REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mikroprzedsiębiorcy nie są przygotowani do składania JPK_VAT od 1 stycznia 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Mikroprzedsiębiorcy nie są przygotowani do składania JPK_VAT od 1 stycznia 2018 r.
Mikroprzedsiębiorcy nie są przygotowani do składania JPK_VAT od 1 stycznia 2018 r.
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Już od 1 stycznia 2018 r. wymóg raportowania Jednolitego Pliku Kontrolnego w zakresie VAT (JPK_VAT) zostanie nałożony także na mikroprzedsiębiorców. Chociaż do tego dnia pozostało już niewiele czasu, wielu z nich nie jest gotowych do realizacji tego obowiązku. Znaczna część oczekuje w tym zakresie pomocy ze strony swoich księgowych.

REKLAMA

Czym jest JPK?

Jednolity Plik Kontrolny to rozwiązanie wprowadzane systematycznie od kilku lat przez Ministerstwo Finansów. Według założeń, ma ono pozwolić na uszczelnienie systemu podatkowego, a przedsiębiorcom ułatwić przesyłanie danych podatkowych i zniwelować uciążliwość kontroli skarbowych.

REKLAMA

Od 1 lipca 2016 roku obowiązek przesyłania JPK dotyczy dużych przedsiębiorstw. Z początkiem 2017 roku zostały nim objęte małe i średnie firmy, a od 2018 roku wymóg przesyłania JPK zostanie rozciągnięty na mikroprzedsiębiorstwa. Co ważne, będzie dotyczył tylko tych, które są czynnymi podatnikami VAT. Przesłanie pliku w formie elektronicznej do Ministerstwa Finansów będzie wymagało  uzyskania podpisu kwalifikowanego. Potwierdzeniem przesłania dokumentu będzie Urzędowie Poświadczenie Odbioru (UPO_JPK).

JPK_VAT należy przesyłać co miesiąc, dotyczy to również tych, którzy z VAT rozliczają się kwartalnie. Rozliczenie za dany miesiąc należy przesłać do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu rozliczeniowym – mówi Magda Sławińska-Rzemek, doradca podatkowy w firmie inFakt. W praktyce więc w 2018 mikroprzedsiębiorcy po raz pierwszy będą zobowiązani do wysłania  JPK do 26 lutego (ponieważ 25 lutego wypada w niedzielę).

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

JPK składa się z siedmiu struktur, ale tylko JPK_VAT ma być przesyłane co miesiąc bez wezwania organu podatkowego. Pozostałe sześć struktur powinno być udostępniane na każde wezwanie Skarbówki, ale dopiero po 1 lipca 2018 roku. Są to: księgi rachunkowe (JPK_KR), wyciąg bankowy (JPK_WB), magazyn (JP_MAG), faktury VAT (JPK_FA), podatkowa księga przychodów i rozchodów (JPK_PKPIR) oraz ewidencja przychodów (JPK_EWP).

Przedsiębiorcy jeszcze nie są gotowi

Tymczasem mikroprzedsiębiorcy, którzy już za trzy miesiące będą musieli wysłać do urzędu skarbowego pierwsze rozliczenie JPK_VAT, w większości nie są jeszcze do  tego przygotowani. Prawie 70 proc. z ankietowanych przez inFakt nie wie, czy ich program księgowy jest przygotowany do wysyłki JPK. Jednocześnie tylko 13 proc. odpowiedziało, że ich program na to pozwala, taki sam odsetek wskazał, że jeszcze nie jest, ale będzie gotowy.

Przedsiębiorcy w przeważającej większości dają sobie jeszcze czas na to, aby zagłębić się w temat JPK i przygotować do tego obowiązku. Tylko niespełna 10 proc. przedsiębiorców deklaruje, że wie, co w związku z tym musi zrobić i jest na to przygotowana. Co czwarty jeszcze o tym nie myśli, niespełna co trzeci martwi się, że jego wiedza nie jest wystarczająca i popełni błąd, a 37% uważa, że poradzi sobie z obowiązkiem dzięki pomocy księgowej.

Ponad połowa przedsiębiorców wie, z jaką częstotliwością będzie musiała wysyłać JPK. 58 proc. poprawnie wskazało, że co miesiąc. Z drugiej strony – aż 40 proc. przyznało, że tego nie wie, a 4 proc. odpowiedziało błędnie, że co kwartał.

Przedsiębiorcy mają obawy

REKLAMA

Większość ankietowanych przedsiębiorców miało negatywne zdanie o nowym obowiązku. Ich zdaniem to kolejny obowiązek, który negatywnie odbije się na najmniejszych firmach, niektórzy postrzegają JPK wręcz jako próbę inwigilacji i ograniczenia swobody gospodarczej. Pojawiły się także głosy mówiące m.in., że nakładanie kolejnych obowiązków na prowadzących działalność skutkuje rozrostem szarej strefy, a JPK to kolejny projekt, który utrudni proces rozliczania się z urzędami.

Wśród niewielu opinii pozytywnych dominują te, które wskazują na uszczelnienie systemu podatkowego dzięki JPK oraz ograniczenie możliwości wyłudzenia VAT. Część przedsiębiorców jest też zdania, że nowe regulacje nie mają dla nich większego znaczenia, jeśli biuro rachunkowe dopełni formalności w ich imieniu.


Księgowi są  przygotowani

Okazuje się, że zaufanie, jakie przedsiębiorcy pokładają w swoich księgowych, jest najczęściej uzasadnione. 76  proc. księgowych, którzy wzięli udział w badaniu, zadeklarowało, że jest gotowe na wdrożenie JPK (58 proc. jest gotowych, ale ich klienci jeszcze nie; 18 proc. deklaruje, że i oni i klienci są gotowi). Co czwarty księgowy odpowiedział, że gotowy nie jest póki co ani on, ani jego klienci.

Zdecydowana większość księgowych będzie wysyłać plik w imieniu swoich klientów. Co ciekawe, tylko 6 proc. księgowych odpowiedziało, że ich klienci będą wysyłać JPK samodzielnie z programu do wystawiania faktur.

 

Księgowi dość powściągliwie oceniają postępy swoich klientów w przygotowaniach do realizacji obowiązku JPK. Ich największą obawą jest to, czy przedsiębiorcy będą co miesiąc dostarczać faktury (35 proc. wskazań), co czwarty księgowy odpowiedział, że jego klienci nie przejmują się nadchodzącymi wymogami, a 19 proc. – że nawet o nich nie wiedzą. Z kolei co piąty księgowy wskazał, że jego klienci zamierzają regularnie co miesiąc dostarczać faktury.

Księgowi podkreślają, że obawiają się niezrozumienia tematu przez swoich klientów i braku rzetelności z ich strony w dostarczanych danych, co może blokować prawidłowe i sprawne funkcjonowanie systemu JPK. Co ciekawe, również oni są zdania, że JPK stanie się obowiązkiem, który uderzy głównie w nich.

Wysokie kary za nieprzesyłanie JPK

Przedsiębiorcy powinni mieć świadomość, że niedopełnienie obowiązku przesyłania JPK_VAT wiąże się z konsekwencjami finansowymi. Ustawodawca potraktował takie zachowanie jako udaremnianie lub utrudnianie wykonania czynności służbowej i grozi za to, na podstawie art. 83 kodeksu karnego skarbowego, kara w wysokości do 720 stawek dziennych – wyjaśnia Magda Sławińska-Rzemek. Jest ona ustalana przez sąd, który bierze pod uwagę szereg czynników, jak np. dochody, stosunki majątkowe czy możliwości zarobkowe sprawcy.

Natomiast za nieprzesłanie JPK na żądanie organu podatkowego grozi kara porządkowa za nieprzedstawienie w wyznaczonym terminie dokumentów. Zgodnie z Obwieszczeniem Ministra Rozwoju i Finansów kara ta wynosi w 2017 roku 2 800 złotych.

Nota metodologiczna:

Badanie zostało przeprowadzone między 26 października a 15 listopada 2017 metodą wywiadów internetowych (CAWI). Respondenci zostali poproszeni o odpowiedzi na pytania dotyczące przygotowania mikroprzedsiębiorców do obowiązku JPK od 1 stycznia 2018. W odpowiedzi na nieobowiązkowe pytania otwarte badani mogli również opisać swoje odczucia związane z obowiązkiem JPK dla mikroprzedsiębiorców od nowego roku.

W badaniu wzięło udział 1 127 przedsiębiorców oraz 117 księgowych z całej Polski.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA