REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy - VAT w usługach budowlanych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Okorska
Licencjonowana księgowa
VAT w usługach budowlanych - powstanie obowiązku podatkowego
VAT w usługach budowlanych - powstanie obowiązku podatkowego

REKLAMA

REKLAMA

Ogólnie obowiązującą zasadą jest, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. ze zm. , że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Przy czym jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu od daty wykonania usług. Jednak od tej zasady istnieją liczne wyjątki, które dotyczą między innymi usług budowlanych i budowlano-montażowych.

W usługach budowlanych, obowiązek podatkowy powstaje nie z chwilą wystawienia faktury, ale z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż po 30 dniach od daty wykonania usługi. 

REKLAMA

REKLAMA

Za datę wykonania usługi przyjmuje się datę odbioru (końcowego lub częściowego) określonego etapu prac. Oznacza to, że z tytułu wykonania usługi budowlanej, dla powstania obowiązku podatkowego nadrzędne znaczenie ma faktyczna data zapłaty, której kontrahent dokonał.

Jeżeli kontrahent nie dokona płatności w ciągu 30 dni od daty wykonania usługi, to 30 dnia powstanie obowiązek podatkowy.

Dodatkowo, w przypadku usług budowlanych, dla prawidłowego określenia momentu powstania obowiązku podatkowego, obok daty zapłaty, bardzo ważne jest ustalenie momentu, w którym usługa została wykonana lub może zostać uznana za wykonaną. 

REKLAMA

Ustawa o podatku VAT nie definiuje jednak wprost momentu wykonania usługi. W praktyce za wykonanie usługi budowlanej uznaje się techniczny odbiór robót, potwierdzony stosownym protokołem. Zatem datą wykonania usługi budowlanej jest data podpisania protokołu odbioru. Jeżeli protokół odbioru jest podpisany bezpośrednio po zakończeniu usługi budowlanej oraz w terminie zgodnym z harmonogramem prac zawartym w umowie, raczej nie pojawiają się kwestie problemowe związane z ustaleniem terminu wykonania usługi. Natomiast bardzo często w praktyce zdarzają się sytuacje, że podpisanie protokołu odbioru przeciąga się w czasie z różnych przyczyn – zamawiający kwestionuje jakość wykonania usługi, zleca poprawki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Biuro rachunkowe

Poniższy schemat przedstawia księgowanie podatku VAT od wykonanej usługi budowlanej, przy założeniu, że protokół odbioru i faktura VAT zostały wystawione w tym samym miesiącu, a płatność została dokonana w całości w terminie określonym na fakturze.

W praktyce jednak często fakturowanie wykonanych usług budowlanych bywa bardziej skomplikowane. Zgodnie bowiem z przepisami prawa budowlanego, zamawiający ma prawo zatrzymać wykonawcy część wynagrodzenia tytułem kaucji lub należytego zabezpieczenia wykonania umowy. Kwoty te stanowią najczęściej określony procent wynagrodzenia wykonawcy i zatrzymywane są na okres gwarancji lub rękojmi udzielony przez wykonawcę zamawiającemu. Zatem w sytuacji zatrzymania kaucji gwarancyjnej, należność za wykonane usługi zostanie uregulowana w części pomniejszonej o zabezpieczenie, co z kolei pociągnie za sobą konsekwencje w ustaleniu momentu powstania obowiązku podatkowego – jak na schemacie poniżej.

Zobacz także: Czy prowadząc działalność wszystko wliczymy w koszty

VAT od wykonanych usług budowlanych – zapłata faktury VAT częściowa" alt=" "/>

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA