REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższe oprocentowanie lokat dzięki wojnie depozytowej

Mateusz Ostrowski
Analityk rynku produktów bankowych
Michał Sadrak

REKLAMA

REKLAMA

Walka banków o depozyty spowodowała, że realne zyski z lokat zakładanych w zeszłym roku osiągnęły poziomy nie notowane od kilku lat.

Inflacja w listopadzie tego roku wyniosła 3,3 proc. – podał Główny Urząd Statystyczny. Ten wskaźnik jest istotny do wyliczania realnych zysków z lokat, czyli ile zarobiliśmy po uwzględnieniu inflacji. Oprocentowanie zakładanego depozytu ma bowiem duże znaczenie, ale to jak w danym okresie zmieniły się ceny, niewiele mniejsze. W Open Finance sprawdziliśmy ile wyniósł realny zysk z oszczędności zdeponowanych na najlepszych rocznych lokatach zakładanych w listopadzie począwszy od 2005 roku. Do obliczenia realnej stopy zwrotu z lokat posłużyliśmy się publikowanym przez GUS wskaźnikiem inflacji oraz jego prognozą sporządzoną przez grupę Noble Bank na listopad 2010 (2,4 proc. r/r). Opublikowana dziś wartość inflacji (3,3 proc. r/r) ma największe znaczenie dla osób, które zakładały lokaty w listopadzie 2008 roku. Jeśli natomiast ktoś chce sprawdzić, ile zarobi na dopiero zdeponowanych środkach, należałoby posłużyć się przyszłoroczną prognozą wspomnianego wskaźnika.

REKLAMA

Wskaźniki makroekonomiczne

Ile realnie można zarobić na lokatach bankowych

Termin zakończenia lokaty

Oprocentowanie nominalne

Oprocentowanie po opodatkowaniu

Inflacja

Realna stopa zwrotu po zapłaceniu podatku

2006

5,00

4,05

1,4

2,61

2007

4,20

3,40

3,6

-0,19

2008

5,65

4,58

3,7

0,85

2009

9,40

7,61

3,3

4,18

2010

6,40

5,18

2,4*

2,72

*prognoza Grupy Noble Bank.
Źródło: Open Finance.

REKLAMA

Z naszych wyliczeń wynika, że najwięcej zarobiły osoby, które założyły lokatę przed rokiem. Dzięki temu, że banki pod koniec zeszłego roku rozpoczęły wojnę depozytową, to realny zysk z takiej inwestycji osiągnął rekordowy poziom 4,2 proc. Dotyczy to najlepszych depozytów, które rok temu oferowano z oprocentowaniem na poziomie 9,4 proc. w skali roku. We wcześniejszych latach realne zyski z najlepszych depozytów nie były już tak wysokie. Na przykład te z 2006 roku przyniosły nawet realną stratę. Jeśli chodzi o osoby ostatnio zakładające lokaty to mogą one liczyć na wypracowanie realnego zysku. Najlepsza roczna lokata w listopadzie dawała 6,4 proc. w skali roku. Zważywszy na to, że inflacja będzie niższa niż obecnie, to można liczyć na 2,7 proc. realnego zysku. Jeśli jednak ktoś zdeponuje teraz pieniądze za mniej niż 2,97 proc. w skali roku w rzeczywistości straci, bo zarobione odsetki zostaną w całości zjedzone przez inflację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym roku można wycisnąć z lokat nieco więcej jeśli zdecydujemy się na depozyt z dzienną kapitalizacją. Pozwala on uniknąć podatku Belki na skutek zaokrąglenia do pełnego złotego kwoty odsetek i samego podatku w trakcie wyliczania należności dla fiskusa. Krótko mówiąc, jeśli wypłacone odsetki nie przekraczają 2,49 zł to podatek jest zaokrąglany do zera. Najlepsza roczna lokata antypodatkowa jaką można było założyć w listopadzie przynosiła na rękę 5,65 proc., co daje nam prognozę realnego zysku w wysokości 3,17 proc.

Kalkulator zysków z lokaty

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA