REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczenia w eksporcie na rynku białoruskim

Irina Nowochatko
Jakie są wymogi przy eksporcie na rynek białoruski?
Jakie są wymogi przy eksporcie na rynek białoruski?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorstwo, które chce sprzedawać swoje wyroby na Białorusi będzie musiało się liczyć z ograniczeniami w dostępie do tego rynku. W celu sprzedaży niektórych grup towarów zagranicznych będzie konieczne przeprowadzenie certyfikacji, co znacząco utrudnia działania na tym rynku.

Obowiązkowa certyfikacja towarów jest jedną z głównych barier dostępu do tego rynku. W przypadku, gdy firma zagraniczna będzie chciała sprzedawać na Białorusi towary powszechnego użytku, środki chemiczne i biologiczne, materiały i wyroby z nich, a także produkty spożywcze i surowce do ich produkcji będzie musiała okazać certyfikat jakości i bezpieczeństwa.

REKLAMA

Dokument ten musi być dołączony do każdej partii towarów, które są przeznaczone do wwozu na terytorium Białorusi.

REKLAMA

Ponadto eksporter musi przejść procedurę deklarowania zgodności, która ma potwierdzić zgodność wwożonych towarów ze standardami jakości i bezpieczeństwa obowiązującymi w kraju producenta. Mogą to być m.in. protokoły badań i certyfikaty zarówno krajowe, jak i zagraniczne.

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) przy Ambasadzie RP w Mińsku podaje, że biznesmen wwożący produkcję na terytorium Białorusi może skorzystać z miejscowych laboratoriów, które wydadzą stosowną opinię. Po jej otrzymaniu producent przedstawia dokument odpowiedniemu organowi zajmującemu się sprawami certyfikacji jako dowód potwierdzający jakość produkcji.

Zobacz: Kiedy firma nie poniesie opłat środowiskowych za pobór wody i wprowadzanie ścieków?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Deklarację zgodności należy zarejestrować w urzędzie, upoważnionym przez Gosstandart (Państwowy Komitet Standaryzacji Republiki Białoruś).

Odstępstwa od reguły

Prawo białoruskie wyróżnia jednak kilka przypadków, kiedy certyfikacja wwożonej produkcji nie jest wymagana. Dotyczy to m.in. towarów wwożonych:

• Na czas określony, np. w celu przeprowadzenia remontu;
• W charakterze surowca podlegającego przetworzeniu;
• Jako przedmioty własnego użytku;
• W charakterze części urządzeń technologicznych;
• Jako urządzenia (wyroby) jednostkowe przewidzianych w kontrakcie do użytku osobistego osoby prawnej lub indywidualnego przedsiębiorcy.

Licencje

Na Białorusi licencjonowany jest eksport wyrobów tekstylnych do krajów Unii Europejskiej, a także eksport i import takich towarów jak płody rolne, ropa naftowa, rudy metali, nawozy i kamienie szlachetne.

WPHI w Mińsku zaznacza, że uzyskanie licencji nie jest konieczne w przypadku, gdy wartość towaru nie przekracza 200 euro, a wwóz lub wywóz odbywa się jednorazowo.

Przedsiębiorcy zagraniczni nie mają żadnych ograniczeń związanych z otrzymaniem licencji, które wydaje białoruskie Ministerstwo Handlu. W tym celu inwestor powinien złożyć następujące dokumenty:

  • Wniosek o wydanie licencji ze wskazaniem nazwy i siedziby osoby prawnej oraz podlegającego licencjonowaniu rodzaju działalności, jak również prac lub usług, które osoba ubiegająca się o licencję ma zamiar wykonywać w ramach danego rodzaju działalności na terenie kraju;

    Wyciąg z rejestru handlowego kraju pobytu pochodzenia lub inny dokument, potwierdzający rejestrację zagranicznej osoby prawnej. Dokumenty składane przez inwestorów zagranicznych muszą być przetłumaczone na język białoruski lub rosyjski i poświadczone notarialnie;

    Kopię zawiadomienia organu podatkowego o nadaniu numeru ewidencyjnego podatnika na Białorusi;

    Inne dokumenty przewidziane przepisami o danym rodzaju działalności podlegającym licencjonowaniu.

Zobacz: Dlaczego pośrednik w obrocie nieruchomościami powinien dokumentować dokonywane czynności?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA