REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć firmę w Danii - samozatrudnienie

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kopenhadze
Jak założyć firmę w Danii - samozatrudnienie
Jak założyć firmę w Danii - samozatrudnienie

REKLAMA

REKLAMA

Samozatrudnienie jest w Danii najbardziej popularną formą prowadzenia działalności gospodarczej. Jest ona prowadzona przez osobę fizyczną na własny rachunek. Działalność prowadzona jest pod własnym nazwiskiem lub nazwą przyjętą dla firmy przez jej założyciela. Firma może, oprócz założyciela (właściciela), zatrudniać także inne osoby.

REKLAMA

REKLAMA

Taki rodzaj działalności gospodarczej jest łatwy w prowadzeniu i nie wymaga zgromadzenia kapitału zakładowego. Z drugiej strony, działalność w tej formie obarczona jest ryzykiem związanym z nieograniczoną odpowiedzialnością majątkiemosobistym za zobowiązania firmy.

Z punktu widzenia prawa, działalność na zasadzie samozatrudnienia wiąże się ściśle z założycielem (właścicielem) firmy. W przypadku jego śmierci firma zaprzestaje działalności, pozostawiając po sobie określony majątek trwały. Ponieważ majątek ten nie jest wydzielony z całości majątku właściciela, trudno jest zbyć firmę jako całość. Przychody z prowadzenia działalności na zasadzie samozatrudnienia są traktowane jako przychody właściciela firmy. Firma nie może opodatkować swoich przychodów osobno. Podatek od działalności gospodarczej jest w tym przypadku deklarowany na jednym zeznaniu podatkowym właściciela. Taki stan rzeczy powoduje, że przychód jest opodatkowany tylko raz, w przeciwieństwie do przychodów spółek kapitałowych, które są rozliczane osobno jako podmioty gospodarcze, a następnie ma miejsce opodatkowanie dochodów otrzymywanych przez udziałowców lub akcjonariuszy w formie dywidend.

Osoba prowadząca firmę odprowadza analogiczne składki oraz uiszcza takie same podatki jak pracobiorcy. W związku z tym przysługują jej takie same, jak w przypadku pracobiorców, świadczenia zdrowotne, emerytalne itd.

REKLAMA

Duńska administracja maksymalnie ułatwia załatwienie wszystkich niezbędnych formalności związanych z rejestracją i prowadzeniem firmy. Agencja Handlu i Przedsiębiorstw, po przyjęciu podania o rejestrację sama przesyła dokumenty do Urzędu Celno-Podatkowego SKAT w celu nadania numeru identyfikacji podatkowej CVR. Deklaracje podatkowe VAT i w zakresie podatku dochodowego składane są raz na kwartał, a dokumentację płacową pracowników małej firmy można prowadzić na stronie internetowej Urzędu w specjalnym systemie LetLon, który po wpisaniu stawki godzinowej pracownika automatycznie oblicza wszelkie składniki podatkowe i odnotowuje wyliczone dane do późniejszego rozliczenia rocznego. Omawiana usługa jest bezpłatna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak założyc firmę w Irlandii

Firmy działające na zasadzie samozatrudnienia nie muszą wynajmować do prowadzenia ksiąg rachunkowych i rozliczeń podatkowych wyspecjalizowanych księgowych, choć
robią to dość często w celu uniknięcia ewentualnych pomyłek.

Co kwartał odprowadza się zaliczki na podatek dochodowy. Kwota podatku zależy wyłącznie od właściciela firmy. W związku z tym, że kwoty nadpłacone w stosunku do wynikającego z kalkulacji rocznej poziomu podatków są oprocentowane, zdarza się, że właściciele firm decydują się na wpłacanie wyższych zaliczek podatkowych, aby otrzymać zwrot podatku z odsetkami, które często przewyższają odsetki bankowe.

Procedura rejestracyjna w przypadku samozatrudnienia

Podobnie, jak ma to miejsce w przypadku spółek kapitałowych, rejestracji działalności gospodarczej w opisywanej formie dokonuje się w Agencji Handlu i Przedsiębiorstw
(www.eogs.dk). Przy rejestracji firmy na zasadzie samozatrudnienia przez obcokrajowca, niezbędne jest, oprócz wypełnienia formularza, okazanie się numerem identyfikacji podatkowej CPR oraz dokumentem informującym o miejscu siedziby firmy. Obywatel polski, chcący prowadzić działalność na zasadzie samozatrudnienia w Danii musi w pierwszej kolejności starać się o certyfikat pobytowy obywatela UE/EOG w duńskich Urzędach Regionalnych (www.statsforvaltning.dk).

Po uzyskaniu certyfikatu pobytowego, obywatel polski powinien zwrócić się do właściwego miejscowo urzędu gminy o uzyskanie numeru identyfikacji podatkowej CPR. Wraz z uzyskaniem numeru CPR, dana osoba jest objęta duńskim ubezpieczeniem zdrowotnym oraz może podjąć działania zmierzające do zarejestrowania działalności gospodarczej, poprzez wypełnienie i przesłanie do Agencji Handlu i Przedsiębiorstw formularza: http://webregforum.pro.dir.dk/log/eogs/library/startblanket-revideret2-prod-maj06.pdf

Polecamy: Jak założyć firmę w Norwegii

Firma musi być zarejestrowana w duńskiej Agencji Handlu i Przedsiębiorstw najpóźniej na 8 dni przed rozpoczęciem działalności podlegającej opodatkowaniu lub innym opłatom.

Artykuł jest fragmentem "Poradnika dla polskiego przedsiębiorcy" autorstwa Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Kopenhadze.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA