Kiedy spółka może korzystać z uproszczeń dotyczących ewidencji instrumentów finansowych?
REKLAMA
REKLAMA
Stosowanie przez jednostkę uproszczeń w ramach przyjętych zasad rachunkowości jest dopuszczalne, o ile, mimo stosowania uproszczeń, sprawozdanie finansowe rzetelnie i jasno przedstawia sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy jednostki. W szczególności jednostki mogą nie stosować przepisów rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (Dz. U. 2008 Nr 228 poz. 1508) jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na realizację obowiązku, o którym mowa wyżej.
REKLAMA
Tak więc, jeżeli jednostka stosowała uproszczenia w zakresie nie stosowania zasad ewidencji instrumentów finansowych, można przyjąć, że różnice wynikające ze stosowania uproszczonych zasad nie były istotne i nie wpływały ujemnie na wiarygodność danych wykazywanych w sprawozdaniach finansowych.
Polecamy: Jakie są cztery najbardziej uciążliwe obowiązki dla firm?
W takim przypadku, gdy jednostka ze względu na zwiększenie swoich rozmiarów będzie zobowiązana do rezygnacji ze stosowania uproszczeń, nie będzie zobligowana do korekty danych porównawczych, gdyż różnice między danymi porównawczymi w dotychczasowej formie, a danymi przekształconymi nie byłyby istotne.
Polecamy: Jak optymalizować koszty w małej firmie?
Tym niemniej, zmiana taka stanowiłaby zmianę stosowanych zasad rachunkowości i wymagałaby, zgodnie z Art. 8 ustawy o rachunkowości, określenia w informacji dodatkowej wpływu tych zmian na sprawozdania finansowe oraz opisania w informacji dodatkowej przyczyn tych zmian i określenia liczbowo ich wpływu na wynik finansowy oraz zapewnienia porównywalności danych sprawozdania finansowego dotyczących roku poprzedzającego rok obrotowy, w którym dokonano zmian.
Monika Warmbier
Biegły rewident, Manager w Firmie Doradczej KPMG
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA