REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Formuła Du Ponta - przykład wykorzystania w praktyce firmy

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Formuła Du Ponta - przykład wykorzystania w praktyce firmy
Formuła Du Ponta - przykład wykorzystania w praktyce firmy

REKLAMA

REKLAMA

„Formuła Du Ponta”, nazywana też „Analizą Du Ponta” czy „Systemem Du Ponta” jest szczególnym narzędziem analizy finansowej przedsiębiorstwa. Zastosowana w niej hierarchiczna struktura wskaźników umożliwia nie tylko określenie i poznanie stopy zwrotu z zainwestowanego kapitału (ROI), ale pozwala też na analizę „przyczyny/momentu zmiany”.

Formuła Du Ponta" pozwala na to, aby wykorzystując dane bilansowe oraz dane z rachunku zysków i strat do zbadania wzajemnych relacji pomiędzy zawartymi tam wartościami, uzyskać wiedzę, w układzie syntetycznym, o kondycji firmy, daleko pełniejszą niż można wyczytać z prostej lektury tych dokumentów. Oprócz wiedzy na temat tego: „co się zmienia”, mamy okazję poszerzyć swoją wiedzę również w zakresie tego: „dlaczego się zmienia”. Przydatność Formuły najlepiej docenią szefowie i właściciele firm produkcyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Uniwersalność „Formuły Du Ponta" sprawia, że posługują się nią finansiści na całym świecie. Powszechnie wykorzystują bankowcy przy rozpatrywaniu wniosków kredytowych. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się skomplikowana i przypomina „rozwiązania akademickie”, w rzeczywistości jest złożonym, ale przejrzystym narzędziem analitycznym, na dodatek narzędziem stworzonym przez praktyków, na potrzeby praktyki.

Otóż, istniejąca od 1802 roku, w Ameryce, firma Du Pont, w roku 1914 zainteresowała się przemysłem samochodowym. W roku 1920 przedstawiciel firmy Du Pont, Pierre S. Du Pont, został wybrany szefem General Motors. Razem ze swoimi współpracownikami, z Du Pont, pracował, między innymi, nad uporządkowaniem finansów firmy GM. Stworzyli wtedy zasady analizy zainwestowanego kapitału, które do dziś nic nie tracą na aktualności. Dzięki formule Du Ponta, wykorzystując proste techniki, można lepiej zrozumieć strukturę dochodowości firmy, niż gdyby czynić to wyłącznie za pomocą analizy wskaźnikowej. Formuła pokazuje bowiem, jakie elementy wpływają na osiągany przez firmę zwrot środków w nią zainwestowanych.  Jej przydatność docenią ci, którzy musieli podejmować decyzje gospodarcze i wykorzystali formułę:

A. pracując nad poprawą rentowności swoich inwestycji kapitałowych w przedsiębiorstwo;

B. analizując, z czego wynika zyskowność przedsiębiorstwa - rentowność zainwestowanego kapitału w firmie;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

C. zastanawiając się nad wyborem biznesu, w który zainwestują kapitał szczególnie, kiedy rentowność wytypowanych firm jest zbliżona;

W latach 70 XX wieku, przedstawiono „Zmodyfikowaną Formułę Du Ponta” (ROE). Uwzględniono w niej kapitał akcyjny, a wyliczenia wskazują właśnie na stopę zwrotu z kapitału akcyjnego. Tutaj, ROE pominiemy. Temu zagadnieniu, zostanie poświęcone oddzielne miejsce.

Polecamy: Czym jest sprawozdanie finansowe?

Na rysunku poniżej można prześledzić zależności czynników kształtujących wskaźnik rentowności kapitału.  Dzięki temu właśnie, możliwe jest ustalenie przyczyn zmian w ROI, a znając przyczyny, można dokonywać oceny zmiany oraz doceniać bądź bagatelizować zmianę. Można też, znając te zależności, strać się aktywnie wpływać na wskaźnik, w zależności od potrzeb i własnych możliwości w tym zakresie.

Poniższy przykład będzie próbą zilustrowania praktycznego zastosowania „Formuły Du Ponta”. Pod uwagę weźmiemy następujące dane finansowe ( dane rzeczywiste z bilansu i rachunku wyników firmy produkcyjno-usługowej za rok 2010).

  • Aktywa trwałe: 2 596 200pln;
  • Aktywa obrotowe: 7 429 590pln;
  • Dochód netto (zysk po opodatkowaniu): 479 520pln;
  • Sprzedaż: 12 785 900pln

Obliczmy „Ogólny Wskaźnik rotacji Kapitału” (OWK). Wykorzystując powyższy schemat widać, że poznamy go badając stosunek „Sprzedaży” (S) do „Aktywów ogółem” (Ao):

Oraz „wskaźnik marży zysku netto” (WMZ), badając stosunek „Dochodu netto” (Dn) do uzyskanej sprzedaży (S):

Teraz już łatwo wyznaczyć ROI, mnożąc „wskaźnik marży zysku netto” (WMZ) przez „Ogólny wskaźnik rotacji kapitału” (OWK):

REKLAMA

Rentowność zainwestowanego kapitału na poziomie 4, 78%, może nie zadowalać właściciela firmy. Zmiany można szukać na przykład w zmniejszeniu kwoty aktywów ogółem (Ao). Dla przykładu, zmniejszenie zapasów, sprzedaż gruntów lub posiadanych budynków, albo papierów wartościowych, a w konsekwencji zmniejszenie kwoty aktywów ogółem (Ao) - jeśli to jest możliwe bez ujemnych konsekwencji lub z akceptowalnymi konsekwencjami, patrząc z punktu widzenia funkcjonowania firmy - poprawi ROI. Zmniejszenie kwoty należności może wpłynąć podobnie - tak jak redukcja kosztów czy wzrost sprzedaży. Zaczynamy mieć do czynienia z „instrumentem”, nad którym możemy spróbować zapanować.  Nie tylko wiemy, ale i dokładnie widzimy, jakie posunięcia przynoszą skutek i jaki to może być skutek.

Jeśli zadowalającym właściciela poziomem ROI jest wartość 5, 63%, względem obecnego 4, 78%, wystarczy podnieść OWK o 0, 225, do poziomu 1,5.  Znając zależności, łatwiej szukać odpowiednich rozwiązań, podejmować decyzje, wyznaczać zadania (sobie bądź zarządowi), łatwiej też kontrolować wykonanie tych zadań lub diagnozować przyczyny porażek/sukcesów.  Zapewne łatwiej też jest przygotować argumenty, kiedy firma stara się o kredyt, o prolongatę spłaty kredytu, albo prowadzi rozmowy w sprawie fuzji czy podniesienia kapitału. 

Kolejne obszary wykorzystania „Formuły Du Ponta" otwierają się przed zarządem, kiedy mamy możliwość porównywania dwóch i więcej firm. Na podobnie kształtujący się ROI kilku firm może składać się całkowicie różna struktura tego kapitału i jego wykorzystania. Może być też tak, że różny ROI ma swoją przyczynę w różnej strukturze kapitału. Analiza może prowadzić do ciekawych wniosków, a te pomagać w przyszłych decyzjach.

Polecamy: Koszty kredytu dla firm - porada

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA