REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola podatkowa – jak się do niej przygotować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Mizerska
kontrola podatkowa
kontrola podatkowa
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Gdy otrzymujemy zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, powinniśmy zacząć od dokładnego zapoznania się z jego treścią, a następnie przystąpić do analizy rozliczeń i dokumentacji podatkowej. Następny krok to usunięcie uchybień, które mogły by być obiektem zainteresowania organów kontroli podatkowej.

Przebieg procedury kontrolnej

Zarówno ordynacja podatkowa, jak i ustawa z 2 lipca 2002 r. o swobodzie działalności gospodarczej przewidują, że uprawnieni pracownicy organu podatkowego zawiadamiają podatnika o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej. Wszczęcie kontroli ma miejsce po upływie 7 dni, lecz nie później niż przed upływem 30 dni od doręczenia dokumentu zawiadamiającego. Kontrola może nastąpić wcześniej niż po upływie 7 dni jedynie po wyrażeniu na ten fakt zgody przez osobę podlegającą kontroli.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli to przedsiębiorca chce aby kontrola odbyła się wcześniej, nie musi uzyskać zgody organu. W przypadku przekroczenia wyżej wymienionych terminów konieczne jest ponowne powiadomienie kontrolowanego.

Zawiadomienie musi zawierać:

  • oznaczenie organu , który wszczyna kontrolę
  • datę i miejsce wystawienia dokumentu
  • oznaczenie osoby, która ma być skontrolowana
  • oznaczenie zakresu kontroli
  • pouczenie o prawie złożenia korekty deklaracji;
  • podpis osoby upoważnionej do zawiadomienia.

Polecamy: Podatki 2014 - nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

REKLAMA

Zapisz się na nasz Newsletter!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Art. 282c. § 1 ordynacji podatkowej określa w jakich przypadkach nie zawiadamia się o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, jest to m.in. niezgłoszenie do opodatkowania działalności gospodarczej czy opodatkowanie przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych. Podobny przepis, tyle że dotyczący przedsiębiorców znajduje się w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej w przepisie art. 79 ust. 2.

Faktycznie kontrola rozpoczyna się w momencie doręczenie reprezentantowi upoważnienia do jej przeprowadzenia przez pracownika organu podatkowego oraz ukazanie legitymacji służbowej.

Przedsiębiorca powinien otrzymać zawiadomienie o kontroli podatkowej

Czynności kontrolne

Ordynacja podatkowa zawiera zasady przeprowadzania kontroli podatkowej. Przede wszystkim określa możliwe miejsca, w których można ją przeprowadzić. Zazwyczaj dokonuje się jej w siedzibie kontrolowanego lub innym miejscu przechowywania dokumentacji, lecz może do niej dojść także w miejscach związanych z działalnością gospodarczą podatnika, w godzinach jej prowadzenia. Jeśli kontrola dotyczy osoby fizycznej, przeprowadzana jest w miejscu zamieszkania tej osoby.

W przypadku przedsiębiorców ustawa o swobodzie działalności gospodarczej również konkretyzuje miejsce przeprowadzenia kontroli. Przeprowadza się ją w siedzibie kontrolowanego lub w miejscu wykonywania działalności gospodarczej, w godzinach pracy lub w czasie faktycznego wykonywania działalności gospodarczej.

Zasady kontroli podatkowej i postępowania podatkowego

Prawa i obowiązki kontrolujących oraz kontrolowanych

Zakres praw i obowiązków organów kontrolujących określają przepisy art. 286 - 290 Ordynacji podatkowej, są to uprawnienia w zakresie: wstępu na grunt oraz do budynków, lokali lub innych pomieszczeń kontrolowanego, żądania okazania majątku podlegającego kontroli oraz do dokonania jego oględzin, zabezpieczania zebranych dowodów, przesłuchiwania świadków itp. Przepisy te z powodu braku odrębnej regulacji, stosuje się także do przedsiębiorców.  

Przebieg kontroli musi być udokumentowany w protokole. Stan faktyczny może być ponadto utrwalony za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk lub na informatycznych nośnikach danych. Kontrolowany, który nie zgadza się z ustaleniami protokołu, może w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia przedstawić zastrzeżenia lub wyjaśnienia, wskazując równocześnie stosowne wnioski dowodowe.

Jednym z najważniejszych praw kontrolowanych, jest prawo do korekt deklaracji. Mają oni na to czas w okresie między otrzymywaniem zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli, a formalnym jej wszczęciem. Podatnicy muszą jednak zdawać sobie sprawę z faktu, że prawo do skorygowania zostaje zawieszone na czas kontroli. 

Kontrola podatkowa - prawa i obowiązki podatnika

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA