REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są obowiązki producentów i dystrybutorów w zakresie bezpieczeństwa produktów

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Zapewnienie bezpieczeństwa wprowadzanych na rynek produktów, jest podstawowym obowiązkiem producenta
Zapewnienie bezpieczeństwa wprowadzanych na rynek produktów, jest podstawowym obowiązkiem producenta

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej może polegać między innymi na obrocie produktami. Wykonywanie tego typu działalności wiąże się oczywiście z określonymi wymogami. Przedsiębiorcy decydujący się na nią muszą dostosować się do nakładanych przez prawo zasad, a wśród niech zapewnić bezpieczeństwo produktów, wykonywać obowiązki producentów i dystrybutorów w zakresie bezpieczeństwa produktów oraz zachować zasady i tryb sprawowania nadzoru w celu zapewnienia bezpieczeństwa produktów wprowadzanych na rynek. Nakładane obowiązku mają na celu przede wszystkich zapewnienie bezpieczeństwa konsumenta.

Co to jest produkt?

REKLAMA

REKLAMA

Przez produkt należy rozumieć rzecz ruchomą nową lub używaną, jak i naprawianą lub regenerowaną, przeznaczoną do użytku konsumentów lub co do której istnieje prawdopodobieństwo, że może być używana przez konsumentów, dostarczaną lub udostępnianą przez producenta lub dystrybutora, zarówno odpłatnie, jak i nieodpłatnie, w tym również w ramach świadczenia usługi. Za produkt nie jest uznawana rzecz używana, dostarczona jako antyk albo jako rzecz wymagająca naprawy lub regeneracji przed użyciem, o ile dostarczający powiadomił konsumenta o tych właściwościach rzeczy.

Producentami są przedsiębiorcy prowadzący działalność polegającą na wytwarzaniu produktu albo każdą inną osobę, która występuje jako wytwórca, umieszczając na produkcie bądź do niego dołączając swoje nazwisko, nazwę, znak towarowy bądź inne odróżniające oznaczenie, a także osobę, która naprawia lub regeneruje produkt. Producentami są również przedstawiciele wytwórcy, a jeżeli wytwórca nie wyznaczył przedstawiciela – importerzy produktu. Producentami są też przedsiębiorcy uczestniczący w dowolnym etapie procesu dostarczania lub udostępniania produktu, pod warunkiem, że ich działanie może wpływać na właściwości produktu związane z jego bezpieczeństwem. Za dystrybutora zaś uznaje się przedsiębiorcę uczestniczącego w dowolnym etapie procesu dostarczania lub udostępniania produktu, którego działalność nie wpływa na właściwości produktu związane z jego bezpieczeństwem.

REKLAMA

Przedsiębiorcy decydujący się na szeroko rozumiany obrót produktami zobowiązani są do zapewnienia jego bezpieczeństwa. Produkt można uznać za bezpieczny, jeżeli spełnia on określone przez przepisy wymogi, m. in. gdy nie stwarza żadnego zagrożenia dla konsumentów lub stwarza znikome zagrożenie, dające się pogodzić z jego zwykłym używaniem i uwzględniające wysoki poziom wymagań dotyczących ochrony zdrowia i życia ludzkiego, w zwykłych lub w innych, dających się w sposób uzasadniony przewidzieć, warunkach jego używania, z uwzględnieniem czasu korzystania z produktu, a także, w zależności od rodzaju produktu, sposobu uruchomienia oraz wymogów instalacji i konserwacji.

Oceniając bezpieczeństwo produktu bierze się pod uwagę różne jego parametry, w tym skład, opakowanie, instrukcję montażu i uruchomienia, a także instrukcję instalacji i konserwacji, oddziaływanie na inne produkty, wygląd produktu, jego oznakowanie, ostrzeżenia i instrukcje dotyczące jego użytkowania i postępowania z produktem zużytym oraz wszelkie inne udostępniane konsumentowi wskazówki lub informacje dotyczące produktu, wreszcie kategorie konsumentów narażonych na niebezpieczeństwo w związku z używaniem produktu, w szczególności dzieci i osoby starsze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj również: Kto odpowiada za produkt niebezpieczny

Bezpieczeństwo produktu

Zapewnienie bezpieczeństwa wprowadzanych na rynek produktów, w rozumieniu określonych wyżej zasad, jest podstawowym obowiązkiem producenta. Oprócz tego producent, w zakresie prowadzonej działalności, jest zobowiązany dostarczać konsumentom informacje w języku polskim, które umożliwią konsumentom ocenę zagrożeń związanych z produktem w czasie zwykłego lub możliwego do przewidzenia okresu jego używania, jeżeli takie zagrożenia nie są, przy braku odpowiedniego ostrzeżenia, natychmiast zauważalne, a także informacje dotyczące możliwości przeciwdziałania tym zagrożeniom.

Producent jest zobowiązany podejmować działania zapewniające bezpieczeństwo, odpowiednie do właściwości dostarczanego produktu przede wszystkim umożliwiające uzyskiwanie przez wiedzy o zagrożeniach, które produkt może stwarzać, jak również mające na celu uniknięcie zagrożeń.

Działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa mogą również polegać na umieszczeniu na produkcie lub jego opakowaniu nazwy i adresu producenta oraz oznaczenia identyfikującego produkt lub, w razie potrzeby, partię produktu, chyba że nieumieszczenie takich informacji jest uzasadnione. Oprócz tego wskazane jest przeprowadzanie badań próbek wprowadzonych na rynek produktów, analizowanie skarg konsumentów oraz, w miarę potrzeby, prowadzenie rejestru tych skarg oraz bieżące informowanie dystrybutorów o prowadzonej w ten sposób kontroli. Właściwy przepływ informacji pozwala na dużo szybsza reakcję w przypadku wystąpienia zagrożenia.

Przedsiębiorca X produkujący np. węże ogrodowe powinien dołożyć wszelkich starań, aby jego produkt był bezpieczny. Powinien on wraz z produktem zamieścić instrukcję obsługi, informacje dotyczące bezpiecznego używania oraz inne informacje wymagane przez przepisy. Oprócz tego powinien umieścić własne dane identyfikujące. 

Zapewnienie bezpieczeństwa produktów jest również obowiązkiem dystrybutora. Ten jest zobowiązany działać z należytą starannością, w szczególności przez niedostarczanie produktów, o których wie lub o których, zgodnie z posiadanymi informacjami i doświadczeniem zawodowym, powinien wiedzieć, że nie spełniają one wymagań bezpieczeństwa. Powinien on także, w zakresie prowadzonej działalności, uczestniczyć w monitorowaniu bezpieczeństwa produktów wprowadzonych na rynek, w szczególności poprzez przyjmowanie od konsumentów informacji o zagrożeniach powodowanych przez produkty i przekazywanie ich niezwłocznie producentom, organowi nadzoru oraz wojewódzkiemu inspektorowi Inspekcji Handlowej. Dystrybutor powinien również przechowywać i niezwłocznie udostępniać na żądanie organu nadzoru i wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej dokumentację niezbędną do ustalenia pochodzenia produktów.

Polecamy serwis Odszkodowania

Współpraca z organem nadzoru i wojewódzkim inspektorem Inspekcji Handlowej w celu uniknięcia lub eliminacji zagrożeń stwarzanych przez produkty przez nich dostarczane lub udostępniane jest szczególnym obowiązkiem producentów i dystrybutorów, w zakresie prowadzonej przez nich działalności. W ramach tego obowiązku producenci i dystrybutorzy, którzy uzyskali informację, że wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny, są zobowiązani powiadomić o tym niezwłocznie właściwy organ nadzoru.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA