REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy powstaje przychód przy usługach ciągłych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Okres rozliczeniowy będzie wynikał  z wystawionej faktury lub z umowy.
Okres rozliczeniowy będzie wynikał z wystawionej faktury lub z umowy.

REKLAMA

REKLAMA

Generalną zasadą jest, że za datę powstania przychodu np. usługi najmu które rozliczane winny być w okresach rozliczeniowych, uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego na wystawionej fakturze lub w umowie.

Do prawidłowego rozliczenia podatku dochodowego ważny jest moment powstania przychodu. Na podstawie przepisów ustawy o PIT za datę powstania przychodu uważa się dzień, w którym wydane zostały rzeczy czy też zbycia prawa majątkowego lub też wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później jednak niż dzień albo wystawienia faktury albo uregulowania należności z tego tytułu.

REKLAMA

REKLAMA

Takie postępowanie nie będzie miało miejsca jeżeli strony uzgodnią, że usługa rozliczana będzie w okresach rozliczeniowych. Zgodnie z art. 14 ust. 1c i ust. 1e ustawy o PIT za datę powstania przychodu należy uznać ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w wystawionej fakturze lub w umowie. Jest jednak pewne zastrzeżenie, że okres rozliczeniowy nie może skończyć się wcześniej niż raz w roku.

Jeżeli przedmiotowe usługi rozliczane powinny być w okresach rozliczeniowych to nie ma tutaj znaczenia dzień wystawiania faktury czy określony na niej termin płatności. Ważne natomiast jest żeby określić na fakturze ostatni dzień okresu rozliczeniowego. Bowiem z ostatnim dniem okresu rozliczeniowego będzie powstawał przychód.

Zobacz: Przepisy podatkowe dla małych firm - czarna magia

Ustawa o PIT nie definiuje pojęcia usług ciągłych. Organy podatkowe uważają natomiast, że cechą charakterystyczną takich usług jest:
● wykonywane czynności w ramach umowy w konkretnym okresie rozliczeniowym stanowią całość wykonanej usługi,
● usługa trwa ciągle i jest rozliczana cyklicznie (np. w okresach miesięcznych),
● wykonanie usługi potwierdzone zostało fakturą wystawioną na ostatni dzień każdego kolejnego okresu sprawozdawczego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A więc okres rozliczeniowy będzie wynikał zarówno z wystawionej faktury lub z umowy. Ważne jest, żeby nie był dłuższy niż rok. To że usługa będzie rozliczana w okresach rozliczeniowych, np. miesięcznie strony powinny ustalić w umowie.

Z podobnym problem zwrócił się pewien podatnik do naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Szczecinie. W piśmie czytamy, że podatnik za podstawę rozliczeń z klientami przyjął rozliczanie usług księgowych za okresy miesięczne na podstawie swoich faktur, które wystawiał po wykonaniu usług za dany okres rozliczeniowy zwykle w połowie następnego miesiąca. Na fakturze widniał miesiąc, którego usługa dotyczyła.

Zobacz: Sprzedaż długu (cesja wierzytelności) zwolniona z VAT?

REKLAMA

Podatnik zwrócił się z pytaniem czy powinien rozpoznać przychód z tytułu wykonywania usług w miesiącu faktycznego zakończenia wykonania usług, czy też w miesiącu, który widniał na fakturze jako okres, za który usługa została zrealizowana.

W piśmie z 28 września 2007 r. znak pisma: IIIUS.PD-1/415/33 /AK/07 naczelnik US stwierdził, że świadczone przez podatnika usługi nie są rozliczane prawidłowo i nie ma tutaj zastosowania art. 14 ust. 1e ustawy o PIT. Z zawieranych przez podatnika umów wynikało bowiem, że zapłata za wykonane usługi jest dokonywana na podstawie wystawionej faktury, skoro tak to w takim przypadku przychód powstaje w momencie wystawienia faktury za zakończone w tym miesiącu usługi.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA