REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poprawa nastrojów w firmach - Raport

Subskrybuj nas na Youtube
Nastroje przedsiębiorców.
Nastroje przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

W drugim kwartale przyszło długo oczekiwane ocieplenie w nastrojach i planach zakupowych mikro, małych i średnich firm w Polsce - wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który co kwartał monitoruje polskie MŚP. - Choć przedsiębiorcy są nadal wstrzemięźliwi i daleko im do optymizmu, jednak ich prognozy dotyczące sytuacji ekonomicznej kraju oraz kondycji firm zapowiadają w tym kwartale mocne odbicie po ostatnich miesiącach, kiedy to nastroje w MŚP były najgorsze od 2009 roku. Na ile to odbicie będzie trwałe i nie jest związane tylko z cyklem koniunkturalnym pokażą kolejne badania.

Z analiz Keralla Research wynika, że wskaźnik KERNA monitorujący nastroje w mikro, małych i średnich firmach wzrósł do minus 58,31 pkt. i jest wyższy o prawie 20 pkt. w stosunku do ubiegłego kwartału. Na wzrost wskaźnika wpłynęły głównie oczekiwania przedsiębiorców dotyczące kondycji ich własnej firmy. Ten kwartał  ma być zdecydowanie lepszy dla small biznesu niż poprzedni. W sumie 44 proc. przedsiębiorców spodziewa się poprawy kondycji własnej firmy. Rok temu 39,7 proc. tak zakładało, kwartał temu zaledwie 16,7 proc.

REKLAMA

Jednocześnie Index ZAIR (ilustrujący decyzje zakupowe) zanotował progresję do minus 64,1 pkt. co, także jest pozytywnym odczytem, tym bardziej że obecnie Index ZAIR jest nawet wyższy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Inwestycje w tym kwartale będą więc na znacznie wyższym poziomie, niż w poprzednich trzech miesiącach, co wynika m.in. z tego, że tradycyjnie już w drugim kwartale roku przedsiębiorcy chętniej wdrażają swoje plany zakupowe. Small biznes informuje o większych, niż kwartał wcześniej wydatkach prawie we wszystkich badanych obszarach. Najwięcej przedsiębiorców chce prowadzić remonty hal, pomieszczeń, modernizacje maszyn, urządzeń.  MŚP będzie również ponosić wydatki na zakup maszyn, technologii, samochodów do firm.

WIĘCEJ FIRM BĘDZIE ZATRUDNIAĆ NIŻ ZWALNIAĆ

REKLAMA

Rok 2013 zapowiadał się jako jeden z najtrudniejszych dla MŚP. Zwłaszcza, że atmosferze recesji nie towarzyszyły żadne kontrujące pesymizm informacje. Tymczasem, jak pokazuje badanie Instytutu Keralla, już w maju większości przedsiębiorców udaje się – mozolnie, ale jednak – odbudowywać kapitał i stopniowo popuszczać gorset inwestycyjny. W tym kwartale 15 proc. firm deklaruje zwiększyć zatrudnienie, gdy jeszcze kwartał temu więcej firm cięło etaty niż je zwiększało, zakładając przede wszystkim ponury scenariusz dla swojej firmy.

Zdaniem analityków Keralla Research, nie należy się jednak z pewnością doszukiwać informacji, świadczących o zażegnaniu problemów gospodarczych. Wciąż ponad 43 proc. badanych nie chce inwestować i bardzo ostrożnie podchodzi do kwestii wydatków firmowych. Liczne są też głosy krytyczne dotyczące kondycji gospodarczej kraju i tego jak się w Polsce prowadzi biznes. Powrót do wyników prezentowanych w kolorze zielonym – wciąż przed nami. Tym bardziej, że już ponad połowa przedsiębiorców uważa, że gospodarki Europy, w tym Polski wyjdą z kryzysu i poprawi się kondycja ekonomiczna krajów  dopiero w 2015 roku lub później.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczegółowe wyniki badania Keralla Research.

SYTUACJA GOSPODARKI KRAJU W OCENIE PRZEDSIĘBIORCÓW

Ponad 47 proc. przedsiębiorców uważa, że kondycja gospodarcza Polski w poprzednich 3 miesiącach uległa pogorszeniu. Tym samym zmniejszył się odsetek pesymistów, w stosunku do ubiegłego kwartału (wówczas 64,8 proc.) oraz w relacji do 2 kw. roku ubiegłego (kiedy 49,2 proc. tak właśnie oceniała sytuację).

Grupa optymistów nadal jest stosunkowo niewielka, obecnie tylko 5 proc. small biznesu ocenia, że sytuacja ekonomiczna kraju polepszyła się w ostatnich trzech miesiącach.


Zobacz: Czy można się umówić kto jest twórcą?


OCENA SYTUACJI WŁASNEJ FIRMY

Z odczytu danych monitorujących ocenę kondycji własnej firmy wynika, że 36 proc. przedsiębiorców uważa, że sytuacja w ich firmie pogorszyła się
w poprzednich 3 miesiącach. Pozytywnie oceniających kondycję firmy jest jedynie 11 proc.

Ponad połowa badanych uważa, że sytuacja ekonomiczna przedsiębiorstwa nie zmieniła się ani na lepsze ani na gorsze w ostatnim czasie (52,8 proc.).

DOMINUJĄ PROGNOZY LEPSZEJ KONDYCJI GOSPODARCZEJ KRAJU

Kondycja ekonomiczna kraju w tym kwartale polepszy się – tak uważa blisko co czwarty przedsiębiorca (23,5 proc.). Warto wszakże odnotować, że po raz pierwszy od roku,  odsetek optymistów wzrósł powyżej 20 punktów proc.

Równocześnie – co istotne – do 17,3 proc. spadł udział prognozujących, że sytuacja gospodarcza kraju pogorszy się w tym kwartale. Rok temu 31,8 proc. zakładało czarny scenariusz, kwartał temu 45,5 proc., stąd obecny wynik można ocenić jako wyraźnie lepszy.

Zobacz: Zmiana obowiązków przedsiębiorców dot. Monitora Sądowego i Gospodarczego


LEPSZA KONDYCJA PRZEDSIĘBIORSTW

Ten kwartał będzie zdecydowanie lepszy dla small biznesu niż poprzedni. W sumie 44 proc. przedsiębiorców spodziewa się poprawy kondycji własnej firmy. Rok temu 39,7 proc. tak zakładało, kwartał temu zaledwie 16,7 proc., zatem to kolejny znaczny wzrost nadziei na poprawę.

13,8 proc. badanych obawia się mocno o swoją przyszłości i prognozuje niestety raczej pogorszenie sytuacji ekonomicznej firmy.

KIEDY KONIEC KRYZYSU W OCENIE MŚP?

REKLAMA

Kiedy postawiliśmy pytanie o koniec kryzysu po raz pierwszy w 2009 roku usłyszeliśmy, że kryzysu w Polsce nie ma. Rząd jednocześnie utrwalał informację o zielonej wyspie, konsumpcja była na relatywnie wysokim poziomie, bezrobocie też nie rosło tak jak obecnie, a największe inwestycje drogowe i infrastrukturalne były przed nami. Przedsiębiorcy MŚP, także początkowo sądzili, że kryzys to drobny epizod. W 2009 roku zapytaliśmy firmy kiedy sytuacja ekonomiczna w Europie, na świecie w tym w Polsce poprawi się i kraje wyjdą z kryzysu – wówczas niemal 60 proc. ankietowanych mówiła: nastąpi to w drugiej połowie 2010…, najpóźniej w 2011.

Na tak samo brzmiące pytanie, ale zadane rok później już 73 proc. badanych odraczało termin końca problemów gospodarczych na koniec 2011 lub wskazywało, że kryzys w najgorszym wypadku skończy się w  2012. Jak solidnie należało modyfikować to podejście pokazywały odczyty w kolejnych kwartałach. Przybywało realistów  –  nazywanych czasem pesymistami, a optymiści topnieli w oczach. Cięcie optymizmu ilustruje zmiana postaw uchwycona w pomiarze na koniec 2012 roku w relacji do drugiego kwartału tego roku. Raptem w kilka miesięcy do 57,5 proc. wzrósł odsetek  przekonanych, że  kryzys będzie mieć finał w 2015 lub później. Wcześniej takie oceny wyrażało jedynie 14,2 proc., a maksymalnie 22 proc. badanych. W tym samym czasie nawet rok 2014 okazał się być dla wąskiej grupy przedsiębiorców realny jako kres problemów gospodarek światowych. Spadek takich ocen do 24 proc. z 72 proc.  można z czystym sumieniem określić jako spektakularny.

Zobacz: Przesyłanie wniosku do CEIDG pocztą


WSKAŹNIK NASTROJÓW KERNA WZRÓSŁ DO MINUS 58,31 PKT.

Z przeprowadzonego badania Keralla Research wynika, że wskaźnik nastrojów przedsiębiorstw KERNA wzrósł do poziomu minus 58,31 pkt. i jest o wyższy o 19,38 pkt. w stosunku do ubiegłego kwartału. Co ważne, porównując do analogicznego okresu roku 2012 jest on niższy tylko o 1,07 pkt. Tak więc mimo wciąż słabych danych dotyczących gospodarki pesymistyczne nastroje nie pogłębiają się, a trend negatywny został – przynajmniej czasowo – zahamowany.

Na wskaźnik KERNA wpływają opinie przedsiębiorców dotyczące kondycji ekonomicznej kraju oraz kondycji własnej firmy. W tym kwartale wzrost KERNA to efekt głównie lepszej oceny przyszłej kondycji własnej firmy. Wskaźnik cząstkowy tego obszaru wzrósł niemal o całe 55 pkt. Również prognozowana lepsza sytuacja gospodarcza kraju miała wpływ na wyższe wskazania wskaźnika – w tym obszarze odnotowano wzrost o 34 pkt.

INDEX ZAIR (zakupy i rezygnacje) WZROST DO MIUNS 64,1  PKT.

Index ZAIR informujący o skali zakupów (inwestycje w MŚP) oparty jest na wskazaniach o wydatkach na inwestycje i rezygnacjach z nich. W tej edycji badania INDEX ZAIR wyniósł minus 64,1 pkt., co oznacza wzrost o prawie 10 pkt. w stosunku do poprzedniego kwartału (74,2 pkt.). Licząc w relacji do analogicznego kwartału roku ubiegłego ZAIR wzrósł o 4,7 pkt. (r/r).

Inwestycje w tym kwartale będą na znacznie wyższym poziomie, niż w poprzednich trzech miesiącach, co wynika m.in. z tego, że tradycyjnie już w drugim kwartale roku przedsiębiorcy chętniej wdrażają swoje plany zakupowe. Co ważne jednak inwestycje będą na wyższym poziomie, niż rok temu o tej samej porze. Mimo utrzymującego się spowolnienia gospodarczego przedsiębiorcy MŚP nie kontynuują restrykcyjnej polityki wstrzymywania zakupów. Small biznes informuje o większych, niż kwartał wcześniej wydatkach prawie we wszystkich badanych obszarach. Najwięcej przedsiębiorców chce prowadzić remonty hal, pomieszczeń, modernizacje maszyn, urządzeń.  MŚP będzie również ponosić wydatki na zakup maszyn, technologii, samochodów do firm. Więcej też firm będzie zatrudniać, niż zwalniać. W tym kwartale 15 proc. firm deklaruje też, że zwiększy liczbę pracowników w przedsiębiorstwie.

Zobacz: Czy zakładowy plan kont powinien zawierać też konta, które są potencjalnie możliwe do założenia w przyszłości?

Autor: Izabella Młynarczyk, analityk Instytutu Keralla Research

www.keralla.pl

Informacja o badaniu

Badanie przeprowadzono na próbie N=600 przedsiębiorstw zatrudniających do 250 osób (MŚP – mikro, małe i średnie firmy). Próba jest ogólnopolska, reprezentatywna. W badaniu biorą udział wyłącznie firmy prywatne, prowadzące aktywną działalność zarobkową (firmy aktywne, niepaństwowe). Badanie przeprowadzono techniką CATI.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA