REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Upadłość a zeznanie podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Mazur
Upadłość
Upadłość

REKLAMA

REKLAMA

Z przepisów prawa upadłościowego i naprawczego jasno wynika, iż majątek upadłej firmy zostaje objęty przez syndyka, który zarządza nim, zabezpiecza go przed uszkodzeniem oraz jakimkolwiek zniszczeniem lub zagarnięciem przez postronne osoby, zajmuje się również likwidacją majątku upadłej firmy. Co z obowiązkiem złożenia zeznania podatkowego w obliczu upadłości?

Upadły z mocy samego prawa traci zarząd nad majątkiem. Traci jakąkolwiek możliwość korzystania i rozporządzania nim. Jednak nie oznacza to, iż zostaje on pozbawiony statusu podatnika. Wszelkie decyzje podejmowane przez syndyka w zakresie spraw podatkowych należy traktować jako działania prowadzone przez pełnomocnika. Po ogłoszeniu upadłości przedsiębiorca nadal pozostaje podatnikiem z tytułu prowadzonej działalności ale to właśnie syndyk masy upadłości jest odpowiedzialny za realizację obowiązków podatnika w czasie trwania postępowania upadłościowego. Wiąże się z tym również odpowiedzialność syndyka za niewadliwość i rzetelność prowadzonych ksiąg.

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów w swoim rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów nakłada na przedsiębiorcę obowiązek założenia księgi podatkowej na dzień 1 stycznia danego roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego.

Jednak przepisów tych nie stosuje się, gdy podatnik ogłasza swą upadłość albowiem syndyk staje się automatycznie odpowiedzialny za prowadzenie ksiąg i to właśnie do jego obowiązków należy prowadzenie ewidencji ksiąg.

Polecamy: Forma opodatkowania - jaka najpopularniejsza?

REKLAMA

Żaden z przepisów ustawy o PIT nie dopuszcza złożenia zeznania przez inną osobę niż podatnik, dlatego też zobowiązanie do składania zeznać rocznych bezsprzecznie ciąży na będącym w upadłości podatniku. Do obowiązku przedsiębiorcy należy składanie zeznania podatkowego do Urzędu Skarbowego w terminie do końca kwietnia danego roku. Owo zeznanie podatkowemu musi uwzględniać łączne przychody i koszty uzyskane w całym poprzednim roku kalendarzowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zeznanie podatkowe składa się na formularzu PIT-36 lub PIT-36L. Należy również pamiętać by do formularza dołączyć informację PIT/B o wysokości dochodów lub stracie z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Sam upadły, z mocy prawa traci zarząd nad majątkiem oraz jakąkolwiek możliwość korzystania i rozporządzania nim. Fakt ten nie ma wpływu na pozbawienie upadłego statusu podatnika. Nadal pozostaje on stroną w materialnym tego słowa znaczeniu we wszelkich postępowaniach. Oznacza to, iż przedsiębiorstwo upadłe nadal jest podmiotem praw i obowiązków ale to syndykowi przysługuje legitymacja formalna do występowania w tych postępowaniach. Syndyk podejmuje wszelkie czynności prawne i procesowe za upadłego i na jego rachunek.

Polecamy: Miejsce świadczenia usług a limit zwolnienia w VAT

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

REKLAMA