REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kształtuje się kontrola działalności w dziedzinie transportu drogowego?

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Kontrola działalności w dziedzinie transportu drogowego.
Kontrola działalności w dziedzinie transportu drogowego.

REKLAMA

REKLAMA

Niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności, przedsiębiorca powinien pamiętać o możliwości przeprowadzenia u niego kontroli. Dotyczy to oczywiście także prowadzenia firmy transportowej. W tym przypadku mogą być kontrolowani zarówno sami przedsiębiorcy, jak też kierowcy. Warto wiedzieć jak taka kontrola może wyglądać i kto ją przeprowadza.

REKLAMA

W przypadku transportu drogowego uprawnionym do kontroli podmiotem jest Inspekcja Transportu Drogowego. Do zadań Inspekcji należy kontrola:
• dokumentów związanych z wykonywaniem transportu drogowego lub przewozów na potrzeby własne oraz przestrzegania warunków w nich określonych;
• przestrzegania przepisów ruchu drogowego;
• przestrzegania przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdu i obowiązkowych przerw oraz czasu odpoczynku kierowcy;
• przestrzegania szczegółowych zasad i warunków transportu zwierząt;
• przestrzegania zasad i warunków dotyczących przewozu drogowego towarów niebezpiecznych;
• wprowadzonych do obrotu ciśnieniowych urządzeń transportowych;
• rodzaju używanego paliwa;
• dokumentów związanych z wykonywaniem publicznego transportu zbiorowego.

REKLAMA

Inspektor wykonując powyżej wskazane zadania ma prawo wykonywać określone czynności, w tym:
1. wstęp do pojazdu;
2. kontrolę dokumentów;
3. kontrolę karty kierowcy i karty przedsiębiorstwa;
4. kontrolę zainstalowanych w pojeździe urządzeń pomiarowo-kontrolnych lub tachografu cyfrowego;
5. kontrolę masy, nacisków osi i wymiarów pojazdu przy użyciu przyrządu pomiarowego;
6. żądanie od przedsiębiorcy i jego pracowników pisemnych lub ustnych wyjaśnień, okazania dokumentów i innych nośników informacji oraz udostępnienia wszelkich danych mających związek z przedmiotem kontroli;
7. wstępowanie na teren przedsiębiorcy, w tym do pomieszczeń, gdzie prowadzi on działalność gospodarczą, w dniach i godzinach, w których jest lub powinna być wykonywana ta działalność.

Inspektor przeprowadza czynności kontrolne, o których mowa powyżej, w obecności przedsiębiorcy albo osoby przez niego upoważnionej, zaś kontroli dokumentów inspektor dokonuje w obecności kierującego przemieszczającym się środkiem transportu

REKLAMA

Kontroli takiej podlegają kierowcy wykonujący transport drogowy lub przewóz na potrzeby własne oraz przedsiębiorcy wykonujący transport drogowy lub przewóz na potrzeby własne. Natomiast kontroli nie podlegają pojazdy przewożące wartości pieniężne w rozumieniu przepisów o ochronie osób i mienia.

Inspektor wykonuje czynności kontrolne co do zasady w umundurowaniu oraz posługuje się legitymacją służbową i znakiem identyfikacyjnym. To bardzo ważne. Inspektor może wykonywać bez umundurowania czynności kontrolne podczas kontroli w przedsiębiorstwie, przewozów regularnych, o ile nie wymaga to zatrzymywania pojazdów na drodze poza przystankami transportu drogowego taksówką, o ile nie wymaga to zatrzymywania pojazdów na drodze poza postojem. Inspektor może dokonywać czynności kontrolnych po okazaniu legitymacji służbowej oraz doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Upoważnienie takie powinno zawierać co najmniej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wskazanie podstawy prawnej,
• oznaczenie organu kontroli,
• datę i miejsce wystawienia,
• imię i nazwisko inspektora upoważnionego do przeprowadzenia kontroli oraz numer jego legitymacji służbowej,
• firmę przedsiębiorcy objętego kontrolą,
• określenie zakresu przedmiotowego kontroli,
• wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywany termin zakończenia kontroli,
• podpis osoby udzielającej upoważnienia,
• pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego przedsiębiorcy.

Jeżeli natomiast inspektorzy dokonują czynności kontrolnych przemieszczających się środków transportu, mogą tego dokonywać jedynie po okazaniu kierującemu legitymacji służbowej. Zatrzymanie pojazdu do kontroli może być dokonane tylko przez umundurowanego inspektora.

Polecamy: Kiedy przedsiębiorcę może kontrolować CBA?

Inspektor ma obowiązek zapoznać kontrolowanego z jego prawami i obowiązkami wynikającymi z ustawy. Inspektor wykonuje czynności kontrolne w obecności kontrolowanego albo osoby przez niego upoważnionej, a także w obecności kierującego. 

W toku kontroli inspektor może wykonywać jedynie czynności określonych w przepisach, a więc:
1. legitymować kierowców i inne osoby w celu ustalenia tożsamości, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli,
2. badać dokumenty i inne nośniki informacji objęte zakresem kontroli,
3. dokonywać oględzin i zabezpieczać zebrane dowody,
4. zatrzymać kartę kierowcy lub kartę przedsiębiorstwa,
5. przesłuchiwać świadków i zasięgać opinii biegłych,
6. przesłuchiwać kontrolowanego w charakterze strony, w sytuacji, w której po wyczerpaniu środków dowodowych lub z powodu ich braku pozostały niewyjaśnione fakty istotne dla ustaleń kontroli.

Należy pamiętać, że w przypadku nieusprawiedliwionego niestawienia się kontrolowanego podmiotu, świadka lub biegłego na wezwanie inspektora stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

Z przeprowadzonych czynności kontrolnych inspektor sporządza protokół kontroli. Protokół podpisują inspektor i kontrolowany przedsiębiorca. Oczywiście kierowca, przedsiębiorca lub innym podmiot wykonujący przewóz drogowy ma prawo do odmowy podpisania protokołu. Odmowę kontrolowanego kontrolujący odnotowuje w protokole kontroli i podaje jej przyczynę. Oryginał protokołu kontroli zatrzymuje kontrolujący, a kopię doręcza się kontrolowanemu kierowcy, przedsiębiorcy lub podmiotowi wykonującemu przewóz drogowy. Do protokołu kontroli kontrolowany ma prawo wnieść zastrzeżenia.

Inspektor ma nawet prawo do stosowania środków przymusu bezpośredniego i używania broni palnej, wykonując zadania określone powyżej. Oznacza to, że inspektorzy mogą być wyposażeni w broń palną i używać jej. Oczywiście jest to ostateczność.

Polecamy: Licencja na wykonanie transportu drogowego

Inspektor ma również prawo do nakładania i pobierania kar pieniężnych. Oczywiście musi się to odbywać zgodnie z przepisami ustawy o transporcie drogowym oraz przepisami o drogach publicznych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zaczną obowiązywać e-Doręczenia. Z rejestrowanego doręczenia elektronicznego będą musieli korzystać także przedsiębiorcy

Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że od 1 stycznia 2025 r. zaczną w Polsce powszechnie obowiązywać e-Doręczenia. Korespondencję w tej formie będą musiały prowadzić przede wszystkim urzędy i instytucje publiczne, jednak konieczność stosowania doręczeń cyfrowych dotyczy również części przedsiębiorców.

Przedsiębiorco, zostało Ci kilka dni na optymalizację podatkową

Przedsiębiorco, zostało Ci kilka dni na optymalizację podatkową. Czym jest optymalizacja podatkowa? 65 proc. właścicieli firm szukających sposobów na zmniejszenie obciążeń podatkowych decyduje się na ten krok.

Świadczenie interwencyjne 2024 - wnioski i zmiana wysokości

Co to jest świadczenie interwencyjne? Dla kogo zostało przewidziane w 2024 roku? Od kiedy można składać wnioski? Jakie zmiany w wysokości świadczenia interwencyjnego zostały poczynione?

Webinar: Składka zdrowotna przedsiębiorców - jak ją rozliczać w 2025 i co wchodzi od 2026 r.?

Praktyczny webinar „Składka zdrowotna przedsiębiorców – jak ją rozliczać w 2025 i co wchodzi od 2026 r.?” poprowadzi Dariusz Suchorowski, specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych, ekspert INFORAKADEMII. Podczas webinaru przedstawiona zostanie kwestia rozliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców po zmianach od stycznia 2025 oraz 2026 roku. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Restrukturyzacja coraz popularniejsza. Dane na 2024 rok i prognozy na 2025

Z grudniowego raportu MGBI wynika, że w 2024 r. liczba postępowań restrukturyzacyjnych w Polsce osiągnęła rekordowe wyniki, co pokazuje, że przedsiębiorcy coraz częściej są świadomi, że jest alternatywa dla upadłości. Jakie są prognozy na 2025 rok?

Kto dzisiaj wysyła tradycyjne kartki świąteczne?

Czy w czasach postępującej cyfryzacji przedsiębiorcy wysyłają jeszcze do kontrahentów tradycyjne kartki świąteczne? Czy elektroniczna forma składania życzeń stała się już tak bardzo powszechna, że mało kto pamięta jeszcze o "analogowych" listach?

Co trzecia firma nie organizuje wigilii ani innych spotkań integracyjnych dla pracowników

Nie tylko korporacje, ale także mikro, małe i średnie firmy przykładają wagę do inicjatyw integracyjnych dla swoich pracowników. Jednak nie wszystkie. W najmniejszych firmach jednak standardem jest brak zarówno firmowych wigilii, jak i spotkań integracyjnych z innej okazji.

Restrukturyzacja a upadłość. Jakie możliwości ma przedsiębiorca w kryzysie [WYWIAD]

Czy wszystkie firmy mogą skorzystać z restrukturyzacji? Czym różni się ona od upadłości? Co w sytuacji, gdy się nie powiedzie? Odpowiedzi na pytania dla Infor.pl udziela Patryk Kruczek, adwokat i doradca restrukturyzacyjny w kancelarii Kruczek+Partnerzy.

REKLAMA

Znów mocno rosną składki ZUS: kto ile zapłaci w 2025 roku

Jednym z kluczowych elementów tych kosztów są składki na ZUS. W 2025 roku przedsiębiorców czeka znacząca podwyżka, co wynika ze wzrostu prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia. Jaki ZUS dla nowych firm w 2025: ile składek płaci się na początku działalności gospodarczej. O ile wyższe składki ZUS dla firm działających już od dawna?

Polska Izba Branży Pogrzebowej: czas skończyć z szarą strefą w branży!

Polska Izba Branży Pogrzebowej: czas skończyć z szarą strefą w branży! Zdaniem prezesa Polskiej Izby Branży Pogrzebowej Roberta Czyżaka, w branży funeralnej może pracować bez rejestracji nawet ponad 6000 osób.

REKLAMA