REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zarejestrować spółkę we Francji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Paluch
Jak zarejestrować spółkę we Francji?
Jak zarejestrować spółkę we Francji?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Znalezienie siedziby spółki, podpisanie umowy, rejestracja. Jakie etapy wiążą się z zakładaniem spółki we Francji? Przeczytaj.

Etapy tworzenia spółki

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszym krokiem w tworzeniu spółki jest znalezienie siedziby spółki. Ustawa z 1 sierpnia 2003 r. wprowadziła istotne ułatwienie pozwalające na zmniejszenie kosztów na etapie tworzenia spółki, które polega na tym, że siedziba spółki może się znajdować w miejscu zamieszkania jej przedstawiciela. Jeśli przepisy czy postanowienia umowne nie stanowią inaczej, nie ma ograniczenia czasowego co do takiej lokalizacji siedziby, w przeciwnym razie czas korzystania z lokalu mieszkalnego jako siedziby spółki wynosi maksymalnie 5 lat.

Kolejną czynnością jest sporządzenie i podpisanie umowy spółki. Zgodnie z art. L. 210-2 Kodeksu handlowego, umowa każdej ze spółek handlowych powinna precyzować następujące kwestie: formę prawną, czas, na jaki spółka została utworzona, nazwę, siedzibę, przedmiot działalności oraz wysokość kapitału zakładowego.

Ponadto przepisy prawa handlowego precyzują dodatkowe elementy umowy spółki, które powinny się znaleźć w umowach poszczególnych typów spółek. Dla przykładu dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością są to: rozdział udziałów pomiędzy poszczególnych wspólników, wzmianki o udziałach objętych, o wniesieniu wkładów pieniężnych, a także w przypadku, jeżeli do spółki wnoszone są wkłady niepieniężne, oszacowanie wartości tych wkładów.

REKLAMA

Na etapie wybierania nazwy spółki bardzo użyteczne jest również sprawdzenie we francuskim urzędzie patentowym (Registre de marques), czy wybrana przez wspólników nazwa nie została wcześniej zarejestrowana jako marka. Ponadto w statucie należy podać adres siedziby spółki, wysokość kapitału zakładowego, rodzaj i ilość udziałów lub akcji, formę ich wniesienia (gotówka, aport rzeczowy itp.). Statut w zasadzie nie musi być potwierdzony notarialnie. Jedynie w przypadku, gdy część kapitału wnoszona jest aportem w postaci nieruchomości, jest wymagane notarialne potwierdzenie. Dokumenty spółki winny być sporządzone w języku francuskim (lub przetłumaczone na francuski).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejestracja spółki

W celu zarejestrowania spółki w Rejestrze Handlowym i Spółek należy przygotować dokumentację, w skład której wchodzą m.in.:
* statut i regulamin wewnętrzny spółki;
* świadectwa o niekaralności osób zarządzających spółką – we Francji jest to tzw. „Bulletin n°3”;
* umowa najmu lub kupna lokalu;
* zaświadczenie o pokryciu kapitału zakładowego spółki;
* informacje dotyczące Zarządcy lub Prezesa.

Wszelkie niezbędne do rejestracji spółki dokumenty składa się w Centrum Formalności Przedsiębiorstw. Istnieje możliwość dokonania administracyjnej procedury zgłoszeniowej za pomocą Internetu.

Rejestracja obowiązuje wszystkie spółki, tak handlowe, jak i cywilne (za wyjątkiem spółek cichych). Taki obowiązek spoczywał również na osobach prowadzących działalność indywidualną przed reformą z 3 sierpnia 2008 r. Obecnie mali przedsiębiorcy indywidualni zostali zwolnieni z obowiązku zarejestrowania się w Rejestrze Handlowym i Spółek lub w Ewidencji Zawodów, jeżeli ich roczny obrót nie przekracza 80 000 euro netto dla sprzedaży towarów lub 32 000 euro netto dla świadczenia usług. Niemniej jednak nie oznacza to braku jakichkolwiek formalności przy zakładaniu firmy.

Stosowna deklaracja powinna zostać złożona wobec Centrum Formalności dla Przedsiębiorstw. CFE istnieje praktycznie w każdym francuskim departamencie. Jest to specjalny oddział lokalnych izb handlowych, który zajmuje się formalnościami związanymi z rejestracją spółek oraz wszelkich zmian związanych ze statutem lub zarządzaniem. Centrum Formalności Przedsiębiorstw przekazuje otrzymane od przedsiębiorcy dokumenty, po ich weryfikacji, m.in. do Rejestru Handlowego i Spółek przy Sądzie Handlowym w miejscu właściwym dla siedziby spółki, do urzędu podatkowego (Centre des impôts), organów ubezpieczeniowych itp. celem dokonania stosownych operacji i zapisów związanych z rozpoczęciem działalności spółki. Po załatwieniu formalności związanych z rejestracją, Centrum wydaje wyciąg Kbis potwierdzający rejestrację spółki. Wyciąg Kbis służy jako dowód istnienia spółki we wszystkich urzędach, bankach i pozwala na praktyczne rozpoczęcie działalności. Do momentu prawidłowej rejestracji, wspólnicy założyciele ponoszą osobiście odpowiedzialność za wszelkie czynności dokonane w imieniu tworzonej spółki.

Na pierwszym (po rejestracji) Walnym Zgromadzeniu wspólników (akcjonariuszy) czynności związane z funkcjonowaniem spółki winny zostać zatwierdzone przez spółkę. Adresy poszczególnych Centrów można uzyskać w izbach handlowych, izbach regionalnych, a także w Izbie Handlowo-Przemysłowej w Paryżu. W trakcie procedury przygotowującej utworzenie spółki, jej rejestrację w różnych urzędach i zapisywanie w rejestrach wnioskodawca wypełnia średnio około dwudziestu różnego rodzaju formularzy. Koszt formalności związanych z utworzeniem spółki wynosi ok. 760 euro, a procedura rejestracji trwa średnio ok. 8 dni (przy czym procedura ta może ulec wydłużeniu, jeżeli założyciele nie dysponują wszystkimi dokumentami). Wyciągi z rejestru można zamawiać w dowolnej ilości zarówno przez Internet: www.infogreffe.com, jak i bezpośrednio w Rejestrze Handlowym i Spółek, w którym spółka została zarejestrowana.

Polecamy: Jak założyć spółkę z.o.o. w Czechach?


Inwestycje zagraniczne

Relacje finansowe między Francją i za granicą są regulowane przez kodeksu monetarny
i finansowy.

Rozporządzenie dot. inwestycji zagranicznych we Francji składa się z trzech oddzielnych systemów:

• inwestycje wymagające uprzedniego zezwolenia;
• inwestycje wymagające oświadczenia/zgody administracyjnej;
• inwestycje z zastrzeżeniem sprawozdawczości statystycznej.

Przed dokonaniem inwestycji, można skierować do Ministra Gospodarki pisemny wniosek, czy planowany projekt podlega procedurze udzielania zezwoleń. Minister udziela odpowiedzi w terminie dwóch miesięcy. Jednak brak odpowiedzi po tym czasie nie zwalnia z wymogu uzyskania zezwolenia i prośbę należy ponowić.

Wszystkie formalności związane z inwestycjami zagranicznymi należy składać do Departamentu Skarbu w Ministerstwie Gospodarki, Finansów i Przemysłu - Urząd D - 139, rue de Bercy - 75572 Paris Cedex 12 - Tel. : 01.44.87.17.17. - Strona internetowa: www.minefi.gouv.fr.

Więcej informacji na temat rozpoczęcia działalności gospodarczej we Francji znajduje się na stronie Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Paryżu: http://www.paris.polemb.net/index.php?document=30 lub Polskiej Izby Handlowo-Przemysłowej we Francji: http://ccipolfr.free.fr/CCIPFrance-4-2.htm

Polecamy:  Gdzie szukać informacji o o podatkach obowiązujących w państwach Unii Europejskiej?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA