REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Upadłość a zeznanie podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Mazur
Upadłość
Upadłość

REKLAMA

REKLAMA

Z przepisów prawa upadłościowego i naprawczego jasno wynika, iż majątek upadłej firmy zostaje objęty przez syndyka, który zarządza nim, zabezpiecza go przed uszkodzeniem oraz jakimkolwiek zniszczeniem lub zagarnięciem przez postronne osoby, zajmuje się również likwidacją majątku upadłej firmy. Co z obowiązkiem złożenia zeznania podatkowego w obliczu upadłości?

Upadły z mocy samego prawa traci zarząd nad majątkiem. Traci jakąkolwiek możliwość korzystania i rozporządzania nim. Jednak nie oznacza to, iż zostaje on pozbawiony statusu podatnika. Wszelkie decyzje podejmowane przez syndyka w zakresie spraw podatkowych należy traktować jako działania prowadzone przez pełnomocnika. Po ogłoszeniu upadłości przedsiębiorca nadal pozostaje podatnikiem z tytułu prowadzonej działalności ale to właśnie syndyk masy upadłości jest odpowiedzialny za realizację obowiązków podatnika w czasie trwania postępowania upadłościowego. Wiąże się z tym również odpowiedzialność syndyka za niewadliwość i rzetelność prowadzonych ksiąg.

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów w swoim rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów nakłada na przedsiębiorcę obowiązek założenia księgi podatkowej na dzień 1 stycznia danego roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego.

Jednak przepisów tych nie stosuje się, gdy podatnik ogłasza swą upadłość albowiem syndyk staje się automatycznie odpowiedzialny za prowadzenie ksiąg i to właśnie do jego obowiązków należy prowadzenie ewidencji ksiąg.

Polecamy: Forma opodatkowania - jaka najpopularniejsza?

Żaden z przepisów ustawy o PIT nie dopuszcza złożenia zeznania przez inną osobę niż podatnik, dlatego też zobowiązanie do składania zeznać rocznych bezsprzecznie ciąży na będącym w upadłości podatniku. Do obowiązku przedsiębiorcy należy składanie zeznania podatkowego do Urzędu Skarbowego w terminie do końca kwietnia danego roku. Owo zeznanie podatkowemu musi uwzględniać łączne przychody i koszty uzyskane w całym poprzednim roku kalendarzowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zeznanie podatkowe składa się na formularzu PIT-36 lub PIT-36L. Należy również pamiętać by do formularza dołączyć informację PIT/B o wysokości dochodów lub stracie z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Sam upadły, z mocy prawa traci zarząd nad majątkiem oraz jakąkolwiek możliwość korzystania i rozporządzania nim. Fakt ten nie ma wpływu na pozbawienie upadłego statusu podatnika. Nadal pozostaje on stroną w materialnym tego słowa znaczeniu we wszelkich postępowaniach. Oznacza to, iż przedsiębiorstwo upadłe nadal jest podmiotem praw i obowiązków ale to syndykowi przysługuje legitymacja formalna do występowania w tych postępowaniach. Syndyk podejmuje wszelkie czynności prawne i procesowe za upadłego i na jego rachunek.

Polecamy: Miejsce świadczenia usług a limit zwolnienia w VAT

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA