REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezenty dla pracowników z okazji jubileuszu firmy – rozliczenie podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Prezenty dla pracowników z okazji jubileuszu firmy – rozliczenie podatkowe. /fot. Fotolia
Prezenty dla pracowników z okazji jubileuszu firmy – rozliczenie podatkowe. /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który urządza uroczystość jubileuszową, podczas której wręcza swoim pracownikom upominki sfinansowane ze środków obrotowych, musi rozważyć kilka wątpliwości związanych z podatkowym i księgowym rozliczeniem skutków tego przekazania.

Zakup i wręczenie pracownikom prezentów podczas jubileuszowej gali wymaga od podatnika ustalenia odpowiedzi na następujące pytania:

REKLAMA

REKLAMA

● czy wydatek na zakup tych prezentów jest dla pracodawcy kosztem uzyskania przychodów?

● czy otrzymany prezent powoduje, że po stronie pracownika powstanie przychód ze stosunku pracy, który należy opodatkować PIT i oskładkować?

● czy przy zakupie towarów przeznaczonych na prezenty wręczane pracownikom można odliczyć podatek naliczony?

REKLAMA

● czy nieodpłatne przekazanie prezentów oznacza konieczność odprowadzenia należnego VAT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● jak ująć te zdarzenia w księgach rachunkowych?

Czy wydatki na zakup prezentów są dla pracodawcy kosztem uzyskania przychodów

Wydatki poniesione na rzecz pracowników, co do zasady, są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów jako mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz uzyskiwanymi przychodami. W ramach tych wydatków mieszczą się także wydatki sfinansowane ze środków obrotowych poniesione na zakup drobnych upominków przekazanych pracownikom z okazji firmowego jubileuszu. Są to koszty pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z ogólnym funkcjonowaniem firmy.

Przekazanie pracownikom prezentów z okazji firmowego jubileuszu jest wyrazem podziękowania za pracę, zaangażowanie i wkład włożony w tworzenie firmy oraz uzyskiwane przychody. Wpływa ono motywująco na pracowników i zwiększa ich poczucie więzi z firmą, co może skutkować zwiększeniem efektywności ich pracy, a w rezultacie także kształtować poziom osiąganych przychodów. Dlatego wydatki te zalicza się do kosztów uzyskania przychodów jako pośrednio wpływające na poziom osiąganych przez podatnika przychodów. Potwierdził to Dyrektor IS w Warszawie, który w interpretacji indywidualnej z 1 czerwca 2015 r., sygn. IPPB6/4510-52/15-2/AK, uznał możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków poniesionych m.in. na zakup upominków wręczanych pracownikom z okazji jubileuszu, odejścia na emeryturę pracownika czy też innych okazji.

Kosztem uzyskania przychodów będzie także VAT naliczony, jeśli przy nabyciu prezentów nie podlega on odliczeniu (patrz punkt 4: Czy podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie prezentów). Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) updop VAT naliczony stanowi koszt uzyskania przychodu w tej części, w której zgodnie z przepisami o VAT podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług – jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Prezent przekazany pracownikowi, sfinansowany przez pracodawcę ze środków obrotowych, powoduje u pracownika powstanie przychodu ze stosunku pracy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 updof do przychodów ze stosunku pracy zalicza się zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze, jak i wartość pieniężną świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. W myśl tej definicji do przychodów ze stosunku pracy zalicza się zatem każde świadczenie, które pracownik otrzymał w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z pracodawcą.

Zobacz serwis: Moja firma

Przychodem tym jest również wartość otrzymanego przez pracownika prezentu, który ze strony pracodawcy jest m.in. formą podziękowania za dotychczasową pracę na rzecz firmy.

Przepisy updof nie przewidują zwolnienia z opodatkowania dla tego rodzaju przychodu uzyskanego przez pracownika. Należy nadmienić, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof wolna od opodatkowania jest wartość otrzymanych przez pracownika rzeczowych świadczeń, ale tylko w przypadku gdy zostały one sfinansowane w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych. Wówczas sfinansowane z tych środków świadczenia rzeczowe są objęte zwolnieniem od podatku do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Zwolnienie to nie dotyczy jednak świadczeń rzeczowych sfinansowanych ze środków obrotowych.

Jeżeli więc upominki rzeczowe otrzymane przez pracowników z okazji firmowego jubileuszu mają wartość materialną (są to np. pióro, zegarek, portfel itd.), to ich wartość stanowi podlegający opodatkowaniu przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 updof. Podlegają one opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, i to niezależnie od ich wartości. Do podobnego przypadku odniósł się Dyrektor IS w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 2 marca 2015 r., sygn. IBPBII/1/415-944/14/MK. Pismo dotyczy podatnika, który w związku z przejściem pracowników na emeryturę lub rentę, poza nagrodą finansową, wręczał pracownikom – w czasie trwania stosunku pracy – upominek rzeczowy sfinansowany ze środków obrotowych. Organ podatkowy uznał, że:

(...) wręczenie pracownikom – którym Wnioskodawca wypłaca nagrody jubileuszowe oraz odprawy w związku z przejściem na emeryturę i rentę – upominków rzeczowych (mających – jak stwierdza Wnioskodawca – wartość materialną) stanowić będzie nieodpłatne świadczenie dla tych osób. Powyższe spowoduje powstanie przychodu z tytułu stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ww. ustawy, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Przychód ten powstaje w momencie otrzymania prezentu. Wartość pieniężną tego świadczenia, zgodnie z art. 11 ust. 2 updof, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. Z reguły jest to cena zakupu prezentu (kwota brutto – jeśli podatek naliczony nie podlega odliczeniu). Pracodawca będący płatnikiem PIT ustaloną w ten sposób wartość przychodu łączy z innymi dochodami uzyskanymi przez pracownika w danym miesiącu i od całości ustala oraz pobiera zaliczkę na podatek dochodowy (art. 31 i 32 updof).

Przeczytaj cały artykuł w INFORLEX.PL Biznes: Jak rozliczyć prezenty przekazane pracownikom z okazji jubileuszu firmy

w artykule m.in.:

  • Czy u pracownika otrzymującego prezent z okazji jubileuszu firmy powstaje przychód
  • Czy od przekazanych prezentów trzeba naliczyć składki ZUS
  • Czy podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie prezentów
  • Czy należy wykazać podatek należny od nieodpłatnego przekazania
  • Jak ująć zakup upominków i ich przekazanie w ewidencji księgowej
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA