REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przedsiębiorca może zmniejszyć podwójną zaliczkę za listopad?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Parco
Biuro Rachunkowe PARCO S.C.
Monika Siwik
Specjalista ds. księgowości
Jeżeli za listopad wystąpi nadwyżka podatku od towarów i usług, może zostać ona przeksięgowana na poczet zaległych, bieżących i przyszłych zobowiązań podatkowych.
Jeżeli za listopad wystąpi nadwyżka podatku od towarów i usług, może zostać ona przeksięgowana na poczet zaległych, bieżących i przyszłych zobowiązań podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zaliczkę na podatek dochodowy należy wpłacić do 20 dnia następnego miesiąca. Miesięczna zaliczka na podatek dochodowy z działalności gospodarczej za miesiąc listopad (albo odpowiednio dla przedsiębiorców rozliczających się kwartalnie za III kwartał) płacona jest przez przedsiębiorcę w podwójnej wysokości. Ważne więc jest aby była ona jak najniższa.

REKLAMA

Zaliczka za miesiąc grudzień powinna być wpłacona do dnia 20 grudnia w wysokości zaliczki za miesiąc listopad (art. 44 ust. 6 updof, art. 25 ust. 1a updop - dotyczy podatników pdop, których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym). Tego dnia więc podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych oraz osoby które uzyskują dochody z najmu opodatkowane według skali podatkowej (z wyłączeniem ryczałtowców), a także podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, u których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, muszą zapłacić podwójną zaliczkę. Podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, u których rok podatkowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym podwójną zaliczkę płacą w innym miesiąc. Obowiązek opłacania podwójnej zaliczki dotyczy rozliczających się według skali podatkowej, płacących podatek liniowy oraz ustalających zaliczki w formie uproszczonej.

REKLAMA

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami w roku 2012 nastąpi przesunięcie terminu wpłaty zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych oraz podatek dochodowy od osób fizycznych do 20 dnia pierwszego miesiąca (lub kwartału) następnego roku podatkowego od faktycznie uzyskanego dochodu za grudzień (lub IV kwartał) roku poprzedniego (art. 14 pkt 2 ustawy z 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. Nr 209, poz. 1316; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 201, poz. 1542). Zmiany te miały już obowiązywać od 1.01.2010.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Obecnie jednak to w interesie przedsiębiorcy jest, aby zaliczka na podatek za listopad była jak najniższa, co skutkuje tym, iż zaliczka za miesiąc grudzień będzie równie mała. Jak zatem wpłynąć na wysokość zaliczki? Zaliczkę oblicza się od dochodu do opodatkowania. A dochód do opodatkowania to przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania. Otóż zmniejszenie zaliczki to zmniejszenie dochodu, a zmniejszenie dochodu może nastąpić poprzez:
• zmniejszenie przychodów danego miesiąca,
• zwiększenie kosztów uzyskania przychodów w danym miesiącu.

REKLAMA

Oczywiście ani jedno ani drugie rozwiązanie z ekonomicznego punktu widzenia nie jest dobre dla przedsiębiorcy. Dlatego tak naprawdę oba rozwiązania sprowadzają się jedynie do przesunięcia w czasie osiąganych przychodów czy ponoszonych kosztów, a nie faktycznego zmniejszania przychodów czy zwiększania kosztów. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Datę powstania przychodu powinniśmy zatem przesunąć na miesiąc grudzień. Należy przy tym pamiętać, iż przychód powstaje w momencie wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi (lub częściowego wykonania usługi), nie później niż w dniu wystawienia faktury albo uregulowania należności. Samo wystawienie faktury w miesiącu grudniu zatem nie wystarczy. Wydanie towaru lub wykonanie usługi musi także powstać w miesiącu grudniu.

Oczywiście przesunięcie przychodu może okazać się trudne, ponieważ kontrahentowi, również w celu zmniejszenia zaliczki, może zależeć na zwiększeniu kosztów w miesiącu listopadzie. Rozwiązaniem tego problemu może okazać się kontrahent opłacający zaliczki uproszczone mający stratę oraz podatnik, u którego roku podatkowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym.

Natomiast aby zwiększyć koszty należy je przyspieszyć. Zakupy zaplanowane na miesiąc grudzień należy zrealizować w listopadzie. Należy pamiętać, że muszą to być wydatki związane z prowadzoną działalnością, które mają na celu osiągnięcie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów, i podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia. Przykładem takich kosztów może być reklama. Jest to koszt ogólny, który trudno powiązać z przychodami konkretnego okresu, tym bardziej, że skutki działań reklamowych zazwyczaj są długotrwałe i wpływają na osiągane przychody także po zakończeniu działań reklamowych. Dobrym rozwiązaniem jest także zakup składnika majątku o wartości nie przekraczającej 3.500,00 zł, ponieważ wydatki te mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych. 

Polecamy: Jakie są stawki i przepisy przejściowe- zmiana w podatku VAT?


Tutaj najwięcej mogą skorzystać mali podatnicy oraz firmy rozpoczynające działalność w 2010 roku. Są oni bowiem uprawnieni do jednorazowej amortyzacji i mają prawo zaliczyć bezpośrednio w koszty wydatki na nabycie środków trwałych do wysokości nie przekraczającej 100.000 euro. Ale i przyśpieszenie kosztów może okazać się utrudnione. Kontrahent, również w celu zmniejszenia zaliczki, będzie z pewnością chciał przesunąć swoje przychody na miesiąc grudzień. Rozwiązanie problemu jest takie samo jak w przypadku przesunięcia naszych przychodów na miesiąc grudzień. 

W przesuwaniu dochodów i kosztów należy uwzględnić fakt czy poprzez ich przesunięcie nie narazimy się na utratę płynności finansowej, ponieważ przesunięcie kosztów i przychodów to również przesunięcie płatności. Zobowiązanie będzie trzeba uregulować wcześniej, natomiast naszą należność otrzymamy później, co może negatywnie wpłynąć na naszą sytuację finansową. 

Może się także okazać, że zapłata mniejszej zaliczki za miesiąc listopad, która ma wpływ na rozliczenie roczne, wywoła konieczność większej dopłaty przy rozliczenie podatku uroczego.

Polecamy: Jakie są skutki wymontowania kratki z samochodu służbowego?

A co zrobić w sytuacji, gdy brakuje nam pieniędzy na podwójną zaliczkę? W tym może pomóc nam Urząd Skarbowy, który może odroczyć termin płatności lub zapłatę rozłożyć na raty. Podatnik musi złożyć wniosek, na którego rozpatrzenie urząd skarbowy musi mieć czas, nie więcej miesiąc lub jeśli sprawa jest skomplikowana dwa miesiące. Podatnik powinien wskazać co jest przyczyną trudności, przez które nie może zapłacić podatku. Oczywiście nic za darmo. Jeżeli wniosek podatnika zostanie zaakceptowany, podatnik musi zapłacić opłatę prolongacyjną, która wynosi 50% stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych, które obowiązują w dniu wydania decyzji. Opłata naliczana jest od dnia następującego po upływie terminu płatności podatku do dnia upływu odroczonego terminu płatności. 

Jeżeli za listopad wystąpi nadwyżka podatku od towarów i usług, może zostać ona przeksięgowana na poczet zaległych, bieżących i przyszłych zobowiązań podatkowych. Warto przy tym pamiętać, że jeśli zdecydujemy się na pokrycie podwójnej zaliczki zwrotem wskazanym w deklaracji VAT-7 za miesiąc listopad, to deklaracja musi wpłynąć do urzędu najpóźniej 20 grudnia. Inaczej będą do zapłaty odsetki za zwłokę.

Polecamy: Co to jest pomoc de minimis i kto może z niej korzystać?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA