REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy - VAT w usługach budowlanych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Okorska
Licencjonowana księgowa
VAT w usługach budowlanych - powstanie obowiązku podatkowego
VAT w usługach budowlanych - powstanie obowiązku podatkowego

REKLAMA

REKLAMA

Ogólnie obowiązującą zasadą jest, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. ze zm. , że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Przy czym jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu od daty wykonania usług. Jednak od tej zasady istnieją liczne wyjątki, które dotyczą między innymi usług budowlanych i budowlano-montażowych.

W usługach budowlanych, obowiązek podatkowy powstaje nie z chwilą wystawienia faktury, ale z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż po 30 dniach od daty wykonania usługi. 

REKLAMA

REKLAMA

Za datę wykonania usługi przyjmuje się datę odbioru (końcowego lub częściowego) określonego etapu prac. Oznacza to, że z tytułu wykonania usługi budowlanej, dla powstania obowiązku podatkowego nadrzędne znaczenie ma faktyczna data zapłaty, której kontrahent dokonał.

Jeżeli kontrahent nie dokona płatności w ciągu 30 dni od daty wykonania usługi, to 30 dnia powstanie obowiązek podatkowy.

Dodatkowo, w przypadku usług budowlanych, dla prawidłowego określenia momentu powstania obowiązku podatkowego, obok daty zapłaty, bardzo ważne jest ustalenie momentu, w którym usługa została wykonana lub może zostać uznana za wykonaną. 

REKLAMA

Ustawa o podatku VAT nie definiuje jednak wprost momentu wykonania usługi. W praktyce za wykonanie usługi budowlanej uznaje się techniczny odbiór robót, potwierdzony stosownym protokołem. Zatem datą wykonania usługi budowlanej jest data podpisania protokołu odbioru. Jeżeli protokół odbioru jest podpisany bezpośrednio po zakończeniu usługi budowlanej oraz w terminie zgodnym z harmonogramem prac zawartym w umowie, raczej nie pojawiają się kwestie problemowe związane z ustaleniem terminu wykonania usługi. Natomiast bardzo często w praktyce zdarzają się sytuacje, że podpisanie protokołu odbioru przeciąga się w czasie z różnych przyczyn – zamawiający kwestionuje jakość wykonania usługi, zleca poprawki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Biuro rachunkowe

Poniższy schemat przedstawia księgowanie podatku VAT od wykonanej usługi budowlanej, przy założeniu, że protokół odbioru i faktura VAT zostały wystawione w tym samym miesiącu, a płatność została dokonana w całości w terminie określonym na fakturze.

W praktyce jednak często fakturowanie wykonanych usług budowlanych bywa bardziej skomplikowane. Zgodnie bowiem z przepisami prawa budowlanego, zamawiający ma prawo zatrzymać wykonawcy część wynagrodzenia tytułem kaucji lub należytego zabezpieczenia wykonania umowy. Kwoty te stanowią najczęściej określony procent wynagrodzenia wykonawcy i zatrzymywane są na okres gwarancji lub rękojmi udzielony przez wykonawcę zamawiającemu. Zatem w sytuacji zatrzymania kaucji gwarancyjnej, należność za wykonane usługi zostanie uregulowana w części pomniejszonej o zabezpieczenie, co z kolei pociągnie za sobą konsekwencje w ustaleniu momentu powstania obowiązku podatkowego – jak na schemacie poniżej.

Zobacz także: Czy prowadząc działalność wszystko wliczymy w koszty

VAT od wykonanych usług budowlanych – zapłata faktury VAT częściowa" alt=" "/>

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA