REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płatność kartami – by zwiększyć swoją konkurencyjność

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rynek usług i dóbr jest coraz bardziej konkurencyjny. Przedsiębiorcy chcący się na nim utrzymać muszą sięgać zarówno po skuteczną reklamę, jak i po nowoczesne rozwiązania. Przykładem tych ostatnich jest umożliwienie klientom płacenia za nabyte usługi i towary kartą płatniczą.

Zysk przedsiębiorcy zależy od wielu czynników. Poza dobrą, skuteczną reklamą niezbędne jest szybkie reagowanie na potrzeby klientów. W ostatnich latach przybywa osób, które nie rozstają się z kartami płatniczymi. Ma to związek m.in. z dostępem do kart i wygodą wiążącą się z ich używaniem – poza kartami debetowymi przypisanymi do rachunków bankowych konsumenci mogą wystąpić również o przyznanie kart kredytowych lub obciążeniowych czy zdecydować się korzystać z kart przedpłaconych. W ofercie banków nie brakuje też kart adresowanych do przedsiębiorców. Niezależnie od tego, czy mowa o płatnościach osób fizycznych, czy też przedsiębiorców, możliwość uiszczenia opłaty kartą płatniczą może zadecydować o tym, czy transakcja dojdzie do skutku.

REKLAMA

REKLAMA

Jak płacą klienci?

Badanie preferencji klientów w zakresie płacenia za usługi i towary zostało przeprowadzone na zlecenie Visa na 5 europejskich rynkach. Tylko w Polsce prawie połowa (dokładnie 47%) respondentów mających kartę płatniczą deklaruje, że woli robić zakupy w firmie przyjmującej płatności kartami niż w takiej, która nie oferuje takiego sposobu sfinalizowania transakcji. Niemal jedna trzecia (27%) ankietowanych stwierdziła, że brak możliwości opłacenia usługi lub produktu w danym punkcie skutkowałby zakupem u innego sprzedawcy, akceptującego taką formę płatności.

REKLAMA

Możliwość finalizowania transakcji przy użyciu karty płatniczej jest szczególnie istotna dla młodych klientów, podążających za nowinkami ze świata technologii. To właśnie oni, jeżeli nie mogą zapłacić kartą, najczęściej rezygnują z zakupu – do takiego zachowania przyznało się aż 41% użytkowników kart w wieku od 16 do 34 lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy klienci najchętniej sięgają po kartę?

Zgodnie z wynikami przeprowadzonego badania konsumenci najczęściej płacą kartą wówczas, gdy rachunek jest wyższy niż 200 zł – aż 63% ankietowanych deklaruje, że właśnie wtedy woli sfinalizować zakup przy użyciu karty. Takie preferencje mogą wynikać z faktu, że karta jest bezpieczniejsza niż noszenie przy sobie pieniędzy. Jeśli zgubimy gotówkę, tracimy ją bezpowrotnie. Jeśli zgubimy kartę wystarczy, że zastrzeżemy ją w banku, który ją wydał. Od tego momentu za wszelkie ewentualne transakcje nieuprawnione dokonane tą kartą odpowiada bank, a nie my. Nawet gdybyśmy nie zdążyli zastrzec karty, zanim ktoś nieuprawniony jej użyje, nasza odpowiedzialność za dokonane nią transakcje jest ograniczona. Limit wynosi równowartość 150 euro, czyli około 600 zł za standardowe transakcje, i równowartość 50 euro, czyli około 200 zł dla transakcji zbliżeniowych.

Jedno z pytań, na które odpowiadali respondenci, dotyczyło powrotu do punktu handlowo-usługowego, w którym nie da się płacić kartą. Okazało się, że klienci, którzy dokonali zakupu, byli poirytowani tym, że nie mogli skorzystać z preferowanej przez siebie formy płatności. Większość deklaruje, że podczas kolejnych zakupów uda się do punktu akceptującego płatności kartą płatniczą, czyli konkurencji. Ważne jest też, że na każdego klienta, który wróci do firmy nieakceptującej kart płatniczych, przypada aż 4,5 takich, którzy wolą dokonać zakupu u innego dostawcy.

Wyniki badania istotne dla przedsiębiorców

Przedsiębiorcy prowadzący punkty handlowo-usługowe powinni skrupulatnie zapoznać się z wynikami omawianych wyżej badań. Umożliwienie klientom płacenia za dokonane zakupy kartami płatniczymi może przyczynić się do wzrostu przychodów firmy. Skoro konsumenci chętnie wyciągają z portfelów karty płatnicze, a część z nich zrezygnuje z zakupów w danym punkcie w przyszłości, jeżeli w dalszym ciągu nie będzie on wyposażony w terminal płatniczy, to akceptowanie płatności kartami płatniczymi może być świetnym sposobem na podniesienie konkurencyjności.

Każde narzędzie pozwalające zwiększyć szanse rynkowe i wyróżnić się wśród innych firm jest warte uwagi. Terminale płatnicze mogą pomóc w zdobywaniu klientów. Warto przy tym wskazać, że obsługa terminala płatniczego jest intuicyjna, a informacje o czynnościach, jakie powinien wykonać sprzedawca, dodatkowo wyświetlają się na monitorze urządzenia.

By zwiększyć zyski

Wprowadzenie do punktu usługowo-handlowego terminala płatniczego może pomóc przyciągnąć konsumentów preferujących płatność kartą płatniczą. Więcej klientów oznacza większy utarg. Badania wykazują, że rachunki osób płacących kartami płatniczymi są wyższe niż tych, które wykorzystują gotówkę. Dzieje się tak m.in. dlatego, że klienci nie są ograniczeni ilością gotówki, jaką mają przy sobie – posiadając w portfelu np. kartę kredytową, korzystają z limitu przyznanego przez bank, nie zaś wyłącznie ze zgromadzonych na rachunku środków.

Zwiększenie zysków za pomocą terminali płatniczych jest możliwe również z uwagi na szybkość finalizowania transakcji. Technologia zbliżeniowa spowodowała, że klienci mogą być obsługiwani szybciej. W praktyce znika problem kolejek zniechęcających konsumentów do robienia zakupów i powodujących, że rezygnują oni z nabycia wybranych dóbr.

Więcej czasu i pieniędzy na rozwój

Na konkurencyjność poszczególnych punktów handlowo-usługowych wpływa wiele czynników. Jednym z obowiązków kasjerów jest liczenie codziennego utargu. Im więcej płatności sfinalizowanych kartami płatniczymi, tym mniej liczenia bilonu, konieczności jego zabezpieczenia na czas transportu np. do banku i mniejsze koszty obsługi gotówki. W efekcie pracownicy punktu usługowego lub handlowego mogą skupić się na innych pracach, np. eksponowaniu towarów, po które następnego dnia będą sięgać konsumenci.

Akceptowanie płatności kartą pozwala zatem zarówno zwiększyć konkurencyjność (dotyczy to zwłaszcza punktów ukierunkowanych na sprzedaż detaliczną w niedużych miejscowościach), jak i ograniczyć koszty związane z obsługą utargu. Przedsiębiorcy powinni też pamiętać, że tylko w Polsce wydano prawie 2 mln samych kart Visa (więcej na www.visa.pl). Tej liczby nie należy bagatelizować, wręcz przeciwnie – trzeba to wykorzystać, by zyskać jeszcze więcej.

Artykuł został przygotowany we współpracy z Visa Europe.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

REKLAMA

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

REKLAMA