Kategorie

Jak tworzone są spółki w raju podatkowym

Gabriel Runevic
Jak tworzone są spółki w raju podatkowym
Utworzenie spółki w raju podatkowym nie jest skomplikowane. Pojawia się jednak pytanie o opłacalność podejmowania takiego przedsięwzięcia przez małe firmy. Przeczytaj, jak powstaje przykładowa panamska spółka.
Reklama

Podstawą utworzenia spółki jest przygotowanie oraz podpisanie w obecności notariusza stosownej umowy. Następnie dokonywany jest wpis do rejestru na podstawie przygotowanego dokumentu. Adres rejestrowy zakładanej spółki powinien mieć miejsce w Republice Panamy. Zaletą powoływania spółki w tym systemie jest czas - jej założenie zajmuje ok. 4 dni roboczych oraz ok. 10 dni niezbędnych do legalizacji dokumentów.

Wymagane jest uzyskanie zgody na nadanie spółce proponowanej nazwy, gdyż nazwa ta nie może sugerować zwierzchnictwa rządu, ani nie może być identyczna z już istniejącą nazwą innej spółki, bądź zbieżna z nazwą firmy dobrze znanej na rynku. Językiem właściwym dla składanych dokumentów jest język hiszpański z potwierdzonym tłumaczeniem angielskim. Przedstawiana do rejestru nazwa może być wyrażona w dowolnym języku (do formułowania nazwy używany jest alfabet łaciński), rejestr może natomiast wystąpić o przekazanie angielskiego lub hiszpańskiego tłumaczenia.

Specjalnego pozwolenia wymaga rejestracja spółki, w której nazwie pojawiają się takie słowa jak między innymi: bank, pożyczki, kasy oszczędności, reasekuracja, ubezpieczenia na życie i majątkowe, fundusz powierniczy oraz ich pochodne, czy ich obcojęzyczne odpowiedniki. W zakresie wskazanych powyżej celów działalność spółek panamskich i ich rejestracja podlega ograniczeniom.

Polecamy: Czym są nowe rynki sprzedaży

Reklama

Dla wykazania ograniczenia odpowiedzialności spółek koniecznym jest by nazwy kończyły się formami Corporation, Incorparated, Socieded Anonima czy tez ich skrótami Corp., Inc., SA. Nie mogą być wykorzystywane zwroty Limited / Ltd. Założenie spółki możliwe jest przez co najmniej jednego udziałowca, którego dane (imię, nazwisko), tak jak i dane członków zarządu, nie muszą być ujawniane w publicznych rejestrach.

Brak jest wymogu kapitału minimalnego, natomiast możliwe jest powołanie udziałowców nominalnych, jak również emitowanie udziałów na okaziciela lub imiennych oraz udziałów bez wartości nominalnej. Dyrektorami w spółce panamskiej (wymaganych jest minimum trzech) mogą być zarówno osoby prawne i fizyczne dowolnej narodowości. Nie muszą być one panamskimi rezydentami. W spółce muszą być zatrudnieni co najmniej prezes, sekretarz oraz księgowy, którzy mogą pełnić zarazem role wymaganych trzech dyrektorów. Jedynym publicznie dostępnym dokumentem, który wskazuje status własnościowy spółki są tzw. articles of incorporation, które wskazują pierwszych członków zarządu spółki.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Jednakże takimi członkami zarządu mogą być tzw. dyrektorzy powierniczy, którzy działają na zlecenie osób trzecich nieujawnianych w rejestrach. Jak już wspomniano powyżej dyrektorem jak i dyrektorem powierniczym, może być nie tylko osoba fizyczna, ale również osoba prawna. W zarządzie tej osoby prawnej może zasiadać kolejna osoba prawna, doprowadzając w ten sposób do tego, że osobą fizyczną, która podpisuje articles of incorporation może być miejscowy adwokat, który pod groźbą odpowiedzialności karnej i dyscyplinarnej nie może ujawnić swojego zleceniodawcy.

Zwyczajne Walne Zgromadzenia Akcjonariuszy lub dyrektorów, zgodnie z prawem, nie są wymagane. Jeżeli jednak takie spotkania odbywają się, mogą mieć miejsce w dowolnym zakątku świata, z udziałem przedstawicieli - przez telefon, e-mail lub za pośrednictwem innych środków komunikacji elektronicznej. Wszelkie decyzje zostaną uznane za ważne, niezależnie od tego, czy będą podpisane w różnych terminach lub różnych jurysdykcjach.

Istniejąca spółka musi posiadać Księgę Protokołów z protokołami ze wszystkich posiedzeń udziałowców/członków zarządu w porządku chronologicznym oraz Rejestr Udziałów z informacjami odnośnie własności i emisji świadectw udziałowych.

Spółka nie działająca w Panamie nie ma obowiązku natomiast składania raportów finansowych, czy deklaracji podatkowych. Nie ma także wymogu audytu, zaś księgowość może być prowadzona w dowolnym miejscu na świecie. Dochody lub dywidendy z otrzymanych źródeł poza granicami kraju, nie są opodatkowane nawet jeżeli firma ma siedzibę w Panamie.

Polecamy: Jak założyć firmę za granicą

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    1 sty 2000
    16 cze 2021
    Zakres dat:

    Zawieranie umów w formie elektronicznej, zarządzanie dokumentami online. Czy prawnicy pozbędą się papierów?

    Zawieranie umów w formie elektronicznej. Tak jak biznesmeni rozpoczynający swoją karierę w latach 80-tych i 90-tych są przyzwyczajeni do noszenia znacznej ilości gotówki w kieszeni, tak prawnicy są przyzwyczajeni do wszystkiego, co jest „na piśmie”, „stwierdzone pismem”, ma „formę pisemną”, itp. Jak słusznie wskazała Rzecznik Generalna TSUE (w swojej opinii w sprawie C-258/16), teksty zapisuje się od tysięcy lat na różnych nośnikach – na glinianych tabliczkach, papirusie, marmurze czy granicie. Współcześnie coraz powszechniej używa się jednak elektronicznych środków przekazu. Odchodzi się od utożsamiania formy pisemnej wyłącznie z formą papierową (wydrukiem papierowym).

    Jak firma powinna informować o realizacji zadania publicznego?

    Od 25 czerwca br. będą obowiązywały nowe regulacje dla beneficjentów programów finansowanych z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych, w tym z PFRON. Jakie obowiązki informacyjne ma firma?

    Zarządzanie firmą budowlaną - dostęp do danych w czasie rzeczywistym

    Zarządzanie firmą budowlaną. Sektor budowlany wyszedł obronną ręką z zawirowań związanych z pandemią koronawirusa. Duży wpływ miały m.in. inwestycje zakontraktowane jeszcze przed wybuchem pandemii. Jednak wydajność prac prowadzonych w zaostrzonym reżimie sanitarnym spadła o ok. 5-20 proc. (zob. Raport PZPB “Sektor budownictwa w obliczu COVID-19”). Poszukiwanie możliwości optymalizacji powinno być więc jednym z priorytetów tej branży. Szansą na znaczne poprawienie wyników oraz lepszą organizację pracy jest bieżący dostęp do danych oraz ich analiza, która pozwala podejmować słuszne decyzje biznesowe.

    Czy przedsiębiorca może sprawdzić kto jest zaszczepiony?

    Była wojna o maseczki, będzie o dowody szczepienia? Przedsiębiorcy mają wątpliwości, jak sprawdzać czy klient jest zaszczepiony. Jakie obowiązki ma pracodawca, a jakie prawa pracownik?

    Co 4 firma ma kłopoty ze spłata rat kredytu lub leasingu

    Co druga firma z sektora MŚP w ciągu ostatnich trzech miesięcy poniosła w związku z pandemią dodatkowe koszty. Pojawiły się problemy ze spłatą rat leasingu. Ale te wydatki to nie jedyne zmartwienie firm. Jakie kłopoty finansowe mają firmy?

    Rynek konsumenta. Kto kupuje zdalnie, a kto stacjonarnie?

    Zakupy przez internet zyskały przez pandemię. W wyniku kolejnych obostrzeń nakładanych na branżę i wielu tygodni niemal całkowitego zakazu handlu drogą stacjonarną dla wielu sklepów handel internetowy był jedynym kanałem dystrybucji.

    Wynajem - jedno mieszkanie, podwójny zysk

    Wynajem nieruchomości. W obliczu rosnącej inflacji, która w maju br. sięgnęła już blisko 5%, warto zastanowić się, co zrobić, aby zaoszczędzone pieniądze nie straciły na wartości. Jedną z inwestycji, po którą wciąż chętnie sięgają Polacy są nieruchomości. Mimo rosnących cen mieszkań, nadal jest to najbezpieczniejsza i najpewniejsza forma lokaty kapitału. Ponadto na rynku pojawił się nowy produkt mający przyspieszyć zwrot z takiej inwestycji – tzw. Wehikuł Inwestycyjny.

    Kiedy ruszy Krajowy Rejestr Zadłużonych?

    Krajowy Rejestr Zadłużonych miał zacząć działać w lipcu tego roku, ale poczekamy jeszcze na jego uruchomienie. Kto trafi do Krajowego Rejestru Zadłużonych?

    Mixed-use, czyli budownictwo wielofunkcyjne

    Budownictwo wielofunkcyjne - mixed-use. Nowoczesne kompleksy wielofunkcyjne, otwarte na interakcje społeczne i zapewniające lokalne potrzeby, które wygrywają dziś z tradycyjnymi biurowcami, wyznaczają kierunek rozwoju inwestycji w sektorze komercyjnym.

    Lokalny program "Mój Deszcz"

    Lokalny program "Mój Deszcz". Miejski program dotacji do łapania deszczówki, uzupełniający program centralny, rozpoczyna samorząd Gliwic. Na wykonanie zbiorników do łapania i wykorzystania wód deszczowych ma być przeznaczone do 4 tys. zł – w ramach półmilionowego budżetu.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Co zawiera pakiet dla zagranicznych inwestorów?

    Proponowany pakiet dla zagranicznych inwestorów to m.in.: "jedno okienko", w którym firma będzie mogła ustalić wszystkie podatkowe aspekty inwestycji, czy możliwość odliczania VAT od usług finansowych.

    Rynek nieruchomości biurowych w Europie

    Rynek nieruchomości biurowych. Z powodu pandemii Covid-19 spadło zapotrzebowanie na biura w Europie i inwestycje w nowe nieruchomości. W Londynie ten trend zaczyna się odwracać. We Francji wzrasta zapotrzebowanie na zielone dachy i tarasy. W Szwecji myśli się o "biurach przyszłości". Nadal puste pozostają biura we Włoszech, Hiszpanii i Portugalii.

    Kasa fiskalna 2021 - rejestracja i zwolnienie

    Bez względu na rodzaj kasy przedsiębiorca ma obowiązek dokonania jej fiskalizacji i uzyskać numer ewidencyjny. Jak zarejestrować kasę fiskalną? Kto może to zrobić? Ile to kosztuje?

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Dlaczego pracownicy wolą model hybrydowy?

    Aż 61 proc. pracowników chce pracować w modelu hybrydowym, pracę wyłącznie z domu chciałoby świadczyć zaledwie 15 proc. Jak ten trend wpływa na rynek nieruchomości biurowych?

    Dlaczego ciągłość IT jest numerem 1 dla firm?

    Zdolność firm do szybkiego odtworzenia środowiska pracy w wyniku awarii lub cyberataku jest dziś wystawiana na bardzo trudną próbę. Bardzo wiele biznes „zawdzięcza” tutaj pandemii i powszechnemu przejściu na pracę zdalną.

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Backup w firmie - dlaczego jest taki ważny?

    Backup w firmie powinien być obowiązkowy. Przypadkowo usunięty dokument, złośliwe oprogramowanie lub uszkodzenie sprzętu – przyczyn utraty danych może być co najmniej kilka. W każdym przypadku konsekwencje są jednak takie same. Jak można ich uniknąć?

    Wakacje 2021 - jakie są trendy turystyczne?

    Gdzie wyjedziemy na tegoroczne wakacje? Wybierzemy urlop w kraju czy za granicą? Jakie kierunki są popularne? Czy biura podróży mają szansę w tym sezonie na odrobienie strat?

    Dotacja na założenie firmy - zabezpieczenie środków [VIDEO]

    Jedną z najpopularniejszych form wsparcia z urzędu pracy, dostępną dla zarejestrowanych osób bezrobotnych, jest dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej. Jak zabezpieczyć zwrot dofinansowania?

    Bitcon i kryptomilionerzy - gdzie zapłacą swoje podatki?

    Na świecie ujawniają się pierwsi miliarderzy, którzy dorobili się tylko na bitconie, a w Polsce jest coraz więcej krypto-milionerów. Czy odprowadzają podatki do polskiej kasy?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!