REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybór źródła finansowania

Subskrybuj nas na Youtube
Wybór źródła finansowania
Wybór źródła finansowania
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Według danych z 2008 roku w Polsce około 30 proc. aut kupowanych jest przez firmy ze środków własnych, czyli za gotówkę. Jednak udział kredytów i leasingu rośnie, szczególnie w warunkach recesji.

Obecnie firmy najczęściej sięgają po leasing, jako skuteczne i wygodne źródło finansowania. Odchodzą również od zwyczaju „posiadania” przedmiotu, na rzecz jego „używania”. Poniżej są przedstawione cechy dwóch głównych rozwiązań – nabycia pojazdu za gotówkę lub na kredyt oraz w leasingu lub Full Service Leasingu.

REKLAMA

REKLAMA

Zakup - gotówka lub kredyt

• Kredyt jest w zdecydowanej większości wybierany przez osoby prywatne, firmy natomiast korzystają z leasingu;
• Zakup za gotówkę lub na kredyt jest wykazywany w bilansie przedsiębiorstwa i obciąża go. W rezultacie obniża się płynność finansowa i zdolność kredytowa spółki;
• Wysoki koszt kredytu – jest najdroższą formą zakupu pojazdu – rozwiązaniem dobrym dla tych firm, które mają nadwyżki środków firmowych i mogą je spożytkować na zakup pojazdów;
• Zamrożenie środków własnych, w przypadku zakupu za gotówkę;
• Skomplikowane i czasochłonne procedury przyznawania kredytu – trudniejszy do uzyskania;
• Wysokie wymagania co do zdolności kredytowej i sztywniejsze warunki;
• Harmonogramy spłaty kapitału rzadko dopasowane do faktycznej deprecjacji wartości pojazdu;
• Raty kredytu są zwykle rozłożone na okres krótszy, niż czas przewidywanego użytkowania;
• Pojazdy zaczynają na siebie zarabiać dopiero po pewnym czasie.

Polecamy: Czym jest opłata leasingowa

Leasing lub Full Service Leasing (FSL)

• Zwiększa płynność środków obrotowych firmy, ponieważ finansowanie odbywa się z obcych środków;
• Pozwala opracować precyzyjny i stabilny budżet na 3-4 lata;
• Księgowany jest na kontach pozabilansowych i nie zakłóca docelowej struktury kapitału firmy;
• Pojazdy nie są własnością leasingobiorcy, więc ich wartość nie jest wliczona w podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym;
• Odroczenie należności podatkowych – tzw. tarcza podatkowa
• Zwrot z inwestycji jest w większości firm wyższy, niż koszt pieniądza płacony firmie leasingowej;
• Flota nie jest finansowana na średnioważonym koszcie kapitału (WACC), ale na rynkowym koszcie pieniądza, powiększonym o marżę kredytową. Dzięki temu firma może zainwestować uwolniony kapitał w podstawową działalność, rozwój czy aktywa biznesowe o wysokiej rentowności;
• Możliwość uniknięcia finansowania podatku VAT – podstawą kalkulacji rat leasingowych jest wartość netto, a firmy leasingowe mają w 100% odliczalny VAT;
• Uniknięcie ryzyka wahań oprocentowania lub innych składników rat;
• Większa niż w przypadku kredytu elastyczność umów w kwestii dostosowania do sytuacji i indywidualnych potrzeb leasingobiorcy;
• Mała elastyczność warunków w trakcie trwania umowy;
• Większość firm leasingowych nie wymaga dodatkowych opłat i prowizji;
• Zabezpieczenie transakcji – łatwiejszy i bezpieczniejszy dla klientów sposób finansowania – standardowe zabezpieczenie umowy: weksel; dodatkowe zabezpieczenie: przedmiot leasingu;
• Uproszczone procedury akceptacji klientów;
• Raty w leasingu mogą być rozłożone na okres przewidywanego użytkowania pojazdów;
• Możliwość dostosowania struktury rat do indywidualnych potrzeb korzystających, np. sezonowych przychodów;
• Skraca cykl inwestycyjny – szybki odbiór pojazdów (oprócz niestandardowych zamówień), ponieważ leasingodawca ma wypracowane mechanizmy sprawnej współpracy z dostawcami usług: producentami aut, ubezpieczycielami, dostawcami opon, serwisami itd.;
• Pojazdy zaczynają na siebie zarabiać od razu;
• Oszczędność czasu – wszystkie formalności związane z umową i jej wykonaniem załatwia leasingodawca;
Leasing, zwłaszcza typu FSL uwalnia firmę od kłopotów związanych z serwisem i wymianami opon, rejestracją, ubezpieczeniami, częściami zamiennymi.

REKLAMA

Polecamy: Umowa leasingu - porada

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

REKLAMA