REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy w lepszych nastrojach

Instytut KerallaResearch
nastroje przedsiębiorców
nastroje przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

W tym kwartale wskaźnik nastrojów mikro, małych i średnich firm w Polsce wzrósł do poziomu minus 47,8 pkt., czyli pułapu nienotowanego od trzech lat – wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który co kwartał bada przedsiębiorstwa MŚP w Polsce

REKLAMA

W stosunku do ubiegłego kwartału odczyt jest wyższy o 13,02 pkt. Co ważne również, porównując do analogicznego okresu roku 2012 wartość KERNA wzrosła o 27,71 pkt. - Choć wskaźnik nastrojów KERNA wciąż jest na minusie jednak tak duże wzrosty dobrze prognozują. Zatrzymanie negatywnego trendu staje się więc faktem i wiele wskazuje, że właściciele małych i średnich firm, mogą pożegnać kryzys jeszcze w tym roku, a pozytywne nastroje, które zdawały się być tymczasowe, uda się trzymać – mówi Izabella Młynarczyk analityk Keralla Research. - Co ciekawe, po raz pierwszy więcej przedsiębiorców mówiło, że w poprzednim kwartale (czyli trzecim) kondycja ich firmy poprawiła się, niż pogorszyła się. Dotąd znaczną, bo nawet dwudziestopunktową przewagę mieli pesymiści.

REKLAMA

Przedsiębiorcy zapytani w badaniu, jak wstępnie podsumowują rok 2013, biorąc pod uwagę rozwój ich firmy, aż 1/3 wskazuje, że mijający rok był lepszy niż poprzedni, a w tej grupie niemal 20 proc. wskazuje, że jest on zdecydowanie lepszy od 2012 roku. Przeciwnego zdania jest 33 proc.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Z badania Keralla Research wynika również, że przedsiębiorcy MŚP skupili się na szukaniu nowych możliwości, nowych rynków (w tym chętniej poza Polską). Bardziej dbają też o dyscyplinę swoich płatników i szybciej eliminują ryzyka w obrocie gospodarczym. nauczeni doświadczeniami ostatnich lat.

REKLAMA

Index ZAIR informujący o skali zakupów w przedsiębiorstwach MŚP, w tej edycji badania, wyniósł minus 66,5 pkt., co oznacza niewielki wzrost skłonności inwestycyjnej o 1,3 pkt. kwartał do kwartału i jednocześnie - licząc w relacji do analogicznego kwartału roku ubiegłego - INDEX ZAIR wzrósł o 8,3 pkt. (rok do roku).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym kwartale ponad połowa badanych przedsiębiorców deklaruje zakupy do firmy. - Co ważne, oprócz inwestycji w oprogramowanie (13,2 proc. badanych chce inwestować w ten obszar), w maszyny i urządzenia (15,7 proc.), remonty i zakup lokali (22,8 proc.), czy w marketing więcej przedsiębiorców wskazuje, że będzie zatrudniać w tym kwartale (12,5 proc. deklaruje zatrudnianie, kwartał wcześniej -  a rok temu o tej samej porze 8 proc. chciało tworzyć nowe etaty) – dodaje Izabella Młynarczyk, analityk Keralla Research.

Prezentacja szczegółowych danych z najnowszego raportu Instytutu Keralla Research za trzeci kwartał i prognozy na czwarty kwartał.

Obowiązek opłacania składek na FGŚP

SYTUACJA GOSPODARKI KRAJU W OCENIE PRZEDSIĘBIORCÓW

Kolejny kwartał spada udział oceniających negatywnie rozwój sytuacji gospodarczej w Polsce. Pesymistycznie oceniających jest aktualnie 31 proc. badanych, czyli zdecydowanie mniej, niż na początku roku (wówczas, aż 64,8 proc. negatywnie oceniało rozwój wydarzeń w krajowej gospodarce) i jednocześnie mniej, niż kwartał temu (38,1 proc.). Równolegle utrzymuje się wzrost ocen pozytywnych. W październiku już blisko 20 proc. przedsiębiorców podsumowało poprzedni kwartał pozytywnie, podczas gdy trzy miesiące temu takich ocen notowano 11 proc., a dla porównania rok wcześniej, o tej samej porze, oceniających pozytywnie zakończony trzeci kwartał, było zaledwie 2,2 proc.

Kontrola firmy przez ZUS

OCENA SYTUACJI WŁASNEJ FIRMY

W odniesieniu do kondycji własnej firmy Instytut Keralla również zanotował ożywienie w nastrojach. 27,3 proc. badanych przedsiębiorców informuje, że ich sytuacja polepszyła się w trzecim kwartale. Na początku roku optymistów było 18,5 proc.

Z kwartału na kwartał spada odsetek firm, w których kondycja jest słaba. Obecnie, 24 proc. ankietowanych wskazuje, że sytuacja ich firmy pogorszyła się w ostatnich trzech miesiącach. Na początku roku takich ocen było aż 44,5 proc. Należy odnotować, że w tej edycji badania po raz pierwszy w tym roku więcej przedsiębiorców deklarowało polepszenie sytuacji ekonomicznej firmy, niż wskazujących na jej pogorszenie.

Ochrona znaku towarowego


PROGNOZY LEPSZEJ KONDYCJI GOSPODARKI KRAJU

W ocenie 22,2 proc. badanych kondycja ekonomiczna kraju w czwartym kwartale tego roku polepszy się. To wzrost pozytywnych opinii o 9 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego kwartału i bardzo wyraźna poprawa również w porównaniu do roku ubiegłego, analogicznego okresu, kiedy na poprawę liczyło jedynie 5,8 proc. przedsiębiorców MŚP.

Stopniał też odsetek głosów pesymistycznie prognozujących na ostatni kwartał roku. Pogorszenia sytuacji w gospodarce kraju spodziewa się 23,7 proc. ankietowanych. To o 13 pkt. proc. mniej, niż kwartał wcześniej.

LEPSZA KONDYCJA RÓWNIEŻ W PRZEDSIĘBIORSTWACH

Czwarty kwartał będzie jeszcze lepszy, niż poprzedni w ocenie 35,7 proc. badanych przedsiębiorców. Na dalszą poprawę w firmie liczy też więcej badanych, niż rok temu i dwa razy tyle, ile na starcie 2013 roku (16,7 proc.).

O przyszłość obawia się natomiast 13,8 ankietowanych przedsiębiorców, którzy prognozują pogorszenie sytuacji ekonomicznej własnej firmy. W styczniu taki sceptycyzm podzielało jednak znacznie więcej badanych, bo 28,2 proc.

Kiedy można wnieść sprzeciw od kontroli w firmie?

LEPSZY ROK 2013 NIŻ 2012

Równomiernie podzieliły się głosy przedsiębiorców podczas wstępnej oceny roku 2013 i choć nieznacznie dominują optymiści, to ocena wstępna kończącego się roku dzieli MŚP na trzy, niemal równe podgrupy.

Z badania Instytutu Keralla Research wynika, że ogółem 35,2 proc. badanych uznało, że rok 2013 jest lepszy pod względem rozwoju ich firmy, niż rok poprzedni (suma odpowiedzi zdecydowanie lepszy 19,2 proc. i raczej lepszy 16 proc.).  Przeciwnego zdania jest 33 proc. small biznesu (suma głosów zdecydowanie gorszy i raczej gorszy), a 31,3 proc. nie dostrzega większych różnic, ani na plus ani na minus, jeśli chodzi o rozwój swojej firmy w tym roku w relacji do sytuacji ubiegłorocznej.

Wskaźnik nastrojów KERNA  wzrost  do minus 47,81 pkt.

Wskaźnik nastrojów przedsiębiorstw KERNA wrósł do poziomu minus 47,81 pkt. i jest to najlepszy wynik od trzech lat. W stosunku do ubiegłego kwartału odczyt jest wyższy, aż o 13,02 pkt. Co ważne również, porównując do analogicznego okresu roku 2012 wartość KERNA podskoczyła o 27,71 pkt. Choć wskaźnik KERNA wciąż jest na minusie jednak tak duże wzrosty dobrze prognozują. Trzeba pamiętać, że MŚP to prawie 99 proc. wszystkich firm w Polsce, a na wskaźnik KERNA wpływają opinie przedsiębiorców dotyczące kondycji własnej firmy oraz kondycji ekonomicznej kraju.

Wzrost wskaźnika KERNA to efekt lepszej percepcji zarówno tego, co działo się w gospodarce kraju, jak też lepszych ocen sytuacji w samych firmach. Czynnikiem stabilizującym, mającym niewątpliwie istotny wpływ na ocenę sytuacji, ma fakt, że nie wystąpiły żadne poważne załamania w gospodarkach światowych, czego obawiali się nie tylko analitycy, ale też obserwujący rynki zagraniczne przedsiębiorcy, a zwłaszcza ta ich część, która sprzedaje swoje produkty lub usługi poza Polskę.

Jak założyć firmę?

INDEX ZAIR (zakupy i rezygnacje) wzrost do minus 66,5 pkt.

Index ZAIR informujący o skali zakupów (inwestycje w MŚP) oparty jest na wskazaniach o wydatkach na inwestycje i rezygnacjach z nich. W tej edycji badania INDEX ZAIR wyniósł minus 66,5 pkt., co oznacza niewielki wzrost skłonności inwestycyjnej o 1,3 pkt. kw/kw i jednocześnie - licząc w relacji do analogicznego kwartału roku ubiegłego - INDEX ZAIR wzrósł o 8,3 pkt. (r/r)/

Aktualny odczyt Indexu ZAIR wskazuje na ostrożne, ale konsekwentne zwiększanie skłonności inwestycyjnej mikro, małych i średnich przedsiębiorców.

Dotacje i mikropożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej


Autor: Izabella Młynarczyk, analityk rynku Keralla Research

Instytut Keralla Research to agencja badawcza specjalizująca się w analizach business to business. Badanie sektora MŚP jest prowadzone co kwartał od 2009 roku.

Próba: uczestnicy badania to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. Próba jest ogólnopolska, reprezentatywna, wynosi N = 600. Próba oddaje strukturę firm sektora MŚP; badanie uwzględnia reprezentację firm mikro - zatrudniających do 9 osób.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA