REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezenty dla pracowników z okazji jubileuszu firmy – rozliczenie podatkowe

Prezenty dla pracowników z okazji jubileuszu firmy – rozliczenie podatkowe. /fot. Fotolia
Prezenty dla pracowników z okazji jubileuszu firmy – rozliczenie podatkowe. /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który urządza uroczystość jubileuszową, podczas której wręcza swoim pracownikom upominki sfinansowane ze środków obrotowych, musi rozważyć kilka wątpliwości związanych z podatkowym i księgowym rozliczeniem skutków tego przekazania.

Zakup i wręczenie pracownikom prezentów podczas jubileuszowej gali wymaga od podatnika ustalenia odpowiedzi na następujące pytania:

REKLAMA

REKLAMA

● czy wydatek na zakup tych prezentów jest dla pracodawcy kosztem uzyskania przychodów?

● czy otrzymany prezent powoduje, że po stronie pracownika powstanie przychód ze stosunku pracy, który należy opodatkować PIT i oskładkować?

● czy przy zakupie towarów przeznaczonych na prezenty wręczane pracownikom można odliczyć podatek naliczony?

REKLAMA

● czy nieodpłatne przekazanie prezentów oznacza konieczność odprowadzenia należnego VAT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● jak ująć te zdarzenia w księgach rachunkowych?

Czy wydatki na zakup prezentów są dla pracodawcy kosztem uzyskania przychodów

Wydatki poniesione na rzecz pracowników, co do zasady, są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów jako mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz uzyskiwanymi przychodami. W ramach tych wydatków mieszczą się także wydatki sfinansowane ze środków obrotowych poniesione na zakup drobnych upominków przekazanych pracownikom z okazji firmowego jubileuszu. Są to koszty pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z ogólnym funkcjonowaniem firmy.

Przekazanie pracownikom prezentów z okazji firmowego jubileuszu jest wyrazem podziękowania za pracę, zaangażowanie i wkład włożony w tworzenie firmy oraz uzyskiwane przychody. Wpływa ono motywująco na pracowników i zwiększa ich poczucie więzi z firmą, co może skutkować zwiększeniem efektywności ich pracy, a w rezultacie także kształtować poziom osiąganych przychodów. Dlatego wydatki te zalicza się do kosztów uzyskania przychodów jako pośrednio wpływające na poziom osiąganych przez podatnika przychodów. Potwierdził to Dyrektor IS w Warszawie, który w interpretacji indywidualnej z 1 czerwca 2015 r., sygn. IPPB6/4510-52/15-2/AK, uznał możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków poniesionych m.in. na zakup upominków wręczanych pracownikom z okazji jubileuszu, odejścia na emeryturę pracownika czy też innych okazji.

Kosztem uzyskania przychodów będzie także VAT naliczony, jeśli przy nabyciu prezentów nie podlega on odliczeniu (patrz punkt 4: Czy podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie prezentów). Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) updop VAT naliczony stanowi koszt uzyskania przychodu w tej części, w której zgodnie z przepisami o VAT podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług – jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Prezent przekazany pracownikowi, sfinansowany przez pracodawcę ze środków obrotowych, powoduje u pracownika powstanie przychodu ze stosunku pracy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 updof do przychodów ze stosunku pracy zalicza się zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze, jak i wartość pieniężną świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. W myśl tej definicji do przychodów ze stosunku pracy zalicza się zatem każde świadczenie, które pracownik otrzymał w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z pracodawcą.

Zobacz serwis: Moja firma

Przychodem tym jest również wartość otrzymanego przez pracownika prezentu, który ze strony pracodawcy jest m.in. formą podziękowania za dotychczasową pracę na rzecz firmy.

Przepisy updof nie przewidują zwolnienia z opodatkowania dla tego rodzaju przychodu uzyskanego przez pracownika. Należy nadmienić, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof wolna od opodatkowania jest wartość otrzymanych przez pracownika rzeczowych świadczeń, ale tylko w przypadku gdy zostały one sfinansowane w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych. Wówczas sfinansowane z tych środków świadczenia rzeczowe są objęte zwolnieniem od podatku do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Zwolnienie to nie dotyczy jednak świadczeń rzeczowych sfinansowanych ze środków obrotowych.

Jeżeli więc upominki rzeczowe otrzymane przez pracowników z okazji firmowego jubileuszu mają wartość materialną (są to np. pióro, zegarek, portfel itd.), to ich wartość stanowi podlegający opodatkowaniu przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 updof. Podlegają one opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, i to niezależnie od ich wartości. Do podobnego przypadku odniósł się Dyrektor IS w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 2 marca 2015 r., sygn. IBPBII/1/415-944/14/MK. Pismo dotyczy podatnika, który w związku z przejściem pracowników na emeryturę lub rentę, poza nagrodą finansową, wręczał pracownikom – w czasie trwania stosunku pracy – upominek rzeczowy sfinansowany ze środków obrotowych. Organ podatkowy uznał, że:

(...) wręczenie pracownikom – którym Wnioskodawca wypłaca nagrody jubileuszowe oraz odprawy w związku z przejściem na emeryturę i rentę – upominków rzeczowych (mających – jak stwierdza Wnioskodawca – wartość materialną) stanowić będzie nieodpłatne świadczenie dla tych osób. Powyższe spowoduje powstanie przychodu z tytułu stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ww. ustawy, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Przychód ten powstaje w momencie otrzymania prezentu. Wartość pieniężną tego świadczenia, zgodnie z art. 11 ust. 2 updof, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. Z reguły jest to cena zakupu prezentu (kwota brutto – jeśli podatek naliczony nie podlega odliczeniu). Pracodawca będący płatnikiem PIT ustaloną w ten sposób wartość przychodu łączy z innymi dochodami uzyskanymi przez pracownika w danym miesiącu i od całości ustala oraz pobiera zaliczkę na podatek dochodowy (art. 31 i 32 updof).

Przeczytaj cały artykuł w INFORLEX.PL Biznes: Jak rozliczyć prezenty przekazane pracownikom z okazji jubileuszu firmy

w artykule m.in.:

  • Czy u pracownika otrzymującego prezent z okazji jubileuszu firmy powstaje przychód
  • Czy od przekazanych prezentów trzeba naliczyć składki ZUS
  • Czy podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie prezentów
  • Czy należy wykazać podatek należny od nieodpłatnego przekazania
  • Jak ująć zakup upominków i ich przekazanie w ewidencji księgowej
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA