REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy Jednolity Plik Kontrolny - JPK_VDEK od 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Będzie nowy Jednolity Plik Kontrolny - JPK_VDEK od 2019 r. /fot. Shutterstock
Będzie nowy Jednolity Plik Kontrolny - JPK_VDEK od 2019 r. /fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

JPK_VDEK to nowa struktura jednolitego pliku kontrolnego, którą przedsiębiorcy złożą w przyszłym roku fiskusowi.

Ministerstwo Finansów zastrzegło w odpowiedzi na pytanie DGP, że nazwa JPK_VDEK jest robocza i może się zmienić. Nie zmieni się natomiast założenie – nowy plik zastąpi dzisiejszy JPK_VAT oraz deklaracje podatkowe VAT-7 i VAT-7K. Obecnie trzeba składać jedne i drugie.

REKLAMA

Nowy plik ma zostać wprowadzony w 2019 r. Ministerstwo nie precyzuje jeszcze, czy nastąpi to już w lutym (JPK za styczeń), czy później.

Dzisiejszy JPK_VAT nie może zastąpić deklaracji, bo nie zawiera informacji potrzebnych przedsiębiorcy do rozliczenia się z urzędem skarbowym. Nie wynika z niego np., jaką kwotę podatku naliczonego podatnik przenosi do odliczenia na następny miesiąc, albo o jaki zwrot VAT zamierza wystąpić.

Z jednej strony więc JPK_VDEK stanie się podstawą do rozliczenia się przedsiębiorcy z urzędem, a z drugiej – pozwoli spełnić obowiązek dotyczący przekazania fiskusowi ewidencji VAT.

Sprawdź: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1,7 mln plików

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wielokrotnie już zapowiadało, że planuje w 2019 r. zlikwidować wymóg składania deklaracji VAT. Już dziś bowiem dane z JPK_VAT obejmują większy zakres informacji i są bardziej szczegółowe od tych, które fiskus otrzymuje w deklaracjach W dłuższej perspektywie więc dublowanie – przynajmniej częściowe – obowiązków i przekazywanych informacji nie ma większego sensu.

Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2018 r. JPK_VAT, czyli ewidencję zakupów i sprzedaży w formacie elektronicznym, składają wszyscy czynni podatnicy VAT (największe, średnie, małe i mikrofirmy). Ponad 1,5 mln firm składa w ten sposób co miesiąc prawie 1,7 mln plików.

Dzięki temu fiskus otrzymuje ogromną ilość informacji nie tylko o pojedynczych transakcjach, ale też o przepływach finansowych w przedsiębiorstwie. Po analizie tych danych jest w stanie szybko zidentyfikować nieprawidłowości (np. handel z podmiotami niezarejestrowanymi dla celów VAT) i prosić przedsiębiorców o wyjaśnienia. To przekłada się na mniejszą liczbę kontroli, za to większą ich skuteczność. Przedsiębiorcy też zyskują, bo dostają szybciej zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

– W 2017 r. przeciętnie zajmowało to 37,2 dnia, podczas gdy rok wcześniej ponad 40 dni (ustawowy termin to 60 dni) – poinformował Paweł Cybulski, wiceszef Krajowej Administracji Skarbowej, w odpowiedzi na poselską interpelację nr 22804.

Zobacz: Podatki

Mniej deklaracji

Pomysł zastąpienia JPK_VAT i deklaracji podatkowych nową strukturą elektronicznego pliku podoba się ekspertom.

– Resort powinien pójść dalej i zrezygnować z większej liczby deklaracji – uważa Marcin Sidelnik, partner w PwC, lider zespołu doradztwa podatkowego IT (ITBC).

REKLAMA

Przypomina, że obecnie podatnicy muszą składać nie tylko podstawową deklarację VAT-7 (kwartalną VAT-7K), ale również informacje o transakcjach wewnątrzwspólnotowych (VAT-UE) oraz o krajowych transakcjach objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia (VAT-27).

– Zastąpienie ich jednym plikiem JPK_VDEK z pewnością zwolniłoby podatników z czasochłonnego przygotowania, weryfikowania oraz wysyłki tych deklaracji. I co równie ważne, przełożyłoby się na zmniejszenie kosztów związanych z wypełnianiem tych obowiązków – wskazuje Marcin Sidelnik.

Marcin Madej, doradca podatkowy z nip-inspektor.pl, zwraca uwagę, że zakres danych w obecnej strukturze JPK_VAT pokrywa się z VAT-7, VAT-UE i VAT-27, a więc fiskus, gdyby tylko chciał, sam mógłby określić kwotę zobowiązania podatkowego.

– Czas więc, aby po ostatnich, mniej korzystnych informacjach dla przedsiębiorców (takich jak np. brak wiążącej listy przesłanek należytej staranności), Ministerstwo Finansów zaproponowało też marchewkę i odejście od niepotrzebnej biurokracji – mówi ekspert.

Zobacz: Księgowość dla firm

Schema w rozporządzeniu

Wprowadzenie JPK_VDEK wymaga zmian w ustawie o VAT i w ordynacji podatkowej.

Obecne przepisy nakazują bowiem składać co miesiąc elektroniczną ewidencję VAT w formacie JPK (art. 109 ust. 8a ustawy o VAT i art. 82 ust. 1b ordynacji podatkowej) oraz deklarację (art. 99–100 ustawy o VAT).

Dodatkowo Ministerstwo Finansów przewiduje wydanie rozporządzenia do ustawy, które będzie określało schemę (standard służący do definiowania struktury dokumentu xml), według którego będą przygotowywane i przesyłane pliki przez podatników – poinformował resort w odpowiedzi na pytanie DGP.

Zdaniem Marcina Sidelnika, przydałoby się też określić, które błędne dane w JPK można korygować, a których nie trzeba.

Potrzebny czas na dostosowanie

Marcin Madej zwraca uwagę na terminy.

– Jeśli mówimy o nowym wzorze JPK, który zastąpiłby JPK_VAT, to dajmy czas podatnikom na dostosowanie swoich systemów IT – uważa. Jego zdaniem, jeśli założyć, że JPK_VDEK miałby zostać po raz pierwszy przesłany do szefa Krajowej Administracji Skarbowej w lutym 2019 za styczeń, to wzór nowego szablonu xml powinien być opublikowany najpóźniej we wrześniu.

– Zmiana systemu IT nie zajmuje 5 minut, a JPK_VDEK nie może być traktowany jako nowa wersja formularza deklaracji, którą zwykło się publikować z miesięcznym wyprzedzeniem – podsumowuje ekspert. 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA