REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczenia w eksporcie na rynku białoruskim

Irina Nowochatko
Jakie są wymogi przy eksporcie na rynek białoruski?
Jakie są wymogi przy eksporcie na rynek białoruski?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorstwo, które chce sprzedawać swoje wyroby na Białorusi będzie musiało się liczyć z ograniczeniami w dostępie do tego rynku. W celu sprzedaży niektórych grup towarów zagranicznych będzie konieczne przeprowadzenie certyfikacji, co znacząco utrudnia działania na tym rynku.

Obowiązkowa certyfikacja towarów jest jedną z głównych barier dostępu do tego rynku. W przypadku, gdy firma zagraniczna będzie chciała sprzedawać na Białorusi towary powszechnego użytku, środki chemiczne i biologiczne, materiały i wyroby z nich, a także produkty spożywcze i surowce do ich produkcji będzie musiała okazać certyfikat jakości i bezpieczeństwa.

REKLAMA

REKLAMA

Dokument ten musi być dołączony do każdej partii towarów, które są przeznaczone do wwozu na terytorium Białorusi.

Ponadto eksporter musi przejść procedurę deklarowania zgodności, która ma potwierdzić zgodność wwożonych towarów ze standardami jakości i bezpieczeństwa obowiązującymi w kraju producenta. Mogą to być m.in. protokoły badań i certyfikaty zarówno krajowe, jak i zagraniczne.

Wydział Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) przy Ambasadzie RP w Mińsku podaje, że biznesmen wwożący produkcję na terytorium Białorusi może skorzystać z miejscowych laboratoriów, które wydadzą stosowną opinię. Po jej otrzymaniu producent przedstawia dokument odpowiedniemu organowi zajmującemu się sprawami certyfikacji jako dowód potwierdzający jakość produkcji.

REKLAMA

Zobacz: Kiedy firma nie poniesie opłat środowiskowych za pobór wody i wprowadzanie ścieków?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Deklarację zgodności należy zarejestrować w urzędzie, upoważnionym przez Gosstandart (Państwowy Komitet Standaryzacji Republiki Białoruś).

Odstępstwa od reguły

Prawo białoruskie wyróżnia jednak kilka przypadków, kiedy certyfikacja wwożonej produkcji nie jest wymagana. Dotyczy to m.in. towarów wwożonych:

• Na czas określony, np. w celu przeprowadzenia remontu;
• W charakterze surowca podlegającego przetworzeniu;
• Jako przedmioty własnego użytku;
• W charakterze części urządzeń technologicznych;
• Jako urządzenia (wyroby) jednostkowe przewidzianych w kontrakcie do użytku osobistego osoby prawnej lub indywidualnego przedsiębiorcy.

Licencje

Na Białorusi licencjonowany jest eksport wyrobów tekstylnych do krajów Unii Europejskiej, a także eksport i import takich towarów jak płody rolne, ropa naftowa, rudy metali, nawozy i kamienie szlachetne.

WPHI w Mińsku zaznacza, że uzyskanie licencji nie jest konieczne w przypadku, gdy wartość towaru nie przekracza 200 euro, a wwóz lub wywóz odbywa się jednorazowo.

Przedsiębiorcy zagraniczni nie mają żadnych ograniczeń związanych z otrzymaniem licencji, które wydaje białoruskie Ministerstwo Handlu. W tym celu inwestor powinien złożyć następujące dokumenty:

  • Wniosek o wydanie licencji ze wskazaniem nazwy i siedziby osoby prawnej oraz podlegającego licencjonowaniu rodzaju działalności, jak również prac lub usług, które osoba ubiegająca się o licencję ma zamiar wykonywać w ramach danego rodzaju działalności na terenie kraju;

    Wyciąg z rejestru handlowego kraju pobytu pochodzenia lub inny dokument, potwierdzający rejestrację zagranicznej osoby prawnej. Dokumenty składane przez inwestorów zagranicznych muszą być przetłumaczone na język białoruski lub rosyjski i poświadczone notarialnie;

    Kopię zawiadomienia organu podatkowego o nadaniu numeru ewidencyjnego podatnika na Białorusi;

    Inne dokumenty przewidziane przepisami o danym rodzaju działalności podlegającym licencjonowaniu.

Zobacz: Dlaczego pośrednik w obrocie nieruchomościami powinien dokumentować dokonywane czynności?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA