REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kształtuje się kontrola działalności w dziedzinie transportu drogowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Kontrola działalności w dziedzinie transportu drogowego.
Kontrola działalności w dziedzinie transportu drogowego.

REKLAMA

REKLAMA

Niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności, przedsiębiorca powinien pamiętać o możliwości przeprowadzenia u niego kontroli. Dotyczy to oczywiście także prowadzenia firmy transportowej. W tym przypadku mogą być kontrolowani zarówno sami przedsiębiorcy, jak też kierowcy. Warto wiedzieć jak taka kontrola może wyglądać i kto ją przeprowadza.

W przypadku transportu drogowego uprawnionym do kontroli podmiotem jest Inspekcja Transportu Drogowego. Do zadań Inspekcji należy kontrola:
• dokumentów związanych z wykonywaniem transportu drogowego lub przewozów na potrzeby własne oraz przestrzegania warunków w nich określonych;
• przestrzegania przepisów ruchu drogowego;
• przestrzegania przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdu i obowiązkowych przerw oraz czasu odpoczynku kierowcy;
• przestrzegania szczegółowych zasad i warunków transportu zwierząt;
• przestrzegania zasad i warunków dotyczących przewozu drogowego towarów niebezpiecznych;
• wprowadzonych do obrotu ciśnieniowych urządzeń transportowych;
• rodzaju używanego paliwa;
• dokumentów związanych z wykonywaniem publicznego transportu zbiorowego.

REKLAMA

REKLAMA

Inspektor wykonując powyżej wskazane zadania ma prawo wykonywać określone czynności, w tym:
1. wstęp do pojazdu;
2. kontrolę dokumentów;
3. kontrolę karty kierowcy i karty przedsiębiorstwa;
4. kontrolę zainstalowanych w pojeździe urządzeń pomiarowo-kontrolnych lub tachografu cyfrowego;
5. kontrolę masy, nacisków osi i wymiarów pojazdu przy użyciu przyrządu pomiarowego;
6. żądanie od przedsiębiorcy i jego pracowników pisemnych lub ustnych wyjaśnień, okazania dokumentów i innych nośników informacji oraz udostępnienia wszelkich danych mających związek z przedmiotem kontroli;
7. wstępowanie na teren przedsiębiorcy, w tym do pomieszczeń, gdzie prowadzi on działalność gospodarczą, w dniach i godzinach, w których jest lub powinna być wykonywana ta działalność.

Inspektor przeprowadza czynności kontrolne, o których mowa powyżej, w obecności przedsiębiorcy albo osoby przez niego upoważnionej, zaś kontroli dokumentów inspektor dokonuje w obecności kierującego przemieszczającym się środkiem transportu

Kontroli takiej podlegają kierowcy wykonujący transport drogowy lub przewóz na potrzeby własne oraz przedsiębiorcy wykonujący transport drogowy lub przewóz na potrzeby własne. Natomiast kontroli nie podlegają pojazdy przewożące wartości pieniężne w rozumieniu przepisów o ochronie osób i mienia.

REKLAMA

Inspektor wykonuje czynności kontrolne co do zasady w umundurowaniu oraz posługuje się legitymacją służbową i znakiem identyfikacyjnym. To bardzo ważne. Inspektor może wykonywać bez umundurowania czynności kontrolne podczas kontroli w przedsiębiorstwie, przewozów regularnych, o ile nie wymaga to zatrzymywania pojazdów na drodze poza przystankami transportu drogowego taksówką, o ile nie wymaga to zatrzymywania pojazdów na drodze poza postojem. Inspektor może dokonywać czynności kontrolnych po okazaniu legitymacji służbowej oraz doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Upoważnienie takie powinno zawierać co najmniej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wskazanie podstawy prawnej,
• oznaczenie organu kontroli,
• datę i miejsce wystawienia,
• imię i nazwisko inspektora upoważnionego do przeprowadzenia kontroli oraz numer jego legitymacji służbowej,
• firmę przedsiębiorcy objętego kontrolą,
• określenie zakresu przedmiotowego kontroli,
• wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywany termin zakończenia kontroli,
• podpis osoby udzielającej upoważnienia,
• pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego przedsiębiorcy.

Jeżeli natomiast inspektorzy dokonują czynności kontrolnych przemieszczających się środków transportu, mogą tego dokonywać jedynie po okazaniu kierującemu legitymacji służbowej. Zatrzymanie pojazdu do kontroli może być dokonane tylko przez umundurowanego inspektora.

Polecamy: Kiedy przedsiębiorcę może kontrolować CBA?

Inspektor ma obowiązek zapoznać kontrolowanego z jego prawami i obowiązkami wynikającymi z ustawy. Inspektor wykonuje czynności kontrolne w obecności kontrolowanego albo osoby przez niego upoważnionej, a także w obecności kierującego. 

W toku kontroli inspektor może wykonywać jedynie czynności określonych w przepisach, a więc:
1. legitymować kierowców i inne osoby w celu ustalenia tożsamości, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli,
2. badać dokumenty i inne nośniki informacji objęte zakresem kontroli,
3. dokonywać oględzin i zabezpieczać zebrane dowody,
4. zatrzymać kartę kierowcy lub kartę przedsiębiorstwa,
5. przesłuchiwać świadków i zasięgać opinii biegłych,
6. przesłuchiwać kontrolowanego w charakterze strony, w sytuacji, w której po wyczerpaniu środków dowodowych lub z powodu ich braku pozostały niewyjaśnione fakty istotne dla ustaleń kontroli.

Należy pamiętać, że w przypadku nieusprawiedliwionego niestawienia się kontrolowanego podmiotu, świadka lub biegłego na wezwanie inspektora stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

Z przeprowadzonych czynności kontrolnych inspektor sporządza protokół kontroli. Protokół podpisują inspektor i kontrolowany przedsiębiorca. Oczywiście kierowca, przedsiębiorca lub innym podmiot wykonujący przewóz drogowy ma prawo do odmowy podpisania protokołu. Odmowę kontrolowanego kontrolujący odnotowuje w protokole kontroli i podaje jej przyczynę. Oryginał protokołu kontroli zatrzymuje kontrolujący, a kopię doręcza się kontrolowanemu kierowcy, przedsiębiorcy lub podmiotowi wykonującemu przewóz drogowy. Do protokołu kontroli kontrolowany ma prawo wnieść zastrzeżenia.

Inspektor ma nawet prawo do stosowania środków przymusu bezpośredniego i używania broni palnej, wykonując zadania określone powyżej. Oznacza to, że inspektorzy mogą być wyposażeni w broń palną i używać jej. Oczywiście jest to ostateczność.

Polecamy: Licencja na wykonanie transportu drogowego

Inspektor ma również prawo do nakładania i pobierania kar pieniężnych. Oczywiście musi się to odbywać zgodnie z przepisami ustawy o transporcie drogowym oraz przepisami o drogach publicznych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA