REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spór konsumenta z instytucja finansową

Aleksandra Kłoczko
Spór konsumenta z instytucja finansową.
Spór konsumenta z instytucja finansową.

REKLAMA

REKLAMA

Konflikt pomiędzy konsumentem a instytucją finansową może być rozwiązany nie tylko za pośrednictwem organu sądowego. Jako konsumenci możemy korzystać z pomocy instytucji takich jak miejski i powiatowy rzecznik konsumentów, rzecznik ubezpieczonych, arbiter bankowy czy Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego.

Każdy spór z instytucją finansową może być skierowany do sądu. Należy jednak pamiętać, że nie zależnie od tego czego nasz spór dotyczy, tego rodzaju postępowania trwają zazwyczaj bardzo długo, są kosztowne a instytucje finansowe są reprezentowane przez wyspecjalizowanych prawników, których umiejętności zmniejszają nasze szanse na powodzenie.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Polubowne środki

Jeżeli dojdzie do sporu między konsumentem a instytucją finansową, należy pamiętać że istnieją instytucje, które powinny udzielić nam należytego wsparcia. Z prośbą o pomoc możemy się skierować do miejskiego i powiatowego rzecznika konsumentów, rzecznika ubezpieczonych, arbitra bankowego czy też do Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego.

Instytucja finansowa

Istnieją również instytucje takie jak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), które nie zajmują się indywidualnie złożonymi wnioskami. UOKiK jest właściwym organem do orzekania czy zapis warunkujący formę działań przez instytucję finansową jest zgodny z prawem. Jeżeli Prezes Urzędu orzeknie, że zastosowany przez instytucje zapis jest niezgodny z prawem, zapis ten trafia do rejestru klauzul niedozwolonych a więc w konsekwencji nie może być już stosowany przez tą bądź inną instytucję finansową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rzecznik praw konsumenta

Jednym z organów, który może nas wesprzeć w razie zaistnienia konfliktu jest rzecznik praw konsumenta. Rzecznik niestety nie jest upoważniony do rozstrzygnięcia sporu ani wydawania nakazów lub zakazów. Może on jednak poinformować nas o przysługujących nam prawach, pomóc w przygotowaniu reklamacji, wystosować w naszym imieniu pismo lub wesprzeć nas przed sądem. Spis rzeczników sprawujących urząd w naszej okolicy znajdziemy na stronie urzędu miasta bądź na portalu internetowym UOKiK. Pomoc rzecznika przysługuje nam za darmo, więc nie musimy się obawiać o dodatkowe koszty.

Rzecznik ubezpieczonych

Skargi dotyczące zakładów ubezpieczeń, otwartych funduszy emerytalnych oraz uczestnictwa w pracowniczych programach emerytalnych przyjmuje Rzecznik Ubezpieczonych.

Pułapki w kredytach hipotecznych

W sytuacji kiedy towarzystwo ubezpieczeniowe niesłusznie odmówi nam wypłaty odszkodowania, wypłaci zbyt niskie odszkodowanie lub cały proces z niezrozumiałych powodów trwa zbyt długo, możemy zgłosić się o pomoc do rzecznika ubezpieczonych. Rzecznik ubezpieczonych podobnie jak rzecznik praw konsumenta nie ma prawa orzekać w sporach lub nakładać kar, ale może on interweniować w sporze. Wniosek do rzecznika powinien być złożony w formie pisemnej wraz z całą istotną dla sporu dokumentacją. Interwencja rzecznika może się zakończyć zmianą stanowiska towarzystwa ubezpieczeniowego lub ugodą pomiędzy stronami. Jeżeli jednak spór nie zostanie pozytywnie rozstrzygnięty, rzecznik informuję konsumenta o możliwości wniesienia sprawy do sądu. Należy jednak pamiętać, że po wstępnej analizie dokumentów rzecznik może zdecydować, że nasz interes nie został naruszony i w konsekwencji nie będzie interweniował w naszym sporze. Jeżeli jednak uzna spór za stosowny, usługi rzecznika przysługują nam bezpłatnie.

Bankowy Arbitraż Konsumencki

Bankowy Arbitraż Konsumencki jest instytucją właściwą do polubownego rozstrzygania sporów zaistniałych pomiędzy konsumentami i bankami. Aby wnieść sprawę do arbitra musimy wykorzystać całą ścieżkę reklamacyjną w banku a wartość sporu nie może przekraczać 8 tys. zł.  Wniosek może być złożony po uiszczeniu opłaty w wysokości 30 lub 50 zł, kwota ta zostanie nam zwrócona przez bank jeżeli spór zostanie rozwiązany na naszą korzyść. Cała procedura trwa średnio dwa miesiące, a decyzja wydana przez arbitra dla banku jest ostateczna, konsument w dalszym ciągu ma możliwość odwołania się do sądu.   

Negocjacje z bankiem przy opóźnieniu w spłacie raty kredytu

Sąd Polubowny przy KNF

Sąd Polubowny działający przy KNF rozstrzyga spory pomiędzy konsumentami a instytucjami finansowymi. Wartość sporu nie powinna być niższa niż 500 zł, chyba że spór dotyczy sprawy o szczególnym znaczeniu wtedy minimalny pułap nie jest brany pod uwagę. Opłata za wniesienie sporu do sądu wynosi 250 zł, jeżeli spór zakończy się ugodą, 70% tej kwoty zostanie nam zwrócona. Warunkiem wniesienia sporu przed Sąd Polubowny jest zgoda instytucji finansowej aby rozstrzygnąć sprawę właśnie w tym trybie, niestety w praktyce bardzo rzadko taka zgoda jest udzielana.   

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

REKLAMA

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA