REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Obowiązki przedsiębiorcy w zakresie zwielokrotniania utworów

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Obowiązki przedsiębiorcy w zakresie zwielokrotniania utworów
Obowiązki przedsiębiorcy w zakresie zwielokrotniania utworów

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej może odbywać się na wielu płaszczyznach. Jedną z możliwości jest aktywność w zakresie działalności reprograficznej, tj. polegającej na zwielokrotnianiu utworów. Należy jednak pamiętać, że ta działalność łączy się z pewnymi obowiązkami. Jakimi? Odpowiedzi znajdziesz w poradzie.

Podstawowym obowiązkiem przedsiębiorcy zajmującego się działalnością reprograficzną jest uiszczanie opłat. Za urządzenia reprograficzne można uznać sprzęt umożliwiający zwielokrotnianie danych, taki jak: kopiarki analogowe i cyfrowe, skanery, urządzenia wielofunkcyjne posiadające przynajmniej funkcję skanowania lub kopiowania, a także telefaksy posiadające funkcję kopiowania.

REKLAMA

Jeżeli więc przedsiębiorca trudni się zwielokrotnianiem - jest obowiązany do uiszczania odpowiednich opłat. Powinien dokonywać ich za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.

Opłaty mają wysokość do 3% wpływów i powinny być uiszczane na rzecz twórców oraz wydawców, chyba że zwielokrotnienie odbywa się na podstawie umowy z uprawnionym. Opłaty te przypadają twórcom i wydawcom w częściach równych.

Jakie są koszty zwielokrotniania utworów?

Aby zapewnić prawidłowe zarządzanie opłatami minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, po zasięgnięciu opinii organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi, stowarzyszeń twórców oraz wydawców, a także opinii właściwej izby gospodarczej określił w drodze rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2003 r. w sprawie opłat uiszczanych przez posiadaczy urządzeń reprograficznych, wysokość opłat, uwzględniając w nim proporcje udziału w zwielokrotnianych materiałach utworów zwielokrotnianych dla własnego użytku osobistego, sposób ich pobierania i podziału oraz wskazuje organizację lub organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi uprawnione do ich pobierania. 

Polecamy: Prawo autorskie - vademecum

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość opłat ustalona jest więc w ten sposób odgórnie i wynosi odpowiednio  

  1. 1% od wpływów uzyskiwanych z działalności reprodukcyjnej – w przypadku gdy w strukturze zwielokrotnianych materiałów do 25% stanowią utwory kopiowane dla własnego użytku osobistego osób trzecich,
  2. 1,5% od wpływów uzyskiwanych z działalności – w przypadku gdy w strukturze zwielokrotnianych materiałów od 26 do 75% stanowią utwory kopiowane dla własnego użytku osobistego osób trzecich, 
  3. 3% od wpływów uzyskiwanych z działalności - w przypadku gdy w strukturze zwielokrotnianych materiałów powyżej 75% stanowią utwory kopiowane dla własnego użytku osobistego osób trzecich.

Kto pobiera opłaty za zwielokrotnianie utworów?

Jak zostało wskazane, opłaty te są pobierane przez organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.

Takimi organizacjami uprawnionymi do pobierania opłat są:

  • Stowarzyszenie Zbiorowego Zarządzania Prawami Autorskimi Twórców Dzieł Naukowych i Technicznych KOPIPOL – na rzecz twórców,
  •  Stowarzyszenie Autorów i Wydawców „Polska Książka” – na rzecz wydawców.

Organizacje  posiadają wiele obowiązków w związku z tą działalnością. 

Zasady pobierania opłat przez organizacje zbiorowego zarządzania

Powinny one dokonać tej czynności za dany kwartał w terminie 14 dni po upływie tego kwartału. Wraz z opłatą są przekazywane informacje stanowiące podstawę określenia wysokości tej opłaty. Następnie uprawnione organizacje przekazują, w terminie 60 dni po upływie kwartału, organizacjom zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi, reprezentującym twórców lub wydawców, kwoty należne reprezentowanym przez te organizacje podmiotom uprawnionym wraz z rozliczeniem pobranych opłat. 

Polecamy: Utwór na gruncie prawa autorskiego

REKLAMA

Organizacje pobierające opłaty przekazują je organizacjom reprezentującym podmioty uprawnione do uzyskiwania tych sum, w wysokości proporcjonalnej do zakresu zwielokrotniania utworów przez posiadaczy urządzeń reprograficznych pochodzących od reprezentowanych przez te organizacje podmiotów.

Organizacje dokonują również podziału opłat na podstawie porozumienia zawartego przez wszystkie organizacje reprezentujące podmioty uprawnione. Uwzględnia się przy tym wyniki badań obejmujące korzystanie z utworów, odzwierciedlających strukturę i rozmiar zwielokrotniania utworów do własnego użytku osobistego, a także stwierdza, jaka część opłat jest należna poszczególnym kategoriom podmiotów uprawnionych.

W przypadku braku porozumienia organizacji reprezentujących podmioty uprawnione, organizacje  pobierające opłaty dokonują ich podziału po ustaleniu (a także przy uwzględnieniu wyników badań), jaka część opłat jest należna poszczególnym kategoriom podmiotów uprawnionych. Organizacja reprezentująca uprawnione podmioty może zgłosić zastrzeżenie dotyczące wysokości przypadającej kwoty opłat organizacji pobierającej i przedstawić dokumentację w tym zakresie.

REKLAMA

Jeżeli zastrzeżenie nie zostanie zaakceptowane ze strony innych organizacji, organizacje pobierające opłaty wydzielają, do czasu rozstrzygnięcia sporu, kwotę w wysokości równowartości udokumentowanego roszczenia organizacji reprezentującej uprawnione podmioty.

Wybór podmiotu przeprowadzającego badania oraz ich zakres i częstotliwość uzgadniają wszystkie organizacje reprezentujące daną kategorię podmiotów uprawnionych. Wówczas organizacje pobierające opłaty udostępniają wyniki badań pozostałym organizacjom.

Organizacje pobierające opłaty dokonują podziału tych opłat, po potrąceniu z puli uzasadnionych i udokumentowanych kosztów poniesionych w celu ich dochodzenia oraz podziału. Gromadzą one na wyodrębnionych rachunkach bankowych opłaty pobrane od posiadaczy urządzeń reprograficznych oraz część opłat przypadającą podmiotom, które nie są reprezentowane przez żadną organizację – w celu jej podziału między nimi.

W końcowym etapie procedury poboru opłat organizacje reprezentujące podmioty uprawnione dokonują podziału opłat otrzymanych od organizacji pobierających owe opłaty pomiędzy reprezentowane przez te organizacje podmioty.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA