REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatkowe koszty tak zwanych „eventów”

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Pysz
Doradca podatkowy nr 11335
PBAP
Eventy a koszt podatkowy
Eventy a koszt podatkowy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy wydatki związane z organizowanymi przez przedsiębiorców "eventami" stanowią koszt podatkowy? Ekspert wyjaśnia w jakich sytuacjach wydatki na "eventy" będą zaliczone do kosztów podatkowych.

Spotkania, eventy

REKLAMA

Przedsiębiorca, który dąży do zwiększenia zyskowności poprzez poszerzenie rynku odbiorców lub zwiększenie wolumenów sprzedaży może – prócz tradycyjnej reklamy swojej działalności – wykorzystywać bardziej nowoczesne, wysublimowane środki dotarcia do klienta. Jednym z nich jest organizacja spotkań, które przyjęło się nazywać z angielskiego „eventami", w ramach których uczestnik jest raczony określonego rodzaju rozrywką (np. przedstawienie teatralne, seanse filmowe, dedykowane koncerty), w trakcie której obecne są elementy związane z działalnością gospodarczą tego przedsiębiorcy (gadżety reklamowe, logo firmy, informacja o jego działalności). Cała oprawa ujawnia splendor organizatora, wpływając na jego pozytywne postrzeganie. Zestawienie przykładowych elementów rzeczonego spotkania zawiera interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 października 2011 r., nr IPPB5/423-713/11-5/JC:

REKLAMA

"Spotkania odbywają się w różnej formie, w tym spotkania organizowane w formie eventów, przykładowo wynajem pola golfowego czy teatru. W przypadku spotkań organizowanych w formie eventów ponoszone są koszty związane z:

  • drukiem identyfikatorów dla kontrahentów, kopert i zaproszeń;
  • nabywaniem gadżetów z nazwą eventu oraz logo firmy;
  • przygotowaniem materiałów szkoleniowych oraz informacyjnych związanych z eventem;
  • przygotowaniem planów eventu;
  • organizacją nagłośnienia (dźwięk);
  • reklamowaniem eventu w mediach;
  • usługami transportowymi;
  • wynajmem namiotów lub sal konferencyjnych;
  • usługami gastronomicznymi;
  • usługami hotelowymi dla gości z zagranicy;
  • innymi wydatkami na przygotowanie i organizację eventu."

Polecamy: Miejsce świadczenia usług hostingowych

Koszt podatkowy?

Mimo spełnienia ogólnej definicji kosztu uzyskania przychodu, o której mowa w art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tego rodzaju wydatki należy uznać za noszące charakter reprezentacyjny, choć nie da się wykluczyć istnienia tutaj wątku reklamowego. Jednak ich zadaniem zasadniczo jest wywarcie na odbiorcy - zazwyczaj nieprzypadkowej osobie – określonego wrażenia związanego właśnie z dobrym wizerunkiem firmy. Tego rodzaju działania zwykle oddziaływają na zmysły, przekonując go o prestiżu organizatora, przydają właśnie ów splendor działalności przedsiębiorcy.


REKLAMA

Zasadniczo imprezę należy traktować jako złożoną całość, lecz nie da się wykluczyć, iż określone wydatki w ramach spotkania uda się zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jako elementy reklamy (np. drobne upominki z logo firmy). Por. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 lutego 2010 r. sygn. IPPB5/423-771/09-4/JC: „Do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć będzie można tylko wydatki na gadżety związane z logo Spółki (podświetlanie elewacji, balony, dywany) jako wydatki na reklamę. Natomiast pozostałe wydatki związane z organizacją balu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będą mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów" 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inna może być zaś konkluzja sprawy dotyczącej imprezy promującej obiekt handlowy, który jest narzędziem służącym do świadczenia usług przez przedsiębiorcę, o której mowa w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 kwietnia 2011 r., nr IPPB5/423-61/11-4/JC. Tego rodzaju zdarzenie (impreza, event) dotyczy de facto promocji narzędzia za pomocą którego świadczone będą usługi. Tym samym wydatkom na jego organizację nie można odmówić przeważającego charakteru reklamowego.

Pozornie wydaje się, iż obydwie interpretacje są ze sobą sprzeczne. Nic bardziej błędnego. Różnią się one bowiem sposobem odbioru ich przez potencjalnego uczestnika. Zatem każda tego rodzaju impreza, spotkanie, event powinny być analizowane indywidualnie, jeśli chodzi o skutki podatkowe.

Polecamy: Składki ZUS 2012

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

REKLAMA

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

REKLAMA

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

REKLAMA