REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ABC wynajmu długoterminowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Katarzyna Hoffmann
dyrektor sieci zewnętrznej Aureus
ABC wynajmu długoterminowego /Fot. Fotolia
ABC wynajmu długoterminowego /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów informuje, że 20% samochodów jest obecnie finansowanych za pośrednictwem wynajmu długoterminowego. Dla porównania, w Europie Zachodniej jest to aż 80%. W Polsce produkt pojawił się kilka lat temu i był uznawany za niszowy. Obecnie tempo wzrostu tego rynku sięga 12-14% rocznie, a głównymi korzystającymi są firmy, które coraz częściej decydują się na taką formę finansowania. Z czego to wynika? Czym jest wynajem długoterminowy? Co się z nim wiąże?

Wynajem długoterminowy może zostać porównany do abonamentu na samochód. Korzystający jest zobowiązany do opłacania miesięcznej raty wynajmu, bez konieczności wykupowania pojazdu po zakończeniu umowy. Użytkownik płaci zatem za faktyczne zużycie pojazdu, a podstawą do jego obliczenia jest deklaracja rocznego limitu kilometrów. Należy dodać, że usługa jest skierowana do nabywców nowych aut osobowych i dostawczych do 3,5 tony. Korzyści płynące z wynajmu długoterminowego najłatwiej przedstawić poprzez uświadomienie, z czym wiąże się posiadanie pojazdu.

REKLAMA

Użytkowanie samochodu

Większość z nas kupowała kiedyś pierwszy samochód. Bardzo często byliśmy świadomi tego, że z użytkowaniem pojazdu będą związane dodatkowe koszty, takie jak sezonowa wymiana opon, przeglądy gwarancyjne, ubezpieczenie czy wymiana części eksploatacyjnych, jednak nie szacowaliśmy zapewne ich wielkości. Co więcej, nie jesteśmy w stanie przewidzieć ilości zdarzeń drogowych, które spowodują wzrost wysokości składek ubezpieczeniowych, a fakt ten tym bardziej utrudnia nam kalkulację całkowitego wydatku z tytułu posiadania samochodu.

Polecamy: Odpowiedzialność członków zarządu spółek kapitałowych

Koszty to jedno, a co z czasem?

REKLAMA

Kiedy już zakupimy swoje wymarzone auto, musimy je zarejestrować. O ile w wydziałach komunikacji mniejszych miejscowości spędzimy w kolejce pół dnia, tak w większych miastach procedura rejestracji może zająć nawet kilka dni. Po odebraniu dokumentów rejestracyjnych, samochód musi zostać ubezpieczony- co najmniej w zakresie OC. Po odebraniu pojazdu z salonu, warto zapoznać się z warunkami gwarancji i dowiedzieć się, z jaką częstotliwością powinny być wykonywane serwisy mechaniczne, zwykle będzie to określony limit kilometrów lub konkretny czas. Dodatkowo, aby nowy samochód nie stracił gwarancji producenta, użytkownik ma obowiązek wykonywania przeglądów jedynie w Autoryzowanych Stacjach Obsługi i musi ściśle trzymać się terminów i/lub limitu pokonanych kilometrów. To kolejna rzecz, o której musimy pamiętać.

Jeśli w pojeździe dojdzie do usterek lub będzie konieczna naprawa blacharsko-lakiernicza, samochód zastępczy otrzymamy tylko, kiedy dealer będzie nim dysponował na dany moment. W przypadku szkody komunikacyjnej, sami musimy tę szkodę zgłosić, dostarczyć do ubezpieczyciela wszystkie wymagane dokumenty wraz ze zdjęciami, poczekać na wycenę oraz decyzję o wypłacie odszkodowania, co angażuje jeszcze więcej naszego czasu. A co z sezonową wymianą opon? Na własną rękę musimy dokonać zakupu oraz zapewnić miejsce ich przechowywania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedaż samochodu

Po kilku latach od zakupu przychodzi czas na podjęcie decyzji o zmianie. Poprzedni samochód możemy oczywiście oddać osobie z rodziny, ale zwykle dotyczy to pojedynczych pojazdów. Co w sytuacji, kiedy posiadamy całą flotę? Rozpoczyna się proces robienia zdjęć, wystawiania ogłoszeń, kontaktu z zainteresowanymi, umawiania na oględziny z potencjalnymi kupującymi. Inną możliwością jest przekazanie pojazdów do komisu celem sprzedaży, ale to wiąże się z kosztem prowizji, ponieważ ktoś wszystkie powyższe czynności musi wykonać za nas. Jeśli szybko nie znajdziemy kupca, konieczne będzie poniesienie dodatkowych kosztów z tytułu ubezpieczenia OC oraz przeglądu okresowego. Ponadto, podczas zakupu pojazdu, nikt nie poda nam ceny, za jaką będziemy mogli sprzedać pojazd po kilku latach. Całe ryzyko związane z utratą wartości samochodu pozostanie po naszej stronie.

Jak działa wynajem długoterminowy?

Wynajem długoterminowy nie nakłada na nas konieczności wykupu pojazdu. Opłaty ponosimy z tytułu jego użytkowania, ale ryzyko utraty wartości po okresie umowy pozostaje po stronie wynajmującego. Co więcej, płacimy za faktyczne zużycie pojazdu, a nie za całkowitą jego wartość w momencie zakupu. Konstrukcja usługi jest bardzo prosta. Po okresie umowy, możemy zdecydować czy chcemy wykupić auto, czy wynająć kolejny, nowy samochód dowolnej marki.

Co zyskujemy?

Wśród korzyści, oprócz niskiej raty obliczanej za zużycie pojazdu, wynajem długoterminowy może zawierać szereg usług zapewniających kompleksową obsługę. W racie wynajmu mogą zostać uwzględnione:

  • Ubezpieczenie komunikacyjne OC oraz AC w pełnym zakresie
  • Assistance i samochód zastępczy
  • Obsługa serwisowa pojazdu - przeglądy gwarancyjne oraz wymiana części eksploatacyjnych
  • Usługa zakupu, składowania i wymiany opon w przypadku uszkodzenia lub sezonowej wymiany

REKLAMA

Dla wyjątkowo zabieganych użytkowników, możliwe jest również skorzystanie z usługi door-to-door, która polega na odbiorze pojazdu, wykonaniu konkretnej usługi i oddaniu użytkownikowi pod wskazany adres. Dzięki takiemu rozwiązaniu jesteśmy w stanie zaoszczędzić sporo czasu.

Podstawową i najważniejszą zaletą wynajmu długoterminowego jest przewidywalność kosztów, które są stałe przez cały okres trwania umowy. Zasada dotyczy nie tylko raty za wynajem, ale również za wszelkie usługi dodatkowe. Podpisując umowę o produkt, z góry wiemy, ile miesięcznie zapłacimy za używanie samochodu. Jest to szczególną zaletą dla firm posiadających floty pojazdów, ponieważ istnieje możliwość oszacowania kosztów zatrudnienia pracowników, którzy posiadają służbowy samochód.

Co więcej, nie musimy martwić się o to, do kogo zadzwonić w przypadku szkody komunikacyjnej, awarii samochodu czy wykonania przeglądu gwarancyjnego, wszystko możemy załatwić pod jednym numerem telefonu!

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści staną się zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA