REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzecia ustawa deregulacyjna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Milewski Marcin
Trzecia ustawa deregulacyjna
Trzecia ustawa deregulacyjna

REKLAMA

REKLAMA

Trzecia ustawa deregulacyjna. Trwają prace nad przygotowaniem kolejnej ustawy deregulacyjnej. Ministerstwo Gospodarki przygotowało założenia zmian, które mają zmniejszyć obciążenia administracyjne i podatkowe przedsiębiorców.

Trzecia ustawa deregulacyjna

Resort gospodarki pracuje nad trzecią ustawa deregulacyjną. Przygotowywane zmiany to kolejny krok w stronę poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Z przeprowadzonych przez Ministerstwo Gospodarki szacunków wynika, że suma rocznych kosztów administracyjnych wynosi około 6,1 proc. PKB, a suma rocznych obciążeń administracyjnych, popularnie określanych jako biurokracja, to ok. 2,9 proc. PKB. Na celowniku znalazły się obciążenia administracyjne oraz niejednoznaczne przepisy hamujące rozwój przedsiębiorczości.

REKLAMA

REKLAMA

Dotychczas pojawiły się dwie ustawy deregulacyjne. Pierwsza weszła w życie 1 lipca 2011 r. Ustawa o ograniczaniu barier dla obywateli i przedsiębiorców, uchyliła m.in. przepisy nakazujące przedsiębiorcy przedstawianie zaświadczeń o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub rejestru w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz nadaniu numerów NIP i REGON.

Przepisy ustawy deregulacyjnej bis zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2012 roku. Zmiany pozwoliły na wykorzystanie przez pracownika zaległego urlopu do 30 września. Ustawa deregulacyjna bis skróciła też z 10 do 5 lat okres przechowywania kopii deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych ZUS oraz z 10 do 5 lat okres przedawnienia należności z tytułu składek do ZUS i KRUS.

Łatwiej z podatkami

REKLAMA

Nowe przepisy mają uprościć prawo podatkowe. Wśród ułatwień dla przedsiębiorców znalazło skrócenie terminu zwrotu różnicy podatku VAT z 60 do 30 dni, a także zniesienie restrykcyjnego terminu płatności podatku VAT od towarów importowanych. Obecnie przedsiębiorcy na uregulowanie należności podatkowych mają 10 dni od dnia powiadomienia przez organy celne o ich wysokości. Dotychczasowe reguły miałyby zostać zastąpione przez rozliczenia na zasadach ogólnych, czyli wraz ze składaniem deklaracji podatkowej VAT.

Projekt przewiduje m.in. objęcie większej grupy przedsiębiorców statusem małego podatnika i uproszczoną ewidencją księgową oraz skrócenie termin uprawdopodobnienia nieściągalności wierzytelności (z dotychczasowych 180 do 90 dni). Zwiększeniu ma ulec roczny próg przychodów uprawniających do zastosowania ryczałtu ewidencjonowanego (ze 150 000 euro do 250 000 euro). Nowe rozwiązania podatkowe mają uprościć import, eksport oraz poprawić płynność finansową przedsiębiorstw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uproszczenia w prawie pracy i ubezpieczeniach społecznych

Oprócz prawa podatkowego projekt zakłada wprowadzenie zmian w ubezpieczeniach społecznych, prawie pracy oraz przepisach regulujących podpis elektroniczny. Przedsiębiorca zyska m.in. możliwość wydłużenia dopuszczalnego czasu obowiązywania umowy o praktykę absolwencką o kolejne 3 płatne miesiące.

Projekt przewiduje także umożliwienie osobie współpracującej z osobą prowadzącą działalność gospodarczą skorzystanie ze świadczenia przedemerytalnego.

Założenia resortu gospodarki to jeden z pierwszych etapów w przygotowywaniu ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce. Ustawa może zostać uchwalona jeszcze w tym roku.

Informowaliśmy o tym: Trzecia ustawa deregulacyjna

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA