REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczenia w eksporcie na rynku białoruskim

Irina Nowochatko
Jakie są wymogi przy eksporcie na rynek białoruski?
Jakie są wymogi przy eksporcie na rynek białoruski?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorstwo, które chce sprzedawać swoje wyroby na Białorusi będzie musiało się liczyć z ograniczeniami w dostępie do tego rynku. W celu sprzedaży niektórych grup towarów zagranicznych będzie konieczne przeprowadzenie certyfikacji, co znacząco utrudnia działania na tym rynku.

Obowiązkowa certyfikacja towarów jest jedną z głównych barier dostępu do tego rynku. W przypadku, gdy firma zagraniczna będzie chciała sprzedawać na Białorusi towary powszechnego użytku, środki chemiczne i biologiczne, materiały i wyroby z nich, a także produkty spożywcze i surowce do ich produkcji będzie musiała okazać certyfikat jakości i bezpieczeństwa.

REKLAMA

Dokument ten musi być dołączony do każdej partii towarów, które są przeznaczone do wwozu na terytorium Białorusi.

REKLAMA

Ponadto eksporter musi przejść procedurę deklarowania zgodności, która ma potwierdzić zgodność wwożonych towarów ze standardami jakości i bezpieczeństwa obowiązującymi w kraju producenta. Mogą to być m.in. protokoły badań i certyfikaty zarówno krajowe, jak i zagraniczne.

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) przy Ambasadzie RP w Mińsku podaje, że biznesmen wwożący produkcję na terytorium Białorusi może skorzystać z miejscowych laboratoriów, które wydadzą stosowną opinię. Po jej otrzymaniu producent przedstawia dokument odpowiedniemu organowi zajmującemu się sprawami certyfikacji jako dowód potwierdzający jakość produkcji.

Zobacz: Kiedy firma nie poniesie opłat środowiskowych za pobór wody i wprowadzanie ścieków?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Deklarację zgodności należy zarejestrować w urzędzie, upoważnionym przez Gosstandart (Państwowy Komitet Standaryzacji Republiki Białoruś).

Odstępstwa od reguły

Prawo białoruskie wyróżnia jednak kilka przypadków, kiedy certyfikacja wwożonej produkcji nie jest wymagana. Dotyczy to m.in. towarów wwożonych:

• Na czas określony, np. w celu przeprowadzenia remontu;
• W charakterze surowca podlegającego przetworzeniu;
• Jako przedmioty własnego użytku;
• W charakterze części urządzeń technologicznych;
• Jako urządzenia (wyroby) jednostkowe przewidzianych w kontrakcie do użytku osobistego osoby prawnej lub indywidualnego przedsiębiorcy.

Licencje

Na Białorusi licencjonowany jest eksport wyrobów tekstylnych do krajów Unii Europejskiej, a także eksport i import takich towarów jak płody rolne, ropa naftowa, rudy metali, nawozy i kamienie szlachetne.

WPHI w Mińsku zaznacza, że uzyskanie licencji nie jest konieczne w przypadku, gdy wartość towaru nie przekracza 200 euro, a wwóz lub wywóz odbywa się jednorazowo.

Przedsiębiorcy zagraniczni nie mają żadnych ograniczeń związanych z otrzymaniem licencji, które wydaje białoruskie Ministerstwo Handlu. W tym celu inwestor powinien złożyć następujące dokumenty:

  • Wniosek o wydanie licencji ze wskazaniem nazwy i siedziby osoby prawnej oraz podlegającego licencjonowaniu rodzaju działalności, jak również prac lub usług, które osoba ubiegająca się o licencję ma zamiar wykonywać w ramach danego rodzaju działalności na terenie kraju;

    Wyciąg z rejestru handlowego kraju pobytu pochodzenia lub inny dokument, potwierdzający rejestrację zagranicznej osoby prawnej. Dokumenty składane przez inwestorów zagranicznych muszą być przetłumaczone na język białoruski lub rosyjski i poświadczone notarialnie;

    Kopię zawiadomienia organu podatkowego o nadaniu numeru ewidencyjnego podatnika na Białorusi;

    Inne dokumenty przewidziane przepisami o danym rodzaju działalności podlegającym licencjonowaniu.

Zobacz: Dlaczego pośrednik w obrocie nieruchomościami powinien dokumentować dokonywane czynności?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA