REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego lokaty progresywne nie przynoszą dużych zysków?

Michał Sadrak
Planowana likwidacja lokat antypodatkowych oraz podwyżki stóp procentowych prawdopodobnie nie wpłyną korzystnie na rynek lokat.
Planowana likwidacja lokat antypodatkowych oraz podwyżki stóp procentowych prawdopodobnie nie wpłyną korzystnie na rynek lokat.

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci finansowi patrzą nieprzychylnym okiem na lokaty dynamiczne. Dlaczego ich średnie oprocentowanie prawie nigdy nie przekracza 5 proc. w skali roku? Owszem, może ono wynieść nawet 12 proc., ale jedynie o ostatnim miesiącu korzystania z depozytu.

REKLAMA

Lokaty dynamiczne mają przyciągać uwagę klientów wysokim oprocentowaniem. Wysokim tylko na pozór, ponieważ z reguły rośnie ono co miesiąc, rzadziej co kwartał, i dopiero w końcowym okresie umowy osiąga imponujące wartości. W najbardziej skrajnym przypadku, w Santander Consumer Banku, oprocentowanie rośnie od 1,5 proc. do 12 proc. w ciągu dwunastu miesięcy obowiązywania umowy. Dlatego dla klienta powinna liczyć się przede wszystkim informacja o średnim oprocentowaniu, która pozwala określić atrakcyjność oferty. Zwykle jest ona niskie, niewiele lokat progresywnych ma szansę pokonać zwykły depozyt ze środka rynkowej stawki. Dlaczego więc klienci wybierają takie rozwiązanie? Głównie dla zachowania płynności, ponieważ zerwanie lokaty dynamicznej nie powoduje utraty naliczonych odsetek. To największa przewaga nad zwykłymi depozytami, z których – gdy zostaną zakończone przed terminem – częstokroć wypłacany jest niewielki ułamek naliczonych odsetek. Klienci powinni jednak pamiętać, że wyższa płynność oszczędności zostaje okupiona zmniejszonymi zyskami.

REKLAMA

Przeciętny termin zapadalności oferowanych lokat progresywnych nieznacznie przekracza rok. Zasadne wydaje się więc porównanie dynamicznych depozytów ze zwykłymi, dwunastomiesięcznymi lokatami. Z pojedynku ze zdecydowanym zwycięstwem wychodzą tradycyjne lokaty z przeciętnym zyskiem wyższym o ok. 0,7 proc.

Dowiedz się także: Ile wyniósł realny zysk z rocznych lokat w 2010 r.?

Podczas gdy przeciętne oprocentowanie zwykłych lokat jest nieznacznie wyższe niż przed rokiem (+0,08 pkt proc), zupełnie inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku depozytów dynamicznych, które są mniej zyskowne niż w marcu ubiegłego roku. Wskazuje to na luźne powiązanie lokat progresywnych z sytuacją, panującą na rynku depozytów. Główną przyczyną jest prawdopodobnie ograniczona popularność produktu, co widać nawet po niewielkiej liczbie banków, które decydują się na promowanie dynamicznych lokat.

Polecamy serwis: Inwestycje

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ciągu ostatniego roku siedem z 19 banków zmniejszyło oprocentowanie lokat progresywnych. Spadła więc ich i tak niewysoka atrakcyjność. Największych obniżek dokonał Citi Handlowy, bo sięgnęły one od 1,31 do 1,5 pkt proc. Z kolei Euro Bank obniżył stawkę na rocznych lokatach o 0,92 pkt. proc., a Kredyt Bank o 0,67-0,83 pkt proc. Redukcja oprocentowania na lokatach progresywnych nie ominęła również Allianz Banku, Banku BPH, Banku Millennium oraz PKO BP.

Prawdopodobne podwyżki stóp procentowych oraz próba wyeliminowania lokat antypodatkowych, to główne elementy, które będą decydujące dla rynku depozytów w najbliższych miesiącach. Trudno więc oczekiwać, żeby zainteresowanie lokatami progresywnymi w tym czasie wzrosło. Szczególnie do momentu, kiedy dynamiczne depozyty nie będą podążały za trendami na rynku lokat. Dlatego, jakkolwiek dynamiczne by one nie były, należy traktować je jako alternatywę, ale nie dla lokat, tylko kont oszczędnościowych. Głównie za sprawą wspólnego mianownika, którym jest płynność zdeponowanych oszczędności. Zarówno na rachunkach oszczędnościowych, jak i na lokatach progresywnych, istnieje możliwość wypłaty środków bez utraty większości naliczonych odsetek.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA