REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega opakowanie lokaty strukturyzowanej

Łukasz Wróbel
analityk rynków finansowych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Klient zawierając lokatę strukturyzowaną, często nie widzi złożoności tego produktu. Z punktu widzenia prawa jednak, może to być polisa inwestycyjna. Takie opakowanie produktu pozwala na uniknięcie podatku od zysków kapitałowych.

Konstrukcja produktu strukturyzowanego

Inżynierowie finansowi banku, projektując produkt strukturyzowany, współpracują z bankami inwestycyjnymi, od których kupują odpowiednie instrumenty finansowe (opcje pozwalające zarabiać na rozmaitych rynkach oraz obligacje gwarantujące zwrot części kapitału).

REKLAMA

Przeanalizujmy konstrukcję prostego produktu strukturyzowanego, z gwarancją, zarabiającego na wzroście indeksu WIG20. Jego podstawowe cechy bank przedstawiłby w następujący sposób:

  • forma prawna (opakowanie): polisa inwestycyjna,
  • okres zapadalności: cztery lata,
  • instrument bazowy: indeks akcji WIG20 (20 największych spółek z warszawskiej giełdy),
  • konstrukcja wypłaty zysku: nieograniczony (uzależniony od zmiany instrumentu bazowego),
  • partycypacja: 100 proc. (stopa zwrotu inwestora równa stopie zwrotu indeksu w ciągu czterech lat),
  • ochrona kapitału: 100 proc.

Opakowanie czyli po co mi ubezpieczenie?

REKLAMA

Klient za 100 PLN nabywa strukturę, którą bank oferuje jako jeden prosty instrument (lokatę, polisę inwestycyjną lub fundusz z ochroną kapitału). Takie opakowanie skomplikowanych kombinacji opcji, obligacji i nierzadko kilku innych instrumentów ma dwie zalety: po pierwsze łatwiej wytłumaczyć klientowi, że zarabia razem ze wzrostem wartości indeksu warszawskiej giełdy niż na siłę wykładać zaawansowaną finansową wiedzę, której przeciętny inwestor nie chce i nie potrzebuje posiadać. Drugi i bardziej istotny z punktu widzenie klienta argument to korzyści podatkowe – opakowanie instrumentu i zaoferowanie go w formie polisy na życie i dożycie zwalnia inwestora z tzw. podatku Belki.

Jeśli bank wprowadza na rynek produkt strukturyzowany jako lokatę lub fundusz inwestycyjny (najczęściej fundusz z ochroną kapitału jest FIZ – funduszem inwestycji zamkniętych), inwestor będzie musiał odprowadzić 19-proc. zysku do fiskusa, ponieważ z prawnego punktu widzenia osiąga zysk kapitałowy, a nie świadczenie wynikające z ubezpieczenia (jak w wypadku struktury opakowanej w polisę inwestycyjną).

Jak wynika z informacji Open Finance, w Polsce najpopularniejszą formą opakowania produktu strukturyzowanegpo jest polisa inwestycyjna, co wynika właśnie z korzyści podatkowych dla klienta. Na dalszych miejscach uplasowały się lokata (łatwa dystrybucja w sieci oferującego banku) oraz fundusz z ochroną kapitału (zrozumiała konstrukcja, popularność funduszy inwestycyjnych w czasie hossy giełdowej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wybierz lokatę strukturyzowaną

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA