REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zakup gotowej sp. z o.o. na terenie Federacji Rosyjskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Moskwie
Zakup gotowej sp. z o.o. na terenie Federacji Rosyjskiej
Zakup gotowej sp. z o.o. na terenie Federacji Rosyjskiej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zastanawiasz się na rozpoczęciem działalności gospodarczej w Rosji? Może warto zakupić funkcjonującą i dochodową spółkę z o.o.?

Na terenie Federacji Rosyjskiej, podobnie jak w różnych innych państwach, mamy często do czynienia z propozycją zakupu „gotowej” spółki. Jest to spółka, która już wcześniej została zarejestrowana, posiada numer NIP, REGON i konto bankowe. W kancelariach prawniczych w Rosji znajdziemy bez problemu kilkanaście propozycji zakupu gotowej spółki. Nie jestem zwolennikiem takiego rozwiązania w przypadku, jeżeli zamierzamy podjąć działalność gospodarczą na terenie Federacji Rosyjskiej od przysłowiowego „zera”. Zawiązanie spółki i jej rejestracja w Rosji związana jest z dość prostą i przede wszystkim szybką procedurą, tak że nie widzę potrzeby zakupu udziałów spółki już istniejącej.

REKLAMA

REKLAMA

Kupując gotową spółkę nikt nie da nam 100% gwarancji, co do jej ewentualnych zobowiązań w stosunku do skarbu państwa lub innych podmiotów gospodarczych. Taki zakup narazić nas może na niemiłe niespodzianki w
przyszłości — zadłużenie, o którym nie zostaliśmy powiadomieni w momencie zawarcia umowy lub inne nieprzewidziane okoliczności. Sprawa ma się zupełnie inaczej, w przypadku, jeżeli nabycie udziałów danej spółki w Rosji związane jest, np. z przejęciem, zakupem nieruchomości lub/i ruchomości, które stanowią majątek spółki. Nasza decyzja zależeć powinna przede wszystkim od tego, jaki przyświeca nam cel w tym zakresie.

Polecamy: Jakie dane są niezbędne do rejestracji spółki z o.o. w Rosji

Poniżej przedstawiam kilka najważniejszych wskazówek, o których należy pamiętać w przypadku podjęcia decyzji o zakupie gotowej spółki na terenie Federacji Rosyjskiej. Gotowa firma posiada ustaloną i zarejestrowaną nazwę, adres prawny, opłacony kapitał zakładowy, jest zarejestrowana w organie rejestrowym, posiada konto rozliczeniowe w banku.

REKLAMA

Polecamy: Jak przebiega likwidacja osoby prawnej w Rosji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy zakupie udziałów gotowej spółki należy zwrócić szczególną uwagę na:

- DATA REJESTRACJI SPÓŁKI. Jeśli firma została zarejestrowana wcześniej niż w aktualnym kwartale, w komplecie dokumentów firmy powinny być informacje nt. prowadzonej pełnej księgowości (bilans) i wyciągi dot. funduszu emerytalnego i ubezpieczenia socjalnego. W przeciwnym razie będzie konieczne odtworzenie księgowości po zakupie firmy. Dodatkowo Inspekcja Podatkowa ma prawo zablokować rachunek firmy przy nieprzekazaniu rozliczeń w ustalonym terminie. Brak prowadzenia działalności przez firmę nie zwalnia jej z obowiązku prowadzenia księgowości i przekazywaniu rozliczeń w terminie ustawowym.

- ADRES PRAWNY. W komplecie dokumentów przekazywanych przez sprzedającego powinna znaleźć się umowa najmu lokalu biurowego. Warto też zwrócić uwagę na termin i czas zawarcia umowy, czy będzie
także możliwość jej przedłużenia.

- RACHUNEK FIRMOWY. Spółka powinna posiadać aktualne konto rozliczeniowe. Spółka winna przekazać kupującemu wszystkie wyciągi bankowe.

- DOKUMENTY ZAŁOŻYCIELSKIE I INNE. Sprzedający powinien przekazać kupującemu pakiet dokumentów założycielskich, takich jak:
• świadectwo o rejestracji spółki;
• statut spółki — z potwierdzeniem jego rejestracji w urzędzie skarbowym;
• uchwałę o utworzeniu spółki;
• uchwałę o powołaniu dyrektora generalnego i głównego księgowego;
• pismo informacyjne o uzyskaniu niezbędnych kodów statystycznych;
• świadectwo o zgłoszeniu firmy do ewidencji w Inspekcji Podatkowej;
• informacja o zgłoszeniu firmy do Funduszu Emerytalnego;
• informacja o zgłoszeniu firmy do funduszy regionalnych;
• świadectwo o wpisaniu firmy do ewidencji Funduszu Ubezpieczenia Socjalnego;
• zawiadomienie o wpisie do ewidencji w charakterze płatnika składek ubezpieczenia wypadkowego w miejscu pracy;
• umowę o założeniu rachunku bankowego;
• wyciąg z banku potwierdzający założenie rachunku;
• podanie o wykonanie i deklaracja na pieczątkę firmy.
Koniecznie, przed zawarciem umowy kupna — sprzedaży udziałów spółki, należy zażądać od sprzedającego zaświadczenia o niezaleganiu spółki w urzędzie skarbowym i poszczególnych funduszach.

UMOWA KUPNA SPRZEDAŻY UDZIAŁÓW. Umowa kupna — sprzedaży udziałów spółki winna być zawarta na piśmie z notarialnym poświadczeniem podpisów sprzedającego i kupującego. Należy pamiętać, aby sprawdzić, co mówi statut spółki na temat formy zawarcia takiej umowy. W samej umowie warto zawrzeć oświadczenie sprzedającego, że spółka nie posiada żadnych zobowiązań w stosunku do skarbu państwa, osób fizycznych i prawnych. Z dokumentami spółki powinna być także przekazana kupującemu okrągła pieczątka firmy.

Artykuł jest fragmentem książki „Azbuka biznesmena. Działalność gospodarcza w Rosji.” Autorstwa Wydziału Promocji Inwestycji i Handlu Ambasady Rzeczypospolitej w Moskwie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA