REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Formuła Du Ponta - przykład wykorzystania w praktyce firmy

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Formuła Du Ponta - przykład wykorzystania w praktyce firmy
Formuła Du Ponta - przykład wykorzystania w praktyce firmy

REKLAMA

REKLAMA

„Formuła Du Ponta”, nazywana też „Analizą Du Ponta” czy „Systemem Du Ponta” jest szczególnym narzędziem analizy finansowej przedsiębiorstwa. Zastosowana w niej hierarchiczna struktura wskaźników umożliwia nie tylko określenie i poznanie stopy zwrotu z zainwestowanego kapitału (ROI), ale pozwala też na analizę „przyczyny/momentu zmiany”.

Formuła Du Ponta" pozwala na to, aby wykorzystując dane bilansowe oraz dane z rachunku zysków i strat do zbadania wzajemnych relacji pomiędzy zawartymi tam wartościami, uzyskać wiedzę, w układzie syntetycznym, o kondycji firmy, daleko pełniejszą niż można wyczytać z prostej lektury tych dokumentów. Oprócz wiedzy na temat tego: „co się zmienia”, mamy okazję poszerzyć swoją wiedzę również w zakresie tego: „dlaczego się zmienia”. Przydatność Formuły najlepiej docenią szefowie i właściciele firm produkcyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Uniwersalność „Formuły Du Ponta" sprawia, że posługują się nią finansiści na całym świecie. Powszechnie wykorzystują bankowcy przy rozpatrywaniu wniosków kredytowych. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się skomplikowana i przypomina „rozwiązania akademickie”, w rzeczywistości jest złożonym, ale przejrzystym narzędziem analitycznym, na dodatek narzędziem stworzonym przez praktyków, na potrzeby praktyki.

Otóż, istniejąca od 1802 roku, w Ameryce, firma Du Pont, w roku 1914 zainteresowała się przemysłem samochodowym. W roku 1920 przedstawiciel firmy Du Pont, Pierre S. Du Pont, został wybrany szefem General Motors. Razem ze swoimi współpracownikami, z Du Pont, pracował, między innymi, nad uporządkowaniem finansów firmy GM. Stworzyli wtedy zasady analizy zainwestowanego kapitału, które do dziś nic nie tracą na aktualności. Dzięki formule Du Ponta, wykorzystując proste techniki, można lepiej zrozumieć strukturę dochodowości firmy, niż gdyby czynić to wyłącznie za pomocą analizy wskaźnikowej. Formuła pokazuje bowiem, jakie elementy wpływają na osiągany przez firmę zwrot środków w nią zainwestowanych.  Jej przydatność docenią ci, którzy musieli podejmować decyzje gospodarcze i wykorzystali formułę:

A. pracując nad poprawą rentowności swoich inwestycji kapitałowych w przedsiębiorstwo;

B. analizując, z czego wynika zyskowność przedsiębiorstwa - rentowność zainwestowanego kapitału w firmie;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

C. zastanawiając się nad wyborem biznesu, w który zainwestują kapitał szczególnie, kiedy rentowność wytypowanych firm jest zbliżona;

W latach 70 XX wieku, przedstawiono „Zmodyfikowaną Formułę Du Ponta” (ROE). Uwzględniono w niej kapitał akcyjny, a wyliczenia wskazują właśnie na stopę zwrotu z kapitału akcyjnego. Tutaj, ROE pominiemy. Temu zagadnieniu, zostanie poświęcone oddzielne miejsce.

Polecamy: Czym jest sprawozdanie finansowe?

Na rysunku poniżej można prześledzić zależności czynników kształtujących wskaźnik rentowności kapitału.  Dzięki temu właśnie, możliwe jest ustalenie przyczyn zmian w ROI, a znając przyczyny, można dokonywać oceny zmiany oraz doceniać bądź bagatelizować zmianę. Można też, znając te zależności, strać się aktywnie wpływać na wskaźnik, w zależności od potrzeb i własnych możliwości w tym zakresie.

Poniższy przykład będzie próbą zilustrowania praktycznego zastosowania „Formuły Du Ponta”. Pod uwagę weźmiemy następujące dane finansowe ( dane rzeczywiste z bilansu i rachunku wyników firmy produkcyjno-usługowej za rok 2010).

  • Aktywa trwałe: 2 596 200pln;
  • Aktywa obrotowe: 7 429 590pln;
  • Dochód netto (zysk po opodatkowaniu): 479 520pln;
  • Sprzedaż: 12 785 900pln

Obliczmy „Ogólny Wskaźnik rotacji Kapitału” (OWK). Wykorzystując powyższy schemat widać, że poznamy go badając stosunek „Sprzedaży” (S) do „Aktywów ogółem” (Ao):

Oraz „wskaźnik marży zysku netto” (WMZ), badając stosunek „Dochodu netto” (Dn) do uzyskanej sprzedaży (S):

Teraz już łatwo wyznaczyć ROI, mnożąc „wskaźnik marży zysku netto” (WMZ) przez „Ogólny wskaźnik rotacji kapitału” (OWK):

REKLAMA

Rentowność zainwestowanego kapitału na poziomie 4, 78%, może nie zadowalać właściciela firmy. Zmiany można szukać na przykład w zmniejszeniu kwoty aktywów ogółem (Ao). Dla przykładu, zmniejszenie zapasów, sprzedaż gruntów lub posiadanych budynków, albo papierów wartościowych, a w konsekwencji zmniejszenie kwoty aktywów ogółem (Ao) - jeśli to jest możliwe bez ujemnych konsekwencji lub z akceptowalnymi konsekwencjami, patrząc z punktu widzenia funkcjonowania firmy - poprawi ROI. Zmniejszenie kwoty należności może wpłynąć podobnie - tak jak redukcja kosztów czy wzrost sprzedaży. Zaczynamy mieć do czynienia z „instrumentem”, nad którym możemy spróbować zapanować.  Nie tylko wiemy, ale i dokładnie widzimy, jakie posunięcia przynoszą skutek i jaki to może być skutek.

Jeśli zadowalającym właściciela poziomem ROI jest wartość 5, 63%, względem obecnego 4, 78%, wystarczy podnieść OWK o 0, 225, do poziomu 1,5.  Znając zależności, łatwiej szukać odpowiednich rozwiązań, podejmować decyzje, wyznaczać zadania (sobie bądź zarządowi), łatwiej też kontrolować wykonanie tych zadań lub diagnozować przyczyny porażek/sukcesów.  Zapewne łatwiej też jest przygotować argumenty, kiedy firma stara się o kredyt, o prolongatę spłaty kredytu, albo prowadzi rozmowy w sprawie fuzji czy podniesienia kapitału. 

Kolejne obszary wykorzystania „Formuły Du Ponta" otwierają się przed zarządem, kiedy mamy możliwość porównywania dwóch i więcej firm. Na podobnie kształtujący się ROI kilku firm może składać się całkowicie różna struktura tego kapitału i jego wykorzystania. Może być też tak, że różny ROI ma swoją przyczynę w różnej strukturze kapitału. Analiza może prowadzić do ciekawych wniosków, a te pomagać w przyszłych decyzjach.

Polecamy: Koszty kredytu dla firm - porada

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA