REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Upadłość a zeznanie podatkowe

Agata Mazur
Upadłość
Upadłość

REKLAMA

REKLAMA

Z przepisów prawa upadłościowego i naprawczego jasno wynika, iż majątek upadłej firmy zostaje objęty przez syndyka, który zarządza nim, zabezpiecza go przed uszkodzeniem oraz jakimkolwiek zniszczeniem lub zagarnięciem przez postronne osoby, zajmuje się również likwidacją majątku upadłej firmy. Co z obowiązkiem złożenia zeznania podatkowego w obliczu upadłości?

Upadły z mocy samego prawa traci zarząd nad majątkiem. Traci jakąkolwiek możliwość korzystania i rozporządzania nim. Jednak nie oznacza to, iż zostaje on pozbawiony statusu podatnika. Wszelkie decyzje podejmowane przez syndyka w zakresie spraw podatkowych należy traktować jako działania prowadzone przez pełnomocnika. Po ogłoszeniu upadłości przedsiębiorca nadal pozostaje podatnikiem z tytułu prowadzonej działalności ale to właśnie syndyk masy upadłości jest odpowiedzialny za realizację obowiązków podatnika w czasie trwania postępowania upadłościowego. Wiąże się z tym również odpowiedzialność syndyka za niewadliwość i rzetelność prowadzonych ksiąg.

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów w swoim rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów nakłada na przedsiębiorcę obowiązek założenia księgi podatkowej na dzień 1 stycznia danego roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego.

Jednak przepisów tych nie stosuje się, gdy podatnik ogłasza swą upadłość albowiem syndyk staje się automatycznie odpowiedzialny za prowadzenie ksiąg i to właśnie do jego obowiązków należy prowadzenie ewidencji ksiąg.

Polecamy: Forma opodatkowania - jaka najpopularniejsza?

Żaden z przepisów ustawy o PIT nie dopuszcza złożenia zeznania przez inną osobę niż podatnik, dlatego też zobowiązanie do składania zeznać rocznych bezsprzecznie ciąży na będącym w upadłości podatniku. Do obowiązku przedsiębiorcy należy składanie zeznania podatkowego do Urzędu Skarbowego w terminie do końca kwietnia danego roku. Owo zeznanie podatkowemu musi uwzględniać łączne przychody i koszty uzyskane w całym poprzednim roku kalendarzowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zeznanie podatkowe składa się na formularzu PIT-36 lub PIT-36L. Należy również pamiętać by do formularza dołączyć informację PIT/B o wysokości dochodów lub stracie z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Sam upadły, z mocy prawa traci zarząd nad majątkiem oraz jakąkolwiek możliwość korzystania i rozporządzania nim. Fakt ten nie ma wpływu na pozbawienie upadłego statusu podatnika. Nadal pozostaje on stroną w materialnym tego słowa znaczeniu we wszelkich postępowaniach. Oznacza to, iż przedsiębiorstwo upadłe nadal jest podmiotem praw i obowiązków ale to syndykowi przysługuje legitymacja formalna do występowania w tych postępowaniach. Syndyk podejmuje wszelkie czynności prawne i procesowe za upadłego i na jego rachunek.

Polecamy: Miejsce świadczenia usług a limit zwolnienia w VAT

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA