REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekooznakowanie szansą na wypromowanie produktu jako przyjaznego środowisku

Krzysztof Pietrzak
Ekooznakowanie szansą na wypromowanie produktu jako przyjaznego środowisku
Ekooznakowanie szansą na wypromowanie produktu jako przyjaznego środowisku

REKLAMA

REKLAMA

Konsumenci coraz częściej szukają towarów ekologicznych, czy przyjaznych środowisku. Ale jak sprawdzić, że mamy do czynienia z takimi właśnie produktami.

Co to jest ekooznakowanie?

REKLAMA

Ekooznakowanie (tzw. ecolabelling) to innymi słowy etykietowanie produktów przyjaznych środowisku. Takie etykiety mogą przyjmować różne formy oraz być wydawane przez instytucje zarówno państwowe jak i prywatne. Konsument nabywając produkt tak oznakowany ma gwarancję, że nie szkodzi on środowisku (w żadnym z etapów życia produktu – produkcji, używania, gospodarowania odpadem nie zostało zidentyfikowane negatywne oddziaływanie na środowisko).


Jaką korzyść daje ekooznakowanie?

Ekooznakowanie staje się coraz bardziej popularne wśród przedstawicieli wielu branż (oznakowane są w ten sposób artykuły RTV i AGD, telefony komórkowe, urządzenia grzewcze itd.). Klienci są dzisiaj bardziej wyczuleni na kwestie ochrony środowiska. Czterech na pięciu europejskich konsumentów woli kupować produkty bardziej przyjazne środowisku, pod warunkiem że te będą posiadały właściwą certyfikację niezależnej organizacji. Dzięki temu promowana jest postawa proekologiczna oraz przede wszystkim produkt tak oznakowany staje się bardziej konkurencyjny na rynku. Konsumenci w coraz większym stopniu dokonują świadomego wyboru pomiędzy produktami uznanymi jako ekologiczne a produktami mogącymi negatywnie oddziaływać na środowisko na korzyść tych pierwszych. W związku z powyższym, należy stwierdzić, że ekooznakwoanie pełni dwie główne funkcje:

1. Funkcja związana z promowaniem postawy proekologicznej,
2. Funkcja marketingowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Polskie firmy nie dają się kryzysowi

Jakie znaki ekologiczne funkcjonują w Polsce?

Obecnie w Polsce funkcjonują znaki ekologiczne m.in. takie jak:

• Znak Ekologiczny EKO
• EKOLAND
• Zielone Płuca Polski
• Bezpieczny dla Ozonu

Ponadto coraz bardziej popularnym ekoznakiem jest obowiązujący w Unii Europejskiej Ecolabel. Jest to oficjalny znak Unii Europejskiej nadawany produktom proekologicznym.

Oznaczone nim mogą być następujące produkty:

Materace
Buty
Twarde pokrycia podłogowe
Farby i lakiery
Żarówki
Polepszacze gleby/podłoża uprawowe
Chłodziarki
Odkurzacze
Pompy ciepła
Pralki
Zmywarki do naczyń
Środki czyszczące
Smary
Komputery
Odbiorniki telewizyjne
Wyroby włókiennicze
Papier


Jaka jest procedura w przyznawaniu praw do używania Ecolabel?

Wniosek o przyznanie znaku Ecolabel może złożyć producent, importujący po raz pierwszy towar spoza obszaru Unii Europejskiej, handlowiec (jeżeli sprzedaje produkt pod własną marką). Wnioski przyjmuje Polskie Centrum Badań i Certyfikacji.

Adres:
Polskie Centrum Badań i Certyfikacji
02-699 Warszawa, ul Kłobucka 23A
Biuro ds. Badań i Certyfikacji Wyrobów
tel. (022) 647-07-22, 857-99-16
fax (022) 647-11-09, 647-12-22
e-mail: pcbc@perytnet.pl

Więcej informacji na ten temat znajduje się na stronie internetowej PCBC

Kontakty do osób zajmujących się określoną grupą towarów mogących podlegać oznakowaniu Ecolabel.

Wniosek podlega rozpatrzeniu. Opłata za rozpatrzenie wniosku, która nie podlega zwrotowi, jest wnoszona po złożeniu wniosku.

Jeżeli wniosek i odpowiednia dokumentacja zostanie zaakceptowana przez PCBC wnioskodawca będzie mógł podpisać umowę upoważniająca do stosowania Ecolabel. Używanie znaku Ecolabel związane jest z ponoszeniem opłaty rocznej.

Opłata roczna jest naliczana i uiszczana od momentu uzyskania zezwolenia przez wnioskodawcę. Podstawowa roczna opłata za używanie oznakowania wynosi 0,15 % rocznej wielkości sprzedaży wyrobów (z wyłączeniem VAT) w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Dla małych i średnich przedsiębiorstw przewidziane są specjalne upusty od opłat.


Ponadto przedsiębiorca może ubiegać się o korzystanie ze znaków:

REKLAMA


Znak Ekologiczny EKO – jest to znak który mogą otrzymać usługi i wyroby krajowe i zagraniczne. Jest on uzyskiwany na drodze dobrowolnej certyfikacji. Przy procedurze nadawania Znaku Ekologicznego EKO danemu produktowi lub usłudze brane jest pod uwagę całe życie produktu (produkcja, użycie, postępowanie z odpadem).
Jest on przyznawany przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji S.A. Przedsiębiorca ubiegający się o ww. znak może również otrzymać oznakowanie Ecolabel, ponieważ kryteria oceny wyrobu lub usługi podczas procedury certyfikacji Znakiem Ekologicznym EKO są takie same jak dla Ecolabel.

Ekoland – znak przyznawany przez Stowarzyszenia Producentów Żywności Metodami Ekologicznymi EKOLAND dla środków spożywczych i produktów rolnych. Znak ten może otrzymać jedynie producent posiadający certyfikat rolnictwa ekologicznego. Używanie znaku Ekoland jest odpłatne.

Podmioty starające się o ekooznakowanie (zarówno Ecolabel jak i krajowe znaki ekologiczne) mogą otrzymać 50% zwrotu poniesionych kosztów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Zobacz serwis: Finanse i rozwój

Podsumowując, przy wyborze ekooznakowania dla produkowanego towaru należy brać po uwagę jego renomę, popularność (czy konsument kojarzy dany znak), wiarygodność (ilu przedsiębiorców korzysta z danego oznakowania) oraz cenę złożenia wniosku oraz używania znaku ekologicznego.

W większości procedur uzyskiwania znaku ekologicznego istnieją opłaty zarówno podczas składania wniosku jak i w czasie korzystania ze znaku (opłaty pobierane w systemie rocznym lub półrocznym). Należy również brać pod uwagę możliwość dofinansowania takiego przedsięwzięcia (np. z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko).

Krzysztof Pietrzak
ekspert ochrony środowiska (GIOŚ)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

REKLAMA

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

REKLAMA

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

REKLAMA