REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy powstaje przychód przy usługach ciągłych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Okres rozliczeniowy będzie wynikał  z wystawionej faktury lub z umowy.
Okres rozliczeniowy będzie wynikał z wystawionej faktury lub z umowy.

REKLAMA

REKLAMA

Generalną zasadą jest, że za datę powstania przychodu np. usługi najmu które rozliczane winny być w okresach rozliczeniowych, uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego na wystawionej fakturze lub w umowie.

Do prawidłowego rozliczenia podatku dochodowego ważny jest moment powstania przychodu. Na podstawie przepisów ustawy o PIT za datę powstania przychodu uważa się dzień, w którym wydane zostały rzeczy czy też zbycia prawa majątkowego lub też wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później jednak niż dzień albo wystawienia faktury albo uregulowania należności z tego tytułu.

REKLAMA

REKLAMA

Takie postępowanie nie będzie miało miejsca jeżeli strony uzgodnią, że usługa rozliczana będzie w okresach rozliczeniowych. Zgodnie z art. 14 ust. 1c i ust. 1e ustawy o PIT za datę powstania przychodu należy uznać ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w wystawionej fakturze lub w umowie. Jest jednak pewne zastrzeżenie, że okres rozliczeniowy nie może skończyć się wcześniej niż raz w roku.

Jeżeli przedmiotowe usługi rozliczane powinny być w okresach rozliczeniowych to nie ma tutaj znaczenia dzień wystawiania faktury czy określony na niej termin płatności. Ważne natomiast jest żeby określić na fakturze ostatni dzień okresu rozliczeniowego. Bowiem z ostatnim dniem okresu rozliczeniowego będzie powstawał przychód.

Zobacz: Przepisy podatkowe dla małych firm - czarna magia

Ustawa o PIT nie definiuje pojęcia usług ciągłych. Organy podatkowe uważają natomiast, że cechą charakterystyczną takich usług jest:
● wykonywane czynności w ramach umowy w konkretnym okresie rozliczeniowym stanowią całość wykonanej usługi,
● usługa trwa ciągle i jest rozliczana cyklicznie (np. w okresach miesięcznych),
● wykonanie usługi potwierdzone zostało fakturą wystawioną na ostatni dzień każdego kolejnego okresu sprawozdawczego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A więc okres rozliczeniowy będzie wynikał zarówno z wystawionej faktury lub z umowy. Ważne jest, żeby nie był dłuższy niż rok. To że usługa będzie rozliczana w okresach rozliczeniowych, np. miesięcznie strony powinny ustalić w umowie.

Z podobnym problem zwrócił się pewien podatnik do naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Szczecinie. W piśmie czytamy, że podatnik za podstawę rozliczeń z klientami przyjął rozliczanie usług księgowych za okresy miesięczne na podstawie swoich faktur, które wystawiał po wykonaniu usług za dany okres rozliczeniowy zwykle w połowie następnego miesiąca. Na fakturze widniał miesiąc, którego usługa dotyczyła.

Zobacz: Sprzedaż długu (cesja wierzytelności) zwolniona z VAT?

REKLAMA

Podatnik zwrócił się z pytaniem czy powinien rozpoznać przychód z tytułu wykonywania usług w miesiącu faktycznego zakończenia wykonania usług, czy też w miesiącu, który widniał na fakturze jako okres, za który usługa została zrealizowana.

W piśmie z 28 września 2007 r. znak pisma: IIIUS.PD-1/415/33 /AK/07 naczelnik US stwierdził, że świadczone przez podatnika usługi nie są rozliczane prawidłowo i nie ma tutaj zastosowania art. 14 ust. 1e ustawy o PIT. Z zawieranych przez podatnika umów wynikało bowiem, że zapłata za wykonane usługi jest dokonywana na podstawie wystawionej faktury, skoro tak to w takim przypadku przychód powstaje w momencie wystawienia faktury za zakończone w tym miesiącu usługi.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA