REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto obniżać stawki amortyzacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy warto obniżać stawki amortyzacji?
Czy warto obniżać stawki amortyzacji?

REKLAMA

REKLAMA

Niższy podatek i otrzymanie kredytu? Dla przedsiębiorcy do przyjemne perspektywy. Co można robić, aby je urealnić? Przedsiębiorca, który ma nierozliczoną stratę, bądź planuje zmianę formy opodatkowania powinien rozważyć obniżenie stawek amortyzacji. Dzięki takiemu zabiegowi obniży koszt podatkowy w długim okresie. Obniżenie stawek amortyzacji to także większe możliwości uzyskania kredytu.

Przedsiębiorcy opłacający podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu prowadzonej działalności w większości przypadków dążą do maksymalizacji kosztów uzyskania przychodów. Ma to oczywiście sens w przypadku osiągania relatywnie wysokich przychodów. Wtedy wysokie koszty zmniejszają dochód do opodatkowania i finalnie podatek. Warto jednak zastanowić się czy zawsze taka maksymalizacja kosztów ma sens. W niektórych przypadkach zmniejszenie kosztów poprzez obniżenie stawek amortyzacji może spowodować obniżenie podstawy opodatkowania i podatku do zapłaty.

REKLAMA

Ustawa o PIT zezwala na obniżenie stawek amortyzacji

W świetle ustawy o PIT obniżenie stawek amortyzacji jest możliwe. Dotyczy to jednak tylko tych, którzy amortyzują majątek liniowo.

REKLAMA

Podatnicy mogą obniżać podane w wykazie stawki amortyzacji dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się:
1. począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo
2. od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Podatnik nabył w lutym 2011 maszynę, która będzie stanowiła środek trwały. W lutym wprowadzono maszynę do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Stawkę więc należy obniżyć w lutym 2011. W przeciwnym razie obniżenie będzie możliwe dopiero z początkiem 2012r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W rzeczywistości sytuacja może być skomplikowana kiedy odpisów dokonujemy w okresach kwartalnych lub rocznych. Z wyjaśnień organów podatkowych wynika, że, jeżeli środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji w latach poprzednich, to w danym roku podatkowym obniżenie stawki amortyzacyjnej może nastąpić nie później niż w momencie dokonania pierwszego odpisu w danym roku podatkowych, a więc przy amortyzacji dokonywanej miesięcznie - w styczniu, przy amortyzacji dokonywanej kwartalnie – na koniec pierwszego kwartału, na koniec roku - w przypadku amortyzacji dokonywanej jednorazowo na koniec roku podatkowego.

Stawki amortyzacji możemy obniżyć nawet do zera. Tym samym jeśli do określonego środka trwałego przypisana stawka wynosi np. 25%, obniżenie stawki do 0 pozwoli na zmniejszenie kosztu o 25% wartości początkowej składnika majątku w danym roku podatkowym.

Kiedy warto obniżyć stawki amortyzacji

  • Sytuacja I: Nierozliczana strata z lat poprzednich

REKLAMA

Rozliczanie straty podatkowej zostało przez ustawodawcę ograniczone zarówno w czasie, jak i w wysokości samego odliczenia. Zgodnie z ustawą o PIT (art. 9 ust. 3) o wysokość straty ze źródła przychodów poniesionej w roku podatkowym można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno następujących po sobie 5 latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty. To oznacza, że jeśli podatnik generuje relatywnie wysoki dochód odliczy stratę w ciągu dwóch lat (50% w pierwszym roku po roku poniesienia straty i 50% w drugim roku).

Czasami jednak kolejne lata po roku poniesienia straty nie są tak urodzajne a ryzyko, że podatnik nie zmieści się w 5-letnim okresie rozliczenia straty jest duże. W takiej właśnie sytuacji warto rozważyć obniżenie stawek amortyzacji. Jest to zabieg o tyle korzystny, że nie wpływa na wielkość lub też ograniczenie produkcji. Obniżenie stawek amortyzacji spowoduje zwiększenie dochodu, od którego będzie można odliczyć pozostałą część straty. Tym sposobem przedsiębiorca „uratuje” stratę, której odliczenie w kolejnych latach byłoby niemożliwe. Oczywiście obniżenie stawek amortyzacji w tym przypadku będzie miało zastosowanie tylko na okres, w którym zależy nam na odliczeniu straty. W kolejnych latach podatnik może wrócić do stawek określonych w wykazie pamiętając jednak że nie może ich przekroczyć.

2011 rok to ostatni rok rozliczenia straty podatkowej. Podatnik obawia się, że nie wygeneruje odpowiedniego dochodu, od którego można byłoby odliczyć stratę. Przewidywany przez niego dochód wyniesie 100000zł a pozostała do rozliczenia strata wynosi 150000zł. Jeśli przedsiębiorca nie dokonałby żadnych zabiegów, utraciłby możliwość odliczenia straty w wysokości 50000zł a więc podatek wzrósłby o 9500zł przy założeniu opodatkowania liniowego. Zdecydował się więc obniżyć stawki amortyzacji maszyn i samochodu dzięki czemu zmniejszył koszty o 50000zł (por. tabela). Zmniejszenie kosztów spowodowało wzrost dochodu do wysokości 150000zł. Był to więc dochód wystarczający do rozliczenia całej pozostałej części straty. W kolejnym roku 2012r. podatnik może powrócić do stawek z wykazu.

Polecamy: Jak sprzedać własną firmę?

Drugi przypadek, w którym warto rozważyć obniżenie stawek amortyzacji to sytuacja, w której podatnik opodatkowany na zasadach ryczałtowanych podatkiem zryczałtowanym od przychodów ewidencjonowanych zamierza zmienić formę opodatkowania na zasady ogólne. U „ryczałtowca” opodatkowaniu podlega przychód a więc mimo ponoszenia kosztów działalności nie mogą one być brane pod uwagę przy ustalaniu podatku.

Jednym z obowiązków podatnika opodatkowanego ryczałtem jest obowiązek prowadzenia wykazu środków trwałych i wartości niematerialnych. W wykazie tym ma obowiązek ująć m.in. wartość początkową i stawkę amortyzacji dla składników majątku i dokonywać odpisów amortyzacyjnych na ogólnych zasadach. Problem w tym, że odpisy te nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. A w razie zmiany formy opodatkowania na zasady ogólne podatnik zgodnie z ustawą o PIT (art. 22 n ust 5) ma obowiązek uwzględnić odpisy przypadające na okres opodatkowania w formie podatku zryczałtowanego. Z punktu widzenia optymalizacji podatkowej warto więc obniżyć stawki amortyzacji i „zachować” ten koszt na czas kiedy podatnik będzie mógł go uwzględnić przy ustalaniu podatku dochodowego.

Podatnik opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nabył w grudniu 2010r. samochód, którego wartość początkowa przyjęta do celów amortyzacji wyniosła 60000zł. Przyjmując stawkę z wykazu – 20% podatnik dokonał odpisu amortyzacyjnego w wysokości 12000zł za cały rok 2011 i 12000zł za 2012r. Od stycznia 2013 podatnik zamierza zmienić formę opodatkowania na zasady ogólne. Ponieważ ma obowiązek uwzględnić odpisy już dokonane w innej formie opodatkowania, do kosztów podatkowych nie zaliczy 24000zł. Straci więc 4560zł bo o taką kwotę będzie wyższy podatek przy założeniu opodatkowania liniowego. Obniżając więc stawkę amortyzacji podatnik ryczałtowy nie utraciłby tego kosztu przechodząc na ogólne zasady opodatkowania.

Na zmniejszaniu kosztów w wyniku obniżania stawek amortyzacyjnych mogą również zyskać przedsiębiorcy, którzy ubiegają się o kredyt. Obniżenie stawek amortyzacji to niższy koszt, a niższy koszt to wyższy dochód. Im wyższy dochód kredytobiorcy, tym niższe ryzyko bankowe niespłacenia takiego kredytu. Warto więc starając się o kredyt bankowy rozważyć taki krok z uwagi na fakt, że nie będzie to miało znaczenia w kontekście zmiany wielkości produkcji czy wielkości świadczonych usług.

Polecamy: serwis Leasing

Dr Joanna Szlęzak-Matusewicz
Kierownik Zespołu Analiz Podatkowych Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA