REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przedsiębiorca może zmniejszyć podwójną zaliczkę za listopad?

Parco
Biuro Rachunkowe PARCO S.C.
Monika Siwik
Specjalista ds. księgowości
Jeżeli za listopad wystąpi nadwyżka podatku od towarów i usług, może zostać ona przeksięgowana na poczet zaległych, bieżących i przyszłych zobowiązań podatkowych.
Jeżeli za listopad wystąpi nadwyżka podatku od towarów i usług, może zostać ona przeksięgowana na poczet zaległych, bieżących i przyszłych zobowiązań podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zaliczkę na podatek dochodowy należy wpłacić do 20 dnia następnego miesiąca. Miesięczna zaliczka na podatek dochodowy z działalności gospodarczej za miesiąc listopad (albo odpowiednio dla przedsiębiorców rozliczających się kwartalnie za III kwartał) płacona jest przez przedsiębiorcę w podwójnej wysokości. Ważne więc jest aby była ona jak najniższa.

REKLAMA

Zaliczka za miesiąc grudzień powinna być wpłacona do dnia 20 grudnia w wysokości zaliczki za miesiąc listopad (art. 44 ust. 6 updof, art. 25 ust. 1a updop - dotyczy podatników pdop, których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym). Tego dnia więc podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych oraz osoby które uzyskują dochody z najmu opodatkowane według skali podatkowej (z wyłączeniem ryczałtowców), a także podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, u których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, muszą zapłacić podwójną zaliczkę. Podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, u których rok podatkowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym podwójną zaliczkę płacą w innym miesiąc. Obowiązek opłacania podwójnej zaliczki dotyczy rozliczających się według skali podatkowej, płacących podatek liniowy oraz ustalających zaliczki w formie uproszczonej.

REKLAMA

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami w roku 2012 nastąpi przesunięcie terminu wpłaty zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych oraz podatek dochodowy od osób fizycznych do 20 dnia pierwszego miesiąca (lub kwartału) następnego roku podatkowego od faktycznie uzyskanego dochodu za grudzień (lub IV kwartał) roku poprzedniego (art. 14 pkt 2 ustawy z 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. Nr 209, poz. 1316; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1542). Zmiany te miały już obowiązywać od 1.01.2010.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Obecnie jednak to w interesie przedsiębiorcy jest, aby zaliczka na podatek za listopad była jak najniższa, co skutkuje tym, iż zaliczka za miesiąc grudzień będzie równie mała. Jak zatem wpłynąć na wysokość zaliczki? Zaliczkę oblicza się od dochodu do opodatkowania. A dochód do opodatkowania to przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania. Otóż zmniejszenie zaliczki to zmniejszenie dochodu, a zmniejszenie dochodu może nastąpić poprzez:
• zmniejszenie przychodów danego miesiąca,
• zwiększenie kosztów uzyskania przychodów w danym miesiącu.

REKLAMA

Oczywiście ani jedno ani drugie rozwiązanie z ekonomicznego punktu widzenia nie jest dobre dla przedsiębiorcy. Dlatego tak naprawdę oba rozwiązania sprowadzają się jedynie do przesunięcia w czasie osiąganych przychodów czy ponoszonych kosztów, a nie faktycznego zmniejszania przychodów czy zwiększania kosztów. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Datę powstania przychodu powinniśmy zatem przesunąć na miesiąc grudzień. Należy przy tym pamiętać, iż przychód powstaje w momencie wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi (lub częściowego wykonania usługi), nie później niż w dniu wystawienia faktury albo uregulowania należności. Samo wystawienie faktury w miesiącu grudniu zatem nie wystarczy. Wydanie towaru lub wykonanie usługi musi także powstać w miesiącu grudniu.

Oczywiście przesunięcie przychodu może okazać się trudne, ponieważ kontrahentowi, również w celu zmniejszenia zaliczki, może zależeć na zwiększeniu kosztów w miesiącu listopadzie. Rozwiązaniem tego problemu może okazać się kontrahent opłacający zaliczki uproszczone mający stratę oraz podatnik, u którego roku podatkowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym.

Natomiast aby zwiększyć koszty należy je przyspieszyć. Zakupy zaplanowane na miesiąc grudzień należy zrealizować w listopadzie. Należy pamiętać, że muszą to być wydatki związane z prowadzoną działalnością, które mają na celu osiągnięcie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów, i podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia. Przykładem takich kosztów może być reklama. Jest to koszt ogólny, który trudno powiązać z przychodami konkretnego okresu, tym bardziej, że skutki działań reklamowych zazwyczaj są długotrwałe i wpływają na osiągane przychody także po zakończeniu działań reklamowych. Dobrym rozwiązaniem jest także zakup składnika majątku o wartości nie przekraczającej 3.500,00 zł, ponieważ wydatki te mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych. 

Polecamy: Jakie są stawki i przepisy przejściowe- zmiana w podatku VAT?


Tutaj najwięcej mogą skorzystać mali podatnicy oraz firmy rozpoczynające działalność w 2010 roku. Są oni bowiem uprawnieni do jednorazowej amortyzacji i mają prawo zaliczyć bezpośrednio w koszty wydatki na nabycie środków trwałych do wysokości nie przekraczającej 100.000 euro. Ale i przyśpieszenie kosztów może okazać się utrudnione. Kontrahent, również w celu zmniejszenia zaliczki, będzie z pewnością chciał przesunąć swoje przychody na miesiąc grudzień. Rozwiązanie problemu jest takie samo jak w przypadku przesunięcia naszych przychodów na miesiąc grudzień. 

W przesuwaniu dochodów i kosztów należy uwzględnić fakt czy poprzez ich przesunięcie nie narazimy się na utratę płynności finansowej, ponieważ przesunięcie kosztów i przychodów to również przesunięcie płatności. Zobowiązanie będzie trzeba uregulować wcześniej, natomiast naszą należność otrzymamy później, co może negatywnie wpłynąć na naszą sytuację finansową. 

Może się także okazać, że zapłata mniejszej zaliczki za miesiąc listopad, która ma wpływ na rozliczenie roczne, wywoła konieczność większej dopłaty przy rozliczenie podatku uroczego.

Polecamy: Jakie są skutki wymontowania kratki z samochodu służbowego?

A co zrobić w sytuacji, gdy brakuje nam pieniędzy na podwójną zaliczkę? W tym może pomóc nam Urząd Skarbowy, który może odroczyć termin płatności lub zapłatę rozłożyć na raty. Podatnik musi złożyć wniosek, na którego rozpatrzenie urząd skarbowy musi mieć czas, nie więcej miesiąc lub jeśli sprawa jest skomplikowana dwa miesiące. Podatnik powinien wskazać co jest przyczyną trudności, przez które nie może zapłacić podatku. Oczywiście nic za darmo. Jeżeli wniosek podatnika zostanie zaakceptowany, podatnik musi zapłacić opłatę prolongacyjną, która wynosi 50% stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych, które obowiązują w dniu wydania decyzji. Opłata naliczana jest od dnia następującego po upływie terminu płatności podatku do dnia upływu odroczonego terminu płatności. 

Jeżeli za listopad wystąpi nadwyżka podatku od towarów i usług, może zostać ona przeksięgowana na poczet zaległych, bieżących i przyszłych zobowiązań podatkowych. Warto przy tym pamiętać, że jeśli zdecydujemy się na pokrycie podwójnej zaliczki zwrotem wskazanym w deklaracji VAT-7 za miesiąc listopad, to deklaracja musi wpłynąć do urzędu najpóźniej 20 grudnia. Inaczej będą do zapłaty odsetki za zwłokę.

Polecamy: Co to jest pomoc de minimis i kto może z niej korzystać?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA