REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak tworzone są spółki w raju podatkowym

Gabriel Runevic
Jak tworzone są spółki w raju podatkowym
Jak tworzone są spółki w raju podatkowym

REKLAMA

REKLAMA

Utworzenie spółki w raju podatkowym nie jest skomplikowane. Pojawia się jednak pytanie o opłacalność podejmowania takiego przedsięwzięcia przez małe firmy. Przeczytaj, jak powstaje przykładowa panamska spółka.

REKLAMA

Podstawą utworzenia spółki jest przygotowanie oraz podpisanie w obecności notariusza stosownej umowy. Następnie dokonywany jest wpis do rejestru na podstawie przygotowanego dokumentu. Adres rejestrowy zakładanej spółki powinien mieć miejsce w Republice Panamy. Zaletą powoływania spółki w tym systemie jest czas - jej założenie zajmuje ok. 4 dni roboczych oraz ok. 10 dni niezbędnych do legalizacji dokumentów.

REKLAMA

Wymagane jest uzyskanie zgody na nadanie spółce proponowanej nazwy, gdyż nazwa ta nie może sugerować zwierzchnictwa rządu, ani nie może być identyczna z już istniejącą nazwą innej spółki, bądź zbieżna z nazwą firmy dobrze znanej na rynku. Językiem właściwym dla składanych dokumentów jest język hiszpański z potwierdzonym tłumaczeniem angielskim. Przedstawiana do rejestru nazwa może być wyrażona w dowolnym języku (do formułowania nazwy używany jest alfabet łaciński), rejestr może natomiast wystąpić o przekazanie angielskiego lub hiszpańskiego tłumaczenia.

Specjalnego pozwolenia wymaga rejestracja spółki, w której nazwie pojawiają się takie słowa jak między innymi: bank, pożyczki, kasy oszczędności, reasekuracja, ubezpieczenia na życie i majątkowe, fundusz powierniczy oraz ich pochodne, czy ich obcojęzyczne odpowiedniki. W zakresie wskazanych powyżej celów działalność spółek panamskich i ich rejestracja podlega ograniczeniom.

Polecamy: Czym są nowe rynki sprzedaży

REKLAMA

Dla wykazania ograniczenia odpowiedzialności spółek koniecznym jest by nazwy kończyły się formami Corporation, Incorparated, Socieded Anonima czy tez ich skrótami Corp., Inc., SA. Nie mogą być wykorzystywane zwroty Limited / Ltd. Założenie spółki możliwe jest przez co najmniej jednego udziałowca, którego dane (imię, nazwisko), tak jak i dane członków zarządu, nie muszą być ujawniane w publicznych rejestrach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak jest wymogu kapitału minimalnego, natomiast możliwe jest powołanie udziałowców nominalnych, jak również emitowanie udziałów na okaziciela lub imiennych oraz udziałów bez wartości nominalnej. Dyrektorami w spółce panamskiej (wymaganych jest minimum trzech) mogą być zarówno osoby prawne i fizyczne dowolnej narodowości. Nie muszą być one panamskimi rezydentami. W spółce muszą być zatrudnieni co najmniej prezes, sekretarz oraz księgowy, którzy mogą pełnić zarazem role wymaganych trzech dyrektorów. Jedynym publicznie dostępnym dokumentem, który wskazuje status własnościowy spółki są tzw. articles of incorporation, które wskazują pierwszych członków zarządu spółki.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Jednakże takimi członkami zarządu mogą być tzw. dyrektorzy powierniczy, którzy działają na zlecenie osób trzecich nieujawnianych w rejestrach. Jak już wspomniano powyżej dyrektorem jak i dyrektorem powierniczym, może być nie tylko osoba fizyczna, ale również osoba prawna. W zarządzie tej osoby prawnej może zasiadać kolejna osoba prawna, doprowadzając w ten sposób do tego, że osobą fizyczną, która podpisuje articles of incorporation może być miejscowy adwokat, który pod groźbą odpowiedzialności karnej i dyscyplinarnej nie może ujawnić swojego zleceniodawcy.

Zwyczajne Walne Zgromadzenia Akcjonariuszy lub dyrektorów, zgodnie z prawem, nie są wymagane. Jeżeli jednak takie spotkania odbywają się, mogą mieć miejsce w dowolnym zakątku świata, z udziałem przedstawicieli - przez telefon, e-mail lub za pośrednictwem innych środków komunikacji elektronicznej. Wszelkie decyzje zostaną uznane za ważne, niezależnie od tego, czy będą podpisane w różnych terminach lub różnych jurysdykcjach.

Istniejąca spółka musi posiadać Księgę Protokołów z protokołami ze wszystkich posiedzeń udziałowców/członków zarządu w porządku chronologicznym oraz Rejestr Udziałów z informacjami odnośnie własności i emisji świadectw udziałowych.

Spółka nie działająca w Panamie nie ma obowiązku natomiast składania raportów finansowych, czy deklaracji podatkowych. Nie ma także wymogu audytu, zaś księgowość może być prowadzona w dowolnym miejscu na świecie. Dochody lub dywidendy z otrzymanych źródeł poza granicami kraju, nie są opodatkowane nawet jeżeli firma ma siedzibę w Panamie.

Polecamy: Jak założyć firmę za granicą

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA