REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Insurtech – innowacyjne start-upy przyszłością sektora ubezpieczeniowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Zbigniew Waz
Managing Partner w Leaware - spółce tworzącej aplikacje mobilne i webowe dla klientów na całym świecie.
Insurtech – innowacyjne start-upy przyszłością sektora ubezpieczeniowego? /Fot. Fotolia
Insurtech – innowacyjne start-upy przyszłością sektora ubezpieczeniowego? /Fot. Fotolia
ALERT MEDIA Communications Sp. z o.o.

REKLAMA

REKLAMA

Branża finansowa, tak jak większość segmentów rynku, od dekady poddawana jest zmianom związanym z transformacją cyfrową. Ich wynikiem są coraz prężniej działające w segmencie finansowym nowoczesne firmy technologiczne, zwane fintech-ami. Wyróżnikiem ich strategii jest wykorzystywanie nowoczesnych technologii w pełnym zakresie: od tworzenia produktu, poprzez sprzedaż, kontakt z klientem aż po utrzymywanie relacji z konsumentami.

Sektor ubezpieczeniowy stosunkowo długo opierał się automatyzacji oraz innowacyjnym rozwiązaniom cyfrowym. O ile w przeciętnym polskim banku anno domini 2017 większość produktów można obsłużyć w aplikacji mobilnej na smartfonie, o tyle bardzo prawdopodobne że ubezpieczyciel poprosi klienta o wizytę w placówce lub, co gorsze, przesłanie części dokumentacji faxem. Rozwój technologii oraz mediów społecznościowych wymaga od branży zmiany paradygmatu i dostosowania do potrzeb nowego pokolenia konsumentów. Innowacyjne technologicznie start-upy w sektorze ubezpieczeniowym noszą miano insurtech. Czym dokładnie jest ten nowo kształtujący się segment, gdzie w 2016 roku w samych tylko Stanach Zjednoczonych zainwestowano 1,6 miliarda dolarów?

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego ubezpieczenia?

Gra toczy się o w wielką stawkę: według raportu firmy Inteliace Research z czerwca 2016 roku, wielkość polskiego rynku ubezpieczeń (mierzona ogólną wartością zebranych składek) wyniosła ponad 13 miliardów euro, co stanowi najwyższą wartość wśród państw Europy Środkowej. Ponadto, szacuje się, że rynek będzie wzrastał do 2018 o 4% rocznie.

Polski rynek ubezpieczeń to najbardziej przestarzała gałąź rodzimej branży finansowej. W odróżnieniu od bankowości, zdominowany jest przez wielkie korporacje działające na przestarzałych, nieefektywnych systemach księgowych, a sprzedaż jest prowadzona w wysokokosztowym kanale bezpośrednim. Nic więc dziwnego, że w tradycyjnym modelu rynku ubezpieczeniowego, szansę na sukces miały wyłącznie duże korporacje o głębokich kieszeniach: w 2015 roku 50% wszystkich polskich aktywów ubezpieczeniowych spoczywało na kontach trzech firm: PZU, AVIVY oraz METLIFE. Mimo, iż spółki insurtech w Polsce dopiero raczkują, obserwując globalną dynamikę wprowadzania innowacji, można spodziewać się, że ich udział w rynku będzie dynamicznie wzrastać.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

REKLAMA

Według raportu konsultingowego giganta PwC, Jak ubezpieczeniowe firmy technologiczne zmieniają branżę (2016), „aż 90% ubezpieczycieli obawia się utraty części udziałów w rynku na rzecz insurtech-ów. Jednocześnie, prawie połowa respondentów (48%) twierdzi, że w ciągu kolejnych 5 lat może stracić do 20% swojej działalności na rzecz niezależnych technologicznych spółek finansowych. O tym, jak poważnie traktowane jest zagrożenie ze strony insurtech-ów świadczy także to, że 68% badanych przez PwC ubezpieczycieli przyznało, że już podjęło konkretne działania związane z wdrożeniem i wykorzystaniem nowych technologii w swoich firmach.”[1] Ryzyko utraty udziału w rynku to nie jedyna motywacja do wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań: 81% respondentów widzi możliwość redukcji własnych kosztów. Eksperci PwC podkreślają, że wykorzystanie technologii takich jak cloud computing lub blockchain (rejestr rozproszony, technologia wykorzystywana w kryptowalucie Bitcoin) pomoże zmniejszyć koszty aż 10-krotnie. Dodatkowe oszczędności mogą przynieść także ograniczenie liczby pośredników w procesie sprzedaży i automatyzacja części działań operacyjnych. Pożytki wynikające z wykorzystania innowacji dla firm ubezpieczeniowych wydają się oczywiste. W jaki sposób jednak skorzysta na rewolucji insurtech statystyczny Kowalski?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Insurtech – wypełnianie rynkowej niszy

Jak pokazują badania rynkowe, statystyczny Kowalski na przestrzeni ostatnich kilku lat stał się konsumentem świadomym korzyści płynących z wykorzystania innowacyjnych technologii. Według badania przeprowadzonego przez firmę KPMG w 2015 roku, mając do wyboru dwie takie same oferty ubezpieczenia, 61% klientów wybrałoby wariant, który dodatkowo oferuje pełną obsługę w aplikacji mobilnej. W przypadku kiedy firmy ubezpieczeniowe zaprezentują ofertę podobną pod kątem ceny i zakresu ochrony, wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań (np. aplikacji mobilnej) może okazać się kluczowym elementem budowania przewagi konkurencyjnej.

Zobacz: Dotacje

Wygląda na to, że executives firm ubezpieczeniowych muszą dostosować strategię do oczekiwań coraz bardziej wyrafinowanych i świadomych technologicznie klientów. Wyniki nadań KPMG dowodzą, że równocześnie z powiększającą się liczbą posiadaczy smartfonów wzrasta liczba użytkowników aplikacji mobilnych. Do najczęściej używanych należą aplikacje bankowe, nawigacja i usługi mapowe, aplikacje społecznościowe oraz komunikatory. Według raportu KPMG „na początku 2016 roku 14 mln Polaków posiadało konta na portalach społecznościowych, w tym aż 10 mln łączyło się z nimi za pośrednictwem smartfona. Oznacza to wzrost o 9% względem ubiegłego roku. Liczba użytkowników bankowych aplikacji mobilnych pomiędzy rokiem 2015 a 2016 wzrosła o 40%”[2].

Biorąc pod uwagę wielkość rynku i obiektywne „zacofanie” branży ubezpieczeniowej pod kątem zastosowania wyrafinowanych technologicznie rozwiązań, możemy spodziewać się powstających jak grzyby po deszczu niewielkich, innowacyjnych startupów, które będą walczyć o jak największy kawałek wartego 13 mld euro tortu. Biorąc pod uwagę oczekiwania klientów, rozpieszczonych doskonałą jakością usług bankowości internetowej, można oczekiwać pozytywnej reakcji ze strony rynku na nowinki insurtech. Co więcej, skoro usługodawcy upatrują w nowej technologii oszczędności oraz możliwości urozmaicenia katalogu serwisów, wydaje się, że na rewolucji insurtech wszyscy zainteresowani mogą tylko zyskać.

Zobacz: ABC funduszy unijnych


[1] https://www.pwc.pl/pl/media/2016/2016-09-30-insurtech-pwc.html

[2] https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pdf/2016/06/pl-Raport-KPMG-Ubezpieczenia-w-zasiegu-reki.pdf

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA