Jak zarejestrować spółkę we Francji?
REKLAMA
REKLAMA
Etapy tworzenia spółki
REKLAMA
Pierwszym krokiem w tworzeniu spółki jest znalezienie siedziby spółki. Ustawa z 1 sierpnia 2003 r. wprowadziła istotne ułatwienie pozwalające na zmniejszenie kosztów na etapie tworzenia spółki, które polega na tym, że siedziba spółki może się znajdować w miejscu zamieszkania jej przedstawiciela. Jeśli przepisy czy postanowienia umowne nie stanowią inaczej, nie ma ograniczenia czasowego co do takiej lokalizacji siedziby, w przeciwnym razie czas korzystania z lokalu mieszkalnego jako siedziby spółki wynosi maksymalnie 5 lat.
REKLAMA
Kolejną czynnością jest sporządzenie i podpisanie umowy spółki. Zgodnie z art. L. 210-2 Kodeksu handlowego, umowa każdej ze spółek handlowych powinna precyzować następujące kwestie: formę prawną, czas, na jaki spółka została utworzona, nazwę, siedzibę, przedmiot działalności oraz wysokość kapitału zakładowego.
Ponadto przepisy prawa handlowego precyzują dodatkowe elementy umowy spółki, które powinny się znaleźć w umowach poszczególnych typów spółek. Dla przykładu dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością są to: rozdział udziałów pomiędzy poszczególnych wspólników, wzmianki o udziałach objętych, o wniesieniu wkładów pieniężnych, a także w przypadku, jeżeli do spółki wnoszone są wkłady niepieniężne, oszacowanie wartości tych wkładów.
Na etapie wybierania nazwy spółki bardzo użyteczne jest również sprawdzenie we francuskim urzędzie patentowym (Registre de marques), czy wybrana przez wspólników nazwa nie została wcześniej zarejestrowana jako marka. Ponadto w statucie należy podać adres siedziby spółki, wysokość kapitału zakładowego, rodzaj i ilość udziałów lub akcji, formę ich wniesienia (gotówka, aport rzeczowy itp.). Statut w zasadzie nie musi być potwierdzony notarialnie. Jedynie w przypadku, gdy część kapitału wnoszona jest aportem w postaci nieruchomości, jest wymagane notarialne potwierdzenie. Dokumenty spółki winny być sporządzone w języku francuskim (lub przetłumaczone na francuski).
Rejestracja spółki
REKLAMA
W celu zarejestrowania spółki w Rejestrze Handlowym i Spółek należy przygotować dokumentację, w skład której wchodzą m.in.:
* statut i regulamin wewnętrzny spółki;
* świadectwa o niekaralności osób zarządzających spółką – we Francji jest to tzw. „Bulletin n°3”;
* umowa najmu lub kupna lokalu;
* zaświadczenie o pokryciu kapitału zakładowego spółki;
* informacje dotyczące Zarządcy lub Prezesa.
Wszelkie niezbędne do rejestracji spółki dokumenty składa się w Centrum Formalności Przedsiębiorstw. Istnieje możliwość dokonania administracyjnej procedury zgłoszeniowej za pomocą Internetu.
Rejestracja obowiązuje wszystkie spółki, tak handlowe, jak i cywilne (za wyjątkiem spółek cichych). Taki obowiązek spoczywał również na osobach prowadzących działalność indywidualną przed reformą z 3 sierpnia 2008 r. Obecnie mali przedsiębiorcy indywidualni zostali zwolnieni z obowiązku zarejestrowania się w Rejestrze Handlowym i Spółek lub w Ewidencji Zawodów, jeżeli ich roczny obrót nie przekracza 80 000 euro netto dla sprzedaży towarów lub 32 000 euro netto dla świadczenia usług. Niemniej jednak nie oznacza to braku jakichkolwiek formalności przy zakładaniu firmy.
Stosowna deklaracja powinna zostać złożona wobec Centrum Formalności dla Przedsiębiorstw. CFE istnieje praktycznie w każdym francuskim departamencie. Jest to specjalny oddział lokalnych izb handlowych, który zajmuje się formalnościami związanymi z rejestracją spółek oraz wszelkich zmian związanych ze statutem lub zarządzaniem. Centrum Formalności Przedsiębiorstw przekazuje otrzymane od przedsiębiorcy dokumenty, po ich weryfikacji, m.in. do Rejestru Handlowego i Spółek przy Sądzie Handlowym w miejscu właściwym dla siedziby spółki, do urzędu podatkowego (Centre des impôts), organów ubezpieczeniowych itp. celem dokonania stosownych operacji i zapisów związanych z rozpoczęciem działalności spółki. Po załatwieniu formalności związanych z rejestracją, Centrum wydaje wyciąg Kbis potwierdzający rejestrację spółki. Wyciąg Kbis służy jako dowód istnienia spółki we wszystkich urzędach, bankach i pozwala na praktyczne rozpoczęcie działalności. Do momentu prawidłowej rejestracji, wspólnicy założyciele ponoszą osobiście odpowiedzialność za wszelkie czynności dokonane w imieniu tworzonej spółki.
Na pierwszym (po rejestracji) Walnym Zgromadzeniu wspólników (akcjonariuszy) czynności związane z funkcjonowaniem spółki winny zostać zatwierdzone przez spółkę. Adresy poszczególnych Centrów można uzyskać w izbach handlowych, izbach regionalnych, a także w Izbie Handlowo-Przemysłowej w Paryżu. W trakcie procedury przygotowującej utworzenie spółki, jej rejestrację w różnych urzędach i zapisywanie w rejestrach wnioskodawca wypełnia średnio około dwudziestu różnego rodzaju formularzy. Koszt formalności związanych z utworzeniem spółki wynosi ok. 760 euro, a procedura rejestracji trwa średnio ok. 8 dni (przy czym procedura ta może ulec wydłużeniu, jeżeli założyciele nie dysponują wszystkimi dokumentami). Wyciągi z rejestru można zamawiać w dowolnej ilości zarówno przez Internet: www.infogreffe.com, jak i bezpośrednio w Rejestrze Handlowym i Spółek, w którym spółka została zarejestrowana.
Polecamy: Jak założyć spółkę z.o.o. w Czechach?
Inwestycje zagraniczne
Relacje finansowe między Francją i za granicą są regulowane przez kodeksu monetarny
i finansowy.
Rozporządzenie dot. inwestycji zagranicznych we Francji składa się z trzech oddzielnych systemów:
• inwestycje wymagające uprzedniego zezwolenia;
• inwestycje wymagające oświadczenia/zgody administracyjnej;
• inwestycje z zastrzeżeniem sprawozdawczości statystycznej.
Przed dokonaniem inwestycji, można skierować do Ministra Gospodarki pisemny wniosek, czy planowany projekt podlega procedurze udzielania zezwoleń. Minister udziela odpowiedzi w terminie dwóch miesięcy. Jednak brak odpowiedzi po tym czasie nie zwalnia z wymogu uzyskania zezwolenia i prośbę należy ponowić.
Wszystkie formalności związane z inwestycjami zagranicznymi należy składać do Departamentu Skarbu w Ministerstwie Gospodarki, Finansów i Przemysłu - Urząd D - 139, rue de Bercy - 75572 Paris Cedex 12 - Tel. : 01.44.87.17.17. - Strona internetowa: www.minefi.gouv.fr.
Więcej informacji na temat rozpoczęcia działalności gospodarczej we Francji znajduje się na stronie Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Paryżu: http://www.paris.polemb.net/index.php?document=30 lub Polskiej Izby Handlowo-Przemysłowej we Francji: http://ccipolfr.free.fr/CCIPFrance-4-2.htm
Polecamy: Gdzie szukać informacji o o podatkach obowiązujących w państwach Unii Europejskiej?
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA