REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zarejestrować spółkę we Francji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Paluch
Jak zarejestrować spółkę we Francji?
Jak zarejestrować spółkę we Francji?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Znalezienie siedziby spółki, podpisanie umowy, rejestracja. Jakie etapy wiążą się z zakładaniem spółki we Francji? Przeczytaj.

Etapy tworzenia spółki

REKLAMA

Pierwszym krokiem w tworzeniu spółki jest znalezienie siedziby spółki. Ustawa z 1 sierpnia 2003 r. wprowadziła istotne ułatwienie pozwalające na zmniejszenie kosztów na etapie tworzenia spółki, które polega na tym, że siedziba spółki może się znajdować w miejscu zamieszkania jej przedstawiciela. Jeśli przepisy czy postanowienia umowne nie stanowią inaczej, nie ma ograniczenia czasowego co do takiej lokalizacji siedziby, w przeciwnym razie czas korzystania z lokalu mieszkalnego jako siedziby spółki wynosi maksymalnie 5 lat.

REKLAMA

Kolejną czynnością jest sporządzenie i podpisanie umowy spółki. Zgodnie z art. L. 210-2 Kodeksu handlowego, umowa każdej ze spółek handlowych powinna precyzować następujące kwestie: formę prawną, czas, na jaki spółka została utworzona, nazwę, siedzibę, przedmiot działalności oraz wysokość kapitału zakładowego.

Ponadto przepisy prawa handlowego precyzują dodatkowe elementy umowy spółki, które powinny się znaleźć w umowach poszczególnych typów spółek. Dla przykładu dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością są to: rozdział udziałów pomiędzy poszczególnych wspólników, wzmianki o udziałach objętych, o wniesieniu wkładów pieniężnych, a także w przypadku, jeżeli do spółki wnoszone są wkłady niepieniężne, oszacowanie wartości tych wkładów.

Na etapie wybierania nazwy spółki bardzo użyteczne jest również sprawdzenie we francuskim urzędzie patentowym (Registre de marques), czy wybrana przez wspólników nazwa nie została wcześniej zarejestrowana jako marka. Ponadto w statucie należy podać adres siedziby spółki, wysokość kapitału zakładowego, rodzaj i ilość udziałów lub akcji, formę ich wniesienia (gotówka, aport rzeczowy itp.). Statut w zasadzie nie musi być potwierdzony notarialnie. Jedynie w przypadku, gdy część kapitału wnoszona jest aportem w postaci nieruchomości, jest wymagane notarialne potwierdzenie. Dokumenty spółki winny być sporządzone w języku francuskim (lub przetłumaczone na francuski).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejestracja spółki

REKLAMA

W celu zarejestrowania spółki w Rejestrze Handlowym i Spółek należy przygotować dokumentację, w skład której wchodzą m.in.:
* statut i regulamin wewnętrzny spółki;
* świadectwa o niekaralności osób zarządzających spółką – we Francji jest to tzw. „Bulletin n°3”;
* umowa najmu lub kupna lokalu;
* zaświadczenie o pokryciu kapitału zakładowego spółki;
* informacje dotyczące Zarządcy lub Prezesa.

Wszelkie niezbędne do rejestracji spółki dokumenty składa się w Centrum Formalności Przedsiębiorstw. Istnieje możliwość dokonania administracyjnej procedury zgłoszeniowej za pomocą Internetu.

Rejestracja obowiązuje wszystkie spółki, tak handlowe, jak i cywilne (za wyjątkiem spółek cichych). Taki obowiązek spoczywał również na osobach prowadzących działalność indywidualną przed reformą z 3 sierpnia 2008 r. Obecnie mali przedsiębiorcy indywidualni zostali zwolnieni z obowiązku zarejestrowania się w Rejestrze Handlowym i Spółek lub w Ewidencji Zawodów, jeżeli ich roczny obrót nie przekracza 80 000 euro netto dla sprzedaży towarów lub 32 000 euro netto dla świadczenia usług. Niemniej jednak nie oznacza to braku jakichkolwiek formalności przy zakładaniu firmy.

Stosowna deklaracja powinna zostać złożona wobec Centrum Formalności dla Przedsiębiorstw. CFE istnieje praktycznie w każdym francuskim departamencie. Jest to specjalny oddział lokalnych izb handlowych, który zajmuje się formalnościami związanymi z rejestracją spółek oraz wszelkich zmian związanych ze statutem lub zarządzaniem. Centrum Formalności Przedsiębiorstw przekazuje otrzymane od przedsiębiorcy dokumenty, po ich weryfikacji, m.in. do Rejestru Handlowego i Spółek przy Sądzie Handlowym w miejscu właściwym dla siedziby spółki, do urzędu podatkowego (Centre des impôts), organów ubezpieczeniowych itp. celem dokonania stosownych operacji i zapisów związanych z rozpoczęciem działalności spółki. Po załatwieniu formalności związanych z rejestracją, Centrum wydaje wyciąg Kbis potwierdzający rejestrację spółki. Wyciąg Kbis służy jako dowód istnienia spółki we wszystkich urzędach, bankach i pozwala na praktyczne rozpoczęcie działalności. Do momentu prawidłowej rejestracji, wspólnicy założyciele ponoszą osobiście odpowiedzialność za wszelkie czynności dokonane w imieniu tworzonej spółki.

Na pierwszym (po rejestracji) Walnym Zgromadzeniu wspólników (akcjonariuszy) czynności związane z funkcjonowaniem spółki winny zostać zatwierdzone przez spółkę. Adresy poszczególnych Centrów można uzyskać w izbach handlowych, izbach regionalnych, a także w Izbie Handlowo-Przemysłowej w Paryżu. W trakcie procedury przygotowującej utworzenie spółki, jej rejestrację w różnych urzędach i zapisywanie w rejestrach wnioskodawca wypełnia średnio około dwudziestu różnego rodzaju formularzy. Koszt formalności związanych z utworzeniem spółki wynosi ok. 760 euro, a procedura rejestracji trwa średnio ok. 8 dni (przy czym procedura ta może ulec wydłużeniu, jeżeli założyciele nie dysponują wszystkimi dokumentami). Wyciągi z rejestru można zamawiać w dowolnej ilości zarówno przez Internet: www.infogreffe.com, jak i bezpośrednio w Rejestrze Handlowym i Spółek, w którym spółka została zarejestrowana.

Polecamy: Jak założyć spółkę z.o.o. w Czechach?


Inwestycje zagraniczne

Relacje finansowe między Francją i za granicą są regulowane przez kodeksu monetarny
i finansowy.

Rozporządzenie dot. inwestycji zagranicznych we Francji składa się z trzech oddzielnych systemów:

• inwestycje wymagające uprzedniego zezwolenia;
• inwestycje wymagające oświadczenia/zgody administracyjnej;
• inwestycje z zastrzeżeniem sprawozdawczości statystycznej.

Przed dokonaniem inwestycji, można skierować do Ministra Gospodarki pisemny wniosek, czy planowany projekt podlega procedurze udzielania zezwoleń. Minister udziela odpowiedzi w terminie dwóch miesięcy. Jednak brak odpowiedzi po tym czasie nie zwalnia z wymogu uzyskania zezwolenia i prośbę należy ponowić.

Wszystkie formalności związane z inwestycjami zagranicznymi należy składać do Departamentu Skarbu w Ministerstwie Gospodarki, Finansów i Przemysłu - Urząd D - 139, rue de Bercy - 75572 Paris Cedex 12 - Tel. : 01.44.87.17.17. - Strona internetowa: www.minefi.gouv.fr.

Więcej informacji na temat rozpoczęcia działalności gospodarczej we Francji znajduje się na stronie Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Paryżu: http://www.paris.polemb.net/index.php?document=30 lub Polskiej Izby Handlowo-Przemysłowej we Francji: http://ccipolfr.free.fr/CCIPFrance-4-2.htm

Polecamy:  Gdzie szukać informacji o o podatkach obowiązujących w państwach Unii Europejskiej?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA