REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Limity czasu kontroli od 7 marca 2009 r. - czyli ile może u Ciebie siedzieć kontroler

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Ile czasu może trwać kontrola?
Ile czasu może trwać kontrola?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcę może kontrolować prawie 40 różnych instytucji. Jednak warto wiedzieć, że dany organ kontrolny nie może prowadzić w firmie swoich czynności dowolnie długo. Sprawdź zatem ile dni musisz gościć kontrolerów.

7 marca 2009 r. weszła w życie ustawa z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (zwanej dalej „ustawą o sdg”) oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97).

Nowelizacja ta dokonuje między innymi zmian w limitach czasu kontroli, czyli w maksymalnych ilościach czasu, jakie w ciągu danego roku mogą spędzać u przedsiębiorcy różnorodni kontrolerzy.

REKLAMA

REKLAMA

Jak jest obecnie ?

W przypadku kontroli wszczętych i niezakończonych do 7 marca 2009 r. obowiązują zasady dotychczasowe. Zgodnie z tymi zasadami czas trwania wszystkich kontroli organu kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może, co do zasady, przekraczać 4 tygodni w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, oraz 8 tygodni w przypadku pozostałych przedsiębiorców.

Zobacz: Kto jest przedsiębiorcą według przepisów prawa?

Nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy.

REKLAMA

Wyjątkowo kontrola mogła przebiegać dłużej (i mogła być prowadzona przez więcej niż jeden organ), gdy np. (art. 83 ust. 2 ustawy o sdg):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- przeprowadzenie kontroli było niezbędne dla prowadzonego przeciwko przedsiębiorcy śledztwa lub dochodzenia,

- przeprowadzenie kontroli było uzasadnione zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego,

- kontrola dotyczyło zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług przed dokonaniem tego zwrotu.


Warto też wiedzieć, że niektórych kontroli nie dotyczą powyższe limity czasu kontroli i ilości toczących się jednocześnie postępowań kontrolnych. Chodzi tu np. o kontrole w zakresie objętym:

- szczególnym nadzorem podatkowym - na podstawie ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej,

- nadzorem weterynaryjnym, na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt, ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne, ustawy z dnia 27 sierpnia 2003 r. o weterynaryjnej kontroli granicznej, ustawy z dnia 10 grudnia 2003 r. o kontroli weterynaryjnej w handlu, ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego oraz ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach,

- nadzorem sanitarnym na podstawie ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej i ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa żywności


Tak czy inaczej opisywana nowelizacja ustawy o sdg nakazała zakończyć kontrole wszczęte i niezakończone przed 7 marca 2009 r. w terminie 60 dni od tej daty.


Co się zmieniło od 7 marca 2009 r.?

Wprowadzono nowe limity czasu kontroli (dotyczą kontroli wszczętych po 7 marca 2009 r.):

1) w odniesieniu do mikroprzedsiębiorców – 12 dni roboczych;

2) w odniesieniu do małych przedsiębiorców – 18 dni roboczych;

3) w odniesieniu do średnich przedsiębiorców – 24 dni roboczych;

4) w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorców – 48 dni roboczych.

Nie zmieniła się również liczba opisanych w art. 83 ust. 2 ustawy o sdg wyłączeń z tych limitów, przy czym dotychczasowe punkty 2-4 otrzymały nowe brzmienie, tj. ograniczeń tych nie stosuje się w przypadkach, gdy

2) przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia;

3) kontrola jest prowadzona w toku postępowania prowadzonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów;

4) przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego.

Zachowano zasadę ogólną, iż możliwe jest przedłużenie czasu trwania kontroli w sytuacji, jeżeli w toku kontroli zostanie ujawnione zaniżenie zobowiązania podatkowego lub zawyżenie straty.

Jednak teraz przedłużenie uzależniono od tego, aby zaniżenie zobowiązania lub zawyżenie straty przekraczało 10% kwoty zadeklarowanego zobowiązania podatkowego lub straty. Dodatkowo przedłużenia takiego będzie można dokonać również w przypadku ujawnienia faktu niezłożenia deklaracji pomimo istnienia takiego obowiązku.

W takich przypadkach organ kontroli zawiadamia kontrolowanego o ujawnionych okolicznościach, wskazując jednocześnie zgromadzony w tym zakresie materiał dowodowy. Takie uzasadnienie przedłużenia czasu trwania kontroli oczywiście umieszcza się w książce kontroli i protokole kontroli – tym razem jednak czas trwania tej przedłużonej kontroli jest jednak również limitowany, gdyż nie może spowodować przekroczenia odpowiednio dwukrotności „normalnego” limitu czasu kontroli.

Nadal również pozostała w mocy zasada, że gdy wyniki kontroli wykazały rażące naruszenie przepisów prawa przez przedsiębiorcę, można przeprowadzić powtórną kontrolę w tym samym zakresie przedmiotowym w danym roku kalendarzowym. Czasu trwania takiej „ekstra” kontroli nie wlicza się do „normalnego” limitu czasu kontroli, ale nie może ona przekraczać 7 dni.

„Zwykłe” przedłużanie czasu kontroli będzie teraz możliwe jedynie z przyczyn niezależnych od organu kontroli i nadal będzie wymagać uzasadnienia na piśmie. Uzasadnienie to, tak jak dotychczas, będzie trzeba doręczyć przedsiębiorcy i wpisać do książki kontroli przed podjęciem dalszych czynności kontrolnych. Należy jednak zwrócić uwagę, że poza powyższymi przypadkami, przedłużenie czasu trwania kontroli nie będzie mogło naruszać standardowych limitów czasu kontroli.

Wprowadzono możliwość przerwania kontroli na czas niezbędny do przeprowadzenia badań próbki produktu lub próbki kontrolnej. Można tego dokonać po pisemnym zawiadomieniu przedsiębiorcy w sytuacji, gdy jedyną czynnością kontrolną po otrzymaniu wyniku badania próbki będzie sporządzenie protokołu kontroli.

Co ważne, czasu przerwy nie wlicza się do limitów czasu kontroli, jeżeli podczas przerwy przedsiębiorca będzie miał możliwość wykonywania działalności gospodarczej oraz będzie miał nieograniczony dostęp do prowadzonej przez siebie dokumentacji i posiadanych rzeczy, z wyjątkiem zabezpieczonej w celu kontroli próbki.

W takim przypadku doręczenie przedsiębiorcy protokołu kontroli nie wymaga ponownego wszczęcia kontroli, a dnia, w którym doręczono przedsiębiorcy protokół kontroli, nie wlicza się do czasu trwania kontroli - dopuszcza się również doręczenie protokołu kontroli w trakcie trwania kontroli innego organu.

Zobacz: Czy przedsiębiorca może współpracować z wolontariuszem

Utrzymano zasadę, że nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy

Wyjątki od tej zasady pozostały niezmienne (tj. punkty 1-6 i 8 art. 83 ust. 2 ustawy o sdg), choć zmieniono nieco treść punktów 2-4.

Jednak pojawiła się możliwość jednoczesnego przeprowadzenia odrębnych kontroli w różnych zakładach lub innych wyodrębnionych częściach przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy.

Rozszerzono listę kontroli, których nie dotyczą opisywane ograniczenia – m.in. o kontrole w zakresie objętym:

- kontrolą przemieszczających się środków transportu, osób z nich korzystających oraz towarów nimi przewożonych, na podstawie ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej, ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym oraz ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,

- zakupem produktów lub usług sprawdzającym rzetelność usługi, na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej,

- sprzedażą dokonywaną poza punktem stałej lokalizacji (sprzedaż obwoźna i obnośna na targowiskach w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

Dodatkowo, poza powyższymi przypadkami, limitów czasu kontroli i zakazu prowadzenia dwóch kontroli jednocześnie nie stosuje się do kontroli wszczętej w toku postępowania prowadzonego w wyniku złożenia wniosku przez przedsiębiorcę we własnej sprawie, na podstawie przepisów odrębnych ustaw oraz bezpośrednio stosowanych przepisów powszechnie obowiązującego prawa wspólnotowego.


Grzegorz Musolf

Ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA