REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy przedsiębiorca zapłaci odszkodowanie za agresywnego ochroniarza?

Milewski Marcin
Właściciel sklepu zapłaci odszkodowanie za zachowanie agresywnego ochroniarza.
Właściciel sklepu zapłaci odszkodowanie za zachowanie agresywnego ochroniarza.

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy firm ochroniarskich nie mogą bezprawnie naruszać dóbr osobistych odwiedzających sklep klientów. Ofiary agresji ze strony ochrony mogą wystąpić o odszkodowanie do przedsiębiorcy, który jest właścicielem placówki.

Bił bo uciekał

REKLAMA

Nadużywanie przez pracowników ochrony przysługujących im uprawnień jest problemem, który może spędzić sen z powiek niejednego właściciela sklepu. Mowa o placówkach handlowych różnych rozmiarów: od molochów o kilkusetmetrowych powierzchniach, średniej wielkości sklepach, na punktach osiedlowych kończąca. Klienci, niezależnie od chęci, mogą znaleźć się w niemiłej sytuacji. Jak daleko może posunąć się ochroniarz ingerując w prywatną sferę odwiedzającego sklep?

To właśnie od zachowania klientów zależy, jakie prawa będzie posiadał pracownik ochrony. Inny zakres możliwych działań przysługuje w odniesieniu do osoby awanturującej się pod wpływem alkoholu, a inny w stosunku do napastnika, czy niedoszłego konsumenta złapanego na gorącym uczynku podczas kradzieży. W tym ostatnim przypadku pracownik ochrony ma prawo ująć sprawcę i przekazać ją Policji.

Przykładowo, jeżeli sprawca podejmie próbę ucieczki, użycie przymusu bezpośredniego ze strony ochrony (w rezultacie siły fizycznej) nie będzie nadużyciem.

Polecamy: Jak pozyskać stałych klientów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorco płać

REKLAMA

Jeżeli pracownik ochrony nadużyje swoich uprawnień i naruszy dobra osobiste klienta, to poszkodowany będzie mógł domagać się zarówno odszkodowania za straty materialne oraz zadośćuczynienia (w tym przypadku w grę wchodzi szkoda niemajątkowa).

Od kogo osoba, która odniosła straty, będzie mogła dochodzić ich wyrównania? Zależy to od tego, czy pracownik ochrony wykonywał swoje czynności w ramach stosunku pracy powstałego na skutek zawarcia umowy o pracę, czy też działał na podstawie umowy cywilnoprawnej.

W pierwszym przypadku poszkodowany wystąpi przeciwko pracodawcy agresywnego ochroniarza, czyli agencji ochrony lub właścicielowi sklepu. W sytuacji, gdy klient dokona wyboru niewłaściwego podmiotu zatrudniającego osobę nadużywającą swoich uprawnień, wówczas przedsiębiorca podnieść może zarzut, iż nie ponosi odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez pracownika innej firmy.

REKLAMA

Praktyka pokazuje jednak, że niekiedy to zasady panujące w sklepie są źródłem agresywnych zachowań pracowników, niezależenie od faktu korzystania przez placówkę z usług wyspecjalizowanej agencji ochrony. Dowodem może być regulamin skierowany do pracowników. Taki stan faktyczny pozwoli na dochodzenie roszczeń przez poszkodowanego również od sklepu.

W drugiej sytuacji, gdy podstawą wykonywania obowiązków przez ochroniarza jest umowa cywilnoprawna, klient sam zadecyduje od kogo będzie oczekiwał zaspokojenia roszczeń. Zobowiązanym będzie bowiem albo firma ochroniarska, albo sam ochroniarz.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA