finansuje albo refunduje koszt zakupu okularów, uzyskuje z tego tytułu przychód ze stosunku pracy. Przychód ten korzysta ze zwolnienia z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 updof, jeżeli zakup okularów następuje na zalecenie lekarza wydane w wyniku badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, o której mowa w § 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Zwolnienie obejmuje również przypadki, gdy zakup okularów jest skutkiem przeprowadzenia badanie wzroku na podstawie skierowania wystawionego przez pracodawcę na prośbę pracownika jeszcze przed upływem terminu ważności badań okresowych, np. w związku z pogorszeniem się wzroku pracownika. W pozostałych przypadkach zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 11 updof, ani żadne inne zwolnienie z PIT nie ma zastosowania. W konsekwencji z tytułu sfinansowania przez pracodawcę zakupu okularów lub otrzymania refundacji wydatków poniesionych na ich zakup pracownicy osiągają opodatkowany przychód ze stosunku pracy (por. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 października 2012 r., sygn. ILPB1/415-673/12-2/TW).

Zobacz: Prawo dla firm

Zwolnienie przewidziane w art. 23 ust. 1 pkt 11 updof znajduje również zastosowanie w sytuacji, gdy pracodawca zapewnia pracownikom zamiast okularów korekcyjnych soczewki kontaktowe, a ich stosowanie zalecił lekarz w związku z badaniami okulistycznymi przeprowadzonymi w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej. Stanowisko to potwierdzają organy podatkowe (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 29 października 2014 r., sygn. IBPBII/1/415-639/14/MŁ).

1.2. Koszty pracodawcy

Kosztami uzyskania przychodów są wydatki ponoszone przez podatników w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wydatków wymienionych jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (art. 22 ust. 1 updof, art. 15 ust. 1 updop).

Kosztami uzyskania przychodów z działalności gospodarczej są m.in. koszty pracownicze, tj. koszty ponoszone w związku z zatrudnieniem pracowników. Chodzi nie tylko o koszty, które w związku z zatrudnieniem pracowników pracodawcy są obowiązani ponosić, ale również koszty, które pracodawcy ponoszą dobrowolnie, np. koszty nagród dla pracowników. Zdaniem autora za prawidłowe należy zatem uznać stanowisko, że kosztami uzyskania przychodów są dla pracodawcy nie tylko wydatki na nabycie dla pracowników okularów (albo na refundację ich zakupu), do których poniesienia zobowiązują go przepisy prawa pracy, ale również takie, które są ponoszone przez pracodawcę dobrowolnie (jako wydatki na szczególnego rodzaju nagrodę dla pracowników).

W taki sam sposób pracodawca może rozliczać w kosztach wydatki na zakup (refundację) soczewek kontaktowych dla pracowników.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Wydatki na okulary dla pracowników - rozliczenie podatkowe i składkowe oraz ewidencja rachunkowa

W artykule wyjaśniono również przykłady ewidencji w księgach rachunkowych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA