REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatkowe koszty tak zwanych „eventów”

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Pysz
Doradca podatkowy nr 11335
PBAP
Eventy a koszt podatkowy
Eventy a koszt podatkowy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy wydatki związane z organizowanymi przez przedsiębiorców "eventami" stanowią koszt podatkowy? Ekspert wyjaśnia w jakich sytuacjach wydatki na "eventy" będą zaliczone do kosztów podatkowych.

Spotkania, eventy

REKLAMA

Przedsiębiorca, który dąży do zwiększenia zyskowności poprzez poszerzenie rynku odbiorców lub zwiększenie wolumenów sprzedaży może – prócz tradycyjnej reklamy swojej działalności – wykorzystywać bardziej nowoczesne, wysublimowane środki dotarcia do klienta. Jednym z nich jest organizacja spotkań, które przyjęło się nazywać z angielskiego „eventami", w ramach których uczestnik jest raczony określonego rodzaju rozrywką (np. przedstawienie teatralne, seanse filmowe, dedykowane koncerty), w trakcie której obecne są elementy związane z działalnością gospodarczą tego przedsiębiorcy (gadżety reklamowe, logo firmy, informacja o jego działalności). Cała oprawa ujawnia splendor organizatora, wpływając na jego pozytywne postrzeganie. Zestawienie przykładowych elementów rzeczonego spotkania zawiera interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 października 2011 r., nr IPPB5/423-713/11-5/JC:

REKLAMA

"Spotkania odbywają się w różnej formie, w tym spotkania organizowane w formie eventów, przykładowo wynajem pola golfowego czy teatru. W przypadku spotkań organizowanych w formie eventów ponoszone są koszty związane z:

  • drukiem identyfikatorów dla kontrahentów, kopert i zaproszeń;
  • nabywaniem gadżetów z nazwą eventu oraz logo firmy;
  • przygotowaniem materiałów szkoleniowych oraz informacyjnych związanych z eventem;
  • przygotowaniem planów eventu;
  • organizacją nagłośnienia (dźwięk);
  • reklamowaniem eventu w mediach;
  • usługami transportowymi;
  • wynajmem namiotów lub sal konferencyjnych;
  • usługami gastronomicznymi;
  • usługami hotelowymi dla gości z zagranicy;
  • innymi wydatkami na przygotowanie i organizację eventu."

Polecamy: Miejsce świadczenia usług hostingowych

Koszt podatkowy?

Mimo spełnienia ogólnej definicji kosztu uzyskania przychodu, o której mowa w art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tego rodzaju wydatki należy uznać za noszące charakter reprezentacyjny, choć nie da się wykluczyć istnienia tutaj wątku reklamowego. Jednak ich zadaniem zasadniczo jest wywarcie na odbiorcy - zazwyczaj nieprzypadkowej osobie – określonego wrażenia związanego właśnie z dobrym wizerunkiem firmy. Tego rodzaju działania zwykle oddziaływają na zmysły, przekonując go o prestiżu organizatora, przydają właśnie ów splendor działalności przedsiębiorcy.


REKLAMA

Zasadniczo imprezę należy traktować jako złożoną całość, lecz nie da się wykluczyć, iż określone wydatki w ramach spotkania uda się zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jako elementy reklamy (np. drobne upominki z logo firmy). Por. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 lutego 2010 r. sygn. IPPB5/423-771/09-4/JC: „Do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć będzie można tylko wydatki na gadżety związane z logo Spółki (podświetlanie elewacji, balony, dywany) jako wydatki na reklamę. Natomiast pozostałe wydatki związane z organizacją balu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będą mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów" 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inna może być zaś konkluzja sprawy dotyczącej imprezy promującej obiekt handlowy, który jest narzędziem służącym do świadczenia usług przez przedsiębiorcę, o której mowa w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 kwietnia 2011 r., nr IPPB5/423-61/11-4/JC. Tego rodzaju zdarzenie (impreza, event) dotyczy de facto promocji narzędzia za pomocą którego świadczone będą usługi. Tym samym wydatkom na jego organizację nie można odmówić przeważającego charakteru reklamowego.

Pozornie wydaje się, iż obydwie interpretacje są ze sobą sprzeczne. Nic bardziej błędnego. Różnią się one bowiem sposobem odbioru ich przez potencjalnego uczestnika. Zatem każda tego rodzaju impreza, spotkanie, event powinny być analizowane indywidualnie, jeśli chodzi o skutki podatkowe.

Polecamy: Składki ZUS 2012

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA