REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzecia ustawa deregulacyjna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Milewski Marcin
Trzecia ustawa deregulacyjna
Trzecia ustawa deregulacyjna

REKLAMA

REKLAMA

Trzecia ustawa deregulacyjna. Trwają prace nad przygotowaniem kolejnej ustawy deregulacyjnej. Ministerstwo Gospodarki przygotowało założenia zmian, które mają zmniejszyć obciążenia administracyjne i podatkowe przedsiębiorców.

Trzecia ustawa deregulacyjna

Resort gospodarki pracuje nad trzecią ustawa deregulacyjną. Przygotowywane zmiany to kolejny krok w stronę poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Z przeprowadzonych przez Ministerstwo Gospodarki szacunków wynika, że suma rocznych kosztów administracyjnych wynosi około 6,1 proc. PKB, a suma rocznych obciążeń administracyjnych, popularnie określanych jako biurokracja, to ok. 2,9 proc. PKB. Na celowniku znalazły się obciążenia administracyjne oraz niejednoznaczne przepisy hamujące rozwój przedsiębiorczości.

REKLAMA

REKLAMA

Dotychczas pojawiły się dwie ustawy deregulacyjne. Pierwsza weszła w życie 1 lipca 2011 r. Ustawa o ograniczaniu barier dla obywateli i przedsiębiorców, uchyliła m.in. przepisy nakazujące przedsiębiorcy przedstawianie zaświadczeń o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub rejestru w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz nadaniu numerów NIP i REGON.

Przepisy ustawy deregulacyjnej bis zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2012 roku. Zmiany pozwoliły na wykorzystanie przez pracownika zaległego urlopu do 30 września. Ustawa deregulacyjna bis skróciła też z 10 do 5 lat okres przechowywania kopii deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych ZUS oraz z 10 do 5 lat okres przedawnienia należności z tytułu składek do ZUS i KRUS.

Łatwiej z podatkami

REKLAMA

Nowe przepisy mają uprościć prawo podatkowe. Wśród ułatwień dla przedsiębiorców znalazło skrócenie terminu zwrotu różnicy podatku VAT z 60 do 30 dni, a także zniesienie restrykcyjnego terminu płatności podatku VAT od towarów importowanych. Obecnie przedsiębiorcy na uregulowanie należności podatkowych mają 10 dni od dnia powiadomienia przez organy celne o ich wysokości. Dotychczasowe reguły miałyby zostać zastąpione przez rozliczenia na zasadach ogólnych, czyli wraz ze składaniem deklaracji podatkowej VAT.

Projekt przewiduje m.in. objęcie większej grupy przedsiębiorców statusem małego podatnika i uproszczoną ewidencją księgową oraz skrócenie termin uprawdopodobnienia nieściągalności wierzytelności (z dotychczasowych 180 do 90 dni). Zwiększeniu ma ulec roczny próg przychodów uprawniających do zastosowania ryczałtu ewidencjonowanego (ze 150 000 euro do 250 000 euro). Nowe rozwiązania podatkowe mają uprościć import, eksport oraz poprawić płynność finansową przedsiębiorstw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uproszczenia w prawie pracy i ubezpieczeniach społecznych

Oprócz prawa podatkowego projekt zakłada wprowadzenie zmian w ubezpieczeniach społecznych, prawie pracy oraz przepisach regulujących podpis elektroniczny. Przedsiębiorca zyska m.in. możliwość wydłużenia dopuszczalnego czasu obowiązywania umowy o praktykę absolwencką o kolejne 3 płatne miesiące.

Projekt przewiduje także umożliwienie osobie współpracującej z osobą prowadzącą działalność gospodarczą skorzystanie ze świadczenia przedemerytalnego.

Założenia resortu gospodarki to jeden z pierwszych etapów w przygotowywaniu ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce. Ustawa może zostać uchwalona jeszcze w tym roku.

Informowaliśmy o tym: Trzecia ustawa deregulacyjna

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA