REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płatność kartami – by zwiększyć swoją konkurencyjność

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rynek usług i dóbr jest coraz bardziej konkurencyjny. Przedsiębiorcy chcący się na nim utrzymać muszą sięgać zarówno po skuteczną reklamę, jak i po nowoczesne rozwiązania. Przykładem tych ostatnich jest umożliwienie klientom płacenia za nabyte usługi i towary kartą płatniczą.

Zysk przedsiębiorcy zależy od wielu czynników. Poza dobrą, skuteczną reklamą niezbędne jest szybkie reagowanie na potrzeby klientów. W ostatnich latach przybywa osób, które nie rozstają się z kartami płatniczymi. Ma to związek m.in. z dostępem do kart i wygodą wiążącą się z ich używaniem – poza kartami debetowymi przypisanymi do rachunków bankowych konsumenci mogą wystąpić również o przyznanie kart kredytowych lub obciążeniowych czy zdecydować się korzystać z kart przedpłaconych. W ofercie banków nie brakuje też kart adresowanych do przedsiębiorców. Niezależnie od tego, czy mowa o płatnościach osób fizycznych, czy też przedsiębiorców, możliwość uiszczenia opłaty kartą płatniczą może zadecydować o tym, czy transakcja dojdzie do skutku.

REKLAMA

Jak płacą klienci?

REKLAMA

Badanie preferencji klientów w zakresie płacenia za usługi i towary zostało przeprowadzone na zlecenie Visa na 5 europejskich rynkach. Tylko w Polsce prawie połowa (dokładnie 47%) respondentów mających kartę płatniczą deklaruje, że woli robić zakupy w firmie przyjmującej płatności kartami niż w takiej, która nie oferuje takiego sposobu sfinalizowania transakcji. Niemal jedna trzecia (27%) ankietowanych stwierdziła, że brak możliwości opłacenia usługi lub produktu w danym punkcie skutkowałby zakupem u innego sprzedawcy, akceptującego taką formę płatności.

Możliwość finalizowania transakcji przy użyciu karty płatniczej jest szczególnie istotna dla młodych klientów, podążających za nowinkami ze świata technologii. To właśnie oni, jeżeli nie mogą zapłacić kartą, najczęściej rezygnują z zakupu – do takiego zachowania przyznało się aż 41% użytkowników kart w wieku od 16 do 34 lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy klienci najchętniej sięgają po kartę?

REKLAMA

Zgodnie z wynikami przeprowadzonego badania konsumenci najczęściej płacą kartą wówczas, gdy rachunek jest wyższy niż 200 zł – aż 63% ankietowanych deklaruje, że właśnie wtedy woli sfinalizować zakup przy użyciu karty. Takie preferencje mogą wynikać z faktu, że karta jest bezpieczniejsza niż noszenie przy sobie pieniędzy. Jeśli zgubimy gotówkę, tracimy ją bezpowrotnie. Jeśli zgubimy kartę wystarczy, że zastrzeżemy ją w banku, który ją wydał. Od tego momentu za wszelkie ewentualne transakcje nieuprawnione dokonane tą kartą odpowiada bank, a nie my. Nawet gdybyśmy nie zdążyli zastrzec karty, zanim ktoś nieuprawniony jej użyje, nasza odpowiedzialność za dokonane nią transakcje jest ograniczona. Limit wynosi równowartość 150 euro, czyli około 600 zł za standardowe transakcje, i równowartość 50 euro, czyli około 200 zł dla transakcji zbliżeniowych.

Jedno z pytań, na które odpowiadali respondenci, dotyczyło powrotu do punktu handlowo-usługowego, w którym nie da się płacić kartą. Okazało się, że klienci, którzy dokonali zakupu, byli poirytowani tym, że nie mogli skorzystać z preferowanej przez siebie formy płatności. Większość deklaruje, że podczas kolejnych zakupów uda się do punktu akceptującego płatności kartą płatniczą, czyli konkurencji. Ważne jest też, że na każdego klienta, który wróci do firmy nieakceptującej kart płatniczych, przypada aż 4,5 takich, którzy wolą dokonać zakupu u innego dostawcy.

Wyniki badania istotne dla przedsiębiorców

Przedsiębiorcy prowadzący punkty handlowo-usługowe powinni skrupulatnie zapoznać się z wynikami omawianych wyżej badań. Umożliwienie klientom płacenia za dokonane zakupy kartami płatniczymi może przyczynić się do wzrostu przychodów firmy. Skoro konsumenci chętnie wyciągają z portfelów karty płatnicze, a część z nich zrezygnuje z zakupów w danym punkcie w przyszłości, jeżeli w dalszym ciągu nie będzie on wyposażony w terminal płatniczy, to akceptowanie płatności kartami płatniczymi może być świetnym sposobem na podniesienie konkurencyjności.

Każde narzędzie pozwalające zwiększyć szanse rynkowe i wyróżnić się wśród innych firm jest warte uwagi. Terminale płatnicze mogą pomóc w zdobywaniu klientów. Warto przy tym wskazać, że obsługa terminala płatniczego jest intuicyjna, a informacje o czynnościach, jakie powinien wykonać sprzedawca, dodatkowo wyświetlają się na monitorze urządzenia.

By zwiększyć zyski

Wprowadzenie do punktu usługowo-handlowego terminala płatniczego może pomóc przyciągnąć konsumentów preferujących płatność kartą płatniczą. Więcej klientów oznacza większy utarg. Badania wykazują, że rachunki osób płacących kartami płatniczymi są wyższe niż tych, które wykorzystują gotówkę. Dzieje się tak m.in. dlatego, że klienci nie są ograniczeni ilością gotówki, jaką mają przy sobie – posiadając w portfelu np. kartę kredytową, korzystają z limitu przyznanego przez bank, nie zaś wyłącznie ze zgromadzonych na rachunku środków.

Zwiększenie zysków za pomocą terminali płatniczych jest możliwe również z uwagi na szybkość finalizowania transakcji. Technologia zbliżeniowa spowodowała, że klienci mogą być obsługiwani szybciej. W praktyce znika problem kolejek zniechęcających konsumentów do robienia zakupów i powodujących, że rezygnują oni z nabycia wybranych dóbr.

Więcej czasu i pieniędzy na rozwój

Na konkurencyjność poszczególnych punktów handlowo-usługowych wpływa wiele czynników. Jednym z obowiązków kasjerów jest liczenie codziennego utargu. Im więcej płatności sfinalizowanych kartami płatniczymi, tym mniej liczenia bilonu, konieczności jego zabezpieczenia na czas transportu np. do banku i mniejsze koszty obsługi gotówki. W efekcie pracownicy punktu usługowego lub handlowego mogą skupić się na innych pracach, np. eksponowaniu towarów, po które następnego dnia będą sięgać konsumenci.

Akceptowanie płatności kartą pozwala zatem zarówno zwiększyć konkurencyjność (dotyczy to zwłaszcza punktów ukierunkowanych na sprzedaż detaliczną w niedużych miejscowościach), jak i ograniczyć koszty związane z obsługą utargu. Przedsiębiorcy powinni też pamiętać, że tylko w Polsce wydano prawie 2 mln samych kart Visa (więcej na www.visa.pl). Tej liczby nie należy bagatelizować, wręcz przeciwnie – trzeba to wykorzystać, by zyskać jeszcze więcej.

Artykuł został przygotowany we współpracy z Visa Europe.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA