REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Łączenie najmu prywatnego opodatkowanego ryczałtem i najmu firmowego - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Łączenie najmu prywatnego opodatkowanego ryczałtem i najmu firmowego
Łączenie najmu prywatnego opodatkowanego ryczałtem i najmu firmowego

REKLAMA

REKLAMA

Czy możliwe jest połączenie najmu prywatnego opodatkowanego ryczałtem i najmu firmowego? Ekspert wyjaśnia wątpliwości podatników.

Łączenie najmu prywatnego opodatkowanego ryczałtem i najmu firmowego może być dla podatnika kwestią trudną do jednoznacznego rozstrzygnięcia. Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, której przedmiotem jest najem nieruchomości, często posiadają także nieruchomości stanowiące majątek prywatny. Zdarza się, że i te składniki majątkowe zostają oddane w najem osobom trzecim na podstawie stosownych umów. Opodatkowanie takiej kombinacji uzyskiwanych przychodów nierzadko stanowi dla podatnika problem.

REKLAMA

REKLAMA

Przychody z najmu powinny być traktowane oddzielnie przy rozliczeniach podatkowych

Przede wszystkim należy podkreślić fakt, że przepisy podatkowe nie zabraniają uzyskiwania przychodów z najmu prowadzonego w zakresie pozarolniczej działalności gospodarczej jednocześnie z przychodami związanymi z najmem składników majątku prywatnego.  Ponadto ustawodawca pozostawił podatnikowi dowolność w wyborze zastosowania formy opodatkowania, a także w kwalifikacji rozliczania uzyskanych przychodów z najmu.

Podatnik powinien jednak pamiętać, że istnieją pewne ograniczenia dotyczące przedmiotu najmu. Jeżeli nieruchomość jest związana z działalnością prowadzoną przez podatnika, to jej wynajem traktowany będzie jako pozarolnicza działalność gospodarcza.

Z drugiej strony  podatnik może wynajmować także nieruchomości, stanowiące składniki majątku osobistego przedsiębiorcy. W myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku nie związanych z działalnością gospodarczą, stanowią odrębne źródła a przychód z tego tytułu podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Podatnik ma jednak możliwość zastosowania zryczałtowanej formy opodatkowania nieruchomości zaliczanych do  majątku, pod warunkiem złożenia do naczelnika właściwego urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tejże formy opodatkowania.

REKLAMA

Polecamy: Najem dla początkującego przedsiębiorcy - porada

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najem prywatny można łączyć z najmem firmowym

Warto jednak rozróżnić opodatkowanie przychodów uzyskiwaną w drodze najmu, związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej od części związanej z majątkiem prywatnym podatnika. Takie stanowisko zaprezentowane zostało w indywidualnej interpretacji podatkowej, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 23 kwietnia 2010 roku (sygn. ILPB1/415-142/10-4/TW), w której organ wydający interpretację zgodził się ze stanowiskiem podatnika, który wynajmował nieruchomości firmowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i jednocześnie korzystał z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w zakresie wynajmowania składników majątku prywatnego.

Polecamy: VAT dla przedsiębiorcy - krok po kroku

Autor: Małgorzata Jawińska, księgowa Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA